Batteri R1200RT 2006

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Batteri R1200RT 2006

Inläggav niklas.r » 2021-04-26/14:04

Hej,
jag behöver köpa ett nytt batteri till R1200RT 2006. I manualen står det GEL, 12V, 19 Ah. Tidigare hade jag Biltema och är inte nöjd. Beredd att betala prisklass 1. Jag vill gärna köpa i en fysisk butik i Stockholmsregionen.

Följdfråga: Jag har en nyköpt CTEK-laddare. Måste jag kolla kompatibilitet med batterityp eller tar den allt? Jag laddar direkt på batteripolerna.

Sen det här: Jag ser enorma mängder batteripostningar i forumet med oändliga diskussioner, men har svårt att hitta konsensus. Kan ingen bara säga "köp det här"? :)
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Re: Batteri R1200RT 2006

Inläggav Hasse Gustafsson » 2021-04-26/14:16

Jag köpte original batteri hos närmsta BMW-handlare.
Det passar rakt av utan krånglig modifieringar
Din c-tek kommer att passa.
Och ladda var tredje månad under vintern. Ha inte laddaren ständigt inkopplad.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Batteri R1200RT 2006

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-26/16:35

Jag delar Hasses åsikt utom i en sak: Laddning var tredje månad låter sällan!
Jag har fått rådet att ladda en eller två gånger i månaden. Trovärdig källa anger, att ett fräscht, fulladdat batteri förlorar grovt räknat 1 % laddning per dygn, och blybatterier mår bra av att vara (nästan) fulladdade.
Det är klokt att låta laddaren sitta inkopplad något dygn, därefter koppla ifrån helt och sedan göra om proceduren efter 2 - 4 veckor.

Låt INTE laddaren sitta inkopplad till batteriet, om du dragit ur kontakten ur väggen! Batteriet kan ganska snabbt laddas ur bakvägen genom laddaren. (Huruvida CTEK kan ha någon spärr mot detta är mig obekant, men en och annan har lärt sig läxan den trista vägen.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri R1200RT 2006

Inläggav niklas.r » 2021-04-27/23:27

Har nu inhandlat BMW originalbatteri på BMW Motorradcenter Stockholm. Jag hade med mig min CTEK-laddare och frågade killen i servicedisken vilket läge laddaren ska köras i. ”Andvänd AGM-läget för det här är ett AGM-batteri” sa han.

Petig ingenjörstyp som jag är (likt de flesta andra på detta forum) googlade jag på vad ett AGM-batteri är när jag kom hem.
Och kom hit:
https://batteryworld.varta-automotive.c ... skillnaden

Ja, batteriet jag köpte är ju tydligen ett gel-batteri enligt etiketten, se bifogad bild. Enligt Varta är det något heeelt annat än ett AGM-batteri. Så, snackade BMW-proffset i nattmössan?

Nu är det här kanske en pseudo-diskussion, eftersom jag, den über-petiga ingenjörstyp jag är, även tittade i manualen för min CTEK MXS 7.0 och det är ingen skillnad mellan laddcykeln för ett normalbatteri och ett AGM-batteri. Enligt manualen alltså.

Million dollar questions: Snackade BMW i natttmössan? Står det fel i CTEKS manual? Ska jag ladda i AGM-läge?

Nu tycker ni kanske jag är grinig men köper man ett top-of-the-line batteri för 1300 pistoler vill man ju åtminstone beredas möjlighet att pyssla om det på rätt sätt om man nu vill det. Och är petig.

Hasse Gustafsson skrev:Jag köpte original batteri hos närmsta BMW-handlare.
Det passar rakt av utan krånglig modifieringar
Din c-tek kommer att passa.
Och ladda var tredje månad under vintern. Ha inte laddaren ständigt inkopplad.
Bilagor
407D0FFF-8FE7-4317-A888-AFF3710B4E31.jpeg
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Re: Batteri R1200RT 2006

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-04-28/05:30

När jag läser din länk så hittar jag inget om skillnad i laddspänning men att uppbyggnaden i ett AGM är skilt från ett Gel. När jag läser Tudors länk med info är det klart angivet att spänningen är samma för AGM och Gel https://tudor.se/batterikunskap/optimal-laddspanning/ .

AGM batterier (Ctek, Varta källa) har sitt största användningsområde vid start/stopp lösningar och Ctek har ett laddläge som optimerar för sådana batterier (tydligen) så jag hade kört min Ctek utan AGM påslagen och varit nöjd med detta med det batteri du köpt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Batteri R1200RT 2006

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-04-28/08:17

Ytterligare en informativ länk. https://www.ctek.com/se/utbildning/bilbatterier
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri R1200RT 2006

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-04/11:44

Jag roade mig med att kika på presentationen av min egen BMW Battery Charger Plus. Den har två lägen: Bly- eller litiumbatteri - och gör således ingen skillnad mellan "vanliga våta", gel- eller AGM-batterier, vad gäller laddningsfunktion.
Vid närmare eftertanke är det väl självklart? Det rör sig ju i alla tre fallen om blyelektroder i svavelsyra. Skillnaden är, hur svavelsyran förpackats - i öppnings- och påfyllningbara celler, bunden i gel eller innesluten i glasfibermatta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Batteri R1200RT 2006

Inläggav Magnus Grahm » 2021-05-05/18:30

I alla andra batteriladdningssammanhang så ser den optimala laddcykelkurvan olika ut för de olika batterityperna. T.ex. så är laddcykeln för slutna bly/syra de s.k. underhållsfria batterierna något försiktigare än för vanliga bly/syra av det enkla skälet att de är just slutna med en övertrycksventil i de fall de kokas (laddas för hårt) och kan inte som vanliga batterier fyllas på med destillerat vatten då detta kokats bort. Så underhållsfri innebär att de inte kan fyllas. Så antingen, har själv denna BMW-laddare, så känner den skillnad på de olika batterityperna eller så laddar den efter den mest känsliga då de andra batterierna klarar detta dock blir då inte laddning optimal, toppladdning och tid för laddning.
Magnus Grahm
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-08-31/19:49
Ort: Göteborg

Re: Batteri R1200RT 2006

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-05/20:11

"You have me at a disadvantage" - dvs jag vet inte - men Battery Charger Plus talar ju på ett helt annat sätt om, vad den håller på med, än äldre laddare.
Sedan jag skrev förra inlägget, har jag också reflekterat över, att till den förra hojen - K 1200 RS, 2002 - hade jag BMW:s "grå klump", som enligt kunnigare folk än mig inte är någon särskilt sofistikerad konstruktion och definitivt saknar inställningsmöjligheter. Det fabriksmonterade Exide-batteriet i den hojen varade i tretton år och knappt 13 000 mil! Det var långt ifrån obrukbart, när jag bytte ut det - men då skulle jag till Korsika, och där hade det nog inte varit så kul att bli stående med dysfunktionellt batteri.
Men "den grå klumpen" verkar ha gjort sitt jobb väl med det batteriet genom åren.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst