Byte gummi, bälg (främre och bakre) sving/kardan

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byte gummi, bälg (främre och bakre) sving/kardan

Inläggav rispalt » 2020-11-22/20:04

Hej,
tänker ta mig an gummibälgarna. En GSA 2010 där både främre och bakre känns åldrade, hårda. Ännu inga hål, kanske aningen tidigt men hellre det än försent.:)

Jag torde ha läst och sett det mesta på nätet. En bra video är denna.

https://www.youtube.com/watch?v=BsS8y6YlbkM

Det jag inte riktigt förstår är varför dämpare måste lossas helt. Lossa nedre fäste I sving är uppenbart, men behöver man verkligen ta loss stötdämparen helt? Tänker att min har ESA och därmed lite mer pyssel än i ovan youtubeklipp.

Det enda specialverktyg jag ser ut att behöva är en 30mm hylsa med öppning så att man kan låsa den inre 12mm insex.

Bild

Många drar insex med moment enligt spec, insex och sedan den yttre 30mm utan att hålla den inre 12mm (utan "specialvektyg"). Så, det kanske inte behövs något specialverktyg alls. Tänker annars möjlilgen köpa en längre 30mm hylsa på Swedol som jag angriper med vinkelslip. Swedol har några längre hylsor att utgå ifrån, tex:
https://www.swedol.se/hylsa-lng-12pg-1000527.html

Utöver att leta efter ev. läckor, smörjning av splines,lager och gummin etc. Är det något annat man ska tänka på?

Mvh
Lars
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Byte gummi, bälg (främre och bakre) sving/kardan

Inläggav rispalt » 2020-11-28/12:03

Nu tror jag att jag har de verktyg jag behöver, återstår bara arbete. Verkygen finns senare att låna i Stockholm/Västerort.


DSC_2762.JPG
30mm hylsa med uttag


DSC_2761.JPG
Avdragare


Jag tog bilder och la i en pdf ur filmen ovan med moment på det mesta, lite enklare att göra rättare...:

Boot_change_2.pdf
moment, pdf med foton
(1.98 MiB) Nerladdad 150 gånger


Kanske till hjälp för någon annan i samma situation.

:D
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Byte gummi, bälg (främre och bakre) sving/kardan

Inläggav rispalt » 2020-12-04/19:10

Granskat video, hitta två fel/skillnader jmf med spec GS1200 - 2010.

- Vänster svängarmsinfästning (insex12) ska fördras 20Nm, sedan 7Nm. (i video görs ej fördragning)
- Oljemängd i slutväxel 180ml, ej 200ml.

Vad gäller oljemängd finns det olika uppgifter pga det varit olika spec, feltryck och förändringar genom åren. Söker man hittar man även diskussioner på nätet är huruvida det är viktigt. Men 180ml" är det mest rätta" för GS1200 anno 2010.

Det mesta diskuteras faktiskt, loctite eller ej, andra moment mm mm... Man får läsa mellan och på sidan raderna. Men länkade video är fortsatt det bästa jag hittat.

Viktigt att inte snåla med värmning för att lossa loctite-låsningarna. Där känns det lite osäkert hur mycket man ska brassa på. Jag ser en del som eldar rejält(!).

Boot_change_4.pdf
Uppdaterad PDF
(2.98 MiB) Nerladdad 113 gånger
Senast redigerad av rispalt 2020-12-06/21:00, redigerad totalt 2 gånger.
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Byte gummi, bälg (främre och bakre) sving/kardan

Inläggav Håkan » 2020-12-04/19:29

rispalt skrev:- Oljemängd i slutväxel 180ml, ej 200ml.

Oljemängd i slutväxel var först 200ml. Det gällde, typ 2005, när den typen av slutväxel introducerades.
Många slutväxlar började sedan läcka olja.
BMW valde att minska oljevolymen till 180ml. Problemen med oljeläck upphörde.
Det är bland annat därför jag föredrar att jobba efter en uppdaterad BMW manual...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Byte gummi, bälg (främre och bakre) sving/kardan

Inläggav rispalt » 2020-12-05/09:14

Stämmer, tror det diskuterats på detta forum också. Hittade nedan som gav hela(?) historien,

They started out with sealed, pressure vessal, lubed for life, drives. They found that swarf from the manufacturing process was still inside so declared the oil should be drained at 600 miles. Since there was no drain plug they said it should be swung down 90 degrees and drained through the fill hole. Many dealers also advised it ought to to changed every 12,000 miles. After a while BMW agreed and specified the 12,000 mile interval. They also added drain plugs. Meanwhile the drives had fairly frequent seal failures. Oil simply got pushed past seals. If not noticed and a drive lost enough oil then they got hot and bearings and gears were destroyed. At least one caught on fire. BMW didn't change the seals as far as I can tell but they did reduce the volume of the oil. Finally, they equipped the new drives with vents.

From the sequence of events it is obvious that they were concerned about the pressure build-up inside the drives as they heated up. Reducing the volume of oil which is not compressible and increasing the volume of air which is compressible could serve to reduce operating pressures. Finally adding a vent closed the circle of events.

We are now back where we started with all the older style drives: 600 mile change, 12,000 mile change interval. Drain plugs. Vents.


Ovan saxat från:
https://forums.bmwmoa.org/showthread.php?59688-Final-Drive-Oil-Capacity
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst