Drivknutar r1150rt 2003

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Drivknutar r1150rt 2003

Inläggav Dag Wassberg » 2022-02-20/12:55

Förstagångs hej.
Jag köpte min första BMW i höstas R1150RT -03 och har nu rivit för att byta koppling, slavcylinder, startmotor mm.
allt har gått isär bra med hjälp av Haynes och youtube. Nu har jag dock fastnat. "Final drive" är loss och swingen är loss. Mitt problem är att jag står med en drivaxel med knuten fast där bak och en knut fast i drivaxel från motor. Jag kommer inte åt att "knäcka" loss knutarna så jag står med en lös swing och kommer inte loss. tar tacksamt emot tips.
Hls/Dagge
Dag Wassberg
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2022-02-20/11:43

Re: Drivknutar r1150rt 2003

Inläggav BmwMats » 2022-02-20/13:41

Hej och välkommen till forumet Dag !

Har inte skruvat i en så ny hoj som R1150, men jag misstänker att den är konstruerad på snarlikt sätt såsom dom äldre K-maskinerna där knutkors mot växellåda sitter med ett låsclips.
Man kan på dessa något äldre maskiner "rycka till" bakåt i kardanstången och då släpper knuten från växellådans utgående axel.

Vågar dock inte ta gift för att det är likadant på R1150, men förmodar att det är snarlik konstruktion.
Vi har dock flera mycket duktiga mekaniker här på forumet, så jag överlämnar till dessa gentlemän att svara på din fråga och ge dig ett bättre utförligare svar.

Än en gång - Varmt välkommen till forumet Dag ! ;)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Drivknutar r1150rt 2003

Inläggav Dag Wassberg » 2022-02-20/15:43

Tack för tips och välkomnande!
Jag fick in en skruvmejsel underifrån och knäckte bakåt och då släppte den! Jag får fortfarande inte loss knuten som går till final drive så nu har jag drivaxel "låst" i swingen. Det kanske inte spelar någon roll.. Jag vet inte om det blir svårare att montera ihop istället för att ha knuten på final drive som jag sett på you tube och i böcker. Jag kommer iofs inte åt att fetta in splines på drivaxeln utan bara på motor och final driv. tar gärna emot tips och synpunkter på det.
Hls/Dagge
Dag Wassberg
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2022-02-20/11:43

Re: Drivknutar r1150rt 2003

Inläggav F800åkare » 2022-02-20/17:02

Kan vara brist på fett som gett rost på splines, därav det inte släpper. Inte ovanligt om punkten ej skötts på service.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst