R1100S ljudämparen inuti

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1100S ljudämparen inuti

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-09/11:05

Vi har pratat ljuddämpare och grenrör och det kanske kan vara intressant för dem, som ännu inte tittat inuti sin ljudämpare att se åtminstone ett exempel på hur en expansionsdämpare kan te sig.

I höstas fick jag skrammel i min originaldämpare på min R1100S. Läget blev ohållbart med ett skramlande oljud.
En ny dämpare i original kostar ca.9500:-

Sålunda slipar jag upp en stor lucka i dämparen och upptäcker att det koncentriskt placerade, perforerade innerhöljet har lossnat. Det skall ligga fem till åtta millimeter innanför ytterhölje och sträcker sig från gavel till gavel. Ingen dämpull mellan.
Innerhöljet tigas fast och så även luckan jag hade slipat upp.

Passade samtidigt på att göra en skiss, o.b.s ingen ritning, hur rören gick inuti dämparen, vilket syns på bifogad bild.

Om någon mer råkar ut för samma fel med oljud som följd, kan det kanske vara bra att veta, att det räcker att dra igenom ett par rostfria plåtskruv för att på nytt fixera innerhöljet. Att ta upp en lucka som jag gjorde är onödigt när man vet hur det ser ut innanför.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-09/11:14

Aha... det förklarar varför den vänstra pipan puffar ut avgaser med mer kraft än den högra... Det är ett dubbelkammarsystem.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Ripper » 2007-02-10/14:59

Då undrar jag: Varför?
Varför krångla till det med en massa kammare och avancerade konstruktioner som väger mycket när många andra klarar sig med ett rör, en baffel och lite vadd?
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-10/15:40

Ripper;6881 skrev:Då undrar jag: Varför?
Varför krångla till det med en massa kammare och avancerade konstruktioner som väger mycket när många andra klarar sig med ett rör, en baffel och lite vadd?


Om jag får tro något, om den här rätt så komplicerade konstruktionen,så finns den till, dels för att ge rätt mottryck till att prioritera ett brett register, dels att få avgasljudet så tyst som möjligt.
Vikten blir självklart en nackdel.

Det är ju knappast en tillfällighet att en enkel absortionsdämpare monterad på en motor som i övrigt är standard, ger effektförlust. Inte så stor men kanske ett par procent

I den här länken http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=546&page=3 har Josef skrivit bra om turordningen på trimningsåtgärder tycker jag.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst