Jag har alltid haft ett speciellt förhållande till bra ljus på mina fordon. Ända sedan jag konverterade till H4 på morsans bagge i tonåren. Byggde om hela elsystemet på min Passat -90, xenonkonverterade helljusinsatserna på min nya E 220 cdi -07 som jag beställde med xenon ILS och så vidare. Ja jag skulle kunna skriva en spaltmeter om det.
Så då var det dags för fräscha glödisar på min RT, med tanke på att vi ska åka mellan östkusten och västkusten kväll/natt om två veckor vill jag ha koll. Var ute och provade en kväll för att se hur ljuset är, det var en väldigt bra ljusbild må jag säga inte långt ifrån en bil. Men det bör kunna bli bättre, stoppade in Philips Vision plus i min Polo med en avsevärd skillnad. Jag tycker att bra halogen lampor kan ge bra ljus. Har kört nyare bilar med ledljus som inte varit tillfredsställande.
Men vad ska man ha? Det finns i stort sett bara två märken som kan erbjuda bra lampor, Philips och Osram. Sen finns det ett otal tillverkare med blåvit xenonliknande mer show effekt. Ljuset ska vara användbart punkt.
Båda märkena erbjuder samma saker i stort sett, såg att det erbjuds speciella lampor för mc numera, monterade ett sådant i min Ducati förra året en Osram NightRacer 110 H7 för halvljuset. Helljuset har en udda H9 65W som jag inte hittade i någon exklusiv versin. Kort sagt så var det bättre kräm i halvljuset med vitare ton. Det ska gå att göra en bryggkoppling så att hel och halv lyser samtidigt, gjorde så på min Passat H4 för 25 år sen.
Nu blev det Philips X-tremeVision Moto H7 130% på halvljuset och X-tremeVision Pro150 H1 till helljuset.
Det ska bli spännande ikväll