r100r

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

r100r

Inläggav fritze » 2007-02-15/12:23

Tjena
Har precis skaffat mig en R100R -93. undrar lite om kända svagheter och brister som man bör beakta innan hojen tas ut i vårsolen.
fritze
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-02-14/10:44

Inläggav Torparen » 2007-02-16/14:24

Beror på hur långt den gått och i vilket skick den är, samt din kravbild.

En del köper sådana cyklar och bara kör och kör och kör, utan att göra nå´t annat än att tanka och byta olja.
Andra köper sådana cyklar och får byta delar och justera allt varannan månad i en "never ending story".
Har nog att göra med ens egna krav och hojens skick vid inköp.

Har den rullat mindre än 5-6000 mil, ser fräch ut och går jämnt och fint så är det troligtvis bara att tuta och köra tills felen ger sig till känna.

Har den gått 6000mil eller mer, så kan man börja fundera på vajrar, drivlineinfettning och lagerna i sving och paraleverleden. (Trög nedväxling tyder på smörjbehov på kopplingsaxeln, se andra trådar om ämnet)

Laddningsfel i form av söndriga diodbryggor och trasig generatorrotor är vanligt men går ej att förutsäga. (Om laddningslampan inte längre lyser vid tändning på och motor av, så är det troligtvis en trasig rotor.)
En del startmotorer har också gått sönder, (magneterna lossnar i elmotorn pga dålig limning och det bara klickar vid startförsök trots fullladdat batteri).

En förbättrande åtgärd som jag personligen kan rekommendera vid byte av motorolja och transmissionsoljor, är att tillsätta ett under-medel som faktiskt fungerar. ( http://www.rvs.se/ ). Jag har tillsatt detta i min växellåda och slutväxel med en betydligt tystare drivlina och smidigare växellåda som resultat. Brorsan har tillsatt medlet i motorn med en tystare och tätare motor som följd. Överraskande, men sant. (dock lite dyrt med ca. 500kr per behandling, ändå värt varenda krona).

Stötdämparen bör också bytas ut mot nå´t erkänt märke om det är original som sitter på, iallafall om du kör mycket. Ändan mår bättre och spårval blir helt plötsligt något som du själv bestämmer..

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav fritze » 2007-02-16/21:57

Hej
tack för snabbt svar. Sitter och väntar på leveransen från Tyskland, var nere och köpte en för tre veckor sedan. Den har gått 5000 mil och är nyligen servad på BMW-verkstad (tändning, förgasare inställda och synkade). Enda missen var att det var snöstorm när jag skulle provköra den. Köpte den på magkänsla och hoppas på att jag gjort en bra affär.
Återkommr förmodlligen när den är reggad och klar.
//Fritze
fritze
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-02-14/10:44

Inläggav fritze » 2007-02-17/09:27

Ok
var hittar man schysssta dämpare till ett bra pris??
fritze
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-02-14/10:44

Inläggav Torparen » 2007-02-17/13:32

Det låter som en hoj som du kan bara tuta och köra med på direkten..

Dämpare finns att köpa, men till justa priser..? det blev värre..

Fabrikat som jag kommer att tänka på är: Öhlin, WP och Wilburs
Rätta mig någon om jag tar fel, men Öhlins är dyrast med ca 6000-8000kr, därefter kommer WP på ca 5000kr, och sedan Wilburs på 4500kr

http://www.wunderlich.de/ säljer Wilburs för ca 4400kr. Fördelen med dem är att du kan montera även deras framfjädrar för bästa resultat. Du kommer aldrig att få igen pengarna när du säljer mc.n så det är en god idé att behålla originalet att återmontera vid försäljning, och sedan sälja dämparen separat.

Jag kom över en begagnad WP till kompispris(tack), och den gjorde underverk på min R80GS jämfört med den gamla originalaren. Stor skillnad alltså, trots min deffensiva och lugna körstil.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Wizzard » 2007-02-17/14:24

fritze;7275 skrev:Ok
var hittar man schysssta dämpare till ett bra pris??

Hej jag sökte på +Öhlins +"BM 332" i Google och hittade en hel del priser som är billigare än här hemma.
Varför Öhlin? - går att renovera och det finns ett otal inställnings möjligheter som dom andra modellerna inte har
/Wizz
Suzuki GSX1300 RA -14
Suzuki GSX-R 1100 -92
Wizzard
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2002-10-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-18/16:04

Wizzard;7280 skrev:Hej jag sökte på +Öhlins +"BM 332" i Google och hittade en hel del priser som är billigare än här hemma.
Varför Öhlin? - går att renovera och det finns ett otal inställnings möjligheter som dom andra modellerna inte har
/Wizz


Samt att Öhlinsdämpare är tillverkade på ett sätt som ingen annan får göra p.g.a. ett stort antal patent. T.ex. så är kompressions och returventilerna helt annorlunda på en Öhlinare än på någon annan dämpare.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav mille » 2007-02-18/20:45

Magkänsla...jag köpte min osett och körde hem i 60 regniga mil utan problem men sedan kom vintern:mad:
Mvh Janne
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Inläggav mille » 2007-02-18/20:47

...och den hade knappt gått 30000, men det kan väl inte vara så mycket på en r 100 rs -77 eller:rolleyes:
Mvh Janne (igen)
mille
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 2006-09-23/20:55

Grattis!

Inläggav Mimmi » 2007-02-18/21:19

fritze;7211 skrev:Tjena
Har precis skaffat mig en R100R -93. undrar lite om kända svagheter och brister som man bör beakta innan hojen tas ut i vårsolen.


Hej!

Grattis till Din nya hoj! Zweiventil boxers är härliga!:)

Beträffande svagheter så har de redan räknats upp här. Jag vill bara tillägga att en såpass gammal hoj, även om den är servad och välskött, har en svaghet just i sin ålder. (Såvida de inte är pedantiskt omskötta av en "övernoga" ägare)
Det är mängder med saker som behöver ses över och som inte ingår i servicen. Exempelvis är det stor chans att samtliga wirear behöver byras för att man skall få den silkemjuka fina känslan i reglagen. Smörjfett stelnar, så svinglager, paraleverlager samt styrlager skulle må gott av att rengöras och packas in med nytt fett. Samma sak för sido- och centralstöd. Det finns många liknande punkter som mår bra att ses till, just för att "åldern tar ut sin rätt".
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav fritze » 2007-02-20/18:56

Tjena
Gott då har jag ngt att pyssla med medan vintervindar viner utanför knuten. Verkar som jag hade tur med alla vajrar, de var bytta allihopa!!!!
//Fritze

Mimmi;7366 skrev:Hej!


Grattis till Din nya hoj! Zweiventil boxers är härliga!:)

Beträffande svagheter så har de redan räknats upp här. Jag vill bara tillägga att en såpass gammal hoj, även om den är servad och välskött, har en svaghet just i sin ålder. (Såvida de inte är pedantiskt omskötta av en "övernoga" ägare)
Det är mängder med saker som behöver ses över och som inte ingår i servicen. Exempelvis är det stor chans att samtliga wirear behöver byras för att man skall få den silkemjuka fina känslan i reglagen. Smörjfett stelnar, så svinglager, paraleverlager samt styrlager skulle må gott av att rengöras och packas in med nytt fett. Samma sak för sido- och centralstöd. Det finns många liknande punkter som mår bra att ses till, just för att "åldern tar ut sin rätt".
fritze
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2007-02-14/10:44


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst