AlenR skrev:Hej Bror och tack för snabbt svar. Det är nog inte helt orimligt att så är fallet, föregående ägaren hade hojen i 13 år och hade under den tiden tillryggalagt knappt 3000 mil. Själv bidrog jag med 600 på en säsong
Finns det någon omedelbar fara med att köra så här, dvs är det något annat som slits ut snabbare än normalt? Misstänker att det ”bara” är oljan som gör att den slirar? Tänkte nämligen köra lite i sommar för att försöka mig på att fixa det i höst.
Jag har själv bytt packboxen fast på en 1200 av 2013 års modell.AlenR skrev:Tack, ska tänka på det. Den uppför sig normalt vid ”vanlig” körning, drar fint på låga varv så normal körning är det nog inga problem med. Det är främst vid t.ex. omkörningar som man får växla som bara den för att komma om rimligt snabbt.
Får nog investera i en Haynes och se om man vågar sig på det jobbet. Tack för alla svar och önskar er en go’ sommar!
AlenR skrev: Den uppför sig normalt vid ”vanlig” körning, drar fint på låga varv så normal körning är det nog inga problem med.
Perra_II63 skrev:Jag har själv bytt packboxen fast på en 1200 av 2013 års modell.AlenR skrev:Tack, ska tänka på det. Den uppför sig normalt vid ”vanlig” körning, drar fint på låga varv så normal körning är det nog inga problem med. Det är främst vid t.ex. omkörningar som man får växla som bara den för att komma om rimligt snabbt.
Får nog investera i en Haynes och se om man vågar sig på det jobbet. Tack för alla svar och önskar er en go’ sommar!
Här är länken till tråden om det. Att byta packboxen är inte svårt om man är någorlunda händig med att skruva, det tar dock tid.
Byte vexaxel packbox bak: verktyg
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Lycka till.
Bror Gårdelöf skrev:AlenR skrev: Den uppför sig normalt vid ”vanlig” körning, drar fint på låga varv så normal körning är det nog inga problem med.
Det har rimligen att göra med belastningen på kopplingen - analogt med, att det går bra att köra på is, så länge man inte belastar däcken med kraftiga accelerationer. Om så sker, förlorar däcken fästet mot isen. På samma sätt förlorar kopplingens komponenter fästet, när den belastas hårdare, varvid den börjar slira.
Bror Gårdelöf skrev:Känner du till 850-boxerns vridmomentkurva? (Jag gör det inte.) Svaret skulle kunna vara, att kopplingen klarar vridmomentet på låga varvtal, men inte på högre.
Eftersom jag inte vet, kan det inte bli någon annat än en spekulation från min sida.
Nisse Eriksson skrev:Något du skulle kunna prova innan du river isär är att ta bort startmotorn. Dra sedan in kopplingshandtaget och fäst det med en limklämma etc så den håller sig inne. Ha cykeln på centralstödet och lägg i en växel. Snurra på bakhjulet samtidigt som du sprutar in rikligt med bromsrengöring på lamellen. Låt det lufta sig en dag, sätt sedan tillbaka startmotorn, häll i en flaska omega 917 i motorn. Kör ett tag och se om det fungerar.
AlenR skrev:Kenneths MC ringde häromveckan och offererade 37' för arbetet. Minst sagt lustigt då hojen kostade 34'
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst