Eluttag till Rockstern

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Eluttag till Rockstern

Inläggav Helmetrock » 2007-02-04/09:26

Jag ska montera två st eluttag under sadeln på min Rockster, det ena är tänkt att få kontinuerlig ström, för att användas till att ladda batteriet och annat, medan det andra ska gå på tändningen.

Jag undrar om någon känner till en lämplig kabel att knycka ström från?

Den ska helst vara ovanpå motorn någonstans, och som sagt ge ström när tändningen är på!

Om någon har ett komplett koplingschema till R1150R / Rockster är det förstås ännu bättre!

Mvh Rickard
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-04/12:54

Hade jag gjort detta, hade jag dragit en grov kabel från batteriets pluspol, via en säkring, förgrenat efter säkringen och matat det ena uttaget direkt och det andra via ett relä styrt av någonting tändningsberoende (som då inte belastas nämnvärt), t.ex. parkerings- eller baklykta. Glöm inte en rejäl jordning av de båda uttagen!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Instämmer!

Inläggav Mimmi » 2007-02-04/14:33

Hej!

Jag kan bara instämma i Marie´s lösning på frågan. Jag hade själv löst det på det viset.:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-02-17/17:40

Nu har jag monterat uttagen och kopplat in det ena med sexkvadrats kabel till startmotorn för att kunna ha att ladda batteriet, och eventuellt också kunna använda en laddare med startbooster utan att steka hela elsystemet,

Det andra ska kopplas in med ett relä för att bara lämna ström när tändningen är på!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst