Tishultaren;6681 skrev:[B
Men den har "AIR" monterad med slangar och skit,som jag funderar på att plocka bort.
*vad säger besiktningen tror ni?
*Nån som har erfarenhet av detta AIR ? (air injection reactor)
*bågen vibrerar mer och går tyngre i motorn än jag kommer ihåg från tidigare bumsar jag haft.
Varför jag tänkt att gå över och kolla ventilinställning/byta olja i växellådan och motorn samt slick 50 behandla och även kolla tändinställningen..
Har redan bytt ut stiften till HALO..
*några trix för att få motorn att gå lite mjukare???
Tishultaren;6747 skrev:plugg till cylindrarna ska införskaffas-heter gängan nått speciellt??
Sen sitter det ju några vacum grunkor inne i filterlådan- men de e väl bara att riva ut..
Den tidigare ägaren har bytt munstycken i maskinen
fiffig förgasarinställnings grunka,som jag ska bygga
Tishultaren;6747 skrev:Och sedan fick jag en ritning av Herr Hedlund i Sandviken på en fiffig förgasarinställnings grunka,som jag ska bygga-den fixar tydligen även de nyare boxer bimmers som har problem...:p
en
Tishultaren;7012 skrev::D Jasså e det en mimmimeter-det hade jag inte en susning om !!!
Skit samma vad den kallas- enligt Herr Hedlund ska den va skitbra-så då får man väl snickra ihop en sådan till lilla bimmern!;) vi ses på vägarna snart!
Bengt Allevad;7047 skrev:Kan inte låta bli att vara lite dryg, men bara på skoj förstås:)
Notera gärna att föremålet bredvid Twinmaxen, är en penna och inte ett spett
eller annan meterlång tingest:D
Bengt Allevad;7047 skrev:Kan inte låta bli att vara lite dryg, men bara på skoj förstås:)
Notera gärna att föremålet bredvid Twinmaxen, är en penna och inte ett spett
eller annan meterlång tingest:D
Lime;7050 skrev:Det där faller nästan under begreppet mobbing. Men jag misstänker att en mimmimeter går lös på avsevärt mindre pengar än de ca 1000 kr som jag har för mig att en tvinmax kostar.
F.ö. tänkte jag mig ut mot ditt håll i vår och låna TM:en... och få lite hjälp med att montera det korta stag som ligger i en låda här hemma numera.
Bengt Allevad;7047 skrev:Kan inte låta bli att vara lite dryg, men bara på skoj förstås:)
Notera gärna att föremålet bredvid Twinmaxen, är en penna och inte ett spett
eller annan meterlång tingest:D
Mimmi;7069 skrev:Hej!
Men Mimmimtern bör i vilket fall som helst vara mycket exaktare. Jag kan inte inbilla mig att en Twinmax kan ge så stora utslag vid riktigt små tryckdifferenser som Mimmimetern kan!:)
Tishultaren;6681 skrev: Efter att ha åkt tupperwarebuss några år : K1200LT och GL 1800,har jag nu hittat tillbaka till bumse igen.
-åkte upp till Fjollträsk och hämtade en R100R -95
Men den har "AIR" monterad med slangar och skit,som jag funderar på att plocka bort.
*vad säger besiktningen tror ni?
*Nån som har erfarenhet av detta AIR ? (air injection reactor)
*bågen vibrerar mer och går tyngre i motorn än jag kommer ihåg från tidigare bumsar jag haft.
Varför jag tänkt att gå över och kolla ventilinställning/byta olja i växellådan och motorn samt slick 50 behandla och även kolla tändinställningen..
Har redan bytt ut stiften till HALO..
*några trix för att få motorn att gå lite mjukare???
Bengt Allevad;7074 skrev:Så rätt. Jag vet inte ens nogranheten på instrumentet. Även när jag får til visaren på noll, vet jag inte vad det egentligen innebär. Däremot blir resultatet bra och utan att skoja om det hela så är den enkel att ha med sig ex.vis till en bana. Den, kompressor och mycket annat ligger i bilen.
Tishultaren;6681 skrev: Efter att ha åkt tupperwarebuss några år : K1200LT och GL 1800,har jag nu hittat tillbaka till bumse igen.
-åkte upp till Fjollträsk och hämtade en R100R -95
Men den har "AIR" monterad med slangar och skit,som jag funderar på att plocka bort.
*vad säger besiktningen tror ni?
*Nån som har erfarenhet av detta AIR ? (air injection reactor)
*bågen vibrerar mer och går tyngre i motorn än jag kommer ihåg från tidigare bumsar jag haft.
Varför jag tänkt att gå över och kolla ventilinställning/byta olja i växellådan och motorn samt slick 50 behandla och även kolla tändinställningen..
Har redan bytt ut stiften till HALO..
*några trix för att få motorn att gå lite mjukare???
Torparen;7081 skrev:... Jag har hittat en beskrivning som bygger på att köra en cylinder i taget genom att kortsluta höger respektive vänster tändstift. Därmed kan man först optimalinställa blandningsskruven enligt samma princip som man gör på en enstånka. Därefter synka tomgångsskruvarna och på lite högre varvtal även vajrarna, genom att med hjälp av en varvräknare jämföra varvtal mellan de två cylindrarna när man skiftar mellan vilket tändstift man kortsluter.
Samma varvtal indikerar samma kraftleverans, och det är ju det väsentliga. Vacuumsuget i förgasarna tar väl(?) inte hänsyn till alla faktorer, tror jag. Är i vilket fall som helst sugen på att testa denna alternativmetod.
//L-E Jönsson
Mimmi;7084 skrev:Hej!
Den här principen har jag beskrivit för länge sedan här på Forum. Jag tror t.om att det var när Du undrade över dessa sakerna förra vintern/våren...
Mimmi;7069 skrev:Hej!
Men Mimmimtern bör i vilket fall som helst vara mycket exaktare. Jag kan inte inbilla mig att en Twinmax kan ge så stora utslag vid riktigt små tryckdifferenser som Mimmimetern kan!:)
Lime;7094 skrev:Jo, jag skulle nog tro det. Samma sensor som används i Twinmax används bl.a. av Bosch-Rexroth Pneumatics för att synka ventiler och cylindrar som används inom medicinska tillämpningar. De har en högsta tollerans på 4 mikrobar diff mellan dist och syst när ventilen är stängt... Hur många millimeter på en enmetersspelare blir det??
Tishultaren;7607 skrev:Tanken va ju den, att eftersom det sitter ett 150 munstycke på denna modellen med AIR (Air injection Reactor)
och det sitter ett 135 i modellen utan,så va tanken att det kanske kunde ändra karaktär på cykeln om jag byter...
Jag menar -i verkstadshandboken kan man se att andra modeller av R100R har mindre munstycke (135)
-men min som har (hade) "Air Injection Reactor" monterad-har större...(150)
Det finns ju säkert en anledning till varför ändringen gjorts
-o då e frågan ,var det för att de knödde på det där "air möget" som de var tvungna att ändra munstycks storlek till större ???
Tishultaren;7607 skrev:Tanken va ju den, att eftersom det sitter ett 150 munstycke på denna modellen med AIR (Air injection Reactor)
och det sitter ett 135 i modellen utan,så va tanken att det kanske kunde ändra karaktär på cykeln om jag byter...
Jag menar -i verkstadshandboken kan man se att andra modeller av R100R har mindre munstycke (135)
-men min som har (hade) "Air Injection Reactor" monterad-har större...(150)
Det finns ju säkert en anledning till varför ändringen gjorts
-o då e frågan ,var det för att de knödde på det där "air möget" som de var tvungna att ändra munstycks storlek till större ???
Tishultaren;7607 skrev:Tanken va ju den, att eftersom det sitter ett 150 munstycke på denna modellen med AIR (Air injection Reactor)
och det sitter ett 135 i modellen utan,så va tanken att det kanske kunde ändra karaktär på cykeln om jag byter...
Jag menar -i verkstadshandboken kan man se att andra modeller av R100R har mindre munstycke (135)
-men min som har (hade) "Air Injection Reactor" monterad-har större...(150)
Det finns ju säkert en anledning till varför ändringen gjorts
-o då e frågan ,var det för att de knödde på det där "air möget" som de var tvungna att ändra munstycks storlek till större ???
Håkan;7637 skrev:Enligt min litteratur jag har i ämnet sitter det 135 munstycken i bl.a. R100R av USA modell, som har 32 mm förgasare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst