Slutväxel K25 -10 Renoverad

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Slutväxel K25 -10 Renoverad

Inläggav adv74 » 2021-05-22/12:54

Slutväxel GS/GSA K 25

Bakrund
Förra sommaren fastnade jag uppe i Karesuando med en trasig kardanaxel ,blev sittande i 2 veckor i väntan på en ny :cry: .På vägen hem la jag märke till ett missljud .
Väl hemma vågade jag mig på att demontera slutväxeln .

Denna vintern har jag verkligen grottat ner mig i hur den fungerar och lärt mig mycket 8-) . Det har varit väldigt roligt .

Det visade sig att att kronhjulet var nedslitet på där hjullagret sitter så det roterade på axeln o inte via lagret .

(Många bilder finns men har ej lärt mig hur jag får med dem här).

Den slutväxel som sitter på är den oventilerade , så när jag fick tag i ett kronhjulset inkl pinjong var det till den ventilerade växeln ,typiskt .
Då beställde jag en begagnad s.vx plus ett begagnat kronhjul till min oventilerade s.vx .

Renoverade båda invändigt plus att jag shimsade in det begagnade kronhjulet så nu har jag ett kronhjulset i reserv samt en s.vx extra om olyckan skulle vara framme om 16000 mil igen :lol:

Fick reda på att Bmw ej säljer kronhjulset lösa sedan 2011 så nu säljer de endast hela s.vx för ca 18000 riksdaler och då är det enbart den ventilerade modellen som är mycket bättre ,där hjullagret ligger i oljan o har en snorkel .

Så med facit i hand så håll koll på era slutväxlar och vad gäller kardan, kolla smörjningen i båda ändar :D

Trevlig Sommar
På två hjul
adv74
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2018-05-23/10:40
Ort: Gnesta

Re: Slutväxel K25 -10 Renoverad

Inläggav Dennis Johansson » 2021-05-23/12:37

Hej!
Intressant!
Det verkar finnas två tillverkare av slutväxeln även till första generationen av R1200 eller iaf lagren i dem.
Vissa hade problem tidigt, medan andra fungerat väl.
Min kardanstång byttes mot först en bättre begagnad men det var ju ej helt hundra det heller. Detta innan första kardanen havererat.
Den var ej frisk kan jag säga.
Det var nog vid 12000 mil ca.
Bytte igen vid 14.000 mil ungefär till en ny från tyskland. Det var en på Ebay som hade nya till bra pris.

Slutväxeln har jag ej behövt röra trots över 19.000 mil. Dock har jag en i reserv om iafall att.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Slutväxel K25 -10 Renoverad

Inläggav adv74 » 2021-05-24/18:31

Hej
19.000 mil bra där. Den oventilerade s.vx byttes ut till ventilerad senare under 2010 på GSA :n ialla fall .De har ändrat en del innuti med packningar och annat till det bättre, tål tuffare körning så om du har möjlighet och inte redan har en sådan byt :) Nu har jag satt dit min renoverade oventilerade s .vx o den andra i reserv .


Trevlig sommar
På två hjul
adv74
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2018-05-23/10:40
Ort: Gnesta

Re: Slutväxel K25 -10 Renoverad

Inläggav BmwMats » 2021-05-24/19:00

Känns väl bra när du fått ordning på din slutväxel, samt har en extra som reserv.
Man är ju onekligen lite orolig för dom gamla s.vx'arna som får tjäna troget under många år och mil.

Tidigare bytte jag ej oljan i dom speciellt ofta, bara en gång om året. Kunde bli 4500 mil mellan bytena när jag gjorde årsservicen.
Sedan en tid tillbaka kör jag max 1000 mil mellan bytena av olja, det blir nästan fyra till fem gånger per säsong på min trotjänare K75c.

Sedan beror det nog också på materialvalet när dom tillverkade dom, samt toleranser i produktionslinan, men det borde ju inte bli sämre på senare tid tycker man ju.

På höst/vinter ock körning i kyla så tenderar min olja i slutväxeln att bli grådaskig, men bara vid dessa årstider.
Kan vara kondens invändigt vid körning i temperaturer ner mot minus -20 grader på vintern.

Bara ett tips att byta olja ofta i dessa slutväxlar ;)

Trevlig sommar på Dig med !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Slutväxel K25 -10 Renoverad

Inläggav adv74 » 2021-06-14/19:23

Hej
Hej på er

Men alla skriver bara om oljan i slutvväxeln o hur ofta den skall bytas men det där är bara en liten del av servicpunkterna ;)

I mitt fall var det glappande mellan hjullager o kronhjul och har inget med oljan att göra - lagret ligger tort utan kontakt med oljan dock ej i den ventilerade . Plocka isär era s.vxl ordentligt och kolla allt packningar lager samt ev glapp.
Att bara byta olja på en oventilerad s.vxl hjälper inte ,för där ev glapp uppstår är det tort :mrgreen:

trevlig semester på två hjul i sommar
På två hjul
adv74
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2018-05-23/10:40
Ort: Gnesta

Re: Slutväxel K25 -10 Renoverad

Inläggav BmwMats » 2021-06-14/19:45

Med risk att både vara lite off-topic samt visa min okunnighet, så måste jag bara fråga vad K25 står för ?
(Bättre att fråga och verka bortkommen, än att fortsätta vara okunnig) :mrgreen:

Nu tänkte jag på BMW's modellserier som ofta börjar på en bokstav, exempelvis R75, K75 m.m.
Men någon K-maskin på 250 kubik är det ju naturligtvis inte, så därför frågar jag...

Kör vackert !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Slutväxel K25 -10 Renoverad

Inläggav Ecklesiastik » 2021-06-14/21:41

BmwMats skrev:Med risk att både vara lite off-topic samt visa min okunnighet, så måste jag bara fråga vad K25 står för ?
(Bättre att fråga och verka bortkommen, än att fortsätta vara okunnig) :mrgreen:

Nu tänkte jag på BMW's modellserier som ofta börjar på en bokstav, exempelvis R75, K75 m.m.
Men någon K-maskin på 250 kubik är det ju naturligtvis inte, så därför frågar jag...

Kör vackert !

/BmwMats


K25 generations betäckningen är någon av hängpatte GS maskinerna. Jag har fått för mig det är R1200GS innan det blev vattenkylt. Dvs 2003-2010(?)

Våra K1100 maskiner heter typ K589
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Slutväxel K25 -10 Renoverad

Inläggav BmwMats » 2021-06-14/22:25

Ecklesiastik skrev:K25 generations betäckningen är någon av hängpatte GS maskinerna. Jag har fått för mig det är R1200GS innan det blev vattenkylt. Dvs 2003-2010(?)

Våra K1100 maskiner heter typ K589


Hehehe... :lol:
Tack för upplysningen Ecklesiastik !
:lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst