TPS -justering.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

TPS -justering.

Inläggav GSeger » 2020-11-28/12:15

Hej.

Undrar om någon har erfarenhet eller har, gärna nära Sthlm, en modul för att justera TPS?
Vet ej om min har blivit rörd av tidigare ägare, inte av mig, men tänkte se om den kan bli ännu bättre på något vis.

Har läst om GS-911 men tycker att nästan 5000kr är lite saftigt för att bara kontrollera.

Med vänlig hälsning,
Gustav
GSeger
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-10-29/16:07

Re: TPS -justering.

Inläggav F800åkare » 2020-11-28/12:50

TPS, throttle position sensor? Spjällägegivaren?

De går inte att justera, endera funkar den som den ska över hela registret eller inte. Funkar den inte går hojen som en kratta, om alls. Funkar den inte märker du det direkt och du bör ha motorlampa samt felkoder.

Enkelt förklarat så har du, oftast, 3 kablar, 1 jord, en 12 eller 5v in från ECU och en signal ut till ECU.

Du får en given volt in, när du öppnar spjälläget så ändras resistansen och volten endera ökar eller minskar beroende på exakt vilken metod motortillverkaren valt.

Säg att det är en ökande, då har du 0 eller iaf så nära som möjligt vid avslagen motor eller tomgång. 0,1V, när du öppnar spjället ska spänningen stiga i steg om 0,1V upp till samma värde som finns på inkabeln, 12 eller 5V även på utsignalen.

Detta är vad som talar om för ECU hur öppet spjället är. Vissa tillverkare hade i begynnelsen max ström på tomgång och sen sjönk det nju mer man öppnade, motståndet ökade. Dock ganska ovanligt numer.

Misstänker du fel trots ingen felkod kan man med en multimeter och ett par synålar kontrollera funktionen.

Klipper in från en annan tråd.
https://www.bmwklubben.se/forum/viewtop ... er#p223174

Kontrollmät tps givaren, den har 3 stift, en matning +5v eller 12v in, en jordkabel samt en signal ut.

Du kommer behöva en multimeter samt en synål om du inte kan vilken färg på kabel som gör vad så kan vi mäta fram det.

Mäta fram vilket stift som gör vad.

Sätt jordkabeln på multimetern (ska stå i kontinuitetsläge) på en bra jordpunkt (EJ på batteriet) ta sedan loss kontakstycket från givaren, mät varje kontaktstift, notera vilket stift du får jordning med så multimetern piper.

Slå på tändningen, sätt multimetern på 12vdc mät de 2 kvarvarande stiften, ett av dom bör ge endera 12v eller 5v, det kvarvarande ger inget värde, skriv upp och notera vilken kabelfärg och stift som gör vad.


Slå av tändningen, montera kontakten på givaren igen. Läs ut och radera ev felkoder innan vi går vidare.

Tryck nu in synålen i den kabel som ej gav något värde, sätt multimeterns positiva kabel på nålen, jorda i chassiet (EJ på batteri) med andra kabeln(jordkabel) på multimetern.
Slå på tändningen, multimetern bör nu visa endera 5v, 12v eller 0,1v.

Vrid nu långsamt, väldigt långsamt gashandtaget och titta på multimetern, den bör i steg om 0,1v stiga eller sjunka. Om det hoppar till från exempelvis 3v till 4.2v och det gör så varje gång har du en trasig tps sensor, exakt vilket värde den hoppar från/till är inte noga, vill vill veta om den stegar eller hoppar.

Givaren ska räkna steg i 0,1v från start till slut åt båda håll, den får ej hoppa, gör den det har den ej kontakt.

Räknar den rätt bör du gå in i och läsa ut alla felkoder, radera dom och starta om tändningen göra en kalibrering.

Att mäta upp TPS givare så här ska göras lungt och fint, för om du vrider till gashandtaget snabbt så kommer multimetern stega så snabbt att den ej hinner med utan ser ut att hoppa, ta det bara lungt så fixar du det, tar 5 minuter att göra när man är lugn på gasen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: TPS -justering.

Inläggav F800åkare » 2020-11-28/13:05

För att tala om för ECU vart ändlägena är så.

BMW TPS Reset TPS reset routine:
1) Disconnect battery for about 30 seconds then reconnect (causes ECU to lose it's memory of Throttle Position Sensor).
2) Turn ignition to on but DO NOT start the engine.
3) Slowly wind the throttle fully open to fully shut, repeat this three times.
4) Turn off ignition. (ECU now stores TPS position data in memory).
5) Wait 5 seconds.
6) Turn on ignition again and start bike. Before doing this, I would check that the wiring to the TPS itself hasn't been kicked or disturbed, its the electrical unit on the air intake in front of your Left foot.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: TPS -justering.

Inläggav GSeger » 2020-11-28/13:08

5401988B-61A4-4219-A384-B43E697FDAA0.jpeg
Tack för snabbt svar. Den går inte dåligt. Är lite svårstartad, startar på 4e försöket när den stått mer än 1natt. Under samma arbetsdag dvs 8timmar startar den på första.
Men nu sitter ny startmotor i och fulladdat nytt batteri (odyssey) så får se om det gör någon skillnad.
GSeger
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-10-29/16:07

Re: TPS -justering.

Inläggav F800åkare » 2020-11-28/13:19

Knappast tps som orsakar det, låter mer som bränslerelaterat. Kontrollera så att bränsletrycksgivaren är ok, även att spridarna är täta så det ej läcker. Samt att de ticka jämnt och fint, spridarna kollar du genom att sätta ett stetoskop mot dom och sen starta motorn. Har du inget stetoskop, ta en stor skruvmejsel och håll mot spridaren och sen örat mot handtaget, ska klicka som en klocka fast snabbare då, men det ska vara ett konstant tickande utan uppehåller eller ändrat tempo.

Kolla även tomgångsmotorn, de kan kärva, sitter i luftburken och har slangar till spjällhusen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: TPS -justering.

Inläggav GSeger » 2020-11-28/13:24

Spridarna är nya. R1200 kit.
Bytte även bränslefilter för ca 100mil sedan.
Men jag ska testa det du tipsar om.
Hänger dock inte med sista tomgångsmotor? Tomgången är bra och jämn. Har ställt throttle bodies med en hemmagjord mätare som verkar funkat bra. Som sagt inga problem när man väl kör.
GSeger
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-10-29/16:07

Re: TPS -justering.

Inläggav F800åkare » 2020-11-28/13:58

Tomgång styrs av en ventil som släpper in luft eller ej, ecu styr den, lite som en automatchoke. Om denna ventil kärvar och står öppen när den ska vara stängd eller ej öppnar när den ska blir den svårstartad.
Dessa är kånda på nästan alla mw cyklar att bli smutsiga och kärva, periodisk rengörning förlänger deras liv.

Ser ut så här.
https://www.google.com/search?q=idle+co ... 80&bih=260
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: TPS -justering.

Inläggav GSeger » 2020-11-28/14:14

Kan inte se att min R1150GS har en sådan.
GSeger
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-10-29/16:07

Re: TPS -justering.

Inläggav Håkan » 2020-11-28/14:47

GSeger skrev:Hej.

Undrar om någon har erfarenhet eller har, gärna nära Sthlm, en modul för att justera TPS?
Vet ej om min har blivit rörd av tidigare ägare, inte av mig, men tänkte se om den kan bli ännu bättre på något vis.

Har läst om GS-911 men tycker att nästan 5000kr är lite saftigt för att bara kontrollera.

Med vänlig hälsning,
Gustav

Jag har GS-911. Kan hjälpa dig med det om du vill. :)
Ta kontakt via mail el. PM.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: TPS -justering.

Inläggav F800åkare » 2020-11-28/16:08

Ahh, jag antog du hade en r1200. Sorry, är så ovant att r-folket har annat. :oops:
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: TPS -justering.

Inläggav Bengt Allevad » 2020-11-28/17:02

Om du tycker det är kallt att åka till Håkan kan jag hjälpa dig i Trångsund.
Utomhus och på Coronaavstånd förstås.
TPS kan stå fel och då går hojen onödigt snålt. 1100 / 1150:s styrsystem har ju ingen annan "inteligens" än lamdasondåterkopplingen till skillnad från 1200:an.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: TPS -justering.

Inläggav GSeger » 2020-11-29/13:49

Supertack för alla kommentarer och hjälp.
Jag tror jag gjort fel, skäms, men testade utan varvtalshöjaren (icke-choken) och då startade den på första. Jag har nog alltid förmodat att den ska upp när man startat trots att hojen står i varmgarage. Har testat i två dagar, visserligen med ny startmotor och fulladdat nytt batteri.

Jag följer dock hemskt gärna upp på erbjuden hjälp ang tps, men kanske får bli till våren då jag kan köra den. Nu är den nedplockad för att byta ut blinkers till LED efter för mycket strul med glödlampor.
GSeger
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-10-29/16:07


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst