Hej,
tänker ta mig an gummibälgarna. En GSA 2010 där både främre och bakre känns åldrade, hårda. Ännu inga hål, kanske aningen tidigt men hellre det än försent.
Jag torde ha läst och sett det mesta på nätet. En bra video är denna.
https://www.youtube.com/watch?v=BsS8y6YlbkM
Det jag inte riktigt förstår är varför dämpare måste lossas helt. Lossa nedre fäste I sving är uppenbart, men behöver man verkligen ta loss stötdämparen helt? Tänker att min har ESA och därmed lite mer pyssel än i ovan youtubeklipp.
Det enda specialverktyg jag ser ut att behöva är en 30mm hylsa med öppning så att man kan låsa den inre 12mm insex.
Många drar insex med moment enligt spec, insex och sedan den yttre 30mm utan att hålla den inre 12mm (utan "specialvektyg"). Så, det kanske inte behövs något specialverktyg alls. Tänker annars möjlilgen köpa en längre 30mm hylsa på Swedol som jag angriper med vinkelslip. Swedol har några längre hylsor att utgå ifrån, tex:
https://www.swedol.se/hylsa-lng-12pg-1000527.html
Utöver att leta efter ev. läckor, smörjning av splines,lager och gummin etc. Är det något annat man ska tänka på?
Mvh
Lars