Tips a´la Lentini

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tips a´la Lentini

Inläggav Mimmi » 2007-02-22/20:30

Hej!

För närvarande håller jag på och lär mig så mycket som möjligt om min R-maskin, Gullan.
Då är det oundvikligt att komma i kontakt med Rob Lentini´s beskrivningar över olika ändringar man kan göra för att få motorn i en 4V-boxer att gå bättre.
Spjällhusinställning/synkronisering av dessa har det skrivits mycket om. Inte minst vår egen Bengt A har skrivit många utmärkta och pedagogiska inlägg i det ämnet. Därför lämnar jag därför den delen därhän för denna gången.

Vad jag vill ta upp är däremot mr Lentini´s tips om att man för att förbättra lågvarvs- och mellanregisteregenskaperna kan ändra på ventilspelen enligt följande: Inlopp 0,30 i stället för 0,15 och utlopp 0,36 i stället för 0,30.

Det är ju helt riktigt som han skriver att man med denna åtgärd får egenskaper som med en "slöare" kamaxel.

Nu till min undran; finns det någon som prövat detta och funnit att det givit ett märkbart resultat?

Det är ju dessutom så att hans tips är skrivna för 1100 modellen. Om 1150 finner jag inte så mycket, kanske beroende på att de är så mycket bättre i de avseenden som han med sina åtgärder förbättrade 1100:an med?

Eftersom en sådan här ventilinställning inte på något sätt kan vara skadlig för motorn, så ämnar jag att justera enligt detta när jag skall ge Gullan en genomgång. Om det uppstår ett mera hörbart tickande från ventilmekanismen kommer det inte att störa mig. Eftersom just tickande toppar var standard på de gamla 2-ventilarna som jag tyckte så mycket om, så blir det liksom bara mera hemtamt så att säga:) .
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-22/22:01

Mimmi;7569 skrev:Hej!

För närvarande håller jag på och lär mig så mycket som möjligt om min R-maskin, Gullan.
Då är det oundvikligt att komma i kontakt med Rob Lentini´s beskrivningar över olika ändringar man kan göra för att få motorn i en 4V-boxer att gå bättre.
Spjällhusinställning/synkronisering av dessa har det skrivits mycket om. Inte minst vår egen Bengt A har skrivit många utmärkta och pedagogiska inlägg i det ämnet. Därför lämnar jag därför den delen därhän för denna gången.

Vad jag vill ta upp är däremot mr Lentini´s tips om att man för att förbättra lågvarvs- och mellanregisteregenskaperna kan ändra på ventilspelen enligt följande: Inlopp 0,30 i stället för 0,15 och utlopp 0,36 i stället för 0,30.

Det är ju helt riktigt som han skriver att man med denna åtgärd får egenskaper som med en "slöare" kamaxel.

Nu till min undran; finns det någon som prövat detta och funnit att det givit ett märkbart resultat?

Det är ju dessutom så att hans tips är skrivna för 1100 modellen. Om 1150 finner jag inte så mycket, kanske beroende på att de är så mycket bättre i de avseenden som han med sina åtgärder förbättrade 1100:an med?

Eftersom en sådan här ventilinställning inte på något sätt kan vara skadlig för motorn, så ämnar jag att justera enligt detta när jag skall ge Gullan en genomgång. Om det uppstår ett mera hörbart tickande från ventilmekanismen kommer det inte att störa mig. Eftersom just tickande toppar var standard på de gamla 2-ventilarna som jag tyckte så mycket om, så blir det liksom bara mera hemtamt så att säga:) .


Lentinis avsikt, vill jag minnas, var att på R1100RS och RT med 90HP i motorn, få en något mindre toppig momentkurva a`la R1100R och GS.

Sålunda "slöade" han ner kammen med hjälp av större spel och försåg sin hoj, som var en RS, med GS:ens längre och smalare rör mellan spjällhus och luftburk.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-02-22/22:27

Mimmi;7569 skrev:Hej!

För närvarande håller jag på och lär mig så mycket som möjligt om min R-maskin, Gullan.
Då är det oundvikligt att komma i kontakt med Rob Lentini´s beskrivningar över olika ändringar man kan göra för att få motorn i en 4V-boxer att gå bättre.
Spjällhusinställning/synkronisering av dessa har det skrivits mycket om. Inte minst vår egen Bengt A har skrivit många utmärkta och pedagogiska inlägg i det ämnet. Därför lämnar jag därför den delen därhän för denna gången.

Vad jag vill ta upp är däremot mr Lentini´s tips om att man för att förbättra lågvarvs- och mellanregisteregenskaperna kan ändra på ventilspelen enligt följande: Inlopp 0,30 i stället för 0,15 och utlopp 0,36 i stället för 0,30.

Det är ju helt riktigt som han skriver att man med denna åtgärd får egenskaper som med en "slöare" kamaxel.

Nu till min undran; finns det någon som prövat detta och funnit att det givit ett märkbart resultat?

Det är ju dessutom så att hans tips är skrivna för 1100 modellen. Om 1150 finner jag inte så mycket, kanske beroende på att de är så mycket bättre i de avseenden som han med sina åtgärder förbättrade 1100:an med?

Eftersom en sådan här ventilinställning inte på något sätt kan vara skadlig för motorn, så ämnar jag att justera enligt detta när jag skall ge Gullan en genomgång. Om det uppstår ett mera hörbart tickande från ventilmekanismen kommer det inte att störa mig. Eftersom just tickande toppar var standard på de gamla 2-ventilarna som jag tyckte så mycket om, så blir det liksom bara mera hemtamt så att säga:) .


Lite OT: Skulle du inte sälja???
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Skäms lite...

Inläggav Mimmi » 2007-02-22/23:21

boxter;7581 skrev:Lite OT: Skulle du inte sälja???


Hej!

Jo jag vet att jag skrivit det, och om någon betalar vad jag vill ha så blir det affär.

Men; och nu skall jag vara riktigt personligt utlämnande, jag är en riktig känslomänniska och eftersom jag bor ensam så har jag ingen som jag kan låta känslorna svalla emot. När jag har mina känslostormar så känner jag att jag måste ge uttryck för dem på ett eller annat sätt, och då händer det att Forum blir "min partner". Ofta så får jag så fina svar att jag lugnar ner mig och mår bra igen. Jag är likadan i alla känslor. Glädje, sorg, ilska, eller vad det vara månde så visar jag det. En fördel i alla fall har jag, det går fort över för det mesta. Så oftast har jag mitt jämna goda humör. Jag vet att jag på så vis har ett ganska "osvenskt" beteende, jag vet inte om det är mina Vallonska gener eller om det är hormonellt. Ibland kan nog de båda sakerna samverka och då blir det väldigt MYCKET känslor...
Så var det nog nu senast om Gullan är jag rädd...:o
Så för närvarande har jag bestämt att jag skall ge henne en chans att visa vad hon går för, hon HAR många bra kvaliteter, det har jag redan talat om på andra ställen. Nu vill det till att jag lär mig acceptera det jag INTE tycker om, eller att hon charmar mig även på de områdena...:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst