MichaelF;6625 skrev:Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!
Hans S;6626 skrev:Å tänk sen att storleken kan hänga ihop med väntetiden!
MichaelF;6625 skrev:Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!
Gabbe;6630 skrev:Är det något original eller pirat?
Samma dämpare som innan?
MichaelF;6625 skrev:Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!
MichaelF;6635 skrev:Vad har du för en motorcykel? Du kan säkert få en hel del tips om lösningar här i forum. Allt från låt cykeln vara till hur böja och svetsa alldeles själv.
Gabbe;6644 skrev:Hade planer på att köpa y-rör och en Viper-dämpare, fast nu verkar ju denna också intressant ifall det kan inverka på jämngången. Då lär man få köpa y-röret där också om det ska passa med dessa grenrör?
MichaelF;6645 skrev:Det här [url="http://www.wunderlich.de/shop.php?rubrik=D&produkt=492&art_id=1554&PHPSESSID=c4f1db8a22c2fdadb3740f6ece67e0af"]grova grenröret[/url] passar i originaldämparen. Din katalysator och ljuddämpare sitter ihop. Skarven är vid grenröret. Vill du byta ljuddämpare måste du ersätta katalysatorn med ett rör eller en annan katalysator. Viper är väl Remus och har väl ersatts av Revolution? Det finns hela "kit" bl.a. hos [url="http://www.wunderlich.de/shop.php?rubrik=D&produkt=488&art_id=1536&PHPSESSID=c4f1db8a22c2fdadb3740f6ece67e0af"]"W"[/url]. Jag tror den enda skillnaden mellan 1150RS och 1100RS är ett fäste vid katalysatorn. Utom det att du kanske slipper såga i högerkåpan för att få plats med "fet-grova" grenrör!
MichaelF;6625 skrev:Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!
Mattias L;6648 skrev:Var köper man y rör och vad kostar dom !
Bengt Allevad;6650 skrev:en bild som kanske också hjälper till att förtydliga.
Övre är rören på 1100 R och GS
Undre är rören på 1100 RS och RT
Gabbe;6677 skrev:Jag blev först rädd att jag har missat denna bild i Haynes, men det är en annan bok antar jag. Det finns en viss logik med modellerna eftersom motorkaraktären är den samma på de modeller som har samma blås, men hur mycket är beroende på själva avgassystemet? Eller det är mest en designskillnad kanske?
Jag är också väldigt dåligt påläst, men det pratades om en "cat code plug" till motronicsystemet i ytterligare en annan tråd. Finns den på samtliga modeller och kan man kompensera blandningen med det ingreppet eller är det ingen bra lösning?
MichaelF;6625 skrev:Efter en mycket lång väntan har jag fått nya grova grenrör till min pärla! Nu längtar jag verkligen ut för att se om de gör någon skillnad. Det ser i alla fall tufft ut!
Bengt Allevad;6683 skrev:Haynes är inte den mest tydliga boken enl. mitt förmenande. Jag föredrar Clymer i hop med originalhandboken. Men självklart; som "nödproviant" räcker Haynes långt:D
Hellre Haynes än att meka i blindo!
Bengt Allevad;6683 skrev:Jag försöker reda ut det här med Cat-code.
...snip...
Om man har en closed-loop och vill driva systemet i open-loop och utan plug finns jackar för potentiometern så den är bara att införskaffa då.
Gabbe;6691 skrev:
Bara för att reda ut det helt.
Ska man koppla bort syresonden vid open-loop eller räcker det att man gömmer undan den? Eller den ska sitta i y-röret även då?
Jag tackar än en gång för ett starkt engagemang, Bengt!
Bengt Allevad;6693 skrev:Det här är bara skojigt när det går att bidraga med något. Det är därför vi är en klubb=en samling likasinnade:)
Jag tror, obs.tror, att syresonden inte förhåller sig aktiv när open-loop mappen aktiveras med "ingen" cat-code-plugg.
Original utförandet utan kat har ju den mappningen och saknar syresond och borde i annat fall ge en felkod. Hänge ´ru med. Det blev lite rörigt.......
MichaelF;6635 skrev: Jag har bytt hela vägen, grenrör, katalysator och ljuddämpare.
Det diskuteras en del här i forum om att byta eller inte byta. Det skrivs om moral, miljö och förordningar. Mitt system är vad jag förstår godkänt för min motorcykel, både ljudnivå och nedsmutsning.
Josef;6715 skrev:Godkänt av vem? .... Har du bytt allt är jag lite orolig för ljudnivå på banorna i sommar. iofs är du ju inte den som gasar på rakorna iaf så det löser sig nog. Själv funderar jag på hur jag ska få ut mesta möjliga effekt med minsta möjliga buller (och vikt) på min R1200S.
MichaelF;6720 skrev:Jag gasade så gott jag kunde vid några tillfällen även i somras. Jag hade bytt ljuddämparen redan då och du märkte inget! Men, jag har kvar insatsröret, det som många gärna plockar ur för att öppna maximalt och möjligen få mer effekt. Mer ljud ger i alla fall en illusion av mer effekt!
Din R1200S bullrar hyfsat redan som original (= har ett skönt boxerljud)! Jag tror inte att t.ex. Remus Revolution med insatsen kvar bullrar mer än din originaldämpare (= har också ett skönt boxerljud).
Du har ju lagom grova grenrör i original men måste väl byta för att slippa den där klumpen under motorn. Vad är det för en klump? Med en "Sport-Krümmeranlage" utan "Vorschalldämpfer" spar du vikt och får nog effekt men det verkar låta mer även om du behåller originalljuddämparen.
Själv får jag väl banta för att minska vikten!
Vänligen
Michael
Josef; skrev:
Frågan är om man effektmässigt tjänar på att ha en öppen dämpare med en plugg i slutet gentemot att ha en dämpare av orginaltyp. Fördelen med det arrangemanget är att det är lätt att modifiera pluggen (eller att ha flera olika) för att låta "lagom".
Bengt Allevad;6765 skrev:Intressant spörsmål.
Bulleri-burkarna är ju undantagslöst absotionsdämpare. Altså två koncentriska rör, det inre perforerat, dämpmaterial emellan och sedan inget mer.
Då skulle din kork sitta i slutänden altså.
Det fanns ju Super-trapp med skivor för många år sedan!
En originaldämpare är däremot oftast en expansionsdämpare med två till tre kammare där avgaspuffen komprimeras, expanderas, kompriemeras och till slut expanderar ut i det fria.
Om vi nu ett ögonblick bortser från ljuddämpning ty där är expansiondämpen överlägsen; vilken typ är effektivast för motorn om den inte har någon trimningsgrad.
Kan du eller någon annan utveckla detta en smula?
Josef;6764 skrev:Normalt sett bryr jag mig inte om att försöka plocka ut några extra hästar utan kör hellre med orginalsystem men i år finns det omständigheter som gör att det kommer att behövas...
Bengt Allevad;6683 skrev:RT/RS without cat (worldwide): None
RS/RT with cat (Switzerland): Blue (30-86-86a)
RT/RS with cat (worldwide): Yellow (30-87)
GS/R without cat (worldwide): Beige (30-87a)
GS/R with cat (worldwide): Pink (30-87-87a)
GS/R with cat (Switzerland): Brown (30-86-87-87a)
R850R without cat (worldwide): None
R850R without cat (low power version): Olive Yellow (30-86)
R850R with cat (low power version): Gray (30-86-87)
Sportster;6868 skrev:Som du säger Bengt så gäller detta bara Motronic v2.2, och för v2.4 har jag sett följande uppgifter om Cat code pluggen:
R1150GS med Kat = Gul (30-87)
R1150GS med Kat för 91 oktan ROZ = Grå (30-86-87)
I min 1150GS -02 sitter det en guling.
Mimmi;6873 skrev:Hej!
Det tycks vara lite olika det där; i Gullan sitter ingen plugg alls i Cat-codeplugguttaget...
Sportster;6879 skrev:Hej, hej
Mycket, mycket intressant att Gullan saknar CCP!! Alltså kan det inte vara skadligt för "katten" att köra utan (som Bengt A menade). .
Mimmi;6891 skrev:Hej!
Att det sitter en plugg i vissa 1150 och inte i vissa är lite lustigt. Man kan undra vem som plockat dän den om den överhuvudtaget funnits från början...
Bengt Allevad;6895 skrev:...Om du tittar i schemat jag sände dig så synns pluggen på sidan: Motronic inputs, K9691. I det här schemat finns ingen kodning angiven, bara streckade förbindingar...
Bengt Allevad;6441 skrev:Helt OK att prova olika "Cat-coder". men ta bort Kat-burken innan.
Katalysatorn är avsedd för ett visst lamdavärde och bränner ihop med påföljd att du kan få sämre genomsläpp, om du tvingar på den ett fetare blandningsförhållande.
Det här varnades för redan för 10 år sedan när debatten om surgingen gick som hetast och ett sätt kunde vara att ta bort Cat-pluggen.
I den tidens version 2.2 av motronicen activerade man på detta sätt en mapning som var avsedd för den katalysatorlösa versionen utan lambdasond men med tomgångspotentiometer, s.k open-loop mode.
Mimmi;6899 skrev:Hej!
Det stämmer precis, om det sitter något i uttaget på något exemplar så kanske det bara är ett tomt skal, just för att lugna folk som är oroliga för att det "fattas" något:confused:
Sportster;6947 skrev:..........men ingen verkar kunna ge klara fakta vad som gäller.
Undrar om man får ett klart svar om man mailar frågan till Svenska BMW?
Mvh
Helmetrock;7267 skrev:Är det någon av de gula i vänstra sidan som är CCP?
Eller skulle den ha varit i den vita sockeln?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst