Står i startgroparna för att byta min GS till en GSA och jag funderar på om man ska köpa "ASC"... jag är skeptisk men man måste ju ändå fundera Finns det någon som har någon erfarenhet av detta?
Funderar också på däckstryckkontroll; kan det vara nått?
===============================================
Så här skriver BMW på sin hemsida om tillvalet ASC:
BMW Motorrad är för närvarande den enda tillverkaren som kan erbjuda ett system för väggreppskontroll (ASC = Automatic Stability Control) för motorcyklar. Detta är en utökning av funktionen för Integral ABS och ännu ett exempel på det ledarskap som BMW Motorrad har när det gäller säkerhet och innovationskraft.
ASC ger föraren av en BMW hjälp på vägar med varierande och låg friktion. Så är ofta fallet på de mest attraktiva vägarna, där vägens yta och skick kan variera – och med dem förutsättningarna för ett bra grepp för däcken. Beroende på vägens tillstånd, begränsar ASC det drivmoment som motorn levererar inom gränserna för vad fysiken tillåter, till en nivå där det drivande hjulet förhindras från att råka i okontrollerat spinn.
Förutom den påtagliga ökningen av säkerheten, innebär detta att den kraft som når bakhjulet används på ett mera effektivt sätt – eftersom ASC bara medger att så mycket kraft som verkligen kan utnyttjas, når hjulet.
ASC-kontrollen verkar på följande sätt: ASC använder signaler från de sensorer för ABS som registrerar hjulets rotationshastighet och utvärderar dessa data. Den aktuella slirningsgraden definierar skillnaden i hastighet mellan framhjulet och bakhjulet. För att ge utrymme för en förbättring av riktningsstabiliteten, begränsas hjulspinnet till en acceptabel nivå. Detta uppnås genom motorstyrningen, vilken drar ner på tändningen eller minskar bränsleinsprutningen, om en högre nivå av kontroll behövs. När ASC är aktivt, visas detta genom den snabbt blinkande varningslampan för ASC. Om föraren inte önskar ingripanden från det elektroniska systemet, t ex vid avsiktliga uppställ på en tävlingsbana, kan systemet enkelt stängas av med ett tryck på en knapp – även under körning.
ASC-systemet – precis som alla de elektroniska system som används av BMW Motorrad – är självdiagnosticerande. Detta innebär att föraren informeras omedelbart, om ASC funktionen inte är tillgänglig.
En särskild funktion har utvecklats för körning off-road. Denna används speciellt för BMW R 1200 GS och R 1200 GS Adventure. Denna version är anpassad till den situation som inträffar när man kör på löst underlag, som sand och grus. Ett tryck på ASC-knappen skiftar systemet från onroad till off-road.