Då var man här igen med frågor...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-01/20:08

Hej på er och hoppas att det nya året börjat ok för er!

"Lyckades" undvika Covid fram till för 3 veckor sedan men så åkte jag också dit, fast det var som en normal influensa, lite feber i 3-4 dagar och sedan rethosta som sitter i än, så inte ens en riktig "man-cold" ;)

Nåja i mars förra året skapade jag tråden "Frågor om hoj igen..." https://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=274&t=30629

Då hoj-lös och med vårkänslor och det slutade med en F800 GT som jag gillar som fan, som jag sagt tidigare om jag idag bara fick välja på min nuvarande GT från -14 eller min förra GS från -11 så skulle GT vinna mig.

Nu till frågorna, jag funderar på att "uppgradera" till en 2020 BMW R 1250 RS som gått 900 mil
begärt pris är 179 900 kr och med min hoj som inbyte betalar jag 117 295 kr.
Ovan hoj har "all utrustning" säger firman, inkl original top och sidoväskor med innerväskor, samt motorbågar vilket var en överraskning för mig, BMWs navi 6, Acrapovic tror det är ett slipon?
Senaste service var 674 mil


Mina tankar går såhär, denna RS är ganska lik en RT i sittställning och stil, men "MER" ?
Den har lite saker jag skulle önska, TFT, Farthållare, lite mer kraft 90-136 hk

Under förra året vaknade mitt sug igen långsamt och det var fan så roligt!
Jag kommer inte köra lång touring troligt utan dags eller kanske max 1 vecka, främst för att jag är singel och har 2 katter jag måste ta hand om, men det passar mig bra.
Kan bli kattvakt någon dag som hjälper mig eller 1 vecka på katthem och tur i Sverige men så ser det ut.

Jag har skickat en förfrågan till Svedea om skillnad i försäkring och väntar på svar.

Denna gång har jag gjort en hel del egen research och tror på denna hoj och frågar nu innan jag slår till hur ni ser på PRISET? är det något jag behöver tänka på årsmodellsmässigt?
Under 120k emellan känns ok då jag har dessa pengar, jag kan lägga lite till men då måste "vinsten" vara stor för att jag är ändå bara en nöjesåkare och ingen touringkille...ännu... 8-)

var snälla nu för jag är en känslig jävel :twisted:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-01/20:38

Grattis. Med alla vaccinationer och nyligen genomgången covid-19, som inte gett värre besvär än så, har du rimligen dragit en vinstlott. Risken för ny infektion i närtid torde vara försumbar.

Välkommen i boxerträsket. ;) Jag tror, att den hojen skulle passa dig som handsken. Dess körställning påminner nog mer om din nuvarande hoj än om R 1250 RT - vilket i detta fall inte innebär något som helst negativt. Viktskillnaden på sådär 20 kg lär du inte heller ogilla.

Ett vanlig kommentar om BMW:s sporttourer är, att de lägger lika stor vikt vid touring som vid sport - vilket också borde passa bra. Att du inte planerar några verkliga långresor i närtid talar också för RS.

Vill du prompt leta nackdelar, skulle det väl vara den mindre tanken, men du lär komma bortåt 40 mil på en fylla. Någonstans längs den sträckan lär det finnas en mack - och kanske någon form av matställe.
Sigurd - min K 1200 RS - hade en tank på 21 liter men drog sådär 0,55 l/mil, så på honom kom jag inte ens 40 mil utan påfyllning (tankade som regel före 30 körda mil). Som du nog läst, har jag gjort åtskilliga långa resor på den hojen - upp till 550 mil. Ofta behövde jag tanka först, men det var aldrig något, som störde.

Slutligen (jag har skrivit det förr): Jag köpte en RT på grund av ett unikt tillfälle, som inte skulle återkomma.
Hade det unika tillfället gällt en R 1250 RS, skulle jag ha slagit till direkt.
Detta förstärktes ytterligare, när Willie i somras genomgick 2 000-milaservice. Jag fick hyra en R 1250 RS, 2021, och passade på att ta en tur till Västervik och åter. Det gav mersmak - men jag behåller Willie tills vidare.

Priset låter inte ohemult i mina öron - men jag har inte granskat marknaden. Om jag vore i dina kläder, skulle jag slå till. Kunnigare folk än jag hävdar, att du inte bara får en hoj, som idag är bättre på allt. Den kommer att förbli mycket bra längre än din nuvarande. Du får inte bara mer krut utan också bättre kvalitet på nästan allt. Inte så, att F 800 GT är dålig. Som du vet, är den bra - men en boxermaskin är bättre. Prisskillnaden har en logisk orsak.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2022-02-01/20:39, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-01/20:38

Hej Peter,
Intressant få ta del av dina funderingar.
Med några tusen mils erfarenhet av såväl 1250RS som 1250RT tänker jag svara kortfattat:
- En RT är ännu mera komfortabel än en RS
- En RS är ännu mer exakt på vägen
- En RS är några kilo lättare
- En RT är en varg i fårakläder och med mitt körmönster vinnaren av de två. Men jag saknar f n en R1250RS i garaget...
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Oavsett vilken 1250-boxer du väljer kommer du att bli mycket nöjd
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-02/06:27

Hej Peter,
Bry dig inte om vad "kloka gubbar" har för åsikter.
Det är dit liv, dina önskningar och dina upplevelser. Om drömmen är en ny hoj och du har möjligheten - tänk med hjärtat! Rätt som det är sitter vi på hemmet med en gammal mctidning som en snäll vårdpersonal lagt fram - då ska man inte behöva ångra det man inte gjorde. Ett fett saldobesked värmer då föga...
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
PS Enligt BMW:s affärsdatasystem har min nya RT precis lämnat produktionsbandet i Berlin... :o
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-02/08:11

Tack för all input! :)

Detta blir lite av "en dåres försvarstal" inser jag, men inte bara eller övervägande, jag har blivit lite klokare/erfarnare.

RT vs RS så har jag resonerat mig fram till och tror på att utifrån det jag har kört är RS lite mer rätt för mig, just av dom orsaker Roger och Bror nämnde, men då jag inte kört en RT eller likande kan jag inte säkert veta, men det känns ju osannolikt att den ena är Rätt och den andra Fel. får göra RTs bekantskap vid annat tillfälle.

Som svar på Mats inlägg så tar jag absolut inte illa upp om du nu trodde det, jag har "lärt känna dig" så att jag tar det i all välmening :D
Och frågeställning är relevant!
Jag tänker som så att jämförelsen är nästan som min egen Bil, har BMW där också och otroligt nöjd.
Så kommer gå på känsla och hjärta när jag provsitter den.

Om det går som jag hoppas åker jag och kollar på den på Carlbarks Motor i Kumla där den står närmaste dagarna, får se vilket intryck jag får av dom för firman är viktig också så hojen ligger bra till just nu men inget är avgjort.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-02/09:40

Roger Gross skrev: Rätt som det är sitter vi på hemmet med en gammal mctidning som en snäll vårdpersonal lagt fram - då ska man inte behöva ångra det man inte gjorde.

Jag delar oreserverat Rogers uppfattning. Vi lever nu, och "morgondagen är en skälm". Någon klok person har konstaterat, att på ålderns höst ångrar vi sällan, vad vi gjorde - däremot inte sällan, vad vi inte gjorde.

Har du råd - köp. Jag tror inte, att du blir besviken. Skulle du med tiden inse, att en RT vore ännu bättre, går det ju att byta igen. ;)

Data för RS respektive RT anger, att RS väger 243 kg körklar, med minst 90 % fylld tank. RT anges med samma förutsättningar väga 278-279 kg - MEN RS är vägd utan packväskor (som är tillval), medan RT är vägd med packväskor, eftersom de är standardutrustning. RT:s väskor väger 6 kg styck, så med dem avtagna landar RT på 266-267 kg. Rättvisande viktskillnad således c:a 24 kg, varav drygt 5 kg bensin, eftersom RT:s tank rymmer 7 liter mer än RS:s.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav fredde 7 » 2022-02-02/12:51

Peter: Firman är som du skriver jätteviktigt att du får förtroende för. Jag har lite erfarenhet av Carlbarks, och med den erfarenheten väljer jag idag annan MC handlare.

Sedan är det ju så att andra kunder kan ha helt andra erfarenheter.
det är också väldigt svårt att veta om en firma är bra eller dålig innan något har gått snett, i medgång är nästan alla firmor bra, det är först i motgång de bra utmärker sig från de dåliga.

Angående bytet av hoj så finns bara ett råd, provkör, länge. Provkör massor med olika hojar. Varför inte en elhoj?
Lycka till!
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-02/14:46

Hej Peter,
Förstår om du inte blir klokare med tanke på hur våra klubbkamrater svarar. Inte ovanligt att man överför egna värderingar och försöker få dig tycka som dem.
Jag tycker du har klart för dig vad du vill - RT eller RS - du kommer inte bli besviken oavsett modell. Men du skriver att de båda är snarlika i körställningen... sitt en gång till på båda så kan du sedan värdera komfortskillnaden.
Nu kör du ju inte så många mil per år så underhållskostnaden blir inte avgörande. Över tid så är dock F-maskinerna betydligt dyrare i service/underhåll/reparationer än vad en R-maskin är. En F är billigare än en R och någonstans har man naturligtvis behövt spara.
Ser fram emot få höra resultatet av dina funderingar.
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Klappa katterna från mig
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-02/16:59

Peter Nordlund skrev:...jag funderar på att "uppgradera" till en 2020 BMW R 1250 RS...


Sent ska syndaren vakna.
Du skulle ha lyssnat på mig redan första gången du frågade.... :D

Som herr Gross nämner ovan så är mycket tyckande personligt.
Fast vad vore livet utan personligt tyckade? :lol:

Den absolut vanligaste negativa kritiken från folk på globala forum:
Tycker man att sittställningen "något framåtlutat" är obekväm efter många långa mil i sadeln så finns motmedel (sadelhöjd, styrhöjare, och justerbara fotpinnar).
Tycker man att vindrutan inte är optimal för just dig så erbjuds ett otal andra på eftermarknaden.
Tycker man växellådan känns "klonkig" (undvik Quickshifter mellan 1->2 och 2->1) så har man aldrig kört en BMW-boxer tidigare.
Övrig negativ kritik existerar inte.
Troligen är R/RS de mest felfria BMW-modellerna eftersom det enbart sitter välbeprövade komponenter på.
(Först "testas" allt på GS:n som får ta all kritik, och sedan korrigeras allt lagom till att RS:n får samma pryttlar)
"Pensionärsalternativet" RT troligen likaså.

Gällande priset så tycker jag det är för högt.
Det är mer ett nypris än ett begagnat pris.
Hojen i fråga är trots allt begagnad och numera två år gammal.
Efter tex tre år så får man runt halva nypriset (hoj med alla tillval) i inbyte.

Säg att nypriset inkl. tillval var ca 240000 Kr (2020).
År 3 är inbytespriset ca 120000 Kr.
Det innebar att inbytespriset för din tvååring torde ligga runt 200000 kr år 1, 160000 kr år 2, och 120000 kr år 3.
Nu ska ju även en motorcykelsäljare få lov att överleva, men det finns marginal mellan det försäljningspriset du har fått (ca 180 000 Kr) och troligt "inköpsprisvärde" (ca 160 000 Kr).
Pruta!
Ska du försöka med en brutalprutning?
Nej. Begagnatpriset på fordon har aldrig varit högre pga pandemin (begränsad nyproduktion).
Lycka till!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-03/05:15

En till konkret råga

hojen har ju TFT skärm och jag blir lite osäker när jag försöker jämför vad som skiljer olika årsmodeller ifrån varandra (2020-2022)
vad som är nytt eller förändrat på årsmodellerna och då är TFT en sak, jag har försökt hitta någon lista som jämför och en som jag finner är att den från 2022 har "Connectivity" och då undrar jag vad den från 2020 inte har när man talar om att ansluta telefon/app till den?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-03/10:19

"Den lilla GPS-rutan" i TFT-skärmen tillsammans med BMW Connectivity-appen kom med introduktionen av R1250RS. Jag har den.
Jag känner inte till att något här har förändrats sedan dess.
Om något har förändrats så har det tagits hand om automatiska SW-uppgraderingar.

Med SW-uppgraderingar relaterade till service av hojen så får du även "sport-versionen" på din TFT-skärm (se bild nedan), vilken kom närmare året efter introduktionen av R1250RS.

I övrigt finns det inget som skiljer första årsmodellen av R1250RS med årets modell förutom färgerna på hojen.
Vad jag kan minnas så är förändringar mellan årsmodellerna (exkl. färgerna på hojen) väldigt sparsamma eller tom obefintliga.
Den större förändringen skedde mellan R1200RS och R1250RS, och 2017 för R1200RS när växellådan blev något mindre "klonkig".

OIP.jpg
OIP.jpg (23.99 KiB) Visad 6906 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-03/11:44

Betr årsmodellförändringar:
Generellt kan sägas att en senare årsmodell alltid är bättre än en tidigare.
En hel del förbättringar införs under löpande produktion och kan i regel inte ses för ett oinvigt öga.
Mvh,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-03/13:26

TFT-skärmen:
Vad gäller TFT-skärmen och dess funktion så är det här förändringstakten är som högst. Man förbättrar hela tiden, men som tur är så kan man genom mjukvaruuppdatering hämta hem senaste finesserna. Detta kan endast göras hos en auktoriserad BMW MOTORRAD verkstad. De vill ha betalt för uppdateringen OM du inte säger att du har ett problem si eller så - då blir det ett garantiärende.
Mvh,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-03/19:54

Stort tack Måns och Roger för förklaringen!

I morgon fredag skall jag troligen åka till firman för att provsitta och snacka med försäljaren, jag brukar tänka så att man skall nästan undvika "jag skall bara titta" grejer för ofta har man redan bestämt sig och vill bara ha svar som bekräftar det man redan har beslutat :D ;)

Men jag tror alla mina frågor åtminstone gör att jag känner mig mer förberedd
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-03/20:33

Vi ser fram emot ett foto på en nöjd ny RS-ägare i morgon!

Har du otur så kommer att annat foto upp strax efteråt med en ännu nöjdare hojförsäljare.... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav BrooklynS » 2022-02-03/20:50

R 1250 RS är en väldigt fin hoj, om den passar dig och du har pengarna så... tja. :lol:

Annars är din nuvarande hoj nästan lika bra på många punkter. Men vill man byta så så vill man byta.

Man har bara ett enda liv så det gäller att uppleva det man vill.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-04/17:18

Hemma igen efter en hel del provsittande, att provköra var inte ens att tänka på med snöblandat regn....burr :|

Butiken var helt tom så jag gick 3 varv och tittade och provsatt för glada livet (provade RS sist)
Provade en ny -22 GS, rackarns fin,
sedan en -11 GSA med alla lådor och vilken best! tank och sadel är ju helt absurd, som att gränsla en terminator kan jag tro... :shock:
Log åt en BMW C1 som stod på ett podium.
Suktade åt färgen på en matt-blå S1000 XR, jag vill ha en snygg matt färg.... :?
Provade en -22 RT och den var riktigt fin men inte min grej med högtalare och allt, min upplevelse är att den inte speglar vem jag är som hoj förare, åtminstone inte idag.
Om jag bara fick välja mellan en ny GS eller en ny RT vet i fan hur jag skulle göra, rent hypotetiskt...

Nåja framme vid den jag är intresserad av och kan ju bara börja med att denna modellen är nog den i hela sortimentet som jag "upplever" passar mig bäst!
Och nej Måns inga papper skriva, den är inte ens bokad på mig :o (men chansen är mycket stor att det blir denna eller en annan)

Bild

provsitter och den sitter som en smäck, förvisso med låg originalsadel men säljaren sa att en standard gör c.a +2,5 cm? men det kan ju bli en senare fråga.

Att känna hur man sitter, framåtlutad eller knävinkel är ju knepigt men den känns mycket lik min GT

Den upplevs som klart tyngre än min GT vilket ju var väntat, men samtidigt lägre, lite lättare att hantera än min gamla GS så jag tror att denna är lite lättare att flytta för mig på tex en garageplats.

TFT visste jag att jag skulle gilla.

Den har ju då Navi 6 ingår och även om jag kanske inte köpt en sådan direkt om den inte varit med så är det ju trevligt att använda den med funktionshjulet.
Sido och toppväskor med original innerväskor!
Motorbåge vet jag inte om jag alls skulle saknat, men möjligen en plats att fästa extrahjus i om det blir aktuellt?
Performance paket och det är nog allt utrustning?
Akrapovic ser ju snyggt ut och vet ej om det är något hörbart maffigare ljud? tveksamt.

Original däck som gått 900 mil där firman sätter på ett nytt fram för det behöver bytas, bak klarar det nog en säsong.
Hojen har gått 900 mil och servats i maj förra året med lit mer än 600 mil så firman står för årsservice till våren innan leverans (1000 mila service redan gjord och nästa planerad till 1600 mil tror jag)

Hojen är såld och servad på Carlbarks från ursprunget så 1 ägare (samma säljare som jag talade med)

Bild

Bild

Slutsats
Hoj modellen känns helt rätt, man skall ju provköra absolut men jag har inte blivit besviken på dom 2 senaste hojarna så det är ju som det är.

Det är mycket pengar men jag har råd just nu med en lite utsvävning och sedan förra året är lusten tillbaka och om inget oförutsett händer så blir det fler mil i år utöver jobbpendling

Frågan är priset, 179 900 pris, 117 295 kr med mitt inbyte och då får jag nytt framdäck och en årsservice....
Är feg att pruta....funderar på att be om nya sulor runt om tex Michelin Road Pilot 4 kanske som jag köpte till min GS för 1,5 år sedan dom var trevliga.
får för mig att det är lättare ett begära någon pryl till som jag verkligen behöver snarare än lägre pris eller vad säger ni?
-10 000 kr?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-04/17:26

Offtopic

Men mina älsklingar lever och frodas :D
Bild

När man bäddat rent och har lite feber och skall gå och lägga sig i en 90 bred säng :lol:

stora är dom, snart 8 månader och nära 6 kg båda :shock:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-04/17:29

Road 4 GT hoppas jag inte att du får.
Michelin Road 6 GT gäller nu.

Avdelning personligt tyckande: Motorbågarna är en styggelse på RS - plocka av.

Det är lättare att begära pryttlar än att sänka priset.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-04/17:40

Peter Nordlund skrev: ... provsitter och den sitter som en smäck, förvisso med låg originalsadel men säljaren sa att en standard gör c.a +2,5 cm? men det kan ju bli en senare fråga.
... den känns mycket lik min GT
Den upplevs som klart tyngre än min GT vilket ju var väntat ...
Hoj modellen känns helt rätt, man skall ju provköra absolut men jag har inte blivit besviken på dom 2 senaste hojarna ...

Som jag ser det, har den hojen samma principiella nackdel som din nuvarande hade, innan du köpte: Risken finns, att någon annan köper den, medan du funderar. Snart är våren här, och då kan det går fort i butikerna.
En kvalificerad gissning är, att dess ökade vikt "försvinner", när du kommer över krypfart. "RT tappar 50 kg, så snart den rullar", så jag skulle inte bli ett dugg förvånad, om RS tappar i alla fall hälften, kanske mer. Den är omvittnat smidig på vägen.

Hojen "har allt" utom LED-ljus på motorbågarna. Flera kompisar har sådana, och de syns mycket bra, så den investeringen kan vara värd att göra. Måhända vore det lättare att förhandla sig till sådana i köpet än en ny baksvål?
Försöka duger. Däck är förbrukningsvara, medan LED-ljus är en engångsutgift. (Reservation för att du kanske delar Måns åsikt om motorbågar? :) )

Lycka till.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2022-02-04/19:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-04/17:47

Vad gäller mc-däck så kommer alla stora däcktillverkare med uppdaterade däck till kommande säsong:
- Continental Road Attack 4
- Dunlop Road Smart 4
- Metzeler Roadtec 01 SE
- Michelin Road 6 GT
Sannolikt hugget som stucket vilket du väljer - skillnaderna förmodligen inte märkbara, men Continental satsar stort på mc-däck. Så även Dunlop sedan de köptes av Goodyear. Michelin är inte längre det självklara valet.
Många prioriterar hur många mil de får ut av däcken - jag prioriterar våtgrepp, lättsvängdhet samt däckets förmåga att mjukt ta upp små vägojämnheter. Gångna säsongen var Dunlop Road Smart 3 mitt val för asfaltkörning med en BMW. Det nya Road Smart 4 ännu bättre. Se till att få ett däck med stommar passande en BMW - oftast styvare eller förstärkta. En bra åf vet vad som gäller.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-04/19:25

Måns Ulveståhl skrev:Road 4 GT hoppas jag inte att du får.
Michelin Road 6 GT gäller nu.

Avdelning personligt tyckande: Motorbågarna är en styggelse på RS - plocka av.

Det är lättare att begära pryttlar än att sänka priset.


Visst har du rätt, mitt minne är dåligt, dom jag hade 2020 var "Michelin Pilot Road 5"
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-04/19:27

Roger Gross skrev:Vad gäller mc-däck så kommer alla stora däcktillverkare med uppdaterade däck till kommande säsong:
- Continental Road Attack 4
- Dunlop Road Smart 4
- Metzeler Roadtec 01 SE
- Michelin Road 6 GT
Sannolikt hugget som stucket vilket du väljer - skillnaderna förmodligen inte märkbara, men Continental satsar stort på mc-däck. Så även Dunlop sedan de köptes av Goodyear. Michelin är inte längre det självklara valet.
Många prioriterar hur många mil de får ut av däcken - jag prioriterar våtgrepp, lättsvängdhet samt däckets förmåga att mjukt ta upp små vägojämnheter. Gångna säsongen var Dunlop Road Smart 3 mitt val för asfaltkörning med en BMW. Det nya Road Smart 4 ännu bättre. Se till att få ett däck med stommar passande en BMW - oftast styvare eller förstärkta. En bra åf vet vad som gäller.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross



Noterar allt du skrivit och tar med mig, tack Roger!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-04/20:20

Vill du ha extraljus (LED) så säljer BMW dessa med fästen till RS:n.
En betydligt smäckrare lösning.

bild.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Haavee » 2022-02-04/20:39

Jag förstår att du vill ha en RS för den modellen har ju lite sportgener i sig, men jag tycker att du ska vänta tills det är torrt väglag så du kan provköra den först. Flera av de annonser som ligger ute på blocket har legat där hela hösten så att alla hojar skulle försvinna i nästa vecka är föga troligt. När det gäller priset så gör så att du begär in en offert på ett par olika hojar så har du lite att utgå ifrån. Utrustning ?, extraljusen gör att du syns bra i trafikanten, men skyddsbågar på en RS där är det ett stort NEJ, möjligtsvis tunna ventilkåpsskydd som täcker främre delen.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-05/07:04

Hej Peter,
Några få tusenlappar kanske kan putsas på priset, sannolikt lite lättare att få med några tillbehör som du vill ha.
En serviceåtgärd jag anser du ska propsa på att få med är uppsmörjning av kardanaxelns BÅDA kopplingssplines. På nya hojar är det numera välgjort, men vid tiden då din hoj tillverkades ville montören inte kladda ner sina fingrar med fett... Ytterligare en åtgärd som är rekommendabel är uppsmörjning av spjällventilen i avgasröret. Den ventilen lever ett hårt liv och dess lagringar behöver tillses då och då. BRA verkstäder fixar de båda ovannämnda åtgärderna vid reguljär service.
Vad gäller den RS du tittar på så hade jag ringt föregående ägare och lyssnat med honom vad han har att säga om den hojen.
Någon har synpunkter på motorskyddsbågar - de är inte vackra men bra om/när man tappar hojen. Förr eller senare händer det oss alla... Ännu fulare är en toppbox på en RS - praktiskt men passar inte på en RS... :o
Ovanstående är mina subjektiva uppfattningar - take it or leave it!
Vänliga hälsningar,
Roger G
PS Ordna nu med kattvakt och följ med oss på ALPTRIPP -22 i september...(Hör av dig om du vill ha mer info)
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-05/20:42

Japp, en toppbox är inte vacker heller, men den är ett mycket bra komplement när man är ute på långresor.
Väl hemma så gör man sig själv en tjänst genom att plocka bort samtliga väskor snarast möjligt då hojen blir ännu roligare att köra utan.
Fotot ovan vill jag minnas är taget efter att jag har kommit hem från årsmötet i Arjeplog 2017.
Jag kanske skulle ha tagit fotot minuten efter....


Tappar du hojen duger gott det betydligt mer smäckra cylinderskyddet.
Kraschar du hojen däremot så spelar inget annat än en försäkring någon roll.

På tal om väskor så är BMW:s originalväskor till RS:n alldeles utmärkta när det behöver tas med packning.
Se bara till att locket inte stängs slarvigt för då blir det vattenläckage vid ösregn.
Dessutom stör fästena det visuella intrycket minimalt när väskorna är av.
Samma kan tyvärr inte sägas om andra leverantörer.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Sahlin » 2022-02-06/00:21

Måste säga att det är en jäkligt snygg hoj! Att dessutom få med packväskor och topbox är ju ett stort plus, även om man kanske inte använder dem till vardagskörning. Har faktiskt själv sneglat lite försiktigt på RS men tyvärr har jag fått lägga så mycket pengar på min gamla GS så nu får "järnhästen" rulla på några år till.

Det enda jag hade bett om är att de byter till en originalsadel. Frugan hade en låg sadel på sin hoj och hon höll på att bli tokig av ömhet i bakre regionerna. Därför bytte hon till en Touratech komfortsadel istället och det blev en dramatisk skillnad till det bättre.

Lycka till Peter och hoppas du blir nöjd om du köper den, så kanske man får se pärlan på nästa forumträff (om det blir någon).
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-06/21:09

Jag måste säga ett stort tack för alla råd!

Jag kan inte komma på något som jag sakna svar på?

Självklart får jag ta ansvar för köpet själv och vem jag lyssnar på eller inte lyssnar på.

Det som kvarstår är att prata med Svedea då deras offert inte var vad jag bad om...det var en kort och tydlig förfrågan men dom körde väll någon standard mall, men ingen stor grej jag ringer under veckan.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-06/21:40

För att komma rätt hos Svedea, tror jag, att du behöver gå via klubbens hemsida - eller ringa och specifikt ange, att det rör sig om klubbförsäkringen.
Mailar man Svedea direkt, tror jag, att deras datasystem inte fattar, att man är klubbmedlem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-06/21:55

Jag kollade via internet.
Det finns enbart SMC-medlemskap att ange (10% rabatt).
Ange det för prisuppgift då det är samma rabatt för BMW-klubben.

Drygt 6500 svenska pesetas helförsäkring helår blev det med koll av min via Svedea (BMW-klubben).
Ca 1700 kr dyrare än vad jag betalar just nu via If (fortfarande avtal med BMW Originalförsäkring).
Nytt avtal med BMW Originalförsäkring (Trygg-Hansa) är ca 1300 Kr dyrare än med Svedea (BMW-klubben).
Mitt gamla fortsatt giltiga avtal med If är allså 3000 Kr billigare än vad jag får betala med BMW Originalförsäkrings nya partner Trygg-Hansa.
Gissa om jag ska försöka hålla mig kvar vid If med näbbar och klor... :D

bild.png
bild.png (33.62 KiB) Visad 6266 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-07/01:48

Peter! Verkar det erbjudande du får "via dator" konstigt: Ring Svedea! Det kan - som vanligt numera - ta tid i telefonkön, men efter ett telefonsamtal - med angivande av, att det gäller klubbförsäkringen - bör risken för fel vara minimal. Sedan vet du och har bättre beslutsunderlag.
Det är dessutom sannolikt, att Strängnäs är en bra stad att bo i premiemässigt - förmodligen bättre än betydligt större städer. Så kolla!
Skulle Svedea och klubbförsäkringen inte vara lägst - glöm inte att kolla med Bilsport & MC.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-07/19:07

Enligt drottning Elizabeth II och polismyndighetens "Special Escort" så duger bara RS.
Duger den åt kungligheter, och andra digniteter så duger den åt Peter :D

bild.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-07/20:41

"In Her Majesty's Special Non-Secret Service."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-07/21:23

För att förtydliga angående Svedea så skrev jag detta.

Jag vill ha exakt samma försäkring på reg nr XYZ 123 som på min nuvarande hoj jag har hos er så att jag kan jämföra skillnaden.

Och fick inte det.

Absolut kan jag ringa men då tar detta 3 dagar extra av väntan till jag är ledig, DET gör mig lite störd.

Kollar man på deras hemsida vilka tider Chat eller telefon har öppet så står inte det (vad jag kan finna)

Så ingen stor grej men lite störande.

Ger mig orsak att jämföra andra bolag ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-07/21:30

Du har naturligtvis rätt i sak. En tänkbar förklaring är, att svaret kom från en robot, som inte begriper bättre(?).
Ibland måste man få tag i en människa.

(Jag jämför med, när jag bokar hotellrum i Skandinavien. Kontakt via telefon/mail ger ytterligt sällan högre kostnad än via diverse bokningssajter. Däremot är det inte ovanligt, att priset blir lägre - plus förstås, att det mycket väl kan finns rum, när sajten påstår det motsatta.
Men jag är förstås en gammal stöt, född i en förhistorisk era, och gillar inte mellanhänder, som tränger sig på objudna.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-02-08/06:02

Peter Nordlund skrev:För att förtydliga angående Svedea så skrev jag detta.

Jag vill ha exakt samma försäkring på reg nr XYZ 123 som på min nuvarande hoj jag har hos er så att jag kan jämföra skillnaden.

Och fick inte det.

Absolut kan jag ringa men då tar detta 3 dagar extra av väntan till jag är ledig, DET gör mig lite störd.

Kollar man på deras hemsida vilka tider Chat eller telefon har öppet så står inte det (vad jag kan finna)

Så ingen stor grej men lite störande.

Ger mig orsak att jämföra andra bolag ;)


För att kolla Svedeas BMW MC klubbförsäkring så går du till BMWklubbens hemsida (bmwklubben.se för att vara ultratydlig). Där väljer du Förmåner i menyn och undermenyn Klubbförsäkringen.

Du behöver personnummer och regnummer.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-09/10:24

Tack Magnus för den info, det kände jag inte till att det fanns en länk.
Tyvärr får jag upp ett felmeddelande när jag försöker där det säger att jag skall ringa Kundnavet, men bra funktion ändå!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-09/10:31

Inte för att det är särskilt intressant för dom som läser denna tråd men jag lägger in det ändå.

Efter samtal med Svedea så blir svaret på min fråga idag.

Nuvarande hoj BMW F 800 GT 2014, Årspremie 1710kr/år med XL tillägg och 4000k självrisk (mellan alternativ)

Nya BMW R 1250 RS 2020 Årspremie 3793 kr/år med XL tillägg och 4000k självrisk

Så min egen slutsats är att wow vilken låg kostnad på nuvarande cykel och ganska rimligt på den nya.

tillägg, detta är i Strängnäs och parkerad utomhus
Senast redigerad av Peter Nordlund 2022-02-09/13:33, redigerad totalt 1 gång.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Olof Eriksson » 2022-02-09/10:38

Ganska rimlig kostnads ökning. Det är ju en dubbelt så dyr mc du köper.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-02-09/16:45

Dessutom vill alla så klart ha en RS.....oavsett legitim köpare eller tjyv :)
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2022-02-09/19:59, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-09/17:36

Fråga om navi 6 om jag köper en sådan begagnad hur går det med kartor och så för uppdateringar?
jag har ett svagt minne att det var bökigt att föra över livstidskaror när jag hade en Zumo 660.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-11/11:31

*Uppdatering*

Då var det klart! :D

Jag byter in min F 800 GT -14 mot ovan R 1250 RS -20

Bild

Och då förhandlade jag mig till Årsservice innan jag hämtar den (gått 900 mil idag och 1000 mil service utförd förra året)
Samt dom sätter på Michelin Road 6 GT fram och bak, just nu sitter det på original däck från fabrik och dom skulle innan byta framdäcket men fick till ovan sulor.

Fy fan vad kul detta känns! både med hojen men också kommande säsong! 8-)

Jag kommer hämta och lämna den 14 mars med bil och släp som planen ser ut för man vet inte med vinterväglaget.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Sahlin » 2022-02-11/13:48

Gratulerar till köpet :) Hoppas verkligen du kommer att trivas med denna fina hoj!!
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Roger Gross » 2022-02-11/14:40

Hej Peter - saxar följande i ditt inlägg:


"Fy fan vad kul detta känns! både med hojen men också kommande säsong!"

Kanske läge för en ALPTRIPP -22 i september!?
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2022-02-11/15:09

Peter Nordlund skrev:Fråga om navi 6 om jag köper en sådan begagnad hur går det med kartor och så för uppdateringar?


Gratulerer med boxer igjen! Det blir bra!

Jeg kjøpte en gang en begagnad Nav IV med livstidsoppdateringer. Det var ingen problem, plug and play via Garmin Express. (Men du må bruke original kabel, ellers kan det gi problemer.)
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-11/15:27

Grattis, Peter!

Jag tror, att du kommer att trivas alldeles utmärkt med den hojen - länge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Peter Nordlund » 2022-02-11/19:03

Tack!

Det är ju ruskigt mycket pengar för en "leksak" tänkte jag först och sedan mindes jag min första hoj en -11 GS som jag köpte ny, om jag minns rätt kostade den lite över 180 000 kr 2011, och visst var den ny men just att något är helt nytt lockar mig inte lika mycket idag och kanske finns det aningen mer spelrum för att sälja om det skulle bli helt uppåt väggarna fel och inte förlora för mycket, jag menar bil och mc är ju aldrig "bra" affärer rent ekonomiskt, men känslan och glädjen är svårslagen när man sitter där, bara en sak som att varje minut på hojen körandes på slingriga Sörmländska vägar till och från jobbet förra sommaren var lycka :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-02-11/21:34

Peter Nordlund skrev:... varje minut på hojen körandes på slingriga Sörmländska vägar till och från jobbet förra sommaren var lycka :D

Min prognos är, att det definitivt inte kommer att bli sämre 2022.
Ett måhända fullständigt onödigt ruttips: Nyligen körde hustrun och jag (bil) Gnesta - Mariefred; den mindre vägen, som går väster om Frösjön, Klövstafjärden och Klämtningen upp till Laxne. En mycket trevlig bekantskap, väl värd att återknyta på hoj.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Då var man här igen med frågor...

Inläggav Fredrik J » 2022-02-12/09:18

Grattis! 1250 motorn är rolig ;)

All hojkörning går ju på nöjeskontot och värdet på nöjeskontot går ju inte att mäta i kronor och ören :)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst