R1100 >10k ?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1100 >10k ?

Inläggav niklas.r » 2007-02-19/17:42

Om man hittar en 97-98a R1100 R eller RT som har gått
10.000-12.000 mil, men i övrigt ser mycket fräsch ut,
finns det någon särskild varningsflagg
som reser sig? Hur mycket bör man rimligen gå ned i pris
pga den långa gången. _Är_ det förresten orimligt
långt för 10 år?

Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Inläggav Lime » 2007-02-19/19:24

niklas.r;7392 skrev:Om man hittar en 97-98a R1100 R eller RT som har gått
10.000-12.000 mil, men i övrigt ser mycket fräsch ut,
finns det någon särskild varningsflagg
som reser sig? Hur mycket bör man rimligen gå ned i pris
pga den långa gången. _Är_ det förresten orimligt
långt för 10 år?

Niklas R


Nä, det är bara att gå igenom "standardlistan":

- Styrhuvud. Allt ska löpa fritt och inte glappa.
- Kontroll av alla dämpare och fjäderben. Får inte läcka.
- Kontroll av bromssystemet. Får inte läcka. Känn igenom alla mjuka delar att inte någon del flexar för mycket. Bromskolvar ska löpa tillbaka snabbt.
- Kontroll av hjullager.
- Kontroll av drivlina. På kardanhojar betyder det att man går igenom allt frammifrån och bakåt och kollar efter läckage och lyssnar efter ljud som inte låter som om de ska vara där.
- Kontroll av fälgar. Knacka på dem med en liten gummihammare. Ska ha ett solit ljud. Låter det sprucket så är det förmodligen det.
- Känn på svingarmen och försök känna om svinglagret glappar. Enklast görs det genom att köra in fingret så att det ligger mellan sving och ram och ruska. Om det nyper för mycket i fingret är det för mycket glapp.

Provkörning:
- Start. Hojen ska vara KALL när du får den. Om ägaren har varmkört hojen åt dig, boka ny tid eller gå direkt.
- Gasrespons. Ska driva på rakt fram.
- Bromsrespons. Ska bromsa rakt fram utan konstiga vibrationer.
- Lyssna efter missljud.
- Lyssna till ditt hjärta... ;)

Har jag glömt nått?
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Torparen » 2007-02-19/20:29

Det förekommer att vxl. låda, kardan och slutväxel, är i behov av renovering redan före 10000mil.
Samtidigt så kan det naturligtvis finnas exemplar som klarat sig fint genom alla milen, men det är iallafall läge att vara extra uppmärksam på dessa punkter, då det kostar en slant att renovera. Dock svårt att upptäcka i förväg då det slammrar rätt mycket redan när allt är som det skall vara.

Skulle gissa på att en växellådsrenovering ligger runt 8000kr, ny kardan 3000kr, och en renovering av slutväxeln också runt 3000kr. UNGEFÄR.

Men oftast så är ju detta redan avdraget och kompenserat på priset när den rullat långt. Och även en som har rullat kortare sträcka, säg 6000mil, kan ju ha samma problem om man har en j-vla otur.

Det finns t.ex. de chaufförer i BMW-lägret som envist hävdar att det är okej att växla utan att använda kopplingen, med motiveringen att kuggarna är rakskurna och de är jätteduktiga på att hålla exact rätt varvtal vid exact rätt tidpunkt. Sådana ideér medför naturligtvis ett onormalt slitage som lämnas i arv till nästa ägare.

Egentligen så skulle man inte titta så mycket på hojen, utan istället åka runt till alla de tidigare ägarna och kolla deras körstil..(!) Men då hade nog begagnatmarknaden gått i stå.

Summa summarum: Om du gillar färgen - chansa...

//Flabberöv
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Viktigast av allt!

Inläggav Mimmi » 2007-02-19/21:35

Lime;7396 skrev:Nä, det är bara att gå igenom "standardlistan":
-
-
-
-

- Lyssna till ditt hjärta...



Hej!

De mekaniska aspekterna har det redan svarats på, så de lämnar jag därhän för denna gången.

Men den viktigaste punkten av alla står i Lime´s inlägg: LYSSNA TILL DITT HJÄRTA!
Det gjorde inte jag när jag, mitt dumma nöt köpte en 1150GS och var så urbota dum så att jag dessutom sålde Kalle!:(
Jag var enbart rationell vid inköpet av Gullan, tyvärr. Perfekt sitt- och körställning, underbar fjädring och kanonfina bromsar, det fällde avgörandet sorgligt nog. Att jag alltid avskytt 4-ventil-boxer och tycker att de moderna R-modellerna är bland det fulaste som rullar på två hjul, i synnerhet GS, DET lät jag komma i skymundan!
Vad blev resultatet? Jo, att jag är väldigt ledsen och ångrar mig så jag håller på att gå åt...
Skicket spelar ingen större roll om det är rätt maskin... Jag kostade på Kalle över 30.000:- från januari -05. Bara i delar, allt arbete gjorde jag själv. Ändå tvekade jag aldrig att göra det. För han var MIN, min älskling, mitt barn som jag vårdade ömt. Och så går jag och säljer honom, att sälja sitt älskade barn!:mad: :eek: Jag borde tas om hand, för så gör man bara inte...
Visserligen fick jag ont i kroppen av att köra längre sträckor med honom, men jag skulle nöjt mig med de körningar jag klarar av, bara jag haft honom kvar! För han är underbar! En personlighet, något aldrig en GS är eller blir!

Så Gullan skall säljas, sedan skall jag ha en K igen, så att jag får en riktig, vacker och fin mc med en riktig motor igen! Men som Kalle blir det aldrig mera, jag kommer att sakna honom så länge jag lever!

Ursäkta mig, detta kanske blev en aning OT, men mina känslor är så starka att jag bara måste få ur mig dem. Jag orkar inte låtsas som om jag gillar Gullan längre, och tro att jag vänjer mig. För det gör jag inte.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-19/21:55

Jamen se då för #¤%&* till att sälja Gullan!

Du vet att du får köpa tillbaka Kalle när du vill, jag har ju inte ens hämtat honom ännu!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Saktionerad OT!

Inläggav Michael Fored » 2007-02-19/22:52

Mimmi;7405 skrev:Ursäkta mig, detta kanske blev en aning OT, men mina känslor är så starka att jag bara måste få ur mig dem.


Som moderator ursäktar jag dig och menar att ditt inlägg tillför diskussionen ett värdefullt inlägg!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Sportster » 2007-02-20/10:11

Kontentan blir väl att det inte bara är den tekniska biten som behöver en checklista inför köpet...

Förresten, vad är skillnaden mellan FORUM och BLOGG?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav niklas.r » 2007-02-20/20:45

Mimmi;7405 skrev:Hej!

De mekaniska aspekterna har det redan svarats på, så de lämnar jag därhän för denna gången.

Men den viktigaste punkten av alla står i Lime´s inlägg: LYSSNA TILL DITT HJÄRTA!
Det gjorde inte jag när jag, mitt dumma nöt köpte en 1150GS och var så urbota dum så att jag dessutom sålde Kalle!:(
Jag var enbart rationell vid inköpet av Gullan, tyvärr. Perfekt sitt- och körställning, underbar fjädring och kanonfina bromsar, det fällde avgörandet sorgligt nog. Att jag alltid avskytt 4-ventil-boxer och tycker att de moderna R-modellerna är bland det fulaste som rullar på två hjul, i synnerhet GS, DET lät jag komma i skymundan!
Vad blev resultatet? Jo, att jag är väldigt ledsen och ångrar mig så jag håller på att gå åt...
Skicket spelar ingen större roll om det är rätt maskin... Jag kostade på Kalle över 30.000:- från januari -05. Bara i delar, allt arbete gjorde jag själv. Ändå tvekade jag aldrig att göra det. För han var MIN, min älskling, mitt barn som jag vårdade ömt. Och så går jag och säljer honom, att sälja sitt älskade barn!:mad: :eek: Jag borde tas om hand, för så gör man bara inte...
Visserligen fick jag ont i kroppen av att köra längre sträckor med honom, men jag skulle nöjt mig med de körningar jag klarar av, bara jag haft honom kvar! För han är underbar! En personlighet, något aldrig en GS är eller blir!

Så Gullan skall säljas, sedan skall jag ha en K igen, så att jag får en riktig, vacker och fin mc med en riktig motor igen! Men som Kalle blir det aldrig mera, jag kommer att sakna honom så länge jag lever!

Ursäkta mig, detta kanske blev en aning OT, men mina känslor är så starka att jag bara måste få ur mig dem. Jag orkar inte låtsas som om jag gillar Gullan längre, och tro att jag vänjer mig. För det gör jag inte.


Ja Mimmi, så kom det ur dig. Jag uppskattar din uppriktighet. Den känslomässiga prioriteringslistan har jag kristallklar och den står högt i rang. Jag skulle t.ex. aldrig titta efter en GS, så fick jag det sagt. Jag hade nog aldrig vågat säga det i detta forum utan Mimmis föregående bikt. Nej, ärligt talat: någon åsiktsregistrering hoppas jag inte vi har.

Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst