Trottelsynk och tomgångsproblem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Trottelsynk och tomgångsproblem

Inläggav David89 » 2020-10-09/06:26

Hej Har en bmw r1200gs från 2007 med ca 5900mil på mätaren. Har precis betat av en 6000mila service inför vintern men har lite tomgångsproblem och lyckas inte riktigt synka trottlarna, Köpte hojen för någon månad sedan och gick lite ryckigt redan då men inget som jag reagerade speciellt på.
Har tillgång till en nyinköpt GS 911 felkodsläsare.

Vid körning på tomgång så vibrerar den rätt bra. Skakar i rutan mer än vad det bör göra. Har justerat ventiler som var lite tighta tryckte jag iallfall och har dubbelkollat detta igen. Gjorde en egen u rörs manometer och diffen mellan de båda staplarna är väl en 15-25cm på tomgång vilket är lite väl mycket tycker jag. Har dock lyckats synka någorlunda vid ca 2000 varv men när jag drar av gasen och låter den gå på tomgång en stund för att sedan varva upp igen så har staplarna flyttat på sig igen. Har kollat att det är slapp i kablarna, Dubbelkollat detta genom att kika under trotteln där wiren är fäst och petat med skruvmejsel så slacket är där.

Har även motionerat tomgångs motorerna samt kollat dess ändlägen. Tagit bort slangen mellan luftburk och trottel för att se att de stänger ordentligt när handtaget når sitt off läge om man kan kalla det så.
Även tagit bort adaptionen om det heter så och följt instruktionerna på felkodsläsaren. Blev lite bättre men kom tillbaka. Skall tilläggas att de berömda skruvarna har sin lilla svarta hatt på sig och ser orörda ut. Finns inte märken att någon skulle försökt få bort dessa.
Inga felkoder finns heller.
inga svårtigheter att starta
Går överlag bra.
Alltid servad på verkstad till nu men den gick konstigt när jag köpte den. Vilket var det första jag kikade på med u rörs manometern innan jag pillade så ingen större skillnad.

Tänkte att jag skulle lossa tomgångs motorn och kika så den löper lätt.

Hittar inget uppenbart fel och hojen går inte dåligt när jag kör den men den kan helt klart bli bättre. Så innan jag lämnar in den till bmw för felsökning så kanske någon har ett förslag vad det kan vara. Det är inte första motorcykeln jag meckar med men denna ser ut som att jag går bet på.

Mvh David
David89
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2020-09-27/12:20

Re: Trottelsynk och tomgångsproblem

Inläggav Håkan » 2020-10-09/11:18

Ja, just det.
Har en R1200GS 2012. Har alltid servat mina MC själv, sedan min Yamaha AS2J, inköpt för ganska precis 50 år sedan.
Använder GS-911, BMW servicemanual och så vidare, anser mig kunna detta på grund av utbildning och intresse.

Min GS har nu gått 10000mil och går lite rått på tomgång... så fort man ger gas blir den silkeslen, genom synkningen med U-rörsmanometern. Som du beskriver din MC uppför sig.
Har också funderat över tomgångsmotorerna... På något vis verkar de inte vara tillräckligt synkade. Har också hört att BMW kör alla spjällhus i en flödesmätare och parar ihop de som är lika. Kan det vara detta som är "boven" man har för stora toleranser i denna flödestest?

"Berömda skruvarna med sin svarta hatt"... Kan du förklara närmare? Det är nåt jag har missat?

Du skriver på slutet att du funderar på att lämna till BMW på felsökning. Vore iofs intressant, men jag är tveksam till positivt resultat...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trottelsynk och tomgångsproblem

Inläggav David89 » 2020-10-11/11:19

Hej
Ja du en bra fråga. Ringde BMW i Upplands Väsby som meddelade att vissa går ryckigt på tomgång och andra inte.
Tydligen så vet det inte värt vissa gånger om det inte var allt för illa att lägga mer jobbet då det inte är säkert att mannens hittar grund problemet.

Gällande skruvarna så sitter de på trottel husen. Jag hade svarta plast lock över men vissa andra har skruv som är målade med typ blå färg ovan. Dessa skall man uppenbart ej röra så vitt jag förstått.

Jag skall in med MC på torsdag till BMW så får de kika om det ens är något fel eller om den helt enkelt beter sig lite knackigt. Återkommer med vad som händer. David
David89
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2020-09-27/12:20

Re: Trottelsynk och tomgångsproblem

Inläggav Håkan » 2020-10-11/17:27

David89 skrev:Hej
Gällande skruvarna så sitter de på trottel husen. Jag hade svarta plast lock över men vissa andra har skruv som är målade med typ blå färg ovan. Dessa skall man uppenbart ej röra så vitt jag förstått.

Jag hittar inga skruvar med plastlock eller blå färg på mina spjällhus.
Minns att R1150 hade vissa skruvar säkrade med blå färg, det var alltså innan tomgångsmotorernas intåg.

David89 skrev:Jag skall in med MC på torsdag till BMW så får de kika om det ens är något fel eller om den helt enkelt beter sig lite knackigt. Återkommer med vad som händer. David

Intressant att höra vad de kommer fram till... :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trottelsynk och tomgångsproblem

Inläggav makita » 2020-10-12/07:35

Min R1200S havde også problemer med de to tomgangmotorer. De et styret som såkaldte step-motorer af motorstyringen, men der er ingen tilbagemelding til motorstyringen. Ved opstart sender motorstyringen step i et antal så den er sikker på at step-motorerne er helt lukket, siden under drift er der ingen kontrol af om motorerne rent faktisk regulerer.
Disse step-motor-ventiler bruges i både MC og biler og får mange hug for deres dårlige holdbarhed. Når de slides mister de af og til step altså de bevæger sig ikke altid, eller bevæger sig for lidt. Problemet opleves ikke så voldsomt på motorer med kun én step-motor-ventil, men på bokseren, hvor to motorventiler skal arbejde sammen, opleves selv de mindste fejl.
Der er ingen kur, ud over udskiftning til ny ventiler, som så risikerer at virke relativt kort tid.

De afblændede skruer er spjældstop, og må angiveligt ikke røres.
O.Pedersen
http://www.tfv-org.dk
Användarvisningsbild
makita
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2007-09-02/14:26

Re: Trottelsynk och tomgångsproblem

Inläggav Håkan » 2020-10-12/09:39

Tack Makita.
Jag har förstått att problemet är dessa stegmotorer... :(
Finns inget att göra? Till exempel ta isär stegmotorer, göra rent, smörja upp? :? :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trottelsynk och tomgångsproblem

Inläggav makita » 2020-10-14/07:26

Håkan skrev:Finns inget att göra? Till exempel ta isär stegmotorer, göra rent, smörja upp? :? :)


For år tilbage blev emnet behandlet på et Citroën -fora, (PSA brugte samme step-motor-ventil), og der fandtes dengang ingen holdbar kur. Jeg selv fik aldrig gjort noget ved problemet før jeg opgav mc-kørsel. Men jeg havde en idé om at lave adaptere til et fælles hus til step-motor-ventilerne, og med slanger ud til spjældhusene. Med et fælles kammer ville det betyde mindre når ventilerne kom ud af synkronisering, måske én ventil ville være nok. Men som skrevet blev det aldrig til noget
O.Pedersen
http://www.tfv-org.dk
Användarvisningsbild
makita
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2007-09-02/14:26

Re: Trottelsynk och tomgångsproblem

Inläggav Håkan » 2020-10-14/08:29

makita skrev:
Håkan skrev:Finns inget att göra? Till exempel ta isär stegmotorer, göra rent, smörja upp? :? :)


...og der fandtes dengang ingen holdbar kur................Men som skrevet blev det aldrig til noget


Borde man inte kunna shimsa upp den ena ventilen något? Och på det viset uppnå samma insugsvacum i båda spjällhus vid tomgång? :?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Trottelsynk och tomgångsproblem

Inläggav David89 » 2020-10-15/10:05

Så då har jag varit inne på BMW.
Synkroniseringen samt tomgång en blev aningen bättre. Dock var jag nyfiken att se hur illa jag uppenbart justerat den innan jag lämnade in den.
Kopplade upp mitt egengjorda u rörs manometer och varvar upp till 1800-2400. 35cm diff värt det mellan staplarna. Pratade med BMW så jag får åka in igen i morgon så det blir en till uppdatering efter det.

Tomgång en upplever jag dock som lite bättre. Testade även en booster plugg som jag beställde och blev betydligt trevligare på tomgång och vid pådrag. Har dock dock inte kört något än då jag vill ha grund problemet åtgärdat.

D
David89
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2020-09-27/12:20

Re: Trottelsynk och tomgångsproblem

Inläggav David89 » 2020-10-17/11:26

Sådär. Då har hojen varit inne igen hos BMW. Som min misstanke var så låg wirarna i spänn. Vilket kan förklara den bättre tomgång.

Tomgången är nu densamma som tidigare. Lite ryckig men inget fel som man kunde konstatera. Justeringen av trottlarna är nu ok. Skall montera i booster pluggen till nästa vecka och testa. Dock av det lilla jag körde på tomgång så vart resultatet rätt bra. Jämnare och helt klart rappare på gasen.

Beröm till nya motorrad center i Upplands Väsby. Riktigt bra bemötande och inget snack när jag kom åter. Togs in direkt på verkstaden. Personalen var lika så ärlig med var felet låg och vad mekanikern gjort. Man hade koncentrerat sig på tomgång en och spänt lite väl. Gillar att man är ärlig för det är inte många verkstäder som säger sanningen när det är dags. Vet inte hur många historier jag hört när jag redan konstaterat felet. Men vad vet jag som kund. :)
David89
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2020-09-27/12:20


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst