Laddningslampa R100rs 1983

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Laddningslampa R100rs 1983

Inläggav jespertranck » 2021-01-02/20:53

Hej,

Tidigare i höstas köpte jag en R100rs från 1983 som jag just nu bygger om. Jag har köpt ett nytt elsystem till hojen vilket har fungerat utmärkt förutom att det är två kablar som jag inte begriper vart jag ska koppla. Enligt tillverkaren ska färgerna på elsystemet vara samma som BMW har original.

Detta står i beskrivningen för de två kablarna:

”Stecker ladekontrollleuchte
•Grün/Schwarz - geschaltet plus
•Blau”

Allt på hojen fungerar som det ska förutom att laddningslampan på instrumentet inte lyser.

Finns det någon här som har en aning om vart dessa två kablar ska kopplas på hojen från kabelhärvan?


Med vänlig hälsning,
Jesper
Användarvisningsbild
jespertranck
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2021-01-02/20:23

Re: Laddningslampa R100rs 1983

Inläggav Håkan » 2021-01-03/17:59

Hej.
Ett nytt elsystem skriver du... Är det BMW eller nåt annat? Isf fabrikat på det?
Grön/svart kabel är plus med tändning påslagen. Det är den du bryter med tändningslås, den matar bl.a. tändspolar.
Blå kabel går mellan laddningslampa och laddningsregulator. Den förser rotorn (i generatorn) med magnetiseringsspänning. Det är en förutsättning för att generatorn skall ladda batteriet. Utan laddningslampa inkopplad så fungerar inte generatorn som det är tänkt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst