Radio

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Radio

Inläggav Leif Andersson » 2007-02-06/20:07

Hej
Är det någon som har eller provat hur det fungerar att använda små walkie talkie till kommunikation mellan 2 mc.
Jag såg t ex att Jula har en som har alla tillbehören för mc Twintalker 6800 för 349:- det låter billigt om det fungerar.
Det jag är orolig för skulle kunna vara störningar från elsystemet,räckvidden är ju inget problem.
Leif Andersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 1998-03-18/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-02-06/21:11

leif;6658 skrev:Hej
Är det någon som har eller provat hur det fungerar att använda små walkie talkie till kommunikation mellan 2 mc.
Jag såg t ex att Jula har en som har alla tillbehören för mc Twintalker 6800 för 349:- det låter billigt om det fungerar.
Det jag är orolig för skulle kunna vara störningar från elsystemet,räckvidden är ju inget problem.



Hej
Jag har namngivit alla utgifter under 500 bagis till "lärpengar". Man måste helt enkelt prova. Jag hade dylika apparater på bilresa till Turkiet i somras och det sparade en hel del mobilslantar. Men någon höjdare var det inte. Det är nog inte ens lönt att prova på MC.

Har också testat billiga intercom under 500 bagis dvs inom lärpengastuket.
Jag tror jag gav ca 300 kronor för ett par. Funkade med perfekt ljudåtergivning i farter upp till ca 40 knyck och sedan inte alls. Jag har två satser som jag kan sälja billigt = noll kronor plus kaffe och ett
"lycka till". Nästan även fri hemkörning:D

Man brukar kunna gå efter principen "man får vad man betalar för"

Mitt råd är således att avstå och spara 349 kr.

God kväll
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Leif Andersson » 2007-02-06/22:02

Hej.
OK, det brukar ju vara som du säger att man får vad man betalar för.
Men man hoppas ju alltid att man kan göra ett fynd.
Tack iallafall.
Leif Andersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 1998-03-18/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-02-06/22:19

Hej
Jag kör med Cobras variant på temat och headset från Kjell och Co.Måste faktiskt säga hör och häpna men det funkar helt ok.I min nya hjälm så är det inga problem att höra i 90-100km/h.Musik går bra att lyssna på via extrasladd till mp3 spelaren i upp till ca 80 km/h. Bifogar länk till apparaterna:
http://www.kjell.com/?item=33380&path=
http://www.kjell.com/?item=33349&path=

Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav tagevj » 2007-02-07/20:18

Fredrik Åkesson;6671 skrev:Hej
Jag kör med Cobras variant på temat och headset från Kjell och Co.Måste faktiskt säga hör och häpna men det funkar helt ok.I min nya hjälm så är det inga problem att höra i 90-100km/h.Musik går bra att lyssna på via extrasladd till mp3 spelaren i upp till ca 80 km/h. Bifogar länk till apparaterna:
http://www.kjell.com/?item=33380&path=
http://www.kjell.com/?item=33349&path=

Fredrik


Har likadana apparater och samma erfarenhet efter 2 års "drift". Enda problemet är avbrott i sladdarna vilka bytts några gånger på garantin. Helt ovärderliga på långresor och när man kör i främmande städer och söker sig fram. Kör med hörselproppar viket fungerar bäst. Tycker det faktiskt höjer trafiksäkerheten då man slipper stanna eller köra jämsides och skrika och gestikulera åt varandra. Väl värt pengarna.
Användarvisningsbild
tagevj
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-11-02/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-02-07/23:08

Samma sak har hänt här.Sladden till mic:en släppte i lödningen men eftersom jag blivit tvungen att modifiera lite så finns det ingen garanti.Tog fram lödkolven och fixade själv :)
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-08/00:44

leif;6658 skrev:Hej
Är det någon som har eller provat hur det fungerar att använda små walkie talkie till kommunikation mellan 2 mc.
Jag såg t ex att Jula har en som har alla tillbehören för mc Twintalker 6800 för 349:- det låter billigt om det fungerar.
Det jag är orolig för skulle kunna vara störningar från elsystemet,räckvidden är ju inget problem.


Hej

I gamla forumet skrev jag en del om detta men eftersom det är "borta" så upprepar jag en del här.

Jag har provat kommunikation mellan hojar med Cobra 725 och Alan 456. Sammanfattningsvis funkar båda, men Alan funkar bättre och i högre fart.

Vad som är mer kritiskt än själva radion (det var mer att en fungerade på 800m och den andra på 900m) var mikrofon och hörlur.

Med Kjell & Co kit för ca 350/hjälm stämmer min erfaqrenhet väl med ovanstående skribent, dvs upp till 90 - 100 kan det nödtorftigt användas.

Med Bikemans kit har jag provat i farter upp till 130 (stundtals däröver) och det funkar, men räkna med många omsändningar.

Med Peltor funkar det som med Bikeman men där är betydligt färre "Repetera" eller "Va?".

Summa sumarum, Kjell &Co 250/hjälm, Bikeman 650 - 1000/hjälm, Peltor 2500/hjälm. Du får vad du betalar för.

MVH Magnus

PS PMa gärna om du vill ha mer info DS
Magnus Brobeck
 

Inläggav Leif Andersson » 2007-02-08/16:55

Jaha,det var intessanta inlägg.
Jag undrar vad du har för headset,för jag använder öronproppar och då kanske det kan bli problem att höra ordentligt.
Högtalarna går nog att montera i hjälmen utan större problem men micen tror jag blir värre för jag använder öppningsbar hjälm och då måste micen följa med upp.
Har du sändningsknappen på styret?
Mvh Leif
Leif Andersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 1998-03-18/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-02-08/21:08

Hej
Min sitter "på sidan" så den följer inte med upp.Se bif bild
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

PMR-radio

Inläggav tagevj » 2007-02-08/22:00

:D
leif;6763 skrev:Jaha,det var intessanta inlägg.
Jag undrar vad du har för headset,för jag använder öronproppar och då kanske det kan bli problem att höra ordentligt.
Högtalarna går nog att montera i hjälmen utan större problem men micen tror jag blir värre för jag använder öppningsbar hjälm och då måste micken följa med upp.
Har du sändningsknappen på styret?
Mvh Leif


Lite osäker om det är mig du :rolleyes: frågar. Prövar ändå att svara. Har BMW system 5 hjälm vilken är öppningsbar. Använder som jag skrev alltid öronproppar vilket är mycket skönt och fungerar utmärkt med headsetet inbyggt i hjälmen, drar bara upp volymen lite. Högtalarna sitter precis vid öronen och micken sitter snett framför munnen i den öppningsbara delen av hjälmen. Har sändarknappen monterad på styret till vänster så jag når med tummen. Cobra 525 (2 st med batterier och laddare) och headseten inköpt på Teknikmagasinet för ca 1500:-. Fungerar i mitt tycke utmärkt i vanliga hastigheter upp till 110 - 120 km/h sedan blir det allt mer bullrigt och svårare såklart. Batterierne räcker ca 20 timmar, så vi har alltid extra uppladdningsbara med oss. Använder denna utrustning alltid när jag åker med min son.
Användarvisningsbild
tagevj
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-11-02/01:00

Inläggav Leif Andersson » 2007-02-08/22:17

Ja, du Tagevj det spelar ingen roll vem som svarar men jag tackar för svaret ändå.
Det som Fredrik visade på bilden är nog det som faller mig bäst i smaken för då kan man gömma undan sladdarna lättare.
Jag trodde att micen skulle vara mitt framför munnen men eftersom Fredrik kan ha den på sidan så är det ju smidigare så.

mvh Leif
Leif Andersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 1998-03-18/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-08/22:44

leif;6763 skrev:Jaha,det var intessanta inlägg.
Jag undrar vad du har för headset,för jag använder öronproppar och då kanske det kan bli problem att höra ordentligt.
Högtalarna går nog att montera i hjälmen utan större problem men micen tror jag blir värre för jag använder öppningsbar hjälm och då måste micen följa med upp.
Har du sändningsknappen på styret?
Mvh Leif


Kjell&Co samt Peltor har båda en fast hjälmmontering där jag har satt micken i den öppningsbara delen av hjälmen. Jag använder alltid hörselskydd och skruvar därmed upp ljudet ett par snäpp på anläggningen för att höra bra. De flesta hörselskydd som man köper i handeln dämpar ca 25dB, för att det skall fungera bra på en MC bör du titta på ett par som ligger några dB under det (12 - 20 fungerar bäst är min uppfattning).

Bikeman fungerar som så att du har två mikrohögtalare som är sammanbyggda med hörselskydd samt en strupmikrofon. Fördelen är att det kan flyttas mellan olika hjälmar och att det är relativt okänsligt för vindbrus. Nackdelen är att det blir lite burkigt ljud och när det bullrar i hjälmen så kan det vara svårt att höra vad som sägs.

Sändarknappen sätter jag på styret, K&C samt Bikeman har en stor och otymplig knapp som gör det svårt att få dit den och samtidigt behålla ergonomin för vänsterhanden. Den tar helt enkelt för mycket plats på styrhalvan. Peltor har en liten och smidig knapp som passar utmärkt. Jag sätter alltid sändar knappen på vänster sida.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Peltor

Inläggav Linus » 2007-02-09/13:29

Tjena!

Undrar bara om någon har erfarenheter av "Peltor SmartCom", de är ju lite dyrare men har hört att de ska vara bra. Stämmer det? All info av intresse.

/ Linus
Linus
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-10-04/21:58

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-09/22:20

Linus;6822 skrev:Tjena!

Undrar bara om någon har erfarenheter av "Peltor SmartCom", de är ju lite dyrare men har hört att de ska vara bra. Stämmer det? All info av intresse.

/ Linus

Peltor Smartcom är en variant av Peltor där man uteslutit "Intercom boxen" och kopplar in sig direkt på PMR radion. I princip har du byggt en "MC-MC" anläggning av de delar som som viktiga, dvs. mikrofoner och PMR Radio. Att det dessutom är bra grejer i högtalare och PTT knappar samt kablar gör inte saken sämre. I min sammanställning ovan så gav jag ett per hjälm pris. Med denna uppsättningen så slipper man ju givetvis att betala för passagerar-kitet om man bara avser att prata med grannhojen. Skall man koppla ihop så att man dessutom klarar intercom på hojen så blir det snart billigare att gå via t.ex FMT160 om man vill har Peltor.

Hur man än vänder och vrider på det så är Peltors mikrofoner och högtalare "av högsta klass". Deras elektronikenhet är robust och av fin kvalitet, men funktionsmässigt är det fem år efter sin tid.

Likväl, jag har inte ångrat mitt val en sekund!


MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Marie » 2007-02-09/22:48

mbrobeck;6841 skrev:Peltor Smartcom är en variant av Peltor där man uteslutit "Intercom boxen" och kopplar in sig direkt på PMR radion. I princip har du byggt en "MC-MC" anläggning av de delar som som viktiga, dvs. mikrofoner och PMR Radio. Att det dessutom är bra grejer i högtalare och PTT knappar samt kablar gör inte saken sämre. I min sammanställning ovan så gav jag ett per hjälm pris. Med denna uppsättningen så slipper man ju givetvis att betala för passagerar-kitet om man bara avser att prata med grannhojen. Skall man koppla ihop så att man dessutom klarar intercom på hojen så blir det snart billigare att gå via t.ex FMT160 om man vill har Peltor.

Hur man än vänder och vrider på det så är Peltors mikrofoner och högtalare "av högsta klass". Deras elektronikenhet är robust och av fin kvalitet, men funktionsmässigt är det fem år efter sin tid.

Likväl, jag har inte ångrat mitt val en sekund!


MVH Magnus


På vilket sätt menar du att Peltor funktionsmässigt är fem år efter sin tid?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-09/22:59

Marie;6846 skrev:På vilket sätt menar du att Peltor funktionsmässigt är fem år efter sin tid?


Modernare elektronik-boxar klarar att kompensera för fart och ökad ljudvolym med att justera Squelch (om det nu stavas så) samt volym automatiskt.

Peltor är fortfarande manuell, dvs vid ändring av farten måste man ratta på enheten för att ta ett exempel.

Ingen blåtandskppling till t.ex mobiltelefon är en annan.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Marie » 2007-02-09/23:27

Blåtand är ju knappast något tekniskt framsteg.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Mad Gerald » 2007-02-10/00:04

Ursäkta att jag sparkar in väggen.
Det skulle var intressant att inte bara få höra vad man ska ha för prylar utan även vart ni köpt allt, ni som har fungerande system. Man hör en som säger att man ska ha den basenheten och en annan som har det headsetet men ingen som har ett fungerande kit och vad det innehåller + pris/återförsäljare mm. Typ "jag har det headsetet och den basenheten och den kostar si och så där" här är en länk.....


Roger
Mad Gerald
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2006-08-13/21:10

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-10/06:23

Marie;6849 skrev:Blåtand är ju knappast något tekniskt framsteg.


Jag skrev därför inte framsteg utan "funktionsmässigt fem år efter". Idag har fler och fler prylar MC möjligheter för blåtandsanslutning. I princip alla mobiltelefoner har det som standard idag och det skulle underlätta installationsarbetet om man slapp skaffa adaptrar och annat för detta för att ge exempel. Vidare kan man ju koppla in allt fler GPS'r via det interfacet idag och man kan därmed byta en sådan utan alltför stora ingrepp.

Vad avser den kritiska delen med hjälmgarnityret är jag i viss mån mer benägen att acceptera kabel eftersom det ger en del fördelar också.

Nog tjafsat om detta!

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-10/07:15

Mad Gerald;6853 skrev:Ursäkta att jag sparkar in väggen.
Det skulle var intressant att inte bara få höra vad man ska ha för prylar utan även vart ni köpt allt, ni som har fungerande system. Man hör en som säger att man ska ha den basenheten och en annan som har det headsetet men ingen som har ett fungerande kit och vad det innehåller + pris/återförsäljare mm. Typ "jag har det headsetet och den basenheten och den kostar si och så där" här är en länk.....


Roger


Jag har eller har haft (något har sålts vidare) allt av nedanstående.

Kjell & Co prylar köper man hos Kjell&Co i butik, via postorder eller via web på [url="http://www.kjell.com"]www.kjell.com[/url]. Där finns även butikslista med adresser. Ett hjälmgarnityr kostar ca 350 kr (per hjälm). En PMR radio kostar mellan 250 och 1000 kronor per styck. Du behöver minst en samt en kabel för en 50 lapp för att kunna sitta på hojen och prata med din passagerare samt kompisen på andra hojen (Summa 2*350 (Hjälmgarnityr) + ca 300/900 (Cobra525/Alan 456 som fortfarande är en av de bästa) + 50 kronor för mellankabel = 1050 - 1650 och du är igång.) Vill du lyxa till det lite skaffar du två PMR apparater och sänder även mellan passagerare och förare vilket ger en bra smidighet vid stopp etc till priset av två radioapparater (fast du spar 50 lapps kabeln förstås :) ).

Detta fungerar för mig i farter upp till 90/100 sedan blir det raskt sämre. Utbyggnads möjligheten att enkelt samtidigt kunna ansluta mobiltelefon eller GPS/musikanläggning är begränsad.

Byt ut Kjell & Co hjälmgarnityr mot Bikeman headset med strupmikrofon så får du en anäggning som fungerar längre upp i fart till priset av ca 900/hjälm istället för 350 (samt ett burkigt ljud, du byter vindbrus i högre farter mot att ljudet alltid låter som du har en plastspann över huvudet). Dessutom fungerar dessa absolut bäst med Alan 456 så det blir ytterligare en kostnad. Inhandlas hos [url="http://www.bikeman.se"]www.bikeman.se[/url] eller hos anvisad återförsäljare på deras hemsida. (Summa 2*900 Bikeman + 900 Alan = 2700). Det finns kablar och annat för att kunna koppla in antingen GSM eller PMR (men inte båda samtidigt) samt att man kan ha en GPS i luren (men den dämpas inte vid samtal). Jag har ett kit med både både GSM kabel och PMR kabel. Det funkar för mig i farter upp till ca 130/140, men räkna med många lustiga kommentarer om att "är du full" eller "Va fan, har du huvudet i en plastspann". En del tycker lösningen är OK, andra hatar den så prova innan du investerar.

Peltor FMT160 kan du köpa hos de flesta välsorterade MC butiker eller mobiltelefon butiker (av den gamla sorten med liten butik med tekniker och stort garage där man installerar telefoner och bilstereo). Touringbutiken i Djursmo har det i sitt sortiment men jag har glömt deras webadress så googla. (Googlade själv [url="http://www.touring.se"]www.touring.se[/url])

Grundkitet kostar mellan 4500 och 5000 kronor beroende på var du köper det. Då får du två hjälmgarnityr av yppersta klass, centralenhet som är stryktålig och bra men i mitt tycke inte helt modern vad avser funktioner (se ovan). Jag gillar dock Peltors fiosofi att lägga utvecklingskrutet på
det som är kritiskt för intercom i bullriga miljöer iställer för att byta det mot lättköpta poänger. Du får dessutom kablar så att du kan ansluta en iPod/Walkman, en mobiltelefon (du behöver själva kontakt adaptern för en 50:-) samt GPS. Allt detta kan anslutas samtidigt.

För ytterligare 900:- för kabel anslutning till PMR med PTT knapp + PMR (se ovan) kan du snacka med kompisen på andra hojen.

Summa summarum Peltor 5000 + 1800 och du är uppe och kör med grejor så nära proffskvalitet som du kan komma. Jag har pratat i mobiltelefon i farter runt 160 (på Autobahn) med detta och det funkar.

Det finns fler alternativ av andra märken men dessa har jag ingen erfarenhet av så där får du fråga någon annan.

Glöm inte bort att fartangivelserna är väldigt personliga och beroende på vilken hoj du kör.

Stor kåpa - lite hjälm buller ger självklart ett annat svar än dålig hjälm på MC utan kåpa.

Din egen hörsel - hör du dåligt fungerar det ofta sämre i bullermiljö.

Vilken typ av hörselskydd du använder kan lätt flytta gränsen 20 km upp eller ner.

Dig själv och din inställning - förvänta dig inte HiFi ljud i en väldämpad akustik box.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Mad Gerald » 2007-02-11/13:43

Tackar så mycket! Det ska bli väldans skoj att testa dom här i sommar även om vi nu har lite ljudligare maskiner:D

Roger
Mad Gerald
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2006-08-13/21:10


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst