Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav jai134 » 2021-04-18/17:09

Sorry för fånig rubrik men den är beskrivande för min fråga!
Jag försöker synka förgasarna hjälpligt med känsel istället för min vanliga "slangar-upp-över-en-stång-i-taket-med-vatten-och-kaŕamellfärg"-lösning som jag synkar min trajja med eftersom det är för klen dimension på vakumnipplarna på bmw:n.
Jag känner efter hur hårt avgaserna slår mot handen och det är otroligt svagt ur vänster avgasrör. Det spelar ingen roll hur jag skruvar på luftskruvarna för skillnaden består även när höger luftskruv är helt inskruvad och vänster utskruvad flera varv. Jag börjar från 1 1/2 varv på båda och helt slacka gasvajrar.
Tomgången ligger nu runt 1300 varv
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav CG Arvidsson » 2021-04-18/17:27

För det första finns det inga förgasare på din maskin. Det är insprutning på den. Det ligger ett konstant bränsletryck fram till spridaren på varje insugsrör. Det finns också ett bränslefilter,minns inte var det satt på den 1100S:n jag hade.Byt luftfilter också. Åk till en kompetent BMW-verkstad och be dom göra en grundlig inställning av insprutningen. En ventiljustering skadar inte heller. En väl justerad 1100S är en fröjd att köra.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav jai134 » 2021-04-18/18:55

Synka insprutningen, throttlebodies. Jag vet inte vad grejerna heter men vet att de ska synkas. Har bytt luftfilter igår. Nya tändstift också. Var bränslefiltret sitter slår jag upp i Clymer om det hjälper mig i detta men det är inte svaret på min fråga? Någon som kan säga om det ska kännas lika från båda avgasrören?
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav BrooklynS » 2021-04-18/21:40

Hej!

Du skall vara försiktig med luftskruvarna. Först av allt skall du se till att gasvajerhöljet sitter rätt i sin hylsa vid höger spjällhus. Sedan att kallstartsreglagevajern inte heller är spänd på någon sida. Någon eller några millimeters slack skall den ha.

En BMW boxer skall gå helt jämnt när den är korrekt justerad. Börja med att justera ventilerna. På fyrventilsboxern förenklar det att du har dubbla uppsättningar bladmått, då man ställer bägge ventilerna samtidigt. När du gjort det grundställer du spjällhusen, dvs luft/blandningsskruvarna och slackar gasvajrarna. När du sedan synkroniserar gasvajrarna så gör du det med antingen den "Mimmi-meter" du har till din Traja eller med Twin Max eller annat hjälpmedel. Fri hand ger sällan lika lyckat resultat. När du har sett till att spjällhusen är synkroniserade både på tomgång och vid olika gaspådrag - om det är svårt, försök placera sweet spot där du oftast ligger, dvs 3000-4000 rpm.

Har du sedan monterat Brisk tändstift är chansen stor att du kan njuta av en nära turbinlik motorgång med silkeslent drag från 1000 rpm ända upp till rödmarkeringen.

Alla mått hittar du i verkstadshandboken. Noggrannhet vid ovan arbete ger stor belöning.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav jai134 » 2021-04-19/06:05

Tack!!
Då har jag rejält med pyssel :-) Kallstartsvajern nästa. Återkommer.
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav hedberg » 2021-04-20/20:58

Hej
Du skriver att du känner avgaspuffarna!är det vid ljuddämparna du känner så är ju det missvisande på en R1100S då den har gemensam katalysator och bara ett rör från katten till de båda ljuddämparna så vet man ju inte vilken cylinder puffarna kommer ifrån! Fixa anslutningar till U rörs manometern istället så att dukan göra en riktig kalibrering.Det ska gå att få en 1100 S att gå ganska så bra men jag fick skaffa en AF-ixed för att min skulle gå perfekt.
Ha det gött! Inge
hedberg
 
Inlägg: 179
Blev medlem: 2010-04-18/21:05

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav jai134 » 2021-05-02/05:59

Tack för det! Jag fixade anslutningar och har synkat förgasarna. Har en något för hög tomgång och den går något fetare på höger cylinder så jag ska kolla ventilspelet
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav jai134 » 2021-05-02/14:16

Ventilspelet kollat. Helt ok. Tomgången precis som tidigare hög, runt 1500 varv men ids inte kolla synkningen igen nu men var ute på en kort runda och den går vad jag kan bedöma helt ok. När jag synkade nu senast så var luftskruvarna bara utskruvade 1/2 varv och grundläget ska ju vara 1 1/2 så de var väldigt långt inskruvade.
Är det vanligt att de behöver vara så långt inskruvade?
Jag har sprutat startgas runt insugen utan att tomgången gick upp så det är ingen läcka där, så den höga tomgången har med något annat att göra. Hattarna till synknipplarna var väldigt spruckna så jag satte dit en bit vakuumslang med bult i så det ska vara tätt där också. Någon med en ide'?
Jag ska tillägga att jag är ny på denna hoj och på bmw så allt är för första gången. Motorgången är ju inte riktigt densamma som på en R1 tex. Hur skicklig den som skruvat med hojen före mig varit vet jag ej.
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav Håkan » 2021-05-02/16:35

Låter som tjuvluft...
Tror inte startgasmetoden är helt säker. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav jai134 » 2021-05-02/17:34

Jag får testa med silvertejp på insugsgummit. Det skulle kunna vara sprucket men jeg tänkte att det inte var det då den inte reagerade på startgasen.
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav baabwaf » 2021-07-24/19:24

Tomgång hög? R1100S 2004.

Min hade vredet till kallstart på vänster sida/handtag lite tjurigt, så jag plockade isär och hade lite smörjspray på ytorna som rör sig så att det blev lättare/mindre friktion ytorna emellan.

När den lilla "spaken" går lätt, så känns det lilla upphaket som är precis i början av själva vridrörelsen.

Längst ner -->tomgång - Vid upphakat läge på vredet --> lite högre tomgång - fullt uppe blir upplevelsen som choke på en förgasare (det här är insprutning).

Om du bara vrider ner vredet, så stannar i alla fall min vid upphaket och det är en liten bit ytterligare att släppa. På min går det antingen att lägga lite tryck åt ena sidan, så går den förbi men det går också att hålla vredet fullt upp och sedan tvärt släppa det så att löper helt fritt och slinker förbi det lilla upphaket.

Innan jag smorde, så gick det inte att bara släppa vredet för att det skulle komma ända ner, utan då stannade den alltid vid upphaket.

Med lite tur är det bara en sådan sak som gör tomgången högre och då slipper du göra justeringar som inte säkert blir riktigt bra utan att använda verktyg till för just de justeringarna.
Användarvisningsbild
baabwaf
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2020-11-26/08:30

Re: Olika starkt "poff" ur avgasrören R1100S

Inläggav jai134 » 2021-07-24/19:53

Tack för svaret. Det kanske någon annan som hittar denna tråd kan ha nytta av nån gång. Jag sålde den hojen för nån månad sedan och köpte mig en Husqvarna supermotard från -99 istället. Passar bättre på skogsvägarna i bergslagen.
jai134
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2017-01-08/17:36


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst