R 1100 S

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R 1100 S

Inläggav bautajohan » 2020-10-27/18:51

Hej!
Kan någon hjälpa mig?
Har en gammal R1100S 1999.
Reg.nr NND554
Min granne skulle släcka abs lampan
efter kalibrering.
Han tog isär alla databoxar och satte dom tillbaka.
Sen kom han på att han glömt koppla bort batteriet.
Har boxarna gått sönder eller räcker det med ny mjukvara?
Användarvisningsbild
bautajohan
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-07-09/15:34
Ort: Västerås

Re: R 1100 S

Inläggav BmwMats » 2020-10-27/20:16

Kan inte tänka mig att någon ny mjukvara skulle behövas.

Att koppla bort databoxar och demonterat något brukar ju inte påverka något, för tändningen har väl varit avslagen hela tiden, eller ?

Har personligen ingen erfarenhet av denna modell, men det torde finnas någon form av diagnosuttag för ABS-systemet någonstans på hojen, där man kan nollställa styrdatorn.

På min K75RT (med ABS) sitter det ett trepoligt kontakthus, där man kan utläsa felkoder mha ett instrument, eller bara en lysdiod i serie med ett motstånd.
Nollningen utföres med en överbryggning en viss tidsperiod på någon/några sekunder har jag för mig.

Det måste dock göras korrekt och det går inte att chansa eller bara testa detta, utan man måste vara påläst hur systemet fungerar.

Dock finns åtskilligt på "nätet" om man har tid att söka efter korrekt och relevant information.

Lycka till - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R 1100 S

Inläggav Håkan » 2020-10-28/05:45

Förstår inte riktigt frågeställningen...
Är det nåt som inte fungerar? ABS Bromsar?
Finns ett ABS fel så går det inte att släcka ABS lampan. Man måste laga felet.
Har jobbat en del med dessa ABS bromsar. Jag använder en GS-911 för felkoder, avläsningar, inställningar, synkronisering, släcka lampor (efter att ha åtgärdat fel), ställa om serviceindikator och så vidare.
https://www.hexcode.co.za/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R 1100 S

Inläggav bautajohan » 2020-10-28/15:54

BmwMats skrev:Kan inte tänka mig att någon ny mjukvara skulle behövas.

Att koppla bort databoxar och demonterat något brukar ju inte påverka något, för tändningen har väl varit avslagen hela tiden, eller ?

Har personligen ingen erfarenhet av denna modell, men det torde finnas någon form av diagnosuttag för ABS-systemet någonstans på hojen, där man kan nollställa styrdatorn.

På min K75RT (med ABS) sitter det ett trepoligt kontakthus, där man kan utläsa felkoder mha ett instrument, eller bara en lysdiod i serie med ett motstånd.
Nollningen utföres med en överbryggning en viss tidsperiod på någon/några sekunder har jag för mig.

Det måste dock göras korrekt och det går inte att chansa eller bara testa detta, utan man måste vara påläst hur systemet fungerar.

Dock finns åtskilligt på "nätet" om man har tid att söka efter korrekt och relevant information.

Lycka till - BmwMats



Tusen tack för svar. Mvh. Johan :D
Användarvisningsbild
bautajohan
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-07-09/15:34
Ort: Västerås

Re: R 1100 S

Inläggav bautajohan » 2020-10-28/15:58

Håkan skrev:Förstår inte riktigt frågeställningen...
Är det nåt som inte fungerar? ABS Bromsar?
Finns ett ABS fel så går det inte att släcka ABS lampan. Man måste laga felet.
Har jobbat en del med dessa ABS bromsar. Jag använder en GS-911 för felkoder, avläsningar, inställningar, synkronisering, släcka lampor (efter att ha åtgärdat fel), ställa om serviceindikator och så vidare.
https://www.hexcode.co.za/


Hej! Tack för svar, bytte abs-krans på framhjulet. Ställde in rätt avstånd, och sedan blev allt fel.
Han tog isär alla databoxar utan att ta bort batteriet. Efter det går bågen som en påse nötter :oops:
Användarvisningsbild
bautajohan
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-07-09/15:34
Ort: Västerås

Re: R 1100 S

Inläggav BmwMats » 2020-10-28/16:14

bautajohan skrev:Hej! Tack för svar, bytte abs-krans på framhjulet. Ställde in rätt avstånd, och sedan blev allt fel.
Han tog isär alla databoxar utan att ta bort batteriet. Efter det går bågen som en påse nötter :oops:


Nu är jag i och för sig nyvaken och svårt att tänka klart, men om nu avståndet mellan ABS-kransen och sensorn ställdes in korrekt som du beskriver, så borde rimligen inte något gå snett.
Du skriver att "sedan blev allt fel", var det ABS-lampan som indikerade något fel, eller något mer ?

Cykeln skall ju rimligen inte påverkas mer än detta systemet, definitivt inte motorstyrsystemet.
Varför tog han isär "alla databoxar" ? :shock:

Troligtvis, jag säger just troligtvis, så har han inte fått ihop detta korrekt, kanske något stift som "backat" vid ihopmontering, eller något skarvhus som han missat.
Normalt lossar man ju batteriet först, så inte spänning ligger på i systemet innan man lossar några som helst anslutningar och "databoxar", men har inte tändningen varit på under tiden han rotat i elektroniken så borde rimligtvis inte något ha tagit skada, men man vet aldrig på så här nya cyklar med all elektronik.

Bara mina funderingar, men som sagt - jag är helt nyvaken och har svårt att tänka klart just nu.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R 1100 S

Inläggav F800åkare » 2020-10-28/16:19

Att oxarna skadats är föga troligt. Men kan inte förstå varför de ens skulle loss.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: R 1100 S

Inläggav bautajohan » 2020-10-28/17:45

F800åkare skrev:Att oxarna skadats är föga troligt. Men kan inte förstå varför de ens skulle loss.


Han trodde det fanns en pigg i ett av dosorna han kunde sätta mot -pol för att släcka abs lampan.
Användarvisningsbild
bautajohan
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-07-09/15:34
Ort: Västerås

Re: R 1100 S

Inläggav BmwMats » 2020-10-28/18:08

bautajohan skrev:
F800åkare skrev:Att oxarna skadats är föga troligt. Men kan inte förstå varför de ens skulle loss.


Han trodde det fanns en pigg i ett av dosorna han kunde sätta mot -pol för att släcka abs lampan.


Man MÅSTE vara påläst INNAN man gör något sådant arbete.
Lätt att säga efteråt, men som vad jag förstår så har han bara chansat eller ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R 1100 S

Inläggav Phontabiker » 2020-10-28/19:01

Det finns en blåfärgad kontakt under sadeln, Diagnostik antar jag , där kan du ansluta en av polerna till jord för att återställa ABS. Finns en bra youtube video om detta https://www.youtube.com/watch?v=rsrrpbb4kJc
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: R 1100 S

Inläggav F800åkare » 2020-10-28/19:11

bautajohan skrev:
F800åkare skrev:Att oxarna skadats är föga troligt. Men kan inte förstå varför de ens skulle loss.


Han trodde det fanns en pigg i ett av dosorna han kunde sätta mot -pol för att släcka abs lampan.


Har han kopplat något mot batteriet eller bara letat?
Startar hojen?

Låter som att du hädanefter besöker en riktig verkstad eller gör jobbet själv, för denne kille verkar jobba på chans mer än fakta.

För upplysning kan jag säga att jag gör dylika återställningar med motoscan, gratis för klubbmedlemmar.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: R 1100 S

Inläggav Håkan » 2020-10-28/19:23

Phontabiker skrev:Det finns en blåfärgad kontakt under sadeln, Diagnostik antar jag , där kan du ansluta en av polerna till jord för att återställa ABS. Finns en bra youtube video om detta https://www.youtube.com/watch?v=rsrrpbb4kJc

Nej, det gäller inte för R1100S.
R1100S är den enda 1100:an med det runda 10-poliga diagnosuttaget, som senare kom på R1150, K1200 m.fl.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R 1100 S

Inläggav Phontabiker » 2020-10-29/08:24

OK Detta var ju en RS på videon, men kanske finns motsvarande funktion på den 10 poliga kontakten. ;)
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: R 1100 S

Inläggav Håkan » 2020-10-29/08:32

Phontabiker skrev:...men kanske finns motsvarande funktion på den 10 poliga kontakten. ;)

Inte med den information jag har. :)
Andra kanske har divergerande info?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R 1100 S

Inläggav Falken » 2020-10-29/09:00

Håkan skrev:
Phontabiker skrev:...men kanske finns motsvarande funktion på den 10 poliga kontakten. ;)

Inte med den information jag har. :)
Andra kanske har divergerande info?


I videon ovan nämns att just på R1100S måste man komma åt "the anti lock brake computer" och jorda stift 20.
Kanske är det det som trådstartarens vän försökt göra?
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: R 1100 S

Inläggav Falken » 2020-10-29/09:07

bautajohan skrev:
Hej! Tack för svar, bytte abs-krans på framhjulet. Ställde in rätt avstånd, och sedan blev allt fel.
Han tog isär alla databoxar utan att ta bort batteriet. Efter det går bågen som en påse nötter :oops:


Har du dubbelkollat att gasvajrar löper som de ska och att de sitter korrekt?
Se bild för exempel på fel som kan uppstå, även om jag inte vet att det är exakt samma utseende på R1100S.
throttle cables.jpg
throttle cables.jpg (10.4 KiB) Visad 2794 gånger
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: R 1100 S

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-10-29/11:42

Hade en R1100S förut och har lite erfarenheter som kanske kan hjälpa kanske inte:

När batteriet var lite dåligt så gick inte ABSen igång som den skulle (lampan sloocknade inte). Sättet att få igång ABSen var att dra upp i lite fart på tvåan eller trean, dra inkopplingen, stänga av och slå på tändningen, släppa ut kopplingen (dvs dra igång hojen utan startmotor).

Avståndet mellan ABS-givaren och kransen ställs in med schims och i verktygen som följer med hojen finns bladmått som kan användas för att kontrollera att det är rätt. Schims däremot måsta man köpa.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst