läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

Inläggav Antebellum » 2021-05-23/11:32

Beställde ett renoverings kit till bromscylindern fram tänkte att jag kunde lika gärna byta det också så vet jag att det är nytt. när det mesta andra är bytt nu. (ena packningen på piston ramlade isär när jag tog ut den, så det var verlkigen dags )

När jag skulle skruva in den nya stoppskruven tog den aldrig någon gänga utan snurrade bara, bytte tillbaka till den gamla som tog gängan. skruvade ihop resten och fyllde på bromsvätska och luftade systemet. fick tryck på handtaget men såg då att det läckte bromsvätska från stoppskruven, när jag försökte skruva åt den lite till snurrade den också bara runt, fast den är inte lös ?

Söker tips och ideer på vad man kan göra för att åtgärda läckan utan att köpa en ny bromscylinder också? Skulle det gå att gänga om hålet till stoppskruven och hitta en lika lång men då större stoppskruv som passar i den nya gängan? bromscylindern är väl aluminium?

Eller har någon tips på var man skulle kunna hitta en begagnad bromscylinder som passar på en r 850r -98 (breda styret) ? Har letat på boonstraparts de hade ingen alls.
Garage
    Bmw R1200GS-10
    Yamaha Virago-98

Flashback
    Bmw R850R-98 (Såld)
Användarvisningsbild
Antebellum
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-10-08/09:36
Ort: Växjö

Re: läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

Inläggav BmwMats » 2021-05-23/14:34

Misstänker att du menar luftningsnippel ?
(Inte för att märka ord, men så det inte blir några missuppfattningar)

Hittar du någon annan luftningsnippel av något grövre variant, så går det ju utmärkt att borra och gänga om godset i oket så den nya nippeln passar, men tänk på att i botten av hålet för nippeln är en kona som skall täta mot nippelns koniska ända.
Det gäller att få det tätt där.

Möjligtvis skulle det fungera med en helicoilgänga, men låter det vara osagt.

Testa att kontakta Bike MC-demontering i Upphärad (ej Trollhättan) och hör med dom om dom har reservok till din hoj.
https://www.bikemcdem.se/Ver2/huvud_bs.php

Lycka till - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

Inläggav Antebellum » 2021-05-23/16:08

BmwMats skrev:Misstänker att du menar luftningsnippel ?
(Inte för att märka ord, men så det inte blir några missuppfattningar)

Hittar du någon annan luftningsnippel av något grövre variant, så går det ju utmärkt att borra och gänga om godset i oket så den nya nippeln passar, men tänk på att i botten av hålet för nippeln är en kona som skall täta mot nippelns koniska ända.
Det gäller att få det tätt där.

Möjligtvis skulle det fungera med en helicoilgänga, men låter det vara osagt.

Testa att kontakta Bike MC-demontering i Upphärad (ej Trollhättan) och hör med dom om dom har reservok till din hoj.
https://www.bikemcdem.se/Ver2/huvud_bs.php

Lycka till - BmwMats


Tack för svar. :)
Jag var kanske lite diffus, översättningen till svenska faller bort ibland. Jag menade stoppskruven i " Front brake master cylinder" som sitter på styret. ( 1. på bilden stop screw är det där gängorna inte verkar vara ok, och det läcker ifrån. fast de har vridit bilden konstigt kan jag tycka. )
front master brake cylinder.jpg
Garage
    Bmw R1200GS-10
    Yamaha Virago-98

Flashback
    Bmw R850R-98 (Såld)
Användarvisningsbild
Antebellum
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-10-08/09:36
Ort: Växjö

Re: läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

Inläggav BmwMats » 2021-05-23/16:23

Känner inte igen mig när jag ser denna bilden du bifogade.
Kan du möjligtvis ta en bild med kamera på både stoppskruv, handtag m.m. i lite olika vinklar ?
(jag är dock inte hemma på 850-modellerna, så vi kanske kan hoppas på att någon annan har bättre idéer än mig).

Vore dock intressant med fler fotografier om det finns möjlighet !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

Inläggav Håkan » 2021-05-23/18:14

Känner mycket väl till den stoppskruven på bromscylindern. Vill för övrigt minnas att K1100 har samma typ av bromscylinder...
Det kan kanske gå att gänga om, helst då med en insatsgänga (HeliCoil eller motsvarande) med det är inte mycket gods att skära nya gängor i. Bäst är att skaffa en annan bromscylinder, ny eller ok begagnad.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

Inläggav BmwMats » 2021-05-23/19:24

Antebellum skrev:Jag menade stoppskruven i " Front brake master cylinder" som sitter på styret. ( 1. på bilden stop screw är det där gängorna inte verkar vara ok, och det läcker ifrån. fast de har vridit bilden konstigt kan jag tycka. )
Bilagan front master brake cylinder.jpg finns inte längre


Aha, då var det därför jag inte kunde placera skruven i så fall, på bilden såg den ut att sitta på en annan plats i handtaget.

Jag har dubbelkontrollerat och ser även placeringen på min K1100RS liksom Håkan påpekade, tror att Ni båda menar denna skruven som jag har markerat med en liten röd pil på sista bilden av dessa tre ?

Det skiljer mot K75 som jag är van att skruva lite på, så det var även nytt för mig ;)
Tack för upplysningen ! 8-)

/BmwMats
Bilagor
IMG_3717.JPG
IMG_3715.JPG
IMG_3716.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

Inläggav Antebellum » 2021-05-23/20:56

BmwMats skrev:
Antebellum skrev:Jag menade stoppskruven i " Front brake master cylinder" som sitter på styret. ( 1. på bilden stop screw är det där gängorna inte verkar vara ok, och det läcker ifrån. fast de har vridit bilden konstigt kan jag tycka. )
Bilagan front master brake cylinder.jpg finns inte längre


Aha, då var det därför jag inte kunde placera skruven i så fall, på bilden såg den ut att sitta på en annan plats i handtaget.

Jag har dubbelkontrollerat och ser även placeringen på min K1100RS liksom Håkan påpekade, tror att Ni båda menar denna skruven som jag har markerat med en liten röd pil på sista bilden av dessa tre ?

Det skiljer mot K75 som jag är van att skruva lite på, så det var även nytt för mig ;)
Tack för upplysningen ! 8-)

/BmwMats


borde det nog vara, hoj står i garaget nu en bit iväg, hittade någon bild jag tagit tidigare.
r850.jpg
r850 broms.jpg
Garage
    Bmw R1200GS-10
    Yamaha Virago-98

Flashback
    Bmw R850R-98 (Såld)
Användarvisningsbild
Antebellum
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-10-08/09:36
Ort: Växjö

Re: läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

Inläggav Antebellum » 2021-05-23/21:03

Håkan skrev:Känner mycket väl till den stoppskruven på bromscylindern. Vill för övrigt minnas att K1100 har samma typ av bromscylinder...
Det kan kanske gå att gänga om, helst då med en insatsgänga (HeliCoil eller motsvarande) med det är inte mycket gods att skära nya gängor i. Bäst är att skaffa en annan bromscylinder, ny eller ok begagnad.


Tack för svar. :)

Ahh K1100 har den också? Då blir urvalet förhoppningsvis lite större att välja bland. Blir nog så att jag försöker hitta en ok begagnad så får jag väl flytta över renoveringsats till den istället. Går väl inte lösa på annat sätt och att få till nya gängor bra kan bli svårt.
Garage
    Bmw R1200GS-10
    Yamaha Virago-98

Flashback
    Bmw R850R-98 (Såld)
Användarvisningsbild
Antebellum
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-10-08/09:36
Ort: Växjö

Re: läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

Inläggav Antebellum » 2021-05-29/10:47

Här kommer en liten uppdatering. :)

Tack för tipsen i tråden , hörde av mig till alla de jag hittade som kunde tänkas ha en bättre begagnad bromscylinder, tyvärr hittade jag ingen alls begagnad ,(en från italien som det var nypris på den räknade jag bort ) det som kunde erbjudas var en ny med 21-29 dgr leveranstid till butiken då de beställde vid lagd order.

Istället köpte det in nya gängtappar och borr, sedan gav mig på att försöka gänga om hålet till stoppskruven och tillverka en passande ny stoppskruv istället. Det var mindre material att jobba med än jag trodde från början så jag fegade ur med helicoil gängan, den fick ligga kvar i garaget. Med nya gängan och den nytillverkade stoppskruven fungerar nu allt som det ska igen, och läckaget är borta. :)
Nu blir det hojkörning i sommar ändå. :D
Garage
    Bmw R1200GS-10
    Yamaha Virago-98

Flashback
    Bmw R850R-98 (Såld)
Användarvisningsbild
Antebellum
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2020-10-08/09:36
Ort: Växjö

Re: läckage, stoppskruven i bromscylindern fram efter byte.

Inläggav BmwMats » 2021-05-29/17:59

Antebellum skrev:Här kommer en liten uppdatering. :)
...
Nu blir det hojkörning i sommar ändå. :D


Härligt, grattis också att du fixade till felet.
Egen härd är guld värd, som dom säger... ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst