Grova rör!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Grova rör!

Inläggav Michael Fored » 2007-02-05/23:52

Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

snyggt !!

Inläggav Hans Säfström » 2007-02-06/00:29

MichaelF;6625 skrev:Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!


Ja, då får man verkligen gratulera till de sensuellt kurviga grenrören.
Å tänk sen att storleken kan hänga ihop med väntetiden!
Åsså välputsad den blåa pärlan skimrar sen , nu går väl
premien upp ytterligare ett eller två snäpp förståss!
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Å det grövsta!

Inläggav Michael Fored » 2007-02-06/00:41

Hans S;6626 skrev:Å tänk sen att storleken kan hänga ihop med väntetiden!


Jo, storleken betyder som vanligt allt! ;)

Ser du den lilla gula i bildens överkant? :cool:
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-02-06/01:24

MichaelF;6625 skrev:Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!


Är det något original eller pirat?
Samma dämpare som innan?
Jag går också i bytestankar om det inte ruinerar mig helt.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Michael Fored » 2007-02-06/09:10

Gabbe;6630 skrev:Är det något original eller pirat?
Samma dämpare som innan?


De grova grenrören är "RS-Leistungs-Krümmer" från en Tysk postorderfirma vars namn börjar med "W". Kolla lagerstatus vid ev. beställning. Jag har väntat i 1½ år! Jag har bytt hela vägen, grenrör, katalysator och ljuddämpare. Det behöver man förståss inte göra.

Själva "avgassystemen" ser lite olika ut på olika BMW MC-modeller. På R1150RS + RT är ljuddämpare och katalysator en enda stor och mycket tung enhet. Många MC-modeller har redan från början grova och fina grenrör och på många går det att bara byta ut ljuddämparen. För effektens skull räcker det ofta att ersätta katalysatorn med ett rör. Kolla in handlarnas webbsidor.

När du öppnar upp på avgassidan kan du behöva "feta till" bränsleblandningen genom att lura spjällmojängen eller byta chippet eller koppla in en annan el-mojäng. Jag har en Power Controller från "W".

Det diskuteras en del här i forum om att byta eller inte byta. Det skrivs om moral, miljö och förordningar. Mitt system är vad jag förstår godkänt för min motorcykel, både ljudnivå och nedsmutsning.
Jag har väldigt svårt att rättfärdiga mitt byte men det är kul, låter bra och har givit "pappa" möjlighet att spendera pengar på sig själv! :)

Vad har du för en motorcykel? Du kan säkert få en hel del tips om lösningar här i forum. Allt från låt cykeln vara till hur böja och svetsa alldeles själv. :D
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-06/09:55

MichaelF;6625 skrev:Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!


Dessa grenrör "Är bara ett måste" :D på de här modellerna. Original-makaronerna är (de ser ut så) desstutom olika långa och det underlättar knappast, när man skall få boxern att bli silkesmjuk.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-02-06/12:43

MichaelF;6635 skrev:Vad har du för en motorcykel? Du kan säkert få en hel del tips om lösningar här i forum. Allt från låt cykeln vara till hur böja och svetsa alldeles själv. :D


Det är väl där problemen börjar... jag har en R1100RS (som det står i profilen ;) ) och det verkar vara problem att hitta något som passar enligt tillverkares listor. Jag har hittills inte lyckats lista ut hur stor skillnaden är mellan 1100 och 1150 när det gäller avgassystemets fäste osv.
På bild ser man ingen större skillnad åtminstone.

Man "behöver" alltså grenrör, y-rör och ljuddämpare för att få det komplett?
Enligt vad jag förstår så är det lättare att få en sån gammal cykel med fetare blandning. Trodde att grenrören gick ända bak till ljuddämparen, men har inte kolla på min egen än. Men sitter inte katalysatorn fast i ljuddämparen på originalet?

Hade planer på att köpa y-rör och en Viper-dämpare, fast nu verkar ju denna också intressant ifall det kan inverka på jämngången. Då lär man få köpa y-röret där också om det ska passa med dessa grenrör?
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Allt finns även till din R1100RS!

Inläggav Michael Fored » 2007-02-06/13:42

Gabbe;6644 skrev:Hade planer på att köpa y-rör och en Viper-dämpare, fast nu verkar ju denna också intressant ifall det kan inverka på jämngången. Då lär man få köpa y-röret där också om det ska passa med dessa grenrör?


Det här [url="http://www.wunderlich.de/shop.php?rubrik=D&produkt=492&art_id=1554&PHPSESSID=c4f1db8a22c2fdadb3740f6ece67e0af"]grova grenröret[/url] passar i originaldämparen. Din katalysator och ljuddämpare sitter ihop. Skarven är vid grenröret. Vill du byta ljuddämpare måste du ersätta katalysatorn med ett rör eller en annan katalysator. Viper är väl Remus och har väl ersatts av Revolution? Det finns hela "kit" bl.a. hos [url="http://www.wunderlich.de/shop.php?rubrik=D&produkt=488&art_id=1536&PHPSESSID=c4f1db8a22c2fdadb3740f6ece67e0af"]"W"[/url]. Jag tror den enda skillnaden mellan 1150RS och 1100RS är ett fäste vid katalysatorn. Utom det att du kanske slipper såga i högerkåpan för att få plats med "fet-grova" grenrör! ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-02-06/14:06

MichaelF;6645 skrev:Det här [url="http://www.wunderlich.de/shop.php?rubrik=D&produkt=492&art_id=1554&PHPSESSID=c4f1db8a22c2fdadb3740f6ece67e0af"]grova grenröret[/url] passar i originaldämparen. Din katalysator och ljuddämpare sitter ihop. Skarven är vid grenröret. Vill du byta ljuddämpare måste du ersätta katalysatorn med ett rör eller en annan katalysator. Viper är väl Remus och har väl ersatts av Revolution? Det finns hela "kit" bl.a. hos [url="http://www.wunderlich.de/shop.php?rubrik=D&produkt=488&art_id=1536&PHPSESSID=c4f1db8a22c2fdadb3740f6ece67e0af"]"W"[/url]. Jag tror den enda skillnaden mellan 1150RS och 1100RS är ett fäste vid katalysatorn. Utom det att du kanske slipper såga i högerkåpan för att få plats med "fet-grova" grenrör! ;)


Det är tur att sånt inte är livsviktigt, så man kan ta den tid det behöver.
Jag tänkte på denna dämparen som Mimmi hittade: http://www.locknersbilochmc.se/index.php?main_page=product_info&products_id=2522

Känns som att ljuddämparna är förhållandevis lika om man bortser från materialen. Nu har jag ännu mer att fundera över... tack Micke!
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Mattias Ling » 2007-02-06/14:55

MichaelF;6625 skrev:Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!


Var köper man y rör och vad kostar dom !
/ Mattias

F650GS 2010
Användarvisningsbild
Mattias Ling
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2007-04-17/01:00

Här kommer..

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-06/15:26

en bild som kanske också hjälper till att förtydliga.

Övre är rören på 1100 R och GS

Undre är rören på 1100 RS och RT
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Y-rör eller bara en krok!

Inläggav Michael Fored » 2007-02-06/16:57

Mattias L;6648 skrev:Var köper man y rör och vad kostar dom !


Du har väl på din R1100R ett avgassystem där katalysatorn och ljudämparen sitter ihop? Då måste du alltså ersätta även katalysatorn om du önskar en annan ljuddämpare. Eller, också ersätta ljuddämparen om du vill ta bort katalysatorn.
På en R1100R kan man kanske montera sådana grenrör som R1100S och nyare GS har. Med dessa grenrör behöver du ett y-rör.
Om du vill ha snygga kurvor och ett grovt grenrör skaffar du ett sådant som jag visar här i tråden. Då duger det med en rörkrok från grenrörsändan till ljuddämparen om du vill strunta i katalysatorn. På tyska webbplatser verkar de helt logiskt kalla den främre delen av det som ansluter efter grenröret för "Vorschalldämpfer" (rörkroken) och det som kommer bakom kallas "Endschalldämpfer" (ljudburken). Sök priser på nätet. En "Vorschalldämpfer" finns både med och utan katalysator.

Man kan välja en hel massa varianter till R1100R och det kan bli nästan hur dyrt som helst! :rolleyes:

För undvikande av parallelldiskussioner se även [url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=453"]"Bullerburktråden"[/url]!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-02-07/00:54

Bengt Allevad;6650 skrev:en bild som kanske också hjälper till att förtydliga.

Övre är rören på 1100 R och GS

Undre är rören på 1100 RS och RT


Jag blev först rädd att jag har missat denna bild i Haynes, men det är en annan bok antar jag. Det finns en viss logik med modellerna eftersom motorkaraktären är den samma på de modeller som har samma blås, men hur mycket är beroende på själva avgassystemet? Eller det är mest en designskillnad kanske?

Jag är också väldigt dåligt påläst, men det pratades om en "cat code plug" till motronicsystemet i ytterligare en annan tråd. Finns den på samtliga modeller och kan man kompensera blandningen med det ingreppet eller är det ingen bra lösning?
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-07/07:03

Gabbe;6677 skrev:Jag blev först rädd att jag har missat denna bild i Haynes, men det är en annan bok antar jag. Det finns en viss logik med modellerna eftersom motorkaraktären är den samma på de modeller som har samma blås, men hur mycket är beroende på själva avgassystemet? Eller det är mest en designskillnad kanske?

Jag är också väldigt dåligt påläst, men det pratades om en "cat code plug" till motronicsystemet i ytterligare en annan tråd. Finns den på samtliga modeller och kan man kompensera blandningen med det ingreppet eller är det ingen bra lösning?


Haynes är inte den mest tydliga boken enl. mitt förmenande. Jag föredrar Clymer i hop med originalhandboken. Men självklart; som "nödproviant" räcker Haynes långt:D
Hellre Haynes än att meka i blindo!

Jag försöker reda ut det här med Cat-code.

Men observera alla som läser detta, att det gäller Motronic 2.2. Altså den som sitter i R1100 från 1994 utom R1100S som, trots att det är en 1100, fick 2.4 då den kom ut 1999.
I övrigt gäller, att när det blev R1150 sitter 2.4 monterad.

När det till slut blev R1200 händer något helt nytt, som mitt lilla huvud inte funderat över.

Betr. 2.4 har jag förgäves försökt få reda på om dess mappar, vilka som nu finns i den?, går att påverka med Cat-code kombinationer men skall också erkänna, att jag egentligen aldrig behövt det, enär 2.4 alltid har gått bra efter att man ev.behövt trimmat TPS:en men framförallt synkroniserat spjällen.

Chippet i 2.2 innehåller, tror jag, 8 st olika mappningar. De aktiveras med en bygling mellan gängse stiften i en vanlig tom reläburk. Kallas Cat-code-plug.

På den här tiden, nej jag skall inte skriva om julevangeliet, fanns R-modellerna både med och utan katalysator och i detta fallet med och utan lamdasond. Utan kat och lamdasond drevs systemet i en driftform man kallade open-loop.
Den mappen blir aktiverad om man inte har någon plugg istoppad.

Samtidigt, för att få rätt blandning på tomgång och vid lägre varv, finns en Co-potentiometer.

Om man har en closed-loop och vill driva systemet i open-loop och utan plug finns jackar för potentiometern så den är bara att införskaffa då.

Det är lagom att ställa in Co-halten runt, men inte mer, än 2,5%.

Resten av mapparna är till för katalysator med lamdasond och driftformen kallas closed-loop och ingen Co-potentiometer finns ansluten. Det grejar lamdasonden ihop med map-kurvan.

Katalysatorn har inget med egentliga driften att göra, utan stora skillnaden mot den äldre driftformen open-loop, är återkopplingen via lamdasonden.

Nedan är en tabell över de olika mappningarna för olika marknader och modeller. Observera också att två olika kamaxlar och två olika längder på insugningsrören mellan luftburk och spjällhus är inblandade i kombinationerna.

RS/RT vass kam och kortare-grövre rör
R/GS snäll kam och längre-smalare rör


RT/RS without cat (worldwide): None
RS/RT with cat (Switzerland): Blue (30-86-86a)
RT/RS with cat (worldwide): Yellow (30-87)
GS/R without cat (worldwide): Beige (30-87a)
GS/R with cat (worldwide): Pink (30-87-87a)
GS/R with cat (Switzerland): Brown (30-86-87-87a)
R850R without cat (worldwide): None
R850R without cat (low power version): Olive Yellow (30-86)
R850R with cat (low power version): Gray (30-86-87)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

dämpad hoj

Inläggav Hans Säfström » 2007-02-07/09:27

MichaelF;6625 skrev:Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!


Och den där "gulingen"kommer att göra susen.
Blir intressant att få höra din åsikt om hur och hur mycket!
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-02-07/12:44

Bengt Allevad;6683 skrev:Haynes är inte den mest tydliga boken enl. mitt förmenande. Jag föredrar Clymer i hop med originalhandboken. Men självklart; som "nödproviant" räcker Haynes långt:D
Hellre Haynes än att meka i blindo!


Det var nog mest vilken jag hittade först.
Ska leta efter Clymer genast!


Bengt Allevad;6683 skrev:Jag försöker reda ut det här med Cat-code.

...snip...

Om man har en closed-loop och vill driva systemet i open-loop och utan plug finns jackar för potentiometern så den är bara att införskaffa då.


Bara för att reda ut det helt.
Ska man koppla bort syresonden vid open-loop eller räcker det att man gömmer undan den? Eller den ska sitta i y-röret även då?

Jag tackar än en gång för ett starkt engagemang, Bengt!
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-07/13:00

Gabbe;6691 skrev:

Bara för att reda ut det helt.
Ska man koppla bort syresonden vid open-loop eller räcker det att man gömmer undan den? Eller den ska sitta i y-röret även då?

Jag tackar än en gång för ett starkt engagemang, Bengt!


Det här är bara skojigt när det går att bidraga med något. Det är därför vi är en klubb=en samling likasinnade:) :)

Jag tror, obs.tror, att syresonden inte förhåller sig aktiv när open-loop mappen aktiveras med "ingen" cat-code-plugg.

Original utförandet utan kat har ju den mappningen och saknar syresond och borde i annat fall ge en felkod. Hänge ´ru med. Det blev lite rörigt.......
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-02-07/13:49

Bengt Allevad;6693 skrev:Det här är bara skojigt när det går att bidraga med något. Det är därför vi är en klubb=en samling likasinnade:) :)

Jag tror, obs.tror, att syresonden inte förhåller sig aktiv när open-loop mappen aktiveras med "ingen" cat-code-plugg.

Original utförandet utan kat har ju den mappningen och saknar syresond och borde i annat fall ge en felkod. Hänge ´ru med. Det blev lite rörigt.......


Inte rörigt, men jag brukar kunna ställa frågor som kan vara svåra att svara på.
Mycket teori och det enda jag har gjort sen köpet är att jag har satt batteriet på långtidsladdning...
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Josef » 2007-02-07/22:10

MichaelF;6635 skrev: Jag har bytt hela vägen, grenrör, katalysator och ljuddämpare.

Det diskuteras en del här i forum om att byta eller inte byta. Det skrivs om moral, miljö och förordningar. Mitt system är vad jag förstår godkänt för min motorcykel, både ljudnivå och nedsmutsning.


Godkänt av vem?
Bilprovningen har inga föreskrifter om utsläppsvärden.
Har du bytt allt är jag lite orolig för ljudnivå på banorna i sommar. iofs är du ju inte den som gasar på rakorna iaf så det löser sig nog.

Själv funderar jag på hur jag ska få ut mesta möjliga effekt med minsta möjliga buller (och vikt) på min R1200S.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Originalbullrig så det räcker!

Inläggav Michael Fored » 2007-02-07/23:33

Josef;6715 skrev:Godkänt av vem? .... Har du bytt allt är jag lite orolig för ljudnivå på banorna i sommar. iofs är du ju inte den som gasar på rakorna iaf så det löser sig nog. Själv funderar jag på hur jag ska få ut mesta möjliga effekt med minsta möjliga buller (och vikt) på min R1200S.


Nja, det där med miljögodkänt har mera med mitt eget samvete att göra! ;) Jag fick moralångest och ersatte även katalysatorn! Har försökt lura ut hur det är med bestämmelserna men det är verkligen inte lätt. Det finns grundregler och en massa undantag. Någonting hände när det gäller motorcyklar i EU som togs i trafik efter 1/6 2003!

Jag gasade så gott jag kunde vid några tillfällen även i somras. Jag hade bytt ljuddämparen redan då och du märkte inget! :) Men, jag har kvar insatsröret, det som många gärna plockar ur för att öppna maximalt och möjligen få mer effekt. Mer ljud ger i alla fall en illusion av mer effekt!

Din R1200S bullrar hyfsat redan som original (= har ett skönt boxerljud)! Jag tror inte att t.ex. Remus Revolution med insatsen kvar bullrar mer än din originaldämpare (= har också ett skönt boxerljud).

Du har ju lagom grova grenrör i original men måste väl byta för att slippa den där klumpen under motorn. Vad är det för en klump? Med en "Sport-Krümmeranlage" utan "Vorschalldämpfer" spar du vikt och får nog effekt men det verkar låta mer även om du behåller originalljuddämparen.

Själv får jag väl banta för att minska vikten! :D

Vänligen

Michael
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Josef » 2007-02-08/18:24

MichaelF;6720 skrev:Jag gasade så gott jag kunde vid några tillfällen även i somras. Jag hade bytt ljuddämparen redan då och du märkte inget! :) Men, jag har kvar insatsröret, det som många gärna plockar ur för att öppna maximalt och möjligen få mer effekt. Mer ljud ger i alla fall en illusion av mer effekt!

Din R1200S bullrar hyfsat redan som original (= har ett skönt boxerljud)! Jag tror inte att t.ex. Remus Revolution med insatsen kvar bullrar mer än din originaldämpare (= har också ett skönt boxerljud).

Du har ju lagom grova grenrör i original men måste väl byta för att slippa den där klumpen under motorn. Vad är det för en klump? Med en "Sport-Krümmeranlage" utan "Vorschalldämpfer" spar du vikt och får nog effekt men det verkar låta mer även om du behåller originalljuddämparen.

Själv får jag väl banta för att minska vikten! :D

Vänligen

Michael


Nej, du lät inte farligt mycket i somras men lite till låter det nog när de gamla astma-grenrören försvinner. Med insatsen i brukar det vara ok hur som helst.

Jag har inte räknat på mina grenrör (än) men de verkar vara väl tilltagna från fabrik. Dock kan jag inte tänka mig att klumpen under motorn är bra för flödet (vet ej men antar att katen sitter där).

Frågan är om man effektmässigt tjänar på att ha en öppen dämpare med en plugg i slutet gentemot att ha en dämpare av orginaltyp. Fördelen med det arrangemanget är att det är lätt att modifiera pluggen (eller att ha flera olika) för att låta "lagom".

Normalt sett bryr jag mig inte om att försöka plocka ut några extra hästar utan kör hellre med orginalsystem men i år finns det omständigheter som gör att det kommer att behövas...
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-08/18:33

Josef; skrev:
Frågan är om man effektmässigt tjänar på att ha en öppen dämpare med en plugg i slutet gentemot att ha en dämpare av orginaltyp. Fördelen med det arrangemanget är att det är lätt att modifiera pluggen (eller att ha flera olika) för att låta "lagom".



Intressant spörsmål.

Bulleri-burkarna är ju undantagslöst absotionsdämpare. Altså två koncentriska rör, det inre perforerat, dämpmaterial emellan och sedan inget mer.
Då skulle din kork sitta i slutänden altså.
Det fanns ju Super-trapp med skivor för många år sedan!

En originaldämpare är däremot oftast en expansionsdämpare med två till tre kammare där avgaspuffen komprimeras, expanderas, kompriemeras och till slut expanderar ut i det fria.

Om vi nu ett ögonblick bortser från ljuddämpning ty där är expansiondämpen överlägsen; vilken typ är effektivast för motorn om den inte har någon trimningsgrad.

Kan du eller någon annan utveckla detta en smula?
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Josef » 2007-02-08/21:36

Bengt Allevad;6765 skrev:Intressant spörsmål.

Bulleri-burkarna är ju undantagslöst absotionsdämpare. Altså två koncentriska rör, det inre perforerat, dämpmaterial emellan och sedan inget mer.
Då skulle din kork sitta i slutänden altså.
Det fanns ju Super-trapp med skivor för många år sedan!

En originaldämpare är däremot oftast en expansionsdämpare med två till tre kammare där avgaspuffen komprimeras, expanderas, kompriemeras och till slut expanderar ut i det fria.

Om vi nu ett ögonblick bortser från ljuddämpning ty där är expansiondämpen överlägsen; vilken typ är effektivast för motorn om den inte har någon trimningsgrad.

Kan du eller någon annan utveckla detta en smula?


Först kan vi väl konstatera att alla motorer har en trimmningsgrad, den varierar dessutom mycket redan mellan olika standardmotorer.

I övrigt kan jag bara spekulera. Den motortrimmningsbok jag använder mig av (4-stroke performace tuning av A G Bell) tar knappt upp ljuddämpare alls, ljuddämpning var troligen inte speciellt viktigt vid tävlingssamanhang när/var boken skrevs. Annat är det i Sverige idag där man generellt har hårdare krav vid tävling än vid körning på landsväg.

Jag tror att det effektivaste blir att först se till att grenrör och avgasrör innan dämparen håller rätt diameter/längd och att kollektorerna har god utformning. Vilken typ av dämpare man väljer kommer sedan att påverka karaktären hos motorn: Absorbtionsdämparen kommer i de flesta fall att ge ett litet effektövertag men ett tapp i registrets bredd, ju högre trimmningsgrad destå mer skillnad i både topeffekt och register.
En bilmotor med väldigt låg trimmningsgrad kan inte vinna särskilt mycket i topp på ett öppnare avgassystem pga restriktioner på insug och kamtider men tappet vid lägre varv finns där ändå. En modern sporthoj kan dock vinna en hel del och här ligger förlusterna oftast utanför det använda registret.

Kontentan är att ju högre trimmningsgrad destå mer att vinna på att öppna upp avgassystemet och ju mer motstånd på insugssidan destå mer att förlora i registret(i förhållande till effektvinst på topp).

Om man verkligen är ute efter mer effekt och ett hyggligt register måste man se till helheten och öppna upp på insugssidan också, dessutom är det så att de passager som är trängst och oftast har de skarpaste böjarna inte sitter i varken avgassystemet eller insugssnabeln utan i topplocket.

Min personliga prioritetslista för ökad effekt på en modern MC-motor ser ut så här:
1. Portad topp: Ger högre toppeffekt och (oftast) bättre register. pris ca 3500kr för ett par demonterade boxertoppar.
2. Ökad kompression: Ger högre toppeffekt och bättre register. Pris från ca 500kr för en planslipning i samband med portning. Alternativt byter man kolvar om man kan gå upp mycket i komp.
3. Öppnat insug: Ev endast byte till ett tvättbart insatsfilter och modifiering av luftintag till luftburken för att få mer effekt och relativt opåverkat register. Helst tar jag nog bort hela luftburken och kör med ett filter per cylinder för ännu mer effekt men något sämre register. Kan även vara läge att jämna till övergångar mellan spjällhus och insugsrör mm i denna fas. pris från ca 600kr i delar
4. Avstämda grenrör: Rätt längd och väl utformade kollektorer utan katalysator ger något bättre toppeffekt och ev något bättre register. Pris ca 3500
5. Absorbtionsdämpare: Bättre toppeffekt och troligen något sämre register. Pris ca 6000kr
6. Vassare kamaxlar: Kan ge mycket toppeffekt men offrar då även mycket register Pris ?


Avgassystemet är det som oftast ger minst och det är definitivt dyrast, ändå är det där de flesta börjar. Själv tycker jag inte det är värt att lägga så stora pengar på något som inte ger speciellt mycket innan punkt 1-3 är åtgärdade. När punkt 1-3 är åtgärdade ger det dock tillräckligt mycket för att jag ska tycka att det är värt att fundera på. Vassare kammar blir det när allt annat känns optimalt men motorn fortfarande inte levererar vad som krävs.

Självklart varierar resultatet av de olika modifieringarna mellan olika motorer beroende på hur motorn ser ut orginal så se ovanstående som en grov generalisering dessutom skriven av en novis på området.

Och som vanligt gäller att:
En krona lagd på viktväktarna är värd en hundrig nerplöjd i motorn.
En krona lagd på fjädring och chassie är värd en tia i motorn.
En krona lagd på körteknik är ovärdelig.

Oj, vad långt det blev...:eek:
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-08/21:57

Josef;6778 skrev:Oj, vad långt det blev...:eek:


Men så intressant läsning:)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Michael Fored » 2007-02-08/23:13

Josef;6764 skrev:Normalt sett bryr jag mig inte om att försöka plocka ut några extra hästar utan kör hellre med orginalsystem men i år finns det omständigheter som gör att det kommer att behövas...


Det där låter väldigt spännande! Nu blev jag verkligen "nyfniken"! :p
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-09/10:00

MichaelF;6796 skrev:Det där låter väldigt spännande! Nu blev jag verkligen "nyfniken"! :p


Får vi möjligen se en boxer i BoTT??
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-02-09/11:32

För er som har dåligt samvete för att ni kör utan katalysator, är det inte så att katalysatorn genom sitt större motstånd drar upp bränsleförbrukningen med några procent vid samma använd effekt? Så koldioxidutsläppen ökar något när de andra minskar?

Vad gäller öppnare ljuddämpare, så tror jag att de allra flesta monterar dem pga ljudet och utseendet! T.ex min Rockster, En helt mattsvart, grön och mörkblå hoj, med KROMAD ljuddämpare original... Den ligger nu i säkert förvar i rostskyddspapper och har ersatts av en Remus i kolfiber!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Sportster » 2007-02-10/12:20

Bengt Allevad;6683 skrev:RT/RS without cat (worldwide): None
RS/RT with cat (Switzerland): Blue (30-86-86a)
RT/RS with cat (worldwide): Yellow (30-87)
GS/R without cat (worldwide): Beige (30-87a)
GS/R with cat (worldwide): Pink (30-87-87a)
GS/R with cat (Switzerland): Brown (30-86-87-87a)
R850R without cat (worldwide): None
R850R without cat (low power version): Olive Yellow (30-86)
R850R with cat (low power version): Gray (30-86-87)


Som du säger Bengt så gäller detta bara Motronic v2.2, och för v2.4 har jag sett följande uppgifter om Cat code pluggen:
R1150GS med Kat = Gul (30-87)
R1150GS med Kat för 91 oktan ROZ = Grå (30-86-87)

I min 1150GS -02 sitter det en guling.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Olika...

Inläggav Mimmi » 2007-02-10/12:53

Sportster;6868 skrev:Som du säger Bengt så gäller detta bara Motronic v2.2, och för v2.4 har jag sett följande uppgifter om Cat code pluggen:
R1150GS med Kat = Gul (30-87)
R1150GS med Kat för 91 oktan ROZ = Grå (30-86-87)

I min 1150GS -02 sitter det en guling.


Hej!

Det tycks vara lite olika det där; i Gullan sitter ingen plugg alls i Cat-codeplugguttaget...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Sportster » 2007-02-10/14:24

Mimmi;6873 skrev:Hej!

Det tycks vara lite olika det där; i Gullan sitter ingen plugg alls i Cat-codeplugguttaget...


Hej, hej

Mycket, mycket intressant att Gullan saknar CCP!! Alltså kan det inte vara skadligt för "katten" att köra utan (som Bengt A menade). Eller är det nåt mer som skiljer årsmodell -00 och -02 ? Båda har ju Kat och Motronic v2.4.
Min är tyskimport men bör väl räknas som "worldwide"-utförande.

Vad har ni andra 1150GS-ägare vad gäller CCP??
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-10/15:27

Sportster;6879 skrev:Hej, hej

Mycket, mycket intressant att Gullan saknar CCP!! Alltså kan det inte vara skadligt för "katten" att köra utan (som Bengt A menade). .



Jag hoppas jag aldrig har skrivit att det skulle vara skadligt för katten att köra en 2.4 utan cat-code-plugg. I så fall har jag varit förvirrad och ber om ursäkt.
Min R1100S -00 Motronic 2.4 är i original utan cat-code-plugg men har katalysator och återkoppling via lamdasond.

Vad jag hoppas och tror mig ha sagt är, att 2.2 som utan cat-code-plugg aktiverar en mapp, som är avsedd att driva insprutingen i open-loop och sålunda ger för fet blandning för att katten skall tåla det.

Jag tror också jag skrivit att beträffande 2.4 har jag aldrig kunnat få reda på vad det finns för mappningar i den och vilka cat-code-kombinationer som aktiverar vad.

Om jag får tro något om någon skillnad mellan mappningar i 2.2 och 2.4 är det, att när 2.4 kom, var det inte aktuellt att driva aplikationen i open-loop, så den mappen finns inte i 2.4.
Men detta är bara vilda gissningar.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Lite funderingar.

Inläggav Mimmi » 2007-02-10/16:08

Hej!

Att det sitter en plugg i vissa 1150 och inte i vissa är lite lustigt. Man kan undra vem som plockat dän den om den överhuvudtaget funnits från början...

Vad beträffar Gullan så kan jag inte tänka mig att någon ägare demonterat den. Hon har haft två ägare före mig, och båda är av den typen att de bara tankat och kollat oljan. Allt övrigt har de överlåtit till fackmännen, först Lindströms, sedan BMW/Solna och därefter MC-Proffsen. Jag kan inte tänka mig att någon verkstad på eget bevåg avlägsnar en cat-codeplugg, så jag lutar åt att det helt enkelt aldrig funnits någon sådan i elcentralen på Gullan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-10/16:43

Mimmi;6891 skrev:Hej!

Att det sitter en plugg i vissa 1150 och inte i vissa är lite lustigt. Man kan undra vem som plockat dän den om den överhuvudtaget funnits från början...



Om du tittar i schemat jag sände dig så synns pluggen på sidan: Motronic inputs, K9691. I det här schemat finns ingen kodning angiven, bara streckade förbindingar.
Det är i och för sig inget bevis för att den inte skall finnas men ingen R1100S jag fördjupat mig i inkl. min egen, har heller någon plugg och till och med tomt i originalverkstadshandbokens skiss över "relä-lådan".

Däremot vore det fortfarande intressant att få reda på vilka kombinationer som kan vara aktuella, kanske för olika marknader.
Själv har jag inget behov längre eftersom min är "chippad" och jag bara har en enda mappning, som den däremot går väldigt bra med.:)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Exakt så!

Inläggav Mimmi » 2007-02-10/17:13

Bengt Allevad;6895 skrev:...Om du tittar i schemat jag sände dig så synns pluggen på sidan: Motronic inputs, K9691. I det här schemat finns ingen kodning angiven, bara streckade förbindingar...



Hej!

Det stämmer precis, om det sitter något i uttaget på något exemplar så kanske det bara är ett tomt skal, just för att lugna folk som är oroliga för att det "fattas" något:confused: :)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Sportster » 2007-02-11/10:57

Kanske jag missuppfattat Bengt A om risk för skador på katten, men så här skrevs det i tråden "Bullerburk":
Bengt Allevad;6441 skrev:Helt OK att prova olika "Cat-coder". men ta bort Kat-burken innan.
Katalysatorn är avsedd för ett visst lamdavärde och bränner ihop med påföljd att du kan få sämre genomsläpp, om du tvingar på den ett fetare blandningsförhållande.

Det här varnades för redan för 10 år sedan när debatten om surgingen gick som hetast och ett sätt kunde vara att ta bort Cat-pluggen.
I den tidens version 2.2 av motronicen activerade man på detta sätt en mapning som var avsedd för den katalysatorlösa versionen utan lambdasond men med tomgångspotentiometer, s.k open-loop mode.


Kanske menade du v2.2 när du skrev detta, Bengt?

I och med detta avskrev jag tester med olika CCP-kombinationer, men nu med vetskapen om att Gullan är utan och min hoj är med CCP så är väl båda dessa varianter okej. Eftersom det är ofarligt att testa så tänker jag prova hur motorn känns med/utan gul CCP. Skall bli intressant om man märker skillnad.
Då man ändrat CCP måste man tillfälligt lossa säkring nr 5 (Motronik) en kort stund så att elektroniken resettas. Därefter med bara tändingen påslagen skall man ge fullt gasutslag några gånger så elektroniken kalibrerar sig mot min/max TPS-spänning.

Mimmi;6899 skrev:Hej!

Det stämmer precis, om det sitter något i uttaget på något exemplar så kanske det bara är ett tomt skal, just för att lugna folk som är oroliga för att det "fattas" något:confused: :)


Mig veterligen finns ingen dummy-CCP från BMW, utan alla CCP:er har nån form av bygling. Vad jag läst på utländska BMW-forum så är det inte ovanligt att det saknas en CCP i vissa hojar, men ingen verkar kunna ge klara fakta vad som gäller.
Undrar om man får ett klart svar om man mailar frågan till Svenska BMW?

Mvh
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-11/11:38

Sportster;6947 skrev:..........men ingen verkar kunna ge klara fakta vad som gäller.
Undrar om man får ett klart svar om man mailar frågan till Svenska BMW?

Mvh


Vore jättebra om du orkar ta kontakt. Bra att få detta utrett även för 2.4, när det nu finns så mycket underlag för 2.2.

Jag försökte för flera år sedan både med BMW-verkstäder och teknikansvarig på Svenska BMW men de förstod inte ens frågan. Mest troligt är, att jag inte fick tag i rätt personer men jag gav upp eftersom frågan för mig bara har teoretisk betydelse.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-02-11/16:52

Får man fråga var Cat Code pluggen sitter på en 1150 R -03?
I reläburken?

Finns det någon info om olika mappar på den än? Efter att ha monterat "bullerburk" så kanske den skulle må bra av lite ändring med?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Sportster » 2007-02-11/18:31

Hej,
Skulle tro att den sitter i reläboxen, om din hoj nu har nån CCP monterad.
Svårast är den ju då att finna, men kolla i mittenraden (tvärs) i boxen. Där finns tre socklar i raden och den tredje räknat från höger cylinder kan innehålla en CCP.
Har du en CCP så är den sannolikt gul och ser ut som ett vanligt relä.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Helmetrock » 2007-02-16/22:11

Är det någon av de gula i vänstra sidan som är CCP?
Eller skulle den ha varit i den vita sockeln?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Cat-Codeplugg.

Inläggav Mimmi » 2007-02-16/23:23

Helmetrock;7267 skrev:Är det någon av de gula i vänstra sidan som är CCP?
Eller skulle den ha varit i den vita sockeln?


Hej!

Bifogar en bild på hur det ser ut i elcentralen på Gullan. Den tomma, vita, reläsockeln är den plats där Cat-Code-pluggen sitter i de fall den finns.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst