ASC (Automatic Stability Controll)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

ASC (Automatic Stability Controll)

Inläggav 2660158 » 2007-02-22/22:32

Står i startgroparna för att byta min GS till en GSA och jag funderar på om man ska köpa "ASC"... jag är skeptisk men man måste ju ändå fundera :-) Finns det någon som har någon erfarenhet av detta?

Funderar också på däckstryckkontroll; kan det vara nått?

===============================================

Så här skriver BMW på sin hemsida om tillvalet ASC:

BMW Motorrad är för närvarande den enda tillverkaren som kan erbjuda ett system för väggreppskontroll (ASC = Automatic Stability Control) för motorcyklar. Detta är en utökning av funktionen för Integral ABS och ännu ett exempel på det ledarskap som BMW Motorrad har när det gäller säkerhet och innovationskraft.

ASC ger föraren av en BMW hjälp på vägar med varierande och låg friktion. Så är ofta fallet på de mest attraktiva vägarna, där vägens yta och skick kan variera – och med dem förutsättningarna för ett bra grepp för däcken. Beroende på vägens tillstånd, begränsar ASC det drivmoment som motorn levererar inom gränserna för vad fysiken tillåter, till en nivå där det drivande hjulet förhindras från att råka i okontrollerat spinn.

Förutom den påtagliga ökningen av säkerheten, innebär detta att den kraft som når bakhjulet används på ett mera effektivt sätt – eftersom ASC bara medger att så mycket kraft som verkligen kan utnyttjas, når hjulet.

ASC-kontrollen verkar på följande sätt: ASC använder signaler från de sensorer för ABS som registrerar hjulets rotationshastighet och utvärderar dessa data. Den aktuella slirningsgraden definierar skillnaden i hastighet mellan framhjulet och bakhjulet. För att ge utrymme för en förbättring av riktningsstabiliteten, begränsas hjulspinnet till en acceptabel nivå. Detta uppnås genom motorstyrningen, vilken drar ner på tändningen eller minskar bränsleinsprutningen, om en högre nivå av kontroll behövs. När ASC är aktivt, visas detta genom den snabbt blinkande varningslampan för ASC. Om föraren inte önskar ingripanden från det elektroniska systemet, t ex vid avsiktliga uppställ på en tävlingsbana, kan systemet enkelt stängas av med ett tryck på en knapp – även under körning.

ASC-systemet – precis som alla de elektroniska system som används av BMW Motorrad – är självdiagnosticerande. Detta innebär att föraren informeras omedelbart, om ASC funktionen inte är tillgänglig.

En särskild funktion har utvecklats för körning off-road. Denna används speciellt för BMW R 1200 GS och R 1200 GS Adventure. Denna version är anpassad till den situation som inträffar när man kör på löst underlag, som sand och grus. Ett tryck på ASC-knappen skiftar systemet från onroad till off-road.
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Om jag skulle välja...

Inläggav Mimmi » 2007-02-22/23:01

... så skulle jag välja däcktryckskontroll. Det måste vara synnerligen praktiskt på en mc. Såvida den inte larmar för ett fixerat tryck, en gång för alla fastställt av BMW. För i det fallet är det ganska opraktiskt enligt mitt förmenande. Detta eftersom man på en mc varierar däcktrycket inom vidare gränser och oftare än på en bil. Beroende på underlaget, grus/asfalt/seriöst grusbus samt belastning, passagerare/packning, så kan det vara många olika tryck man vill ha i däcken.

Däremot skulle jag inte välja stabilitetskontrollen. Detta eftersom det är en ganska ny teknik på mc, och det har ju visat sig att vissa innovationer BMW lanserat inte har varit så bra eller i praktiken välfungerande i början. Exempelvis har väl servobromsarna försvunnit i tysthet, åtminstone på vissa modeller.
Men om några år kan saken befinna sig i ett helt annat läge.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Josef » 2007-02-23/15:45

Jag skulle gärna testa ASC-systemet innan jag betalade stora pengar för det men visst skulle det vara kul att ha (det går ju alltid att stänga av om man så vill).

Däcktryckskontroll skulle jag absolut köpa, förutom att höja säkerheten ger det möjlighet att i tid upptäcka ett läckage och sätta in åtgärder innan däcket blir förstört. Ovärdeligt på en långresa långt från närmsta däckverkstad.
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Inläggav .Z. » 2007-02-23/15:53

Däckstryckskontrollen är suvve! Däremot så vet jag inte om man kan ändra de förinställda larmgränsvärdena?

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav 2660158 » 2007-02-23/16:51

Tackar för info från alla vänliga själar....

Det låter ju som att man ska ha däcktryckskontroll.... jag har idag larm på min GS... funderar dock på om jag ska hoppa över detta då jag inte använder det så ofta... dock kan det ju vara bra på långresa... Larsa: Har du det på din?
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav .Z. » 2007-02-23/17:59

boxter;7629 skrev:Tackar för info från alla vänliga själar....

Det låter ju som att man ska ha däcktryckskontroll.... jag har idag larm på min GS... funderar dock på om jag ska hoppa över detta då jag inte använder det så ofta... dock kan det ju vara bra på långresa... Larsa: Har du det på din?

Jag har larm ja & använder det för jämnan när jag lämnar hojen, svårt att säga hur värdefullt det är & om det är värt att ha? Känns dock bra som en extra säkerhet...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav 2660158 » 2007-02-24/09:59

Har kommit fram till att jag ska köpa ALLT så att jag slipper ångra mig.... är "däcktryckskontrollen" med i färddatorn? (finns inte med som tillvall på BMWs hemsida)
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-02-24/10:45

Däckstryckskontroll skulle inte vara så dumt.

ASC låter som antispinn? Låter bra i teorin, men jag skulle nog vilja testa innan köp. Hur mycket väger den funktionaliteten?
Verkar vara anpassad för grus....men då brukar det vara kul/bra att ha lite spinn för att öka styrbarheten :confused:
På bana vore det fint med antispinn eftersom då minskar risken för high-sider....men den verkar inte vara rekommenderad för asfaltskörning?

Skulle vara intressant att pröva iaf :)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav .Z. » 2007-02-24/11:51

boxter;7654 skrev:Har kommit fram till att jag ska köpa ALLT så att jag slipper ångra mig.... är "däcktryckskontrollen" med i färddatorn? (finns inte med som tillvall på BMWs hemsida)

Den är inte med i färddatorn utan är ett extra tillval. Du ska helt klart ha den i alla fall!!!

Ang. ASC så hade jag inte tvekat en sekund på det om det suttit på det exemplar jag köpte, nu gjorde det inte det & jag orkade inte beställa en annan...

Nu är jag dock en sådan som inte funderar så mycket på hur saker & ting kan krångla & huruvida tekniken är beprövad, om jag vore så så skulle jag skitit i GSA:n & behållit min gamla XL-500 -82 :rolleyes:

Klart du ska ha ASC om du beställer!!!

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav 2660158 » 2007-02-24/13:48

Nej va f-n... nu blir det ALLA kryss... ær ju faktiskt inte så mkt pengar i sammanhanget.... vad gæller ASC så får de væl strå før de produkter de sæljer... kænns ju relativt sækert eftersom det går att stænga av till och med under kørning....
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst