Air=air Injection Reaktor !!!???

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Air=air Injection Reaktor !!!???

Inläggav Tishultaren » 2007-02-07/03:42

Efter att ha åkt tupperwarebuss några år : K1200LT och GL 1800,har jag nu hittat tillbaka till bumse igen.

-åkte upp till Fjollträsk och hämtade en R100R -95

Men den har "AIR" monterad med slangar och skit,som jag funderar på att plocka bort.
*vad säger besiktningen tror ni?
*Nån som har erfarenhet av detta AIR ? (air injection reactor)

*bågen vibrerar mer och går tyngre i motorn än jag kommer ihåg från tidigare bumsar jag haft.

Varför jag tänkt att gå över och kolla ventilinställning/byta olja i växellådan och motorn samt slick 50 behandla och även kolla tändinställningen..
Har redan bytt ut stiften till HALO..

*några trix för att få motorn att gå lite mjukare???
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav hpngs1000 » 2007-02-07/21:02

Tishultaren;6681 skrev:[B

Men den har "AIR" monterad med slangar och skit,som jag funderar på att plocka bort.
*vad säger besiktningen tror ni?
*Nån som har erfarenhet av detta AIR ? (air injection reactor)

*bågen vibrerar mer och går tyngre i motorn än jag kommer ihåg från tidigare bumsar jag haft.

Varför jag tänkt att gå över och kolla ventilinställning/byta olja i växellådan och motorn samt slick 50 behandla och även kolla tändinställningen..
Har redan bytt ut stiften till HALO..

*några trix för att få motorn att gå lite mjukare???

Hej och man får gratulera! Boxerhjärta!!

Vad du menar är något som kallas för SLS, ett sekundärluftsystem för renare avgaser.

Det har ingen egentlig dålig inverkan på motorns gång, däremot kan den göra förgasarjusteringen till lite av ett hazardspel. Av egen erfarenhet vet jag att det är enkelt att demontera. Du behöver bara ett par pluggar till cylindertopparna som köper hos VVS-handlaren, ta gärna en rörplugg med konisk gänga. Du behöver också ett par gummiploppar för att täcka hålen i luftburken. Det går också en slang mellan förgasarna, den tar du bort och skruvar i en skruv i varje förgasaranslutning. Fö. samma anslutning som du använder vid förgasarbalansering.

Vad gäller besiktningen så har de ingen uppfattning i ämnet, känner nog inte till att SLS existerar. Än så länge finns inga avgasnormer som kan appliceras på en så pass gammal hoj.

En bieffekt av att plocka bort SLS, kan vara att du kan vara tvungen att byta huvudmunstycke och/eller spridarmunstycke. Tändstiftsfärg och körbahet avgör snabbt om du måste byta.

Om motorn vibrerar beror detta nästan alltid på att förgasarna har tappat synkningen eller att gaswirarna är knäckta i förgasaränden. Tänk på att hojen är mer än 10 år gammal och kan ev. behöva en riktig rengöring i förgasarna, helst med ultraljud.
Vad som också kan hända är att de plåtklädda tändstiftshattarna kan ställa till det, avstörning och överslag.

Som vanligt när man köper en begagnad mc ska man göra en riktig service för att få en "plattform" att stå på. Givetvis ingår då nya filter och ventiljustering.

Åter av egen erfarenhet har jag lärt mig att använda standardoljor, filter, stift etc av god eller hög standardkvalitet är fullt tillräckligt i en 2-ventilad Boxermotor. Själv använder jag 20W-50 motorolja, 75W-140 GL5 transmissionsoljor och NGK-stift i samtliga mina Boxrar, även den Q-Tech preppade Basic'en med 1043 cc och 85-90 hk. Funkar alldeles utmärkt och har gjort så i många år.

Att sedan HALO-stift och Slick50 ska göra underverk.............mnja... det är en helt annan diskussion!

Kalla mig gärna bakåtsträvare.............
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

tackar tackar

Inläggav Tishultaren » 2007-02-08/11:00

nya tändkablar har jag köpt och de sitter på redan.
All el och kontakter har jag gått över så att den har fullgod kontakt och återledning,överallt!
och skruv till förgasarnas vakumuttag har jag med.
plugg till cylindrarna ska införskaffas-heter gängan nått speciellt??
Sen sitter det ju några vacum grunkor inne i filterlådan- men de e väl bara att riva ut..
Den tidigare ägaren har bytt munstycken i maskinen ,kan jag se av de papper som följde med bågen-så då har den väl kluddat för honom
-då får jag kanske köpa nya munstycken ~ till en R100R av tidigare modell utan det där "AIR" skiten
ultraljud för att rengöra förgasarna??ska jag sticka bort till BB kanske-de har ultraljud(fniss):D
Och sedan fick jag en ritning av Herr Hedlund i Sandviken på en fiffig förgasarinställnings grunka,som jag ska bygga-den fixar tydligen även de nyare boxer bimmers som har problem...:p

För ska jag sätta en GPS på bågen sen -e det ju en fördel om sundsvall inte hamnar nere vid Ystad på kartan pga vibrationer eller att den låter som en karrackas efter några mil ,när komponenterna lossnat inne i...:rolleyes:
mvh Tishultaren
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Mera grunkor som kan tas bort........

Inläggav hpngs1000 » 2007-02-08/22:42

Tishultaren;6747 skrev:plugg till cylindrarna ska införskaffas-heter gängan nått speciellt??

Sen sitter det ju några vacum grunkor inne i filterlådan- men de e väl bara att riva ut..

Den tidigare ägaren har bytt munstycken i maskinen

fiffig förgasarinställnings grunka,som jag ska bygga

Kvällens!

Kommer inte håg måttet, ta med röret/slangen till handlarn så fixar han.

Vakuumdosorna = ta bort och plugga hålen i luftburken.

Huvudmunstycke 150, 2,66 i nålmunstycke och 45 i tomgångsmunstycke gäller för en R100R -95. Trixar man med nålmunstycket kan det bli nödvändigt att kombinera det med justering av huvudmunstycke och nålens höjd.

Den fiffiga prylen skulle vara intressant att ta del av..............

I mitt förra inlägg glömde jag en enkel åtgärd för att få motorn piggare: Locket till luftfiltret har två olika stora insugstrumpeter. Se till att skaffa ytterligare en stor trumpet. Minns jag rätt finns de inte som lösa delar utan då kan du antingen köpa ett lock från en äldre motor (troligen R100 RS-motor från tidigt -80tal) som har två lika stora trumpeter eller skaffa ett från vilken Boxer motor som helst efter -81 och flytta över den stora trumpeten. Det finns de som kapar trumpeterna för att få lika stor insugsarea, eller tar bort dom helt. Har provat men tyckte inte det funkade bra.
Nästa alternativ är att ersätta den svarta luftfilterburken med den riktigt gamla modellen med runt filter. Men då måste också startmotorkåpan bytas...........

Sen kan man mecka ihop ett runt, stående filter a la HPN. Men då är det lite andra snickerier som måste till.......

Som vanligt "a never ending story". Men det roliga med en gammal 2-ventilad Boxer är att vad man än gör är det en förbättring!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Nyfiken...

Inläggav Mimmi » 2007-02-08/22:48

Tishultaren;6747 skrev:Och sedan fick jag en ritning av Herr Hedlund i Sandviken på en fiffig förgasarinställnings grunka,som jag ska bygga-den fixar tydligen även de nyare boxer bimmers som har problem...:p

en


Hej!

En sådan apparat är jag nyfiken på, finns det månne något ännu enklare, mer exakt och tillförlitligt än "Mimmimetern"?:) :eek:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Tishultaren » 2007-02-12/07:53

:confused: försökte ladda upp en bild med beskriving,på syncgrunkan-men fick beskedet att filen va för stor....:rolleyes:
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

då får vi se om det blir nån bild

Inläggav Tishultaren » 2007-02-12/08:05

sync grunka-slangar monterade på en skiva -det röda e automatväxel olja för synbarhetens skull...

(Inte klokt va små filer det e man kan skicka här på forumet...texten,på beskrivningen e på 20,5 kb och det godkänns bara 19,5kb.....lite väl snålt tilltaget må jag säga!!)
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav Wizzard » 2007-02-12/08:19

Tishultaren;7010 skrev:sync grunka-slangar monterade på en skiva -det röda e automatväxel olja för synbarhetens skull...


Ser ut som fick modellen av Mimmimetern :)
Wizz
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Tishultaren » 2007-02-12/08:27

:D Jasså e det en mimmimeter-det hade jag inte en susning om !!!
Skit samma vad den kallas- enligt Herr Hedlund ska den va skitbra-så då får man väl snickra ihop en sådan till lilla bimmern!;) vi ses på vägarna snart!
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Mimmimeter.

Inläggav Mimmi » 2007-02-12/13:16

Tishultaren;7012 skrev::D Jasså e det en mimmimeter-det hade jag inte en susning om !!!
Skit samma vad den kallas- enligt Herr Hedlund ska den va skitbra-så då får man väl snickra ihop en sådan till lilla bimmern!;) vi ses på vägarna snart!



Hej!

Det är inte bara enligt Hr.Hedlund den är bra, den ÄR nämligen det!:)

Det är nog två år sedan jag lade ut bilder på den, visar dem igen, samt en bild på när jag använder den. Notera att den som jag visar är avsedd för fyrcylindriga motorer.

Observeras bör att de 5 mbar som är toleransen på vacuumskillnaden i motorn, i en Mimmimeter som arbetar med vatten motsvarar 50mm vp, samt om den är fylld med ATF-olja är motsvarande utslag 58,5mm op (oljepelare)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Storleken

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-12/19:10

Kan inte låta bli att vara lite dryg, men bara på skoj förstås:)

Notera gärna att föremålet bredvid Twinmaxen, är en penna och inte ett spett
eller annan meterlång tingest:D
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-12/19:21

Bengt Allevad;7047 skrev:Kan inte låta bli att vara lite dryg, men bara på skoj förstås:)

Notera gärna att föremålet bredvid Twinmaxen, är en penna och inte ett spett
eller annan meterlång tingest:D


Det där faller nästan under begreppet mobbing. Men jag misstänker att en mimmimeter går lös på avsevärt mindre pengar än de ca 1000 kr som jag har för mig att en tvinmax kostar.

F.ö. tänkte jag mig ut mot ditt håll i vår och låna TM:en... och få lite hjälp med att montera det korta stag som ligger i en låda här hemma numera.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-12/19:28

Bengt Allevad;7047 skrev:Kan inte låta bli att vara lite dryg, men bara på skoj förstås:)

Notera gärna att föremålet bredvid Twinmaxen, är en penna och inte ett spett
eller annan meterlång tingest:D


Förvisso, men skillnaden i pris är inte föraktlig den heller.....;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-12/21:00

Lime;7050 skrev:Det där faller nästan under begreppet mobbing. Men jag misstänker att en mimmimeter går lös på avsevärt mindre pengar än de ca 1000 kr som jag har för mig att en tvinmax kostar.

F.ö. tänkte jag mig ut mot ditt håll i vår och låna TM:en... och få lite hjälp med att montera det korta stag som ligger i en låda här hemma numera.


Du är hur välkommen som helst:) bara du inte modererar bort mitt lilla verktyg;)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Nu ska´Du inte va´så´n!

Inläggav Mimmi » 2007-02-12/21:38

Bengt Allevad;7047 skrev:Kan inte låta bli att vara lite dryg, men bara på skoj förstås:)

Notera gärna att föremålet bredvid Twinmaxen, är en penna och inte ett spett
eller annan meterlång tingest:D



Hej!

Men Mimmimtern bör i vilket fall som helst vara mycket exaktare. Jag kan inte inbilla mig att en Twinmax kan ge så stora utslag vid riktigt små tryckdifferenser som Mimmimetern kan!:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-12/21:54

Mimmi;7069 skrev:Hej!

Men Mimmimtern bör i vilket fall som helst vara mycket exaktare. Jag kan inte inbilla mig att en Twinmax kan ge så stora utslag vid riktigt små tryckdifferenser som Mimmimetern kan!:)


Så rätt. Jag vet inte ens nogranheten på instrumentet. Även när jag får til visaren på noll, vet jag inte vad det egentligen innebär. Däremot blir resultatet bra och utan att skoja om det hela så är den enkel att ha med sig ex.vis till en bana. Den, kompressor och mycket annat ligger i bilen.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Torparen » 2007-02-12/22:13

Tishultaren;6681 skrev: Efter att ha åkt tupperwarebuss några år : K1200LT och GL 1800,har jag nu hittat tillbaka till bumse igen.

-åkte upp till Fjollträsk och hämtade en R100R -95

Men den har "AIR" monterad med slangar och skit,som jag funderar på att plocka bort.
*vad säger besiktningen tror ni?
*Nån som har erfarenhet av detta AIR ? (air injection reactor)

*bågen vibrerar mer och går tyngre i motorn än jag kommer ihåg från tidigare bumsar jag haft.

Varför jag tänkt att gå över och kolla ventilinställning/byta olja i växellådan och motorn samt slick 50 behandla och även kolla tändinställningen..
Har redan bytt ut stiften till HALO..

*några trix för att få motorn att gå lite mjukare???



Plockade bort Air..bla,bla,bla.. på min r80gs -93 förra våren och allt har gått bra. Har inte märkt av några minus, men egentligen inga plus heller. Jag plockade bort det för att det gick ett rykte på amerika-forum om att Air-bla,bla... orsakade förhöjda temperaturer i topparna.

Kanske var det tur att jag tog bort stallaget för det var varmt så det räckte i den Franska sommaren, och allt gick ju som sagt bra.

Jämnt och fint gick dock inte motorn förrän jag ställt tändning och synkat. Är dock inte riktigt nöjd, så jag tänkte ge mig på det igen till våren. Jag har hittat en beskrivning som bygger på att köra en cylinder i taget genom att kortsluta höger respektive vänster tändstift. Därmed kan man först optimalinställa blandningsskruven enligt samma princip som man gör på en enstånka. Därefter synka tomgångsskruvarna och på lite högre varvtal även vajrarna, genom att med hjälp av en varvräknare jämföra varvtal mellan de två cylindrarna när man skiftar mellan vilket tändstift man kortsluter.

Samma varvtal indikerar samma kraftleverans, och det är ju det väsentliga. Vacuumsuget i förgasarna tar väl(?) inte hänsyn till alla faktorer, tror jag. Är i vilket fall som helst sugen på att testa denna alternativmetod.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Helt klart!

Inläggav Mimmi » 2007-02-12/22:16

Bengt Allevad;7074 skrev:Så rätt. Jag vet inte ens nogranheten på instrumentet. Även när jag får til visaren på noll, vet jag inte vad det egentligen innebär. Däremot blir resultatet bra och utan att skoja om det hela så är den enkel att ha med sig ex.vis till en bana. Den, kompressor och mycket annat ligger i bilen.


Hej!

Det är ju förstås en nackdel att man inte kan kvantifiera resultatet med en Twinmax, men blir det bra så är det bra!
Att Du dessutom har den lätt portabel är helt klart en fördel i de situationer Du beskriver. Mimmimetern fordrar en kombi eller en rejäl saloon för att kunna transporteras. Dessutom föreligger ju risken för vätskeläckage...:mad: :p
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Torparen » 2007-02-12/22:21

Tishultaren;6681 skrev: Efter att ha åkt tupperwarebuss några år : K1200LT och GL 1800,har jag nu hittat tillbaka till bumse igen.

-åkte upp till Fjollträsk och hämtade en R100R -95

Men den har "AIR" monterad med slangar och skit,som jag funderar på att plocka bort.
*vad säger besiktningen tror ni?
*Nån som har erfarenhet av detta AIR ? (air injection reactor)

*bågen vibrerar mer och går tyngre i motorn än jag kommer ihåg från tidigare bumsar jag haft.

Varför jag tänkt att gå över och kolla ventilinställning/byta olja i växellådan och motorn samt slick 50 behandla och även kolla tändinställningen..
Har redan bytt ut stiften till HALO..

*några trix för att få motorn att gå lite mjukare???



Plockade bort Air..bla,bla,bla.. på min r80gs -93 förra våren och allt har gått bra. Har inte märkt av några minus, men egentligen inga plus heller. Jag plockade bort det för att det gick ett rykte på amerika-forum om att Air-bla,bla... orsakade förhöjda temperaturer i topparna.

Kanske var det tur att jag tog bort stallaget för det var varmt så det räckte i den Franska sommaren, och allt gick ju som sagt bra.

Jämnt och fint gick dock inte motorn förrän jag ställt tändning och synkat. Är dock inte riktigt nöjd, så jag tänkte ge mig på det igen till våren. Jag har hittat en beskrivning som bygger på att köra en cylinder i taget genom att kortsluta höger respektive vänster tändstift. Därmed kan man först optimalinställa blandningsskruven enligt samma princip som man gör på en enstånka. Därefter synka tomgångsskruvarna och på lite högre varvtal även vajrarna, genom att med hjälp av en varvräknare jämföra varvtal mellan de två cylindrarna när man skiftar mellan vilket tändstift man kortsluter.

Samma varvtal indikerar samma kraftleverans, och det är ju det väsentliga. Vacuumsuget i förgasarna tar väl(?) inte hänsyn till alla faktorer, tror jag. Är i vilket fall som helst sugen på att testa denna alternativmetod.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Mimmi » 2007-02-12/22:31

Torparen;7081 skrev:... Jag har hittat en beskrivning som bygger på att köra en cylinder i taget genom att kortsluta höger respektive vänster tändstift. Därmed kan man först optimalinställa blandningsskruven enligt samma princip som man gör på en enstånka. Därefter synka tomgångsskruvarna och på lite högre varvtal även vajrarna, genom att med hjälp av en varvräknare jämföra varvtal mellan de två cylindrarna när man skiftar mellan vilket tändstift man kortsluter.

Samma varvtal indikerar samma kraftleverans, och det är ju det väsentliga. Vacuumsuget i förgasarna tar väl(?) inte hänsyn till alla faktorer, tror jag. Är i vilket fall som helst sugen på att testa denna alternativmetod.

//L-E Jönsson


Hej!

Den här principen har jag beskrivit för länge sedan här på Forum. Jag tror t.om att det var när Du undrade över dessa sakerna förra vintern/våren...:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Torparen » 2007-02-13/00:38

Mimmi;7084 skrev:Hej!

Den här principen har jag beskrivit för länge sedan här på Forum. Jag tror t.om att det var när Du undrade över dessa sakerna förra vintern/våren...:)


????

Nu råkar det sig så, att jag läste om detta på: http://www.airheads.org/content/view/216/98/ Skrivet av Robert Fleischer, 2004
Jag printade tillochmed ut artikeln för att kunna ha med mig i garaget..
(Och jag tror faktiskt inte heller att han "var först"..)

Men det verkar som om det är väldigt viktigt för dig att få credit för alla metoder som används runt om i våra garage, även om en del av principerna är äldre än hjulet självt..

Kunskap skall man naturligtvis föra vidare, men att söka bekräftelse genom att ständigt säga "jag sa det först", är patetiskt och föga smickrande. Att rättfärdiga ett sådant agerande förutsätter att man har en unik tanke, och hur många kan säga att de tänkt något som ingen tänkt förut?

En annan sida som för övrigt är full av trevliga tips är: http://www.ibmwr.org/r-tech/airheads/index.shtml

//L-E Jönsson

javisst ja...:)
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Lime » 2007-02-13/10:44

Mimmi;7069 skrev:Hej!

Men Mimmimtern bör i vilket fall som helst vara mycket exaktare. Jag kan inte inbilla mig att en Twinmax kan ge så stora utslag vid riktigt små tryckdifferenser som Mimmimetern kan!:)


Jo, jag skulle nog tro det. Samma sensor som används i Twinmax används bl.a. av Bosch-Rexroth Pneumatics för att synka ventiler och cylindrar som används inom medicinska tillämpningar. De har en högsta tollerans på 4 mikrobar diff mellan dist och syst när ventilen är stängt... Hur många millimeter på en enmetersspelare blir det??
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

very nice !

Inläggav Tishultaren » 2007-02-13/10:58

:rolleyes: Länkarna e inlagda i favisar..skall studera det lite närmare sen ,vid tillfälle-nu ska jag rulla uppåt en sväng o kolla på en beg Garmin Quest till bågen...Tack för all respons!!:)
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-13/11:17

Lime;7094 skrev:Jo, jag skulle nog tro det. Samma sensor som används i Twinmax används bl.a. av Bosch-Rexroth Pneumatics för att synka ventiler och cylindrar som används inom medicinska tillämpningar. De har en högsta tollerans på 4 mikrobar diff mellan dist och syst när ventilen är stängt... Hur många millimeter på en enmetersspelare blir det??


Nu handlar det vid differenstrycksmätning inte om hur hög vätskepelaren är totalt (dvs om det handlar om just en enmeterspelare), det handlar om vätskans densitet, och att avläsa skillnaden i vätskenivå i u-röret.

För att svara på din fråga med lite grova huvudräkningsapproximationer så är 4 mikrobar ungefär 0,04 mm vattenpelare.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Air...

Inläggav Tishultaren » 2007-02-21/17:26

Jaha -då va den där AIR skiten bortriven/ventiler justerade/förgasarna rengjorda . :D
Dock ej provkörd ,för det e väder idag !
Kollade bestyckningen i förgasarna och har en fundering på om man skulle knö i ett par "main jet 135" ,som satt i tidigare R100R ,istället för 150 som sitter i nu...
Kan detta möjligtvis bidra till mjukare gång och mindre vibrationer ?
(-utöver den där förgasarjusteringen jag ska göra så fort jag tillverkat den där mimmimetergrunkan ....)
~Nån bestycknings kunnig här???:rolleyes:
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Jag är alls ingen...

Inläggav Mimmi » 2007-02-21/17:41

... expert på förgasarbestyckning. Men rent allmänt säger mig min erfarenhet att BMW brukar vara snålt bestyckade som de är. Att då sätta i ett mindre munstycke låter i mina öron underligt. På andra fabrikat av motorer har jag aldrig fått bättre resultat genom att minska på huvudmunstycket. ( om det inte varit ersatt med ett för stort av någon anledning..)Men det finns säkert någon som vet exakt hur man skall göra, kanske BMW är speciella även i detta avseende:) .
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

hmm

Inläggav Tishultaren » 2007-02-23/10:44

Tanken va ju den, att eftersom det sitter ett 150 munstycke på denna modellen med AIR (Air injection Reactor)
och det sitter ett 135 i modellen utan,så va tanken att det kanske kunde ändra karaktär på cykeln om jag byter...

Jag menar -i verkstadshandboken kan man se att andra modeller av R100R har mindre munstycke (135)

-men min som har (hade) "Air Injection Reactor" monterad-har större...(150)
Det finns ju säkert en anledning till varför ändringen gjorts
-o då e frågan ,var det för att de knödde på det där "air möget" som de var tvungna att ändra munstycks storlek till större ???
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-23/11:51

Tishultaren;7607 skrev:Tanken va ju den, att eftersom det sitter ett 150 munstycke på denna modellen med AIR (Air injection Reactor)
och det sitter ett 135 i modellen utan,så va tanken att det kanske kunde ändra karaktär på cykeln om jag byter...

Jag menar -i verkstadshandboken kan man se att andra modeller av R100R har mindre munstycke (135)

-men min som har (hade) "Air Injection Reactor" monterad-har större...(150)
Det finns ju säkert en anledning till varför ändringen gjorts
-o då e frågan ,var det för att de knödde på det där "air möget" som de var tvungna att ändra munstycks storlek till större ???


Din fundering låter helt rimlig.

Så vitt jag förstår är tanken med AIR att man skall knöla in lite fler gram luft i förbränningsrummet, och därmed även lite mera syre. För att utnyttja detta måste man tillföra mera bränsle och därmed välja ett större munstycke. MEN eftersom BMW är kända för att välja munstycksbestyckningen lite åt det magra hållet, skulle jag i ditt ställe först testa hur hojen går med det större munstycket. Får du problem som tyder på för fet bränsle/luftblandning så byt till de mindre munstyckena. I mitt resonemang ingår min ständiga filosofi att inte köpa någonting i onödan, utan först konstatera behovet... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Torparen » 2007-02-23/12:55

Tishultaren;7607 skrev:Tanken va ju den, att eftersom det sitter ett 150 munstycke på denna modellen med AIR (Air injection Reactor)
och det sitter ett 135 i modellen utan,så va tanken att det kanske kunde ändra karaktär på cykeln om jag byter...

Jag menar -i verkstadshandboken kan man se att andra modeller av R100R har mindre munstycke (135)

-men min som har (hade) "Air Injection Reactor" monterad-har större...(150)
Det finns ju säkert en anledning till varför ändringen gjorts
-o då e frågan ,var det för att de knödde på det där "air möget" som de var tvungna att ändra munstycks storlek till större ???



Om munstyckena inte är original, så är det troligaste att någon har bytat dem... kanske i förhoppningen att motorn skall gå bättre. Jag tror inte att man gjort det pga air-bla.bla.. för det har ingenting att betyda.
[COLOR="Red"]Redigerat: OKEJ, nu fattar jag, det står angivet munstyckenummer i rep-handboken. Jaja, då är det original. men jag kan ändå inte se att det skulle ha att göra med air.bla.bla...[/COLOR]
Meningen med air... är att leda in friskluft vid utblåskanalen (alltså inte förbränningsrummet), detta skall då hjälpa till att förbränna eventuella gasrester i första delen av avgasröret och i utblåskanalen. Därmed riskerar man också en förhöjd temperatur i topparna/avgaskröken - "blåa rör".

(Personligen så tror jag dock att reningseffekten består i att man blandar ut avgaserna med mer luft, så blir de skadliga ämnena mindre i andel procent av den totala avgasvolymen.)

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Håkan » 2007-02-23/19:10

Tishultaren;7607 skrev:Tanken va ju den, att eftersom det sitter ett 150 munstycke på denna modellen med AIR (Air injection Reactor)
och det sitter ett 135 i modellen utan,så va tanken att det kanske kunde ändra karaktär på cykeln om jag byter...

Jag menar -i verkstadshandboken kan man se att andra modeller av R100R har mindre munstycke (135)

-men min som har (hade) "Air Injection Reactor" monterad-har större...(150)
Det finns ju säkert en anledning till varför ändringen gjorts
-o då e frågan ,var det för att de knödde på det där "air möget" som de var tvungna att ändra munstycks storlek till större ???


Hej.

Enligt min litteratur jag har i ämnet sitter det 135 munstycken i bl.a. R100R av USA modell, som har 32 mm förgasare.
Modeller avsedda för Europa har 40 mm förgasare och munstycke 150.
I min R100GS har jag satt i munstycke 157 med gott resultat. (Motobins kunde leverera sådana munstycken.)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Rätt eller Rätt??

Inläggav hpngs1000 » 2007-02-23/22:06

Håkan;7637 skrev:Enligt min litteratur jag har i ämnet sitter det 135 munstycken i bl.a. R100R av USA modell, som har 32 mm förgasare.

Hej Tishultare, Torpare å Håkan!

En R100 R, europamodell -95 skall ha huvudmunstycke 150, spridarmunstycke 2.66, tomgång 45 och en nål som jag inte har någon beteckning på men väl BMW reservdelsnummer, 13111338522.

Innan du gör något borde du köra motorn, att gå direkt ner till 135 kommer att ge en för mager blandning.

Jag har själv gjort motsvarande "lobotomi" men då med 1043cc, större ventiler och en 320/3 HPN kamaxel. Detta var några år sedan, men vill minnas att stiften "före" var mycket ljusa, nästan vita, och "efter" mörknade de betydligt. Slutade med att jag gick från 165 till 148 och så laborerade jag mycket med större och mindre spridarmunstycken med nålen i olika lägen. "Möe feppel" var det i alla fall men nu går Basic'en som ett skott!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Thanks

Inläggav Tishultaren » 2007-02-24/14:12

Tackar för utförlig info-Finns mycket kunskap här ! BRA !
Då ska jag ställa in förgasarna och sen köra o hålla koll på tändstiftsfärgen,så får vi se!
Kanske kan den få för sig att gå mjukare ,när allt e rätt inställt..;)

Bye the way:kul att bli kallad för "juniormedlem" fast man straxt fyller 50 ...hehehe
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-24/20:29

Tishultaren;7670 skrev:Bye the way:kul att bli kallad för "juniormedlem" fast man straxt fyller 50 ...hehehe


Fortsätter du att skriva i nuvarande tempo så blir du snart "äldre";)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst