R1200GSA rost i splines slutväxel

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav Åke H » 2021-03-20/13:01

Då jag sett på nätet att R1200 GSA har en tendens att splines i slutväxeln inte är infettade fick jag för mig kolla min nyförvärvade R1200 GSA 2018 idag.

Till min förvåning hade stora problem att få drivaxeln att släppa.
På slutväxeln fanns det inte en chans att få loss drivaxeln.
Istället släppte axeln fram på växellådan, men den satt rejält även där.
Ni som har liknade årsmodeller bör nog kolla detta.
Tysken verkar tappat bort fettburken på fabriken, fanns inte ett spår av fett på min i vart fall.
Jag fick offra damasken för att komma åt på slutväxeln.
Rostolja i timmar, knacka runt splinsen samt lite värme på två sidor gjorde att det till sist började röra sig lite.
Lite undrande är jag hur det kan sitta så fast, fjädringsgången borde väl röra lite på drivaxeln.
Bilagor
20210320_114749.jpg
Användarvisningsbild
Åke H
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2006-12-01/01:00

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-03-20/13:13

Du får ha i åtanke att du har köpt en premiumprodukt :twisted:
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav Håkan » 2021-03-20/13:55

Åke H skrev:Tysken verkar tappat bort fettburken på fabriken, fanns inte ett spår av fett på min i vart fall.

Kontakta BMW. De har goodwill på det där.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav Haavee » 2021-03-20/16:05

Jag har också en 2018 GS och det var precis likadant på min hoj när jag kollade nu före jul, jag lämnade in den till Kenneths MC service i Göteborg som fixade arbetet och ny drivlina på Goodwill.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-03-20/16:21

Man ser av og til slike innlegg. Noen har åpnet slutväxel og ser at det er rostig og utan fett. Og så en beskrivning av hvor ille dette er og at BMW er skit (når man tar i).

Men hva med oss andre som bare kjører, og aldri åpner slutväxel? Når blir dette et problem for meg? Hvis jeg åpner slutväxel så har jeg et problem, hvis jeg ikke åpner, så bare kjører jeg og alt er OK.

Hvordan kan jeg kjenne/merke at dette faktisk er et problem i det daglige liv?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-20/16:47

Du har väl - i likhet med åtskilliga andra, bland dem mig - haft tur. Men vad jag förstår, är detta problem enkelt att förebygga - i alla fall om man köpt hojen ny. Vid varje skifte av bakdäck är det lätt att kolla splines och åtgärda vid behov.
Eftersom jag låter Beviks sköta detta, begär jag rutinmässigt den åtgärden - men de, som mekar själva, lär inte ha svårigheter.

Värre är förstås, om man köpt en begagnad hoj. Se vidare ovan. Har slutväxeln ofta befunnit sig i ett surhål? Och därefter ofta tvättats med högtryck? Utan vidare åtgärder? Då kan läget bli ett helt annat, än om hojen enbart körts på väg samt tvättats med slang och borste/svamp.

Som nybliven medlem i klubben läste jag om detta problem. Då var Sigurd 6 - 7 år gammal. Han hade förvisso till sådär 99 % körts på asfalt, men av serviceprotokollen gick inte att utläsa, huruvida slutväxeln kollats. Förfrågan på Beviks gav vid handen, att stamkundernas hojar kollas regelbundet. Så hade de gjort med min, och Sigurds slutväxel var veterligen i gott originalskick, när jag sålde honom vid 17 600 mil.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav BmwMats » 2021-03-20/17:09

Rent bedrövligt att BMW i så många år har fuskat med denna viktiga infettning... :evil: :evil: :evil:
Fritz har troligtvis gått i pension, eller åtminstone tagit ledigt väldans mycket på senare år.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav CG Arvidsson » 2021-03-20/21:31

Vill bara i all hövlighet bara rätta Odd Arnes inlägg att öppna slutväxeln. Det kan missförstås att man skruvar loss gaveln på växelhuset. Gör inte det. Ta av bakhjulet. Lossa bromsoket och häng upp det med ett snöre. Töm ur oljan i huset. Lossa gummibälgen i framkant. Lossa och ta ut bulten i paralellstaget och samtidigt hålli huset. Samtidigt som huset fälls ner och försök hålla i kardanknuten så att den lossnar på splinesen. Sitter nu knuten fast på splinesen i kardanhuset, kan det lossna på växellådans utgående axelsplines. Det går att trycka tillbaka den, det är en låsring som håller den på plats. Lite fula ord kan behövas. Nu ska de bakre splinesen rengöras och fettas in med Stauburag fett. Kan vara lite pilligt och få in splinesen i husets axeltapp. Be frun eller någon kompis att hålla upp huset samtidigt. Sätt i bulten som håller kardanhuset och ta en paus. På min nya RT 1250 var knuten riktigt fastbekad efter en säsong,därav att den lossnade fram.Är man osäker så är det inget stort jobb för en bra verkstad.OBS. Nu är detta skrivit av en glad amatör så ta det för vad det är.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav Olof Eriksson » 2021-03-20/23:50

CG Arvidsson din beskrivning stämmer på mej med. En gång lossnade kardan även fram. Attans vad nervös jag blev. Det var på min förra GSA. Den var snustorr bak 4200 mil gången. Men den kom på plats.

Min nya GSA var infettad vid första koll vid 230 mil. Har smort den vid storservice varje vinter. Och precis innan semester trippen vid midsommar (då jag ändå byter till nya däck, gör jag oljebyte i kardan). Tar kanske 30 minuter extra.


Jag har ett spännband som hjälp för klumpen. Justerar den lite så den glider på splinsen. På detta vis frigörs frugan och då kan hon koka kaffe åt mig i stället ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav CG Arvidsson » 2021-03-21/12:40

Från en vanligtvis välunderrättad källa har BMW nu börjat smörja splinesen med marinfett (propelleraxelfett) sedan november månad. Gummibälgen ska tätas med Staburag NBU PTM där den ska ligga mot svingarmen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav mumkas » 2021-03-21/13:12

Är det några särskilda årsmodeller som har problem med detta?

Jag har en R1200R 2017 och på servicen i år är smörjning av splines tillagt efter att jag bett om det. Frågade förra året när jag hade hojen inne för att byta däck, men fick svaret att det behövs på en GS/GSA och inte en R.

Oavsett tycker jag att denna korrosion inte är normal och är givetvis bekymrad om det är så illa att det inte går att få isär kardanen på servicen. Man vill ju inte vara utan hoj mitt i säsongen, men hoppas såklart att BMW har en goodwill för detta. Samma problem finns att läsa om på andra forum världen över.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav mumkas » 2021-06-15/17:59

Kardanen smord vid service förra veckan utan problem. :D
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: R1200GSA rost i splines slutväxel

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-06-15/18:02

Numera en del av servicen igen enligt BMW.
Min kommer att smörjas under kommande 1000-mila service.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst