NY lamell

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

NY lamell

Inläggav Phontabiker » 2020-12-11/13:58

har ju bytt en hel del på min hoj , bla Lamell lager i lådan samt alla tätningar i låda samt motor . När jag släpper kopplingen så tycker jag den hugger lite, inte så den hugger iväg utan mer så att det vibrerar lite, detta är när jag smyger upp kopplingen på ca 1100 rpm dvs nästan tomgång, visst orkar den iväg men då uppträder detta. ger jag lite mer gas så finns inte detta, jag ruggade upp tryckplattan samt svänghjulets anliggningsytor med en grov smärgelduk. Min tanke är att det är därför detta uppstår just då kopplingen skall greppa, om jag tänker rätt så lär det ju ganska snart försvinna, annars funkar allt helt ok
Någon som har varit med om detta ? Brukar rugga upp lite även på bilkopplingar då man byter lamell och detta är ju precis samma sak , dvs en torrkoppling , inget avancerat ;)
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: NY lamell

Inläggav Kovlingen » 2020-12-11/14:43

JAG skulle ta en tur och när jag kör på hög växel frikoppla och sedan ge gas
och sakta släppa på kopplingshandtaget . Detta för att låta den slita in sej .
Inte säkert att det fungerar och slitaget blir försumbart men det skulle
jag iaf testa . Kanske blev lite olika "ruggat" på tryckplattan å svänghjulet .
OBS : Detta är bara min fundering
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: NY lamell

Inläggav Håkan » 2020-12-11/15:22

Fick axeln som lamellen sitter på lämpligt smörjmedel?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: NY lamell

Inläggav BmwMats » 2020-12-11/15:45

Fick du lamellen centrerad korrekt i samband med montering ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: NY lamell

Inläggav Phontabiker » 2020-12-11/15:59

Håkan skrev:Fick axeln som lamellen sitter på lämpligt smörjmedel?

Staburag . den löper lätt och fint , förstår hur du tänker , men jag tog fasta på vad du skrev Håkan :D
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: NY lamell

Inläggav Phontabiker » 2020-12-11/16:01

BmwMats skrev:Fick du lamellen centrerad korrekt i samband med montering ?

Absolut , hade ett centreringsdorn just för min cykel, den gled in i splines lätt och bra , Kopplingen tar perfekt och är mjuk och fin i handtaget
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: NY lamell

Inläggav Phontabiker » 2020-12-11/16:07

Kovlingen skrev:JAG skulle ta en tur och när jag kör på hög växel frikoppla och sedan ge gas
och sakta släppa på kopplingshandtaget . Detta för att låta den slita in sej .
Inte säkert att det fungerar och slitaget blir försumbart men det skulle
jag iaf testa . Kanske blev lite olika "ruggat" på tryckplattan å svänghjulet .
OBS : Detta är bara min fundering


Det är precis vad jag gissar på , den gamla lamellen var dessutom en "som såg ut " som en oljeresistent , eller så hade den fått olja på sig någon gång, bytte även vevaxeltätning samt naturligtvis även ingående till lådan , smorde allt lite lagom och noggrant med en tandborste (Staburag ) Den nya lamellen var ganska rå i ytan kan jag minnas dessutom , när cyceln körs så känns inget och allt annat funkar utan vibrationer, Fö nu Briskstift i samt ställt ventilerna (båda samtidigt, vilket verkar viktigt ) mycket noga , en helt annan gång på maskinen , tyst och fin i motorn , Håller på och skall synka spjällen nu så skall nog allt bra bra
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst