Batterival

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batterival

Inläggav Phontabiker » 2020-12-25/18:43

Jaha då satt man i skit... med ett batteri som inte håller kravet för ABS ,Inga batterier vad jag kan finna som passar till min 96a R1100Rt . Märkligt att man gör det hela så komplicerat med denna ABS som tydligen alltid skall ha absolut full spänning annars blinkar det fel dvs båda ABS lamporna dvs blinkar växelvis och för sig, inte i samma sekvens. Batteriet räcker bra till att starta men sen inte till ABS tydligen, vVad har ni andra för batterier till dessa Max 82 mm brett samt 150 högt och 170 långt ;) Inte lätta att finna nåt med mer än 12 ah som håller de måtten :cry:
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Batterival

Inläggav BmwMats » 2020-12-25/19:46

Tyvärr är detta 4 (Fyra) millimeter högre än vad du skriver, men jag har själv detta på min året-runt-hoj (K75c) och det är ett mycket bra batteri med hög kvalitét.
Mycket mycket bättre än vanliga "Biltemabatterier".

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r ... 2000036061

Kan verkligen rekommendera detta batteriet, men som sagt så är det 86 millimeter högt och liiite utanför din specifikation.
Går det inte att få in detta tror du ?

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batterival

Inläggav Phontabiker » 2020-12-25/20:21

Hej, tack för tipset. Höjden och längden fungerar dock inte alls bredden Mått: 148 x 86 x 144 mm dvs Längd 148, bredd 86 samt höjd 144. Det är för brett för att gå in tyvärr .
Tur att det inte är säsong , jobbigt med detta och batterier till Boxern. Om jag laddar fullt så är ger det som jag nu har inte fullt efter fem /tio minuter, skräpbatteri från Jula (Hamron ) Skall se om jag kan kasta om polerna, då finns fler val, skarva kablar då många har pluskabeln på "fel" sida
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Batterival

Inläggav Sahlin » 2020-12-26/00:40

En god vän till mig hade samma problem på sin 1100RT -96 där det satt ett ganska nytt Biltema-batteri när han köpte hojen. Han köpte istället ett batteri hos Motoaction.se. Ganska dyrt men efter bytet har han inte haft några problem med ABS-lamporna. https://www.motoaction.se/batteri-underhallsfria-agm-bs-battery-p1105146/bmw-r-1100-rt-1996#v1103580
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Batterival

Inläggav Håkan » 2020-12-26/06:11

Sahlin skrev:En god vän till mig hade samma problem på sin 1100RT -96 där det satt ett ganska nytt Biltema-batteri när han köpte hojen. Han köpte istället ett batteri hos Motoaction.se. Ganska dyrt men efter bytet har han inte haft några problem med ABS-lamporna. https://www.motoaction.se/batteri-underhallsfria-agm-bs-battery-p1105146/bmw-r-1100-rt-1996#v1103580

Det är fler som gjort den erfarenheten. ;)
Jag brukar köpa Varta batterier. Inköpsställe: Autoexperten.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Batterival

Inläggav Phontabiker » 2020-12-26/06:19

Det ser väldigt bra ut och bra kapacitet, måste bara kolla måtten, får fråga om det då ingen info finns :) Tack Håkan
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Batterival

Inläggav Laneberg » 2020-12-28/16:01

Bitemas battier bra eller inte ?
För några år sedan begav jag mig mot Göteborg och Kielfärjan med min R 1200 RT
Efter tankning vid Hisings-Backa startade inte hojen, bara klicka, gick inte runt.
Söndag eftermiddag, bara Biltema öppet, fick skuts fram och tillbaka med ett likvärdigt batteri.
Några veckor i Alperna gick bra, startade som han alltid gjort, lite trögt
Senare på hösten +5 i luften så startade den inte, laddade upp , gick igång med protest.
Köpte ett originalbatteri på Bike, samma storlek och Ah som Biltemas batteri.
Startade mycket bättre, mycket mer fart på startmotorn.
Jämförde då båda batterierna, båda hade samma Ampertimmar, men Biltemas var betydligt lättare , mindre bly ?
Mätte upp max Amper som de kunde ge, Biltemas gav 30% lägre ström !!!
För att ett batteri ska bli billigt så är ju det enkelt att spara in på blytjocklek och annat viktigt.
Ingen vetenskaplig utredning, bara min erfarenhet och test
R 1200 RT
Honda Foreman 450
Användarvisningsbild
Laneberg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-15/17:11
Ort: Uddevalla

Re: Batterival

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-28/18:12

Googlar du CCA - Cold Cranking Amperes, svensk term kallstartsström - hittar du nog åtminstone en del av svaret. Och som så ofta får man nog, vad man betalar för. (Men du hade tydligen inget val i det akuta läget.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batterival

Inläggav BmwMats » 2020-12-28/20:31

Det finns ett batteri i deras sortiment som heter HD (Heavy Duty) och har fungerat ypperligt för både mina gamla BMW samt Harley-Davidson.
Det skiljer några hundralappar, det är det värt.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Batterival

Inläggav David89 » 2021-02-18/20:25

Mitt batteri vars liv börjar lida emot sitt slut tänkte jag ersätta. Dock har jag inte plockat bort det än men har kollat på både Odyssey pc535 med lite modifierig för 1650kr cirkus alt Biltemas HD batteri för 999kr som nästan har samma mått på längden så som på 5 mm. Möjligt att denna kanske går att trycka ner.

Odyssey 14 amp mäter 170x99x157 med CCA på 200.
Biltema HD 20 amp mäter 175x87x155 med CCA på 310

Om man nu får ner Biltemas batteri. Vad hade ni själva valt. Har inte haft något större problem med Biltemas produkter tidigare men som med allt är vissa nöjda och andra hatar dem.
David89
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2020-09-27/12:20

Re: Batterival

Inläggav David89 » 2021-03-20/08:21

Har fortsatt med mitt batteri som satt i hojen. Ett Exide som har fått både ris och ros på div forum.

Köpte dock innan ett Hamron 270cca batteri på 14amp. Julas batteri
499 kr ett klipp tänkte jag. Dock så stod volten på 12,4 i butik och när jag bad om produkt blad så fanns det inget. Inte heller kundtjänst kunde hjälpa till med det vilket är lite lustigt.
Hur som helst så införskaffade jag även Biltemas batteri testare för 650kr som folk verkar vara nöjda med för att kika på båda batterierna.

Julas började på 12,4v 180cca. (270) och efter rekond med ctek laddare ca 12,8 och 220cca. Blev inte speciellt imponerad.

Hängde på en 55w lampa i en timme och batteriet droppade till ca 12.3 v och 150 CCA. Körde samma procedur 2 gånger till men med vanlig laddning emellan. Fick som max ut 225 CCA. Rätt ruttet.

Mitt Exide som gick från fulladdat till indikering för laddning på 1,5 vecka. Gick från 12.4 till 11,8v när jag vred på nyckeln. Körde ett ctek rekond program och batteriet höll sig väl. Efter detta så införskaffades Biltemas batteri provare.

Körde samma omgång som med Hamron batteriet.
Startade enligt följande

Status 83%. 182A
Status 96%. 12,6V
Inre resistans. 12,25MΩ

Efter 2 ST belastning prov med en 55w lampa i 1 timme mellan laddningarna. Sedan har batteriet stått 24 timmar innan mätning igen.

Status 97%. 197A
Status 100%. 12,99V
Inre resistans. 11,30MΩ

Har tidigare laddat med ctec Zafira men köpte nyligen en mxs 5 vilket uppenbart visade sig vara en investering. Då den gamla laddaren satt på laddning rätt många gånger i både MC och snö flinge läget.

Vart även rätt klar skillnad när hojen hoppade igång. Inget tvekande. Batteriet har även suttit i ett tag men knappt tappar laddning som tidigare.

Kikade även på Biltemas HD batteri men de hade spruckit i plasten vid batteri polerna.
Även Hamrons 2 andra batterier på Jula Bromma hade svällt i och tjockat på sig en aning. Man har även bytt ut skalet till ett mer ruggat och polskorna är i annat material än tidigare. D
David89
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2020-09-27/12:20

Re: Batterival

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-20/08:39

Till Phontabiker: Fick du ordning på det hela? Om inte, borde väl en rimlig lösning vara att beställa nytt batteri hos en auktoriserad BMW mc-verkstad? De bör ha koll på, vad som passar. Det kostar säkert en slant, men du får knappast skräp.
Min K 1200 RS (som alltså hade servobromssystem, som drog en hel del el, så batteriet fick väl motion) gick 13 år och knappt 13 000 mil med det fabriksmonterade batteriet - ett Exide.
Jag köpte ett likadant, och det fungerade perfekt - även om den "bara" hann gå ytterligare 4 500 mil, innan jag sålde hojen.
En trovärdig källa hävdar, att Exide är - eller har varit - BMW:s största leverantör av batterier - och att BMW ställer höga krav på Exide, dvs man får en premiumversion av batterierna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batterival

Inläggav David89 » 2021-03-20/11:42

Hej

Jo då allt går som det skall. Mitt gamla batteri håller nu laddningen som det skall och fungerar lika bra som nytt.

Anledningen till ovan test var att jag beställde ett yuasa batteri som visade sig vara restat. Det var rätt bra pris på batteriet.
Tog ett från Jula mest för de 270 i CCA vilket var rätt högt.

Sen började jag exprementera lite och med lite jobb med det gamla så löste det sig. David
David89
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2020-09-27/12:20


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst