Grunsinställning luftskruvar Oilhead 1100 96

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Grunsinställning luftskruvar Oilhead 1100 96

Inläggav Phontabiker » 2021-02-06/10:02

Har sökt en del efter grundinställningen på luftbränsle blandning (tomgång)
Någon som har koll ??
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Grunsinställning luftskruvar Oilhead 1100 96

Inläggav BrooklynS » 2021-02-06/12:32

Phontabiker skrev:Har sökt en del efter grundinställningen på luftbränsle blandning (tomgång)
Någon som har koll ??


Det är insprutning så den saken sköter hojen själv. Däremot finns det skruvar för att synkronisera spjällhusen så att spjällen rör sig samtidigt och lika mycket.

Sök på ”synkronisering spjällhus” så hittar du massor.

Om du upplever märklig motorgång är chansen stor att höger gaswire åkt ur hylsan på spjällhuset på höger sida.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Grunsinställning luftskruvar Oilhead 1100 96

Inläggav Phontabiker » 2021-02-06/17:27

Visst är det insprutning, synkat vajer/trottlarna mot varandra är gjort, Men detta har inget med tomgången att göra, då skall de vara i bottenläge och ett slapp i gasvajern, dessa finns på varsin sida luft/bränsleblandningskruvar, du har även ett hål i kåpan till den högra, denna skall du kunna finjustera tomgång med, frågan var om någon har koll på grundinställningen , Hittar inget i Haynes verkstadshandbok , Clymer verkar bättre som Håkan nämnde tidigare. Men fick en Haynes till skänks. Den har det mesta med , dock inte detta vad jag kunnat finna
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Grunsinställning luftskruvar Oilhead 1100 96

Inläggav Håkan » 2021-02-06/19:56

Om man kopplar en U-rörs manometer till spjällhusen kan man finjustera tomgång på R1100 och R1150 med mässingsskruvarna. Samma utrustning används även för synkronisering av spjällhus.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Grunsinställning luftskruvar Oilhead 1100 96

Inläggav Phontabiker » 2021-02-06/20:05

Precis , det har jag gjort, de drar nu jämt och fint upp till 3500 rpm , men det jag söker är hur dessa luftskruvar skall grund inställas. Borde ju finnas en utgångspunkt till ex. 2 varv ut från botten, dessa blir ju skitiga i sätet samt skruv , så bör ju rengöras ibland , sen skall de ju åter injusteras, om man ex, ställer vänster 2 varv ut sen justeras den högra mot denna , det jag ser på instrumentet är ju hur de suger mot varandra.
Tänker jag fel Håkan ??
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59

Re: Grunsinställning luftskruvar Oilhead 1100 96

Inläggav Håkan » 2021-02-06/20:58

Har inte hittat något om grundinställning av dessa skruvar. Man får prova sig fram...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Grunsinställning luftskruvar Oilhead 1100 96

Inläggav Phontabiker » 2021-02-06/21:56

Samma här , har inre funnit detta någonstans , Om du inte vet det så är det nog inget angivet ,
Skall testa i morgon så få jag se vad det bli av det .. Tackar :)
Phontabiker
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 2020-08-16/17:59


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst