Byte P box som är monterad från insidan

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Phontabiker » 2020-10-07/18:24

Hej på Er , har rivit ner min växellåda R1100Rt , bytt de packboxar man kommer åt från utsidan ,det finns däremot en p box som sitter monterad från insidan, den sitter under gummi bälgen (dammskyddet) vid kopplingarmen där den trycker på stötstången för kopplingen, mao den bakre av de två p boxarna på den övre axeln, Noterat att denna har sitt säte från insidan . Någon som har erfarenhet av detta ?? Måste som jag förstår knacka ur detta lager samt sen i med en ny P box och återmontera drev och axlar samt på med locket :D
Någon som kan detta jobb och vill ha lite betalt arbete. eller tipsa om någon som kan, lådan går kanon fö.
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Kovlingen » 2020-10-07/18:37

Kolla med "Håkan" på forumet .
http://www.motorcykelservice.se/
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Phontabiker » 2020-10-07/18:53

Kovlingen skrev:Kolla med "Håkan" på forumet .
http://www.motorcykelservice.se/

Gjort det, men han känner inte att 1100 lådan är hans grej ;)
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Phontabiker » 2020-10-13/22:05

Hmmm.jpg
Rev hela lådan , byter alla tätningarpå v'xellådan samt båda lagren på ingående från motorn, byter även kopplingslamell samt alla tätningar i swing samt slutväxel, inte så avancerad låda att jobba med, mäta in axeln med nya lager funkar nog det med ganska smidigt
Input shaft.jpg
Nya lager monterade
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Håkan » 2020-10-14/05:36

Se där! Va bra. :)
Det är lite vingligt att mäta in rätt shimstjocklek utan fixtur. Ofta blir det bra med att återanvända de shims som satt i.
Lycka till. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Phontabiker » 2020-10-14/07:33

Hej

Jo det komer jag att göra, borde ju hamna ganska bra, lagren bör ju hålla en bra standard måttmässigt, ex. 20x52x15 samt 25 x52x15 bör ju hålla samma oavsett,se till att allt rätt och riktigt påpressat så skall det ju stämma, dessa två lager är det på denna låda, kan vara bra att veta då det tydligen vad jag funnit ut nästan alltid är dessa två lager som havererar, de var inte slut på min.
Men kunde se en antydan på lagerbanan, bättre då att byta.
Vi får se hur det passar när jag satt i den bakre P boxen, kan inte montera nu då den skall in från insidan, smarta killar på BMW, :D
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Håkan » 2020-10-14/08:33

Jag har märkt, från arbete med 2-ventilarns växellådor, att det är lite mycket spel i vissa lådor. De mår bra av att shimsas om med mindre totalt spel.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Phontabiker » 2020-10-14/11:36

Ok , jag har börjat kika på detta i morse, tror att det kan bli ganska perfekt med de ursprungliga shimsen, lagret glider in så fint på plats med lite värme från heatgun. Däremot var det värre med att få dem på axeln, lade axeln i frysen över natten samt lagret i ugnen på hundra grader en halvtimme, då var det lätt att knacka det på plats ;)
Bra att skruva med hojen, då får man en helt annan känsla för vad man har för maskin, en trygghet om man vet att allt är korrekt gjort. Dessutom så tvättas och putsas allt ordentligt innan det sätts på plats, det blir ju knappast gjort på en större märkesverkstad
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Phontabiker » 2020-10-14/11:42

Med din kunskap och erfarenhet tror jag inte du skall behöva backa på att skruva med dessa lådor , var ju många år sedan jag skruvade en växellåda och kände det nog lite olustigt när jag delade på den, men ingen som helst fara, mycket enkelt konstruktion i den 5 växlade lådan, har kollat lite på internet samt sökt efter sprängskisser, funnit att även den sexväxlade lådan är av samma enkla typ. Man får sätta sig och klura några timmar med prylarna framför sig så klarnar bilden ganska snart :D
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Håkan » 2020-10-14/11:59

Phontabiker skrev:Med din kunskap och erfarenhet tror jag inte du skall behöva backa på att skruva med dessa lådor

Det är tid också som är en aspekt. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Phontabiker » 2020-10-14/12:23

Sant :D Tid har jag, hur mycket som helst av
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Byte P box som är monterad från insidan

Inläggav Phontabiker » 2020-10-18/15:48

Nu har varje axel fått rätt spel , dvs i stort sett inget alls, dock inte så att det spänner, inväntar nu en pack box samt 10 g Staburag s specialfett för splines, undrar om inte vanligt Molyfett skulle funka, men chansar inte utan kör med Staburag :D Castrols hightemp fett lithiumbaserat på övriga splines i drivlinan
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst