Startar inte *snyft*

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Startar inte *snyft*

Inläggav 2660158 » 2007-02-11/13:24

Tänkte jag skulle ta en tur i det fina vädret idag men moppen (r1200gs) vägrar starta.... när jag vrider på tändningen och försöker starta så "knäpper" det endast och inget händer... någon som har någon idé om vad det kan bero på?

Tack på förhand....
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav runeo » 2007-02-11/15:39

Med den nya canbus får man endera underhållsladda eller koppla ur batteriet. Enligt vanligtvis välunderrättad källa så dräneras batterierna med 4,5 mA kontinuerligt med tändningen frånslagen!

Been there done that!

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-02-11/16:29

RuneO;6960 skrev:Med den nya canbus får man endera underhållsladda eller koppla ur batteriet. Enligt vanligtvis välunderrättad källa så dräneras batterierna med 4,5 mA kontinuerligt med tändningen frånslagen!

Been there done that!

hälsar
/Rune


Ser man på.... jag åkte senast för ca 3 veckor sedan... men hmm ja antingen får jag investera i en laddare eller åka oftare (lätt val) :-)

Skämt och sido, tack för info!
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Laddare....

Inläggav 2660158 » 2007-02-12/18:29

Nu har jag ordnat en laddare (BMW-orginal)... dum fråga kanske men - OM nu moppen inte startar; kan jag då helt enkelt koppla in laddaren och dra igång den (med laddaren inkopplad).... dra ur laddaren och dra iväg??

....eller måste jag vänta på att batteriet blir tillräckligt laddat innan jag kan starta??
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-12/18:41

boxter;7041 skrev:Nu har jag ordnat en laddare (BMW-orginal)... dum fråga kanske men - OM nu moppen inte startar; kan jag då helt enkelt koppla in laddaren och dra igång den (med laddaren inkopplad).... dra ur laddaren och dra iväg??

....eller måste jag vänta på att batteriet blir tillräckligt laddat innan jag kan starta??


Nej, det är inte att rekommendera att du startar med laddare in uttaget. Ska man starta så ska strömkällan gå direkt på polerna (jord helst via karrossen om det går). När du laddar via uttaget så går laddningen samma väg som när du kör och går alltså över laddregulatorn. (Har jag för mig).

På min R1100S skulle det funka, för jag har dragit mitt uttag direkt till batteripolerna.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Aha....

Inläggav 2660158 » 2007-02-12/18:58

...tack för info... är lite "joxigt" eftersom jag har moppen utomhus under kapell. Kanske inte så bra att låta laddaren ligga ute hela vintern.... hur lång tid brukar det ta att ladda upp batteriet? Är det "inte bra" för batteriet att tex sätta in laddaren några timmar innan man ska ut och åka?
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-12/19:18

boxter;7045 skrev:...tack för info... är lite "joxigt" eftersom jag har moppen utomhus under kapell. Kanske inte så bra att låta laddaren ligga ute hela vintern.... hur lång tid brukar det ta att ladda upp batteriet? Är det "inte bra" för batteriet att tex sätta in laddaren några timmar innan man ska ut och åka?


Då borde du ta ut acket eller ha konstant laddning. Om du bara ser till att laddaren står torrt så ska det funka. Eller vad säger de som har mer erfarenhet av detta??
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

"Husvagn"

Inläggav 2660158 » 2007-02-12/19:24

...haha kanske borde överväga att bygga en liten "husvagn" till laddaren så att den kan sitta i konstant :-)

Som sagt; någon som kört en BMW-laddare utomhus?
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-12/19:25

Lime;7049 skrev:Då borde du ta ut acket eller ha konstant laddning. Om du bara ser till att laddaren står torrt så ska det funka. Eller vad säger de som har mer erfarenhet av detta??



Jag vet ju inte vilken klassning BMWs originalladdare har med avseende på väta och fukt. Så här i efterhand tycker jag att det var lite synd att Boxter inte satsade på en CTEK-laddare istället, med egen laddningskontakt kopplad direkt till batteriet. Den är nämligen godkänd för utomhusbruk, och tål dessutom att använda som stöttning när man skall ha igång en tjurig mc i vinterkylan. Den har flera gånger varit den där sista skillnaden i spänning som utgjort skillnaden mellan start eller död hoj. Min Yama är nämligen väldigt kinkig på att ha bra spänning till tändningselektroniken
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

ctek!?!?!?

Inläggav 2660158 » 2007-02-12/19:46

Men.... då måste man väl meka isär halva moppen varje gång man ska ladda?? På verkstan (Bike) sa de att BMW-orginal är det enda som funkar...

Förresten var köper man en ctek lämpligast, inget hindrar väl att man köper både och?? (förutsatt att man inte kopplar in dem samtidigt HAHA)

MVH världens sämsta mekare
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-02-12/19:52

boxter;7056 skrev:Men.... då måste man väl meka isär halva moppen varje gång man ska ladda?? På verkstan (Bike) sa de att BMW-orginal är det enda som funkar...

Förresten var köper man en ctek lämpligast, inget hindrar väl att man köper både och?? (förutsatt att man inte kopplar in dem samtidigt HAHA)

MVH världens sämsta mekare


Har just hittat ctek.se finns ju hur många modeller som helst... vilken ska man ha? (eller är det som vanligt att man ska köpa den med "högst" beteckning - så att man slipper sakna nån superviktig funktion?)
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-12/20:40

boxter;7041 skrev:Nu har jag ordnat en laddare (BMW-orginal)... dum fråga kanske men - OM nu moppen inte startar; kan jag då helt enkelt koppla in laddaren och dra igång den (med laddaren inkopplad).... dra ur laddaren och dra iväg??

....eller måste jag vänta på att batteriet blir tillräckligt laddat innan jag kan starta??


Du måste vänta tyvärr.

Startströmen när du drar runt startmotorn är många tiotals ampere, låt oss anta 50. Om du då kopplar in en batteriladdare som ger t.ex 2 A så är i praktiken svaret givet.

1. 2A kan inte ersätta 50A
2. För batteriladdaren kommer det att uppfattas som en kortslutning och om du har tur så kopplar den ifrån automatiskt, om du har mindre tur men ändå tur går säkringen och slutligen har du otur så börjar laddaren ryka och lukta, eventuellt blandat med ett POFF. :eek:

boxter;7045 skrev:...tack för info... är lite "joxigt" eftersom jag har moppen utomhus under kapell. Kanske inte så bra att låta laddaren ligga ute hela vintern.... hur lång tid brukar det ta att ladda upp batteriet? Är det "inte bra" för batteriet att tex sätta in laddaren några timmar innan man ska ut och åka?


Det beror på laddströmen som din laddare ger. Anta att batteriet är på 20 Ah och du laddar med 1A så tar det ca 20 timmar, 0.5 A gör att det tar 40 timmar (förutsatt att du har ett helt tomt batteri). Räkna i vart fall med att det alltid är ett par timmars laddning innan det funkar.

boxter;7056 skrev:Men.... då måste man väl meka isär halva moppen varje gång man ska ladda?? På verkstan (Bike) sa de att BMW-orginal är det enda som funkar...

Förresten var köper man en ctek lämpligast, inget hindrar väl att man köper både och?? (förutsatt att man inte kopplar in dem samtidigt HAHA)

MVH världens sämsta mekare


Kolla på denna länken, den är från BMW service sida och visar vad som går och inte går. Kort sagt, BMW original (grå) funkar med CAN bus, övriga inte utan dessa måste anslutas direkt på batteriet. Det är 10 minuters jobb att få dit kablar en gång för alla och sedan är det bara att köra. Men läs service sidan först!
http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/mc/category/en_artikkel.asp?articleid=2300&categoryid=category02

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-12/20:49

boxter;7058 skrev:Har just hittat ctek.se finns ju hur många modeller som helst... vilken ska man ha? (eller är det som vanligt att man ska köpa den med "högst" beteckning - så att man slipper sakna nån superviktig funktion?)


CTEK har laddare som är mer anpassade för mindre batteri (MC batteri t.ex) och om du inte skall ha den till bilen finns det väl igentligen ingen anledning att köpa något annat.

MEN - hade du inte en BMW originalladdare redan, det finns ju ingen anledning att ha två. Det är bara slöseri, speciellt som du kan köpa mellanstycke mellan pluggen coh batteriet om du vill ladda direkt och inte via CAN bussen av någon anledning.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Tack!!!!

Inläggav 2660158 » 2007-02-12/21:05

Snabbare hjälp är svårt att få!!!

TACK!!!
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Laddare.

Inläggav Mimmi » 2007-02-12/21:30

Hej!

CTEK har en mycket lämplig laddare som heter XS 3600. Den kan ladda batterier mellan 1,2 till 120Ah. Den har ett läge för småbatterier, upp till 14Ah, ett läge för batterier över den kapaciteten, samt därutöver ett vinterläge som ger högre spänning. Det senare läget är förutom laddning i kyla lämpligt som laddläge för vissa batterier, exempelvis ODYSSEY Reinbleibatterien.

Dessa laddare kan vara inkopplade kontinuerligt, och har all möjlig elektronik som gör att det pulsladdar när underhållsladdning erfordras.
Dessutom är de, som Marie skrivit, kapslade enl IP65, alltså för utomhusbruk.

De fungerar som tidigare sagts ej på BMW med CAN-BUS, utan skall då elsystemet är av denna typ vara kopplade direkt på batteripolerna.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-12/22:01

boxter;7056 skrev:Men.... då måste man väl meka isär halva moppen varje gång man ska ladda?? På verkstan (Bike) sa de att BMW-orginal är det enda som funkar...

Förresten var köper man en ctek lämpligast, inget hindrar väl att man köper både och?? (förutsatt att man inte kopplar in dem samtidigt HAHA)

MVH världens sämsta mekare


Som komplettering till det Mimmi skrivit:

Till CTEK finns en laddningssladd med ett kontaktstycke i ena änden och ringkabelskor i andra. På laddaren finns motsvarande kontaktstycke. Kabeln med ringkabelskorna monteras på batteriet, det är ett "engångsmekarbete". Sedan har du kontaktstycket under förslagsvis sadeln och kan enkelt ansluta laddaren även om batteriet sitter knöligt till som det brukar på BMW.

CTEK finns hos välsorterade bildelshandlare och mchandlare. En CTEK 3600 kan användas till allt från små motorcyklar via trädgårdstraktorer, stora hojar, personbilar till mindre lastbilar och traktorer/maskiner. 1,2-120 Ah är ett b-r-e-t-t intervall.
Man kan med fördel köpa flera anslutningskablar och montera på sina olika maskiner... och därmed enkelt ansluta för laddning.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

CTEK rules!

Inläggav PeterO » 2007-02-13/16:19

[COLOR="Red"]Hej![/COLOR]

Jag har införskaffat en CTEK laddare och vill bara
stämma in i kören av lovord:
en förbaskat bra laddare.

Med hopp om barmark.

Peter Olofsson
PeterO
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2006-10-24/15:54

ute eller inne

Inläggav Hans Säfström » 2007-02-13/17:05

Om man inte har någon laddare så kan man i nödfall ta in batteriet
i stugvärmen över natten så är det mycket piggare på morgonen.
Självklara saker för de flesta men kanske i alla fall kan tillföra något.
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-13/18:41

Hans S;7115 skrev:Om man inte har någon laddare så kan man i nödfall ta in batteriet
i stugvärmen över natten så är det mycket piggare på morgonen.
Självklara saker för de flesta men kanske i alla fall kan tillföra något.


Helt seriöst så skulle jag hellre ta in HELA R1100S:en än att ta ur och sätta tillbaka acket...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

bära eller bäras ?

Inläggav Hans Säfström » 2007-02-13/20:10

Lime;7121 skrev:Helt seriöst så skulle jag hellre ta in HELA R1100S:en än att ta ur och sätta tillbaka acket...


Jag håller med att R1100s är jobbig.
Själv har jag förlängt de två värsta skruvarna i kåporna så de blivit lättare
att skruva ur.

Men har Boxer:s R1200 Gs likartad placering av batteriet?

Magnus Samuelsson. ni vet han som kallas Världens starkaste man . En bonde ifrån skånetrakten såg jag på TV bära TVÅ st yamaha a` 190 kg i vardera handen visserligen i en ställning över ryggen, de ni. Att då bära in en boxer på 240 kg är ju i det sammanhanget inga problem puh...:eek:
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav tommykn » 2007-02-14/19:13

Hans S;7122 skrev: (...) Men har Boxer:s R1200 Gs likartad placering av batteriet? (...)


På R1200GS är det en barnlek, batteriet sitter tämligen lättåtkomligt under sadeln för anslutning med antingen klämmor över polerna eller, som undertecknad har det och som Marie föreslog i ett tidigare inlägg, via CTEK:s tillbehörskabel med en smidig snabbkoppling. Kjell och Co har en passande kontakt, hane+hona för 12:-, för den som t.ex. har Lidl:s oblyga CTEK-kopia eller någon annan passande intelligent laddare.
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Leif Andersson » 2007-02-14/19:43

Hej Tommykn,Såg att du skriver att kjell&Co har en kontakt som passar till ctek laddaren,stämmer det?
Och i så fall,vad har den för best nr?
Det skulle kunna vara ok att köpa ett knippe och sätta dessa på alla batterierna som behöver laddas.
Mvh Leif
Leif Andersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 1998-03-18/01:00

Kontakt!

Inläggav Mimmi » 2007-02-14/20:49

Hej!

Jag tar mig friheten att svara här. Jo, det stämmer precis att Kjell & Co har en sådan kontakt. Den heter Kontaktdon med snäpplås och har artikelnummer 37400.
Jag har själv tillverkat egna laddlkablar med hjälp av en sådan kontakt, och funktionen blir exakt som original CTEK.
Tack vare denna koppling kan jag nu valfritt använda CTEK eller min LIDL-kopia på vilket fordon jag vill, mc, bil, eller trädgårdstraktorn.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Leif Andersson » 2007-02-14/21:59

Hej.
Tackar, det är perfekt då kan jag införskaffa sådana o börja ladda enkelt.
Mvh Leif
Leif Andersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 1998-03-18/01:00

jag hade min hoj utomhus förra året....

Inläggav clarkkent » 2007-02-15/17:27

och laddade då & då med BMW-laddaren. Den verkade "tåla" att vara ute några timmar i veckan... Jag hade hojjen under tak dock + kapell och med laddaren under... Säkert inte jättebra med mitt enda alternativ. Batteriet ska hålla mer än 3 veckor utan laddning. Mitt förra batteri dog för 2 årsedan på ett liknande sett som du beskriver, mao att cykeln plötsligt är tom på ström "bara" några veckor efter senaste körningen. Jag fick ett nytt på garanti dock :)
clarkkent
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2005-04-05/10:16

Inläggav IFE » 2007-02-15/19:38

Kontakt till Ctek-laddare finns att köpa hos din lokala Volvohandlare. Den har art.nr. 95075585 och kostar c:a 60:-. De säljer även Ctekladdare.
SM-guld 1936, 1939, 1940, 1961, 2006 och 2012!
Användarvisningsbild
IFE
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 1999-09-16/01:00

Vad mer?

Inläggav Mimmi » 2007-02-15/20:06

d205634;7230 skrev:Kontakt till Ctek-laddare finns att köpa hos din lokala Volvohandlare. Den har art.nr. 95075585 och kostar c:a 60:-. De säljer även Ctekladdare.


Hej!

Jo det stämmer, (jag har själv köpt CTEK på Kinna Bil:)) men då är det väl inte enbart en lös kontakt så att man själv kan anpassa till vad man vill i andra änden, om man så säger? Antingen är det väl kabel med ringkabelskor eller kabel med "stickpropp"?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Leif Andersson » 2007-02-15/21:17

Det som jag vill ha är själva kontakten så att jag själv kan dra sladdar o sätta kontakten där det passar.
Original sladden är i många fall för kort om det inte gäller MC.
Mvh Leif
Leif Andersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 1998-03-18/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-02-16/11:14

Kan tillägga att det till CTEK även finns en kontaktkabel med cigtändarkontakt som ansluts på samma sätt till snabbkopplingen på laddaren. Dvs om man moterar ett vanligt 12-voltsuttag på hojen som ansluts direkt på batteriet kan det då användas för att ladda batteriet - och ger även möjlighet att ta ström FRÅN hojen till vad nyttigheter man nu kan behöva såsom GPS, mobiltelefon eller dylikt.

Jag tar inte åt mig någon ära för denna uppfinning - uttag satt redan eftermonterat på min hoj när jag köpte den - men det är mycket praktiskt :)
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav IFE » 2007-02-16/21:45

Om jag minns rätt så är det ringkabelskor
SM-guld 1936, 1939, 1940, 1961, 2006 och 2012!
Användarvisningsbild
IFE
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 1999-09-16/01:00

En bild säger...

Inläggav Mimmi » 2007-02-16/23:36

leif;7174 skrev:Hej.
Tackar, det är perfekt då kan jag införskaffa sådana o börja ladda enkelt.
Mvh Leif


BulletStefan;7251 skrev:Kan tillägga att det till CTEK även finns en kontaktkabel med cigtändarkontakt som ansluts på samma sätt till snabbkopplingen på laddaren. Dvs om man moterar ett vanligt 12-voltsuttag på hojen som ansluts direkt på batteriet kan det då användas för att ladda batteriet - och ger även möjlighet att ta ström FRÅN hojen till vad nyttigheter man nu kan behöva såsom GPS, mobiltelefon eller dylikt.

Jag tar inte åt mig någon ära för denna uppfinning - uttag satt redan eftermonterat på min hoj när jag köpte den - men det är mycket praktiskt :)


leif;7240 skrev:Det som jag vill ha är själva kontakten så att jag själv kan dra sladdar o sätta kontakten där det passar.
Original sladden är i många fall för kort om det inte gäller MC.
Mvh Leif


...mer än tusen ord:) .
Därför visar jag nu en bild på den kabel jag gjort. CTEK-kopplingen är inköpt hos Kjell&Co, den andra pluggen hade jag i centralförrådet, men de finns att köpa på allehanda ställen om man inte har den hemma.

Nu passar alltså sladden direkt i BMW-uttaget, det som finns som original eller som extrautrustning. En sådan här kabel finns också att köpa färdig av CTEK´s tillverkning för ca 60:-.
Men, som det flera gånger påpekats här på FORUM fungerar det INTE att ladda såhär med en CTEK-laddare om det är en BMW-modell med CAN-BUS elsystem. Det finns bl.a på R12GS, samt förmodligen på de övriga nya modellerna som kommit ut efter -04. Men jag är inte säker på att det är så, varför det är bäst att undersöka saken på övriga modeller.
I dessa fall är man hänvisad till BMW-laddare av modern typ eller att som det också sagts tidigare, ansluta laddkabeln direkt på batteriet.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Laddare

Inläggav Tishultaren » 2007-03-03/13:29

:) Touringbutiken har C-tec laddare i olika modeller och även de tillbehör som behövs för att koppla till batteriet med antingen fast / "cigg uttag" kolla här:
https://www.touring.se/touring/Servlet

har själv använt c-tec ända sen dom kom ut! en rackarnas bra laddare!
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav ekenstam50 » 2007-03-08/13:27

Det finns hur många trådar som helst i världen om batterier men ingenstans (där jag tittat) finns det någon beskrivning hur man byter batteri på en R1150R. Nu står jag där och skruvar och svär och det är kallt och det är blött och det behövs ett nytt batteri eller utrymme att komma fram med laddkablar. På min hoj finns det inget ciguttag att stoppa in laddaren i. Så - kloka männscher - måste jag ta bort tanken med allt vad det innebär med bortkoppling av oljeslangar och bensinslangar och ledningar och gamla spindelbon... för att komma åt batterijäveln?
ekenstam50
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-07-14/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-08/15:30

ekenstam50;8276 skrev:Det finns hur många trådar som helst i världen om batterier men ingenstans (där jag tittat) finns det någon beskrivning hur man byter batteri på en R1150R. Nu står jag där och skruvar och svär och det är kallt och det är blött och det behövs ett nytt batteri eller utrymme att komma fram med laddkablar. På min hoj finns det inget ciguttag att stoppa in laddaren i. Så - kloka männscher - måste jag ta bort tanken med allt vad det innebär med bortkoppling av oljeslangar och bensinslangar och ledningar och gamla spindelbon... för att komma åt batterijäveln?


Näe, lyft bara tanken i bak-kant och palla med en kil eller kloss mellan tank och ABS-enhet medan du byter batteri. Lätt som en...:)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Fästen loss

Inläggav Hans Säfström » 2007-03-08/18:51

Här kommer en bild på de gummiupphängda fästena du skall lossa innan tanken går att lyfta Siffra 10 och en likadan på andra sidan.
Kan vara knepigt att se i mörker och kyla.
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav ekenstam50 » 2007-03-09/15:14

jag har sagt det förr och jag säger det nu: Mecka aldrig utomhus på grusplan utan underlag.
Och vad gör jag? Meckar utomhus på grusplan utan underlag. Det är troligen en störning från barndomen att jag trotsar mig själv och jag får äta upp det hela tiden. Nu är nya däck på och en adapter till CTEKen sitter där den ska (hoppas jag, vi får se om det blir nån kräm i batteriet). Men vägen dit... För att ta det bakifrån så krattade jag halva gårdsplanen för att hitta bulten till framhjulsaxeln som jag lade ifrån mig så listigt brevid en kotte eller nåt och glömde bort i två dar. Jag hittade den. En mutter från batteripolen gled ur de krampade fingrarna och försvann i gruset. 2 kilometers promenad fram och tillbaka till OK för att köpa ny mutter. Men det är ju bra med motion. Resten av jobbet var bara småstrul typ att försöka hitta en bricka jag lagt någonstans och liknande. Tänk vad fint det hade varit med ett garage. Nu måste jag gå med i Lidingö MC-klubb. Bara det att kunna mecka utan att fåglarna skiter på en. Det finns säkert andra positiva förtecken också, kamrater eller så.
Men nu står CTEKen och pulserer in litet liv i hojjen och snart blir det åka av igen. Men först en rejäl tvätt och ställa ventiler och justera trottlarna och och och... Livet återkommer.
ekenstam50
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2005-07-14/01:00

Inläggav tommykn » 2007-03-09/20:12

Månadens (årets?) bästa investering - ett verktygsbord från Biltema, så slipper man fundera över var man lade skruven/verktygen etc. apropå muttar som rullar iväg 5-10 meter eller bara begravs i gruset.
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-10/00:33

ekenstam50;8327 skrev:jag har sagt det förr och jag säger det nu: Mecka aldrig utomhus på grusplan utan underlag.


Jag kan nog säga att min favoritmekplats under sommarhalvåret inte är så värst mycket bättre. En sällan klippt gräsmatta.....:o
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav reddevil » 2007-03-12/20:10

Nu sitter jag i samma sits, en adventure som bara klickar..

har en ctec xs 3600 (något sådant) har kopplat den direkt till batteripolerna och den står på grönt (full-laddad) men det klickar iallafall, kan jag ha varit för snabb att prova när den står på grönt har ingen tidigare erfarenhet av ctec så ska jag låta den stå på över natten med "grönt", när den stod på grönt så kopplade jag bort laddaren och provade vilket resulterade i klick igen, när jag satte på laddaren igen stod den på halvfull igen.

Finns det någon risk att batteriet kan ha pajat tidigare i vinter av någon anledning och det är därför det är såhär? eller är jag för het i gröten?

Det jag undrar då är väl, ska inte ctecen varna om batteriet är sönder?

och en sista fråga, kan något annat ha pajat i det tekniska? vad finns det för risker om ett batteri laddas med för hög spänning och fort. har kablarna kvar i hojen men laddaren är kopplad direkt till polerna?

Måste ha lite koll på olika orsaker så jag kan felsöka vidare om det ena inte hjälper..

Tacksam för hjälp.. (ursäkta att jag lånade tråden, men problemet var detsamma så tänkte why not)
reddevil
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2006-09-14/12:33

Inläggav Josef » 2007-03-12/20:54

reddevil;8473 skrev:Nu sitter jag i samma sits, en adventure som bara klickar..

har en ctec xs 3600 (något sådant) har kopplat den direkt till batteripolerna och den står på grönt (full-laddad) men det klickar iallafall, kan jag ha varit för snabb att prova när den står på grönt har ingen tidigare erfarenhet av ctec så ska jag låta den stå på över natten med "grönt", när den stod på grönt så kopplade jag bort laddaren och provade vilket resulterade i klick igen, när jag satte på laddaren igen stod den på halvfull igen.

Finns det någon risk att batteriet kan ha pajat tidigare i vinter av någon anledning och det är därför det är såhär? eller är jag för het i gröten?

Det jag undrar då är väl, ska inte ctecen varna om batteriet är sönder?

och en sista fråga, kan något annat ha pajat i det tekniska? vad finns det för risker om ett batteri laddas med för hög spänning och fort. har kablarna kvar i hojen men laddaren är kopplad direkt till polerna?

Måste ha lite koll på olika orsaker så jag kan felsöka vidare om det ena inte hjälper..


Batteriet kan ha skadats tex av att stå helt urladdat (vilket det snabbt blir på can-bus hojar) eller laddats med för hög spänning då de nya AGM-batterierna är känsliga på den punkten.
Visst kan något annat ha pajjat men batteriet är nog troligast, jag skulle prova med startkablar från bilen för att ta reda på det.

Någon annan får svara på C-tecfrågorna, jag kör med annat märke på min laddare.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Laddning.

Inläggav Mimmi » 2007-03-12/21:50

Hej!

Eftersom jag har en 1150GS, och de inte har samma sorts elsystem som 1200, så vet jag inget exakt, men min erfarenhet säger mig att det mest troligt är Ditt batteri som är "slut". Alternativt MYCKET oxid/dålig kontakt som gör att detta fel uppstår.
Däremot beträffande CTEK-laddare så har jag i flera år haft en Multi XS3600. Jag uppfattar den som så att när den indikerar grönt=fullt då är batteriet fulladdat.

Men batterier kan vara mystiska; jag hade ett i min trädgårdstraktor, laddaren visade fullt, men det var så slut att det inte orkade dra runt startmotorn. Det bara klickade i solenoiden. Kopplade jag då in laddaren visade den "tomt". Som kuriosum kan jag nämna att jag då monterade in det batteri som jag tagit ur Röd Kalle, det batteriet orkade knappt med att starta honom sedan sensommaren -05. Men i trädgårdstraktorn fungerar det fortfarande utmärkt, den startar t.om i -°...
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav reddevil » 2007-03-14/21:20

Mimmi;8481 skrev:Hej!

Eftersom jag har en 1150GS, och de inte har samma sorts elsystem som 1200, så vet jag inget exakt, men min erfarenhet säger mig att det mest troligt är Ditt batteri som är "slut". Alternativt MYCKET oxid/dålig kontakt som gör att detta fel uppstår.
Däremot beträffande CTEK-laddare så har jag i flera år haft en Multi XS3600. Jag uppfattar den som så att när den indikerar grönt=fullt då är batteriet fulladdat.

Men batterier kan vara mystiska; jag hade ett i min trädgårdstraktor, laddaren visade fullt, men det var så slut att det inte orkade dra runt startmotorn. Det bara klickade i solenoiden. Kopplade jag då in laddaren visade den "tomt". Som kuriosum kan jag nämna att jag då monterade in det batteri som jag tagit ur Röd Kalle, det batteriet orkade knappt med att starta honom sedan sensommaren -05. Men i trädgårdstraktorn fungerar det fortfarande utmärkt, den startar t.om i -°...


Har samma laddare tror jag.. Min visade fullt på mc batteriet men det klickade, slutade med att jag åkte till bmw med batteriet och frågade om dom kunde testa det, sagt och gjort batteriet var kaputt även fast Ctec laddaren sa att det var full-laddat, för mig jag läste på kartongen att laddaren skulle varna om batteriet var trasigt?
Som tur var fick jag ett nytt batteri, det uppskattade jag skarpt! Tumme upp för grabbarna på BMW
reddevil
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2006-09-14/12:33

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-17/01:02

reddevil;8605 skrev:...
Som tur var fick jag ett nytt batteri, det uppskattade jag skarpt! Tumme upp för grabbarna på BMW

Var det hos MC-proffsen i Hägersten?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst