RuneO;6960 skrev:Med den nya canbus får man endera underhållsladda eller koppla ur batteriet. Enligt vanligtvis välunderrättad källa så dräneras batterierna med 4,5 mA kontinuerligt med tändningen frånslagen!
Been there done that!
hälsar
/Rune
boxter;7041 skrev:Nu har jag ordnat en laddare (BMW-orginal)... dum fråga kanske men - OM nu moppen inte startar; kan jag då helt enkelt koppla in laddaren och dra igång den (med laddaren inkopplad).... dra ur laddaren och dra iväg??
....eller måste jag vänta på att batteriet blir tillräckligt laddat innan jag kan starta??
boxter;7045 skrev:...tack för info... är lite "joxigt" eftersom jag har moppen utomhus under kapell. Kanske inte så bra att låta laddaren ligga ute hela vintern.... hur lång tid brukar det ta att ladda upp batteriet? Är det "inte bra" för batteriet att tex sätta in laddaren några timmar innan man ska ut och åka?
Lime;7049 skrev:Då borde du ta ut acket eller ha konstant laddning. Om du bara ser till att laddaren står torrt så ska det funka. Eller vad säger de som har mer erfarenhet av detta??
boxter;7056 skrev:Men.... då måste man väl meka isär halva moppen varje gång man ska ladda?? På verkstan (Bike) sa de att BMW-orginal är det enda som funkar...
Förresten var köper man en ctek lämpligast, inget hindrar väl att man köper både och?? (förutsatt att man inte kopplar in dem samtidigt HAHA)
MVH världens sämsta mekare
boxter;7041 skrev:Nu har jag ordnat en laddare (BMW-orginal)... dum fråga kanske men - OM nu moppen inte startar; kan jag då helt enkelt koppla in laddaren och dra igång den (med laddaren inkopplad).... dra ur laddaren och dra iväg??
....eller måste jag vänta på att batteriet blir tillräckligt laddat innan jag kan starta??
boxter;7045 skrev:...tack för info... är lite "joxigt" eftersom jag har moppen utomhus under kapell. Kanske inte så bra att låta laddaren ligga ute hela vintern.... hur lång tid brukar det ta att ladda upp batteriet? Är det "inte bra" för batteriet att tex sätta in laddaren några timmar innan man ska ut och åka?
boxter;7056 skrev:Men.... då måste man väl meka isär halva moppen varje gång man ska ladda?? På verkstan (Bike) sa de att BMW-orginal är det enda som funkar...
Förresten var köper man en ctek lämpligast, inget hindrar väl att man köper både och?? (förutsatt att man inte kopplar in dem samtidigt HAHA)
MVH världens sämsta mekare
boxter;7058 skrev:Har just hittat ctek.se finns ju hur många modeller som helst... vilken ska man ha? (eller är det som vanligt att man ska köpa den med "högst" beteckning - så att man slipper sakna nån superviktig funktion?)
boxter;7056 skrev:Men.... då måste man väl meka isär halva moppen varje gång man ska ladda?? På verkstan (Bike) sa de att BMW-orginal är det enda som funkar...
Förresten var köper man en ctek lämpligast, inget hindrar väl att man köper både och?? (förutsatt att man inte kopplar in dem samtidigt HAHA)
MVH världens sämsta mekare
Hans S;7115 skrev:Om man inte har någon laddare så kan man i nödfall ta in batteriet
i stugvärmen över natten så är det mycket piggare på morgonen.
Självklara saker för de flesta men kanske i alla fall kan tillföra något.
Lime;7121 skrev:Helt seriöst så skulle jag hellre ta in HELA R1100S:en än att ta ur och sätta tillbaka acket...
Hans S;7122 skrev: (...) Men har Boxer:s R1200 Gs likartad placering av batteriet? (...)
d205634;7230 skrev:Kontakt till Ctek-laddare finns att köpa hos din lokala Volvohandlare. Den har art.nr. 95075585 och kostar c:a 60:-. De säljer även Ctekladdare.
leif;7174 skrev:Hej.
Tackar, det är perfekt då kan jag införskaffa sådana o börja ladda enkelt.
Mvh Leif
BulletStefan;7251 skrev:Kan tillägga att det till CTEK även finns en kontaktkabel med cigtändarkontakt som ansluts på samma sätt till snabbkopplingen på laddaren. Dvs om man moterar ett vanligt 12-voltsuttag på hojen som ansluts direkt på batteriet kan det då användas för att ladda batteriet - och ger även möjlighet att ta ström FRÅN hojen till vad nyttigheter man nu kan behöva såsom GPS, mobiltelefon eller dylikt.
Jag tar inte åt mig någon ära för denna uppfinning - uttag satt redan eftermonterat på min hoj när jag köpte den - men det är mycket praktiskt
leif;7240 skrev:Det som jag vill ha är själva kontakten så att jag själv kan dra sladdar o sätta kontakten där det passar.
Original sladden är i många fall för kort om det inte gäller MC.
Mvh Leif
ekenstam50;8276 skrev:Det finns hur många trådar som helst i världen om batterier men ingenstans (där jag tittat) finns det någon beskrivning hur man byter batteri på en R1150R. Nu står jag där och skruvar och svär och det är kallt och det är blött och det behövs ett nytt batteri eller utrymme att komma fram med laddkablar. På min hoj finns det inget ciguttag att stoppa in laddaren i. Så - kloka männscher - måste jag ta bort tanken med allt vad det innebär med bortkoppling av oljeslangar och bensinslangar och ledningar och gamla spindelbon... för att komma åt batterijäveln?
ekenstam50;8327 skrev:jag har sagt det förr och jag säger det nu: Mecka aldrig utomhus på grusplan utan underlag.
reddevil;8473 skrev:Nu sitter jag i samma sits, en adventure som bara klickar..
har en ctec xs 3600 (något sådant) har kopplat den direkt till batteripolerna och den står på grönt (full-laddad) men det klickar iallafall, kan jag ha varit för snabb att prova när den står på grönt har ingen tidigare erfarenhet av ctec så ska jag låta den stå på över natten med "grönt", när den stod på grönt så kopplade jag bort laddaren och provade vilket resulterade i klick igen, när jag satte på laddaren igen stod den på halvfull igen.
Finns det någon risk att batteriet kan ha pajat tidigare i vinter av någon anledning och det är därför det är såhär? eller är jag för het i gröten?
Det jag undrar då är väl, ska inte ctecen varna om batteriet är sönder?
och en sista fråga, kan något annat ha pajat i det tekniska? vad finns det för risker om ett batteri laddas med för hög spänning och fort. har kablarna kvar i hojen men laddaren är kopplad direkt till polerna?
Måste ha lite koll på olika orsaker så jag kan felsöka vidare om det ena inte hjälper..
Mimmi;8481 skrev:Hej!
Eftersom jag har en 1150GS, och de inte har samma sorts elsystem som 1200, så vet jag inget exakt, men min erfarenhet säger mig att det mest troligt är Ditt batteri som är "slut". Alternativt MYCKET oxid/dålig kontakt som gör att detta fel uppstår.
Däremot beträffande CTEK-laddare så har jag i flera år haft en Multi XS3600. Jag uppfattar den som så att när den indikerar grönt=fullt då är batteriet fulladdat.
Men batterier kan vara mystiska; jag hade ett i min trädgårdstraktor, laddaren visade fullt, men det var så slut att det inte orkade dra runt startmotorn. Det bara klickade i solenoiden. Kopplade jag då in laddaren visade den "tomt". Som kuriosum kan jag nämna att jag då monterade in det batteri som jag tagit ur Röd Kalle, det batteriet orkade knappt med att starta honom sedan sensommaren -05. Men i trädgårdstraktorn fungerar det fortfarande utmärkt, den startar t.om i -°...
reddevil;8605 skrev:...
Som tur var fick jag ett nytt batteri, det uppskattade jag skarpt! Tumme upp för grabbarna på BMW
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst