Oljeläckage mellan block och cylinder?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljeläckage mellan block och cylinder?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-10-05/22:36

Hej alla glada. Jag har stött på ett fel som gör att jag börjar lura på om jag är korkad.

Min kollega som köpt min gamla R1150GS från 2000 hade under en tripp märkt att det börjat läcka olja på vänster sida någonstans nära motorblocket och bad mig hjälpa honom titta på det. Jag tänkte att det kunde vara kamkedjesträckaren som blivit otät men när jag plockat bort gasspjället såg det ut som den satt som den skulle och det såg förhållandevis torrt ut runt kamkedjesträckaren. Däremot såg det ut att ha läkt i fogen mellan blocket och cylindern. Men jag får inte riktigt ihop varför det skulle börja läcka där helt utan anledning. Det är ju ingen kompression där som skulle kunna blåsa den limmade packningen.

Kan även tillägga att det endast läcker när man kör hojjen. Dock har hojjen kräkts ur sig 1,2 liter på 1000mil

Har någon en bättre ide om vart det skulle kunna läcka?

Edit: vill tillägga att hojjen i övrigt går som ett urverk
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst