R1250RS Val av kåpglas!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Magnus Grahm » 2021-05-22/10:37

Hej,

På min R1250RS -20 sitter original kåpglas i lägsta skruvhålen och normalt i lägsta läget. Jag upplever onödigt mycket oväsen och tror (!) att det turbulenta luftskiktet mellan helt i lä bakom kåpan och helt ute i den laminära orörda strömningen träffar i höjd med halsen! Höjs glaset till det höga läget blir det väsentligt sämre. Detta är väl resultatet av glasets utformning och utformningen av min kropp, armlängd, överkroppslängd etc. Jag är ca 177 cm lång och har för min kroppslängd relativt korta armar dessutom. Om jag sträcker onormalt på mig när jag kör blir det bättre och definitivt då jag ställer mig upp. Det blir ju samma oväsen som vid körning av nakenhoj och det kan man ju leva med och dessutom med en bra hjälm så är det inget problem.

De alternativ som står till buds är högre/större glas för att lyfta vinden inklusive den turbulenta strömningen väl över hjälmen, men jag vill inte ha rutkanten i siktfältet. Det andra alternativet är ju en ännu lägre ruta än den jag har om det finns eller möjligen en justerbar spoiler på denna. Till saken hör ju också att jag inte vill köpa olika rutor för dyra pengar för att bara konstatera att det inte funkade.

Vad har Ni andra med motsvarande funderingar gjort för att bli av med (ilands)problemet? Tar tacksamt emot synpunkter på det ovan skrivna.

Hälsningar
Magnus G
Senast redigerad av Magnus Grahm 2021-05-22/13:58, redigerad totalt 1 gång.
Magnus Grahm
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-08-31/19:49
Ort: Göteborg

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav enhjuling » 2021-05-22/11:34

Jag har ett lågt glas kvar från min 1200RS och även styrhöjare som du kan få testa om du vill.
Finns utanför Linköping.

/Stefan
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Magnus Grahm » 2021-05-22/14:00

Tack Stefan, jag har styrhöjare och avvaktar med prov av glas t.v.

/Magnus G
Magnus Grahm
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-08-31/19:49
Ort: Göteborg

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-05-22/14:59

Jag tycker att en "liten vinge" från t.ex MRA på glaset fungerar bra i de sammanhang när jag har haft behovet. Jag brukar ta en ganska pragmatisk inställning till att justera in bästa position på luftströmmen.

1. Kör i en representativ/lagom hastighet för din körning. Vanligen 70 - 100 kmh eller om det är motorvägsfart som du har ont av 110-130.
2. Slå på farthållaren och prova med handen var du har luftströmmen. Man för in handen "i lä" bakom kåpglaset och lyfter handen tills man känner luftströmmen. Följ den och konstatera var den tar på kropp/hjälm.
3. Prova att ändra ställning så att du höjer sänker huvudet i fartvinden och kolla om du hittar ngt som är tystare. Känn med handen enligt 2 var luftströmmen ligger.
4. Justera i enlighet med vad punkt 3 gav, det kan gå åt ett till tre försök att få det riktigt bra.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Magnus Grahm » 2021-05-22/15:05

Magnus,

Tack, jag är ju lite i dina första punkter och har provat så möjligen återstår den lilla justerbara spoilern? Dock ser dessa ut att primärt vara tänkta för att lyfta luftströmmen, min teori är ju att möjligen sänka den så jag får turbulensen i bröstet. Jag skall googla runt och se vad som finns att tillgå.

Magnus G
Magnus Grahm
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-08-31/19:49
Ort: Göteborg

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-22/17:08

Eftersom jag har korta armar och tröttnat på att ligga på tanken så monterades inför säsongen styrhöjare/"bar raiser" (20 mm upp och 30 mm bak).
Efter det tycker jag att originalvindrutans lägsta läge ger mig bäst skydd/lägst oljud.

Inför säsongen köptes även en vindruta från MRA (se bild).
Den kommer att testas senare i sommar.

För övrigt är det ett gissel med att hitta rätt vindruta då vi alla är och tycker olika.
Låg vindruta, hög vindruta, bred vindruta etc etc.
MRA-vindrutan är "sista chansen" för mig då jag har tröttnat på att köpa vindrutor som ändå inte förbättrar något.
Har provat ett antal olika fast jag undviker "ladugårdsdörrar" som pesten då sådana är en visuell styggelse, försämrar sikten, och ger sämre ventilation.
Mestadels oljudet från vinden stör mig (kör med både öronproppar och en bra "tyst" hjälm).
Över 70-80 km/h är kommunikation i hjälmen totalt värdelös.
Flera timmars vindbrus i öronen när man kör lång touring är också både tröttsamt och tråkigt.

Antingen originalvindrutan eller MRA får det bli.


mra_402506616690955.jpg
mra_402506616690955.jpg (36.05 KiB) Visad 4076 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Magnus Grahm » 2021-05-22/22:13

Måns,
Låter som likartade problem? Jag har också bar raisers som både flyttar upp och bak. Min plan just nu är att antingen hitta en lägre ruta än original eller komplettera med en liten spoiler som styr ner luften som om jag hade en lägre ruta. Skall nog prova helt utan ruta bara för att försäkra mig om att det faktiskt blir bättre utan turbulens.

Ser med intresse fram emot resultatet från din sista ruta!

/Magnus G
Senast redigerad av Magnus Grahm 2021-05-23/14:22, redigerad totalt 1 gång.
Magnus Grahm
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-08-31/19:49
Ort: Göteborg

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-22/22:43

MRA är ju intressant såtillvida, att den även erbjuder möjligheten att vinkla ner luftströmmen. Hur effektivt det blir i det enskilda fallet, är mig dock obekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Magnus Grahm » 2021-09-15/10:45

Ihopknytning av säck!

På rekommendation från en som inte säljer dylika tillbehör monterade jag ett kåpglas med justerbar spoiler från MRA. Efter lite injusteringar hit och dit börjar det funka bra, luftströmmen lyfter nu över hjälmen med den inställning jag kommit fram till.

/Magnus Grahm
Bilagor
680B0E22-A992-4FE0-8FF6-3C2DF2798680.jpeg
Magnus Grahm
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-08-31/19:49
Ort: Göteborg

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-09-15/20:42

Passar på att ge feedback angående min MRA Touring.
Den dämpar definitivt vindbrus bättre än originalrutan.
En klar förbättring efter att ha lidit mig igenom 400 mil svensk motorväg och tysk Autobahn nyligen.
Uppfälld så blir tyvärr ventilationen negativt påverkad, enbart armar och yttre delen av axlarna fick en avkylning, men hela livet är en kompromiss.
Nedfälld på andra vägar än motorväg/Autobahn är allt däremot "alles gut".
Både minskat vindbrus och bra ventilation.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Mats Sandgren » 2022-02-20/16:43

Måns Ulveståhl skrev:Eftersom jag har korta armar och tröttnat på att ligga på tanken så monterades inför säsongen styrhöjare/"bar raiser" (20 mm upp och 30 mm bak).
Efter det tycker jag att originalvindrutans lägsta läge ger mig bäst skydd/lägst oljud.

Inför säsongen köptes även en vindruta från MRA (se bild).
Den kommer att testas senare i sommar.

För övrigt är det ett gissel med att hitta rätt vindruta då vi alla är och tycker olika.
Låg vindruta, hög vindruta, bred vindruta etc etc.
MRA-vindrutan är "sista chansen" för mig då jag har tröttnat på att köpa vindrutor som ändå inte förbättrar något.
Har provat ett antal olika fast jag undviker "ladugårdsdörrar" som pesten då sådana är en visuell styggelse, försämrar sikten, och ger sämre ventilation.
Mestadels oljudet från vinden stör mig (kör med både öronproppar och en bra "tyst" hjälm).
Över 70-80 km/h är kommunikation i hjälmen totalt värdelös.
Flera timmars vindbrus i öronen när man kör lång touring är också både tröttsamt och tråkigt.

Antingen originalvindrutan eller MRA får det bli.

Hej ,funderar lite på styrhöjare och undrar om man kan montera de du beskriver utan att bytaeller förlänga några kablar ellerdylikt??
mra_402506616690955.jpg
Mats Sandgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-01-24/22:18

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Roger Gross » 2022-02-20/17:14

Betr RS och styrhöjare:
Ett alternativ till separata styrhöjare är att montera det styre R1250R har som original.
Passar mycket lättmonterat på en RS.
Kåpglas på R1250RS:
Jag har monterat MRA:s kåpglas med en justerbar vinge. I mitt tycke en snygg lösning som inte ger ett scooterutseende. Vingen tar bort den turbulenta vinden helt från hjälmen. Dock finns vinddraget kvar på armarna.
Kommunikation: Både jag och min hustru/passagerare åker med SHOEI Neotec 2 hjälmar. I hjälmarna har vi SRL 2 kommunikationssystem (Shoei Radio Link som är ett SENA - system). Vi är nöjda med kommunikationsmöjligheten mellan hjälmarna. Fungerar bra även i Autobahnhastigheter dvs >130km/tim. Avgörande är att högtalarna sitter absolut rätt i förhållande till örats hörselgång samt att mikrofonen placeras enbart någon mm framför läpparna.
(För att inte ta upp ovidkommande ljud är mikrofonen konstruerad för att endast ta upp ljud i dess absoluta närhet. T ex är inte 10 mm avstånd fungerande...)
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-20/18:11

Mats Sandgren skrev:Hej ,funderar lite på styrhöjare och undrar om man kan montera de du beskriver utan att bytaeller förlänga några kablar ellerdylikt??


Ursäkta sent svar Mats, men du hade lyckats med att gömma din fråga i min text.
Mina styrhöjare/bar raisers gick alldeles utmärkt att montera utan några nödvändiga byten/förlängningar.
Ett av kraven jag hade.
Fabrikat MV (Tyskland).

https://www.mv-motorrad.de/en/MV+Handel ... C.htm?c=72
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250RS Val av kåpglas!

Inläggav Mats Sandgren » 2022-02-20/20:49

Tack för info
Mats Sandgren
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2022-01-24/22:18


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst