Slutväxel GS/GSA K 25
Bakrund
Förra sommaren fastnade jag uppe i Karesuando med en trasig kardanaxel ,blev sittande i 2 veckor i väntan på en ny .På vägen hem la jag märke till ett missljud .
Väl hemma vågade jag mig på att demontera slutväxeln .
Denna vintern har jag verkligen grottat ner mig i hur den fungerar och lärt mig mycket . Det har varit väldigt roligt .
Det visade sig att att kronhjulet var nedslitet på där hjullagret sitter så det roterade på axeln o inte via lagret .
(Många bilder finns men har ej lärt mig hur jag får med dem här).
Den slutväxel som sitter på är den oventilerade , så när jag fick tag i ett kronhjulset inkl pinjong var det till den ventilerade växeln ,typiskt .
Då beställde jag en begagnad s.vx plus ett begagnat kronhjul till min oventilerade s.vx .
Renoverade båda invändigt plus att jag shimsade in det begagnade kronhjulet så nu har jag ett kronhjulset i reserv samt en s.vx extra om olyckan skulle vara framme om 16000 mil igen
Fick reda på att Bmw ej säljer kronhjulset lösa sedan 2011 så nu säljer de endast hela s.vx för ca 18000 riksdaler och då är det enbart den ventilerade modellen som är mycket bättre ,där hjullagret ligger i oljan o har en snorkel .
Så med facit i hand så håll koll på era slutväxlar och vad gäller kardan, kolla smörjningen i båda ändar
Trevlig Sommar