Så var det färdigkört!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Så var det färdigkört!

Inläggav AnWi » 2007-02-04/21:55

Idag tog den fantastiska MC-vintern plötsligt slut. Hade handlat, frugan bakpå, på hemväg genom stan, nalkande nittiograders så i med trean motorbroms,så tvåan..pang. Som om stödet slagit i eller växeln hoppat ur. Sväng, försiktigt gas, missljud, usch, trean, bättre, fyran nästan tyst. Femman och svag gas, lyckligt hemma.
Allt tyder på växellådan, det låter inget om jag har friläget i och snurrar bakhjulet men så fort motorn snurrar och någon växel är i hörs en knackande ljud. Nu lär det inte bli åka på ett bra tag )-:

/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-04/23:26

Tvi attan, AnWi! Det där låter inte så kul! Ungefär vad jag ständigt sitter och väntar på när jag kör min gamla Yamaha.

Nåja, det var i alla fall *något* bättre än mina farhågor. Jag sparade denna tråden till allra sist, för jag ville inte läsa det jag trodde att jag skulle få läsa, nämligen att du vurpat och skadat dig ordentligt.
Därför drar jag mitt i eländet ändå trots allt en lättnadens suck....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav AnWi » 2007-02-05/07:02

Marie;6560 skrev:Tvi attan, AnWi! Det där låter inte så kul! Ungefär vad jag ständigt sitter och väntar på när jag kör min gamla Yamaha.

Nåja, det var i alla fall *något* bättre än mina farhågor. Jag sparade denna tråden till allra sist, för jag ville inte läsa det jag trodde att jag skulle få läsa, nämligen att du vurpat och skadat dig ordentligt.
Därför drar jag mitt i eländet ändå trots allt en lättnadens suck....


Tack Marie för dina varma omtankar.

Så tvingas man ta bilen idag då...skall ringa kompisen och se om jag kan få hjälp att transportera bågen till Arne, min mek, i veckan. Han gav mej inga förhoppningar att vara på två hjul förrän slutet av mars.
Illa men ändå början av den riktiga åksäsongen.

/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Så Du skräms!

Inläggav Mimmi » 2007-02-05/12:59

Hej Anders!

Jag fick en otäck känsla i magen när jag läste rubriken på Ditt inlägg, och innan jag läst det så hade pulsen ökat betydligt kan jag lova Dig. Då jag läst det kände jag bara en stor lättnad...
Precis som Marie trodde jag att något allvarligt inträffat med Dig i en olycka.

Att växellådan på svarven havererat är ju trots allt en värdslig sak. Visst är det trist, men det kunde, om mina farhågor varit riktiga, varit mycket värre!
Det verkar ju inte vara totalhaveri på lådan, den går runt och inga låsningar föreligger. Det är goda tecken. Om Du har tur kan den lätt gå att renovera, annars så får Du leta upp en begagnad låda till den. En sådan skall inte vara så svårt att hitta, och att byta ut den är inte komplicerat alls.

Lycka till med reparationen!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav AnWi » 2007-02-05/17:35

Mimmi;6576 skrev:Hej Anders!

Jag fick en otäck känsla i magen när jag läste rubriken på Ditt inlägg, och innan jag läst det så hade pulsen ökat betydligt kan jag lova Dig. Då jag läst det kände jag bara en stor lättnad...
Precis som Marie trodde jag att något allvarligt inträffat med Dig i en olycka.

Att växellådan på svarven havererat är ju trots allt en värdslig sak. Visst är det trist, men det kunde, om mina farhågor varit riktiga, varit mycket värre!
Det verkar ju inte vara totalhaveri på lådan, den går runt och inga låsningar föreligger. Det är goda tecken. Om Du har tur kan den lätt gå att renovera, annars så får Du leta upp en begagnad låda till den. En sådan skall inte vara så svårt att hitta, och att byta ut den är inte komplicerat alls.

Lycka till med reparationen!:)


Tack Mimmi, det värmer. Det var aldrig min mening att skrämmas. Jag trodde surnyllet gjorde klart att jag var mer arg och ledsen än förolyckad.

Snacka om lust att införskaffa den där R1200ST jag sneglat på ett tag så man har något att åka på medan man fixar den andra.
Inser bara det ekonomiskt orimliga i drömmen, så dröm får det nog fortsätta att vara tills vidare.

Bara jag får ut bågen till min mekaniker skall vi riva lådan och titta. Jag har inga planer på att börja riva själv. Inte så länge jag har tillgång till Arne och bara en maskin att åka på.

Tack för alla omtankar.

/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Lite bilder

Inläggav AnWi » 2007-02-19/22:41

Idag var jag ute hos Arne och kollade in eländet. Av utmattning hade en bit av växelföraren lossnat och kilat in sig mellan två drev som medförde att två kuggar, ett på varje drev, krossats.
Arne, min duktige mek, har en kompis i tyskland och skulle genom honom kolla möjligheten till en renoverad växellåda. Det verkar vara bäst och smidigast.

För den som orkar finns det lite bilder att se på
http://fuzzyfool.no-ip.com/AnWiFoto/Motorcykel/MC-Renovering/
Där finns valet mellan hög och låg upplösning. Låg räcker säkert för de flesta. De andra bilderna är flera megabyte styck.

Gör ett nytt inlägg när jag vet lite mer.

/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Så är man på två hjul igen och livet leker.

Inläggav AnWi » 2007-03-19/09:29

Efter mycket arbete och många reservdelar är jag nu åkandes igen sedan i lördags.
- Helrenoverad växellåda, nu lär den fungera 12500 mil till.
- Nya lameller, de gamla var inte slut men när man ändå är där och river.
- Ny startmotor, Valeo. Det har jag önskat länge. Nu är svarven riktigt lättstartad. Planetväxeln gör underverk med startmotormomentet.
- Nya lager i baksvingen. Svingen fick efterdras förra året, något som tydde på att allt inte stod riktigt till. Vid demontage visade det sig att tappen nötts och var mindre i diameter vid lagerytan. De nya, helkaplade lager som monterades i stället, tillsammans med en ny axeltapp, skall inte ha detta problem och lär hålla många år.
En massa småsaker har också blivit åtgärdade och nu går svarven så lugnt och fint.

Några småjusteringar finns alltid att göra men sex veckors väntan är ändå slut.

/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav surfbrother » 2007-03-19/09:52

AnWi;8889 skrev:Efter mycket arbete och många reservdelar är jag nu åkandes igen sedan i lördags.
/AnWi


Grattis!
Skönt när man får ordning på grejerna igen.
surfbrother
 

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-19/23:12

Härlig läsning!
Välkommen ut ur verkstaden!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-20/01:13

Skönt att du är tillbaka på vägarna igen!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst