Köra på kärra...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Köra på kärra...

Inläggav 2660158 » 2007-02-24/18:41

En nybörjare som jag undrar hur man enklast spänner fast en 1200GS resp 650GS i en bilkärra (ska bara åka några mil)... ska serva båda två nu till veckan och snön verkar ju inte ge sig :-(

Tips emottages tacksamt!
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Jag är ingen expert...

Inläggav ansod » 2007-02-24/20:13

...men jag har kört mina cyklar på kärra några gånger. Ställ mc:n på sidostödet. Fäst remmar i pakethållare och styre. Tryck ihop fjädringen och spänn banden. Se till så att du har fäst banden på ett sådant sätt att de både tar sidorörelser och rörelser i längsled. Att jag fäst i pkt-hållare och styre är för att trycka ihop fjädringen så att mc:n inte gungar. Att dra en rem över sadeln är inte heller någon dum idé. Kom ihåg att du bromsar betydligt kraftigare än du accelererar - förankra därefter.
Använd hellre en rem för mycket än en för lite!
Lycka till!
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav hpngs1000 » 2007-02-26/21:08

boxter;7684 skrev:Tips emottages tacksamt!

Dagens!

Enklast är att köra fram hojen mot flakets främre läm, ställ hojen på sidostödet, fäst ett spännband i vänster styrhalva någonstans, tighta till bandet (inte för mycket), gör samma sak på höger sida, väg upp hojen till höger genom att spänna bandet på höger styrhalva. På så vis spänner du ner framgaffeln.

Slå ett annat band eller rep runt bakhjulet och fäst i båda ändarna så att hjulet inte kan flytta sig i sidled!

Done!

Enklare än så blir det inte. Har kört på det viset hundratals mil utan problem.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-26/23:06

ansod;7686 skrev:...men jag har kört mina cyklar på kärra några gånger. Ställ mc:n på sidostödet. Fäst remmar i pakethållare och styre. Tryck ihop fjädringen och spänn banden.

Ett bra sätt att knäcka ett sidostöd. Eller göra hål i vagnen om du har otur... Frakta alltid "stödlöst". Hojen så upprätt som det bara är möjligt.

ansod;7686 skrev:Se till så att du har fäst banden på ett sådant sätt att de både tar sidorörelser och rörelser i längsled. Att jag fäst i pkt-hållare och styre är för att trycka ihop fjädringen så att mc:n inte gungar.


Ett säkert sätt att få riktigt mycket tryck i spännbanden... Fäst så mycket du kan i så fjädringsdöda saker som möjligt. T.ex. är det ypperligt att fästa en 1200GS i nedre gaffelkronan. Du har då nästan hela hojens fjädring OVANFÖR fästpunkten och den får jobba så som den är tänkt att arbeta.


ansod;7686 skrev:Att dra en rem över sadeln är inte heller någon dum idé.


Ett utmärkt sätt att göra sönder sadel, fjädring, ramlager och i vissa fall knäcka hela ramen eller skapa lite koola sprickor.

ansod;7686 skrev:Kom ihåg att du bromsar betydligt kraftigare än du accelererar - förankra därefter.
Använd hellre en rem för mycket än en för lite!
Lycka till!


Nä, nu ska jag sluta vara elak. Det sista är helt korrekt. Bäst är därför att låta framdäcket stå mot något fast, t.ex. framkläppen. Om det saknas, bygg något.

Teorin är att låta hojens fjädring på jobba med det den är bäst på, fjädra hojen, i så stor utsträckning som möjligt. Att spänna ner fjädringen hjälper inte mycket, om du inte spänner den stum och då riskerar du att förstöra den istället. Om du spänner ner fjädringen moderat, så att hojen förvisso står men fjädringen kan jobba neråt lite, så blir det enorma påfrestningar när den returnerar. Om inte på spännbanden så på lager och annat.

Jag har sett en HD spännas på det sätt som ansod beskriver på en finlandsbåt. Det var inte mycket kvar av den hojen...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Mad Gerald » 2007-02-26/23:52

Lägg den på sidan å sen ett rejält lass med plank fastspännt ovanpå så ligger den kvar:D
Mad Gerald
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2006-08-13/21:10

Inläggav Torparen » 2007-02-27/00:01

Jag har fraktat cyklar på släp från Tyskland på så sätt som HPNGS1000 beskriver och det har gått mycket bra. Framhjul mot framstam och två band diagonalt framåt som spänner ner och ihop framgaffeln rejält, bara att spänna på. Ett band som håller bakänden i styr om man skulle köra i diket.. och sedan är det bara att köra. Cykeln står kanonstadigt och framgaffeln tar ingen skada av detta, (varför skulle den inte tåla att stå i spänn??).

Bärgare, crossåkare och transportörer som fraktar hojar på kors och tvärs använder också denna metod, så nog fungerar den.

Autozug använder dock en annan metod med fyra spännband, och hojen på sidostödet. Först så sätter man banden på vänster sida utan att spänna, och sedan spänner man ner hojen med banden på högersidan, och avlastar sålunda sidostödet samtidigt som man spänner ner hojen mot "bildäck". Funkar bevisligen också bra.. Största anledning till denna metod torde vara avsaknad av framstam att sätta framhjulet mot.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Thomas Weglert » 2007-02-27/08:33

Lime;7776 skrev:Ett bra sätt att knäcka ett sidostöd. Eller göra hål i vagnen om du har otur... Frakta alltid "stödlöst". Hojen så upprätt som det bara är möjligt.



Ett säkert sätt att få riktigt mycket tryck i spännbanden... Fäst så mycket du kan i så fjädringsdöda saker som möjligt. T.ex. är det ypperligt att fästa en 1200GS i nedre gaffelkronan. Du har då nästan hela hojens fjädring OVANFÖR fästpunkten och den får jobba så som den är tänkt att arbeta.




Ett utmärkt sätt att göra sönder sadel, fjädring, ramlager och i vissa fall knäcka hela ramen eller skapa lite koola sprickor.



Nä, nu ska jag sluta vara elak. Det sista är helt korrekt. Bäst är därför att låta framdäcket stå mot något fast, t.ex. framkläppen. Om det saknas, bygg något.

Teorin är att låta hojens fjädring på jobba med det den är bäst på, fjädra hojen, i så stor utsträckning som möjligt. Att spänna ner fjädringen hjälper inte mycket, om du inte spänner den stum och då riskerar du att förstöra den istället. Om du spänner ner fjädringen moderat, så att hojen förvisso står men fjädringen kan jobba neråt lite, så blir det enorma påfrestningar när den returnerar. Om inte på spännbanden så på lager och annat.

Jag har sett en HD spännas på det sätt som ansod beskriver på en finlandsbåt. Det var inte mycket kvar av den hojen...


Precis så har Bengt lärt mig. Måste således vara helt korrekt:)

God morgon
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-27/10:46

Torparen;7780 skrev:(varför skulle den inte tåla att stå i spänn??).


Främst för att packboxarna i fjäderbenen inte är till för att vara statiskt ihoptryckta utan ta en aktiv belastning neråt och sedan jobba tillbaka. Samma sak gäller för chimsen som reglerar dämpning och retur. Om dessa belastas konstant kan de gå sönder. Öhlins rekommenderar starkt (vilket är ungefär samma sak som att de ger en order) att man skall frakta hojar med deras dämpare med så lite ihoptryckt fjäder som möjligt.

Torparen;7780 skrev:Bärgare, crossåkare och transportörer som fraktar hojar på kors och tvärs använder också denna metod, så nog fungerar den.

Autozug använder dock en annan metod med fyra spännband, och hojen på sidostödet. Först så sätter man banden på vänster sida utan att spänna, och sedan spänner man ner hojen med banden på högersidan, och avlastar sålunda sidostödet samtidigt som man spänner ner hojen mot "bildäck". Funkar bevisligen också bra.. Största anledning till denna metod torde vara avsaknad av framstam att sätta framhjulet mot.

//L-E Jönsson


Stämmer. Men om vi tar bärgare först. De fraktar primärt hojar som är trasiga och BRYR sig inte om det går sönder lite mer.

Crosshojar har en helt annan form av fjäderben med mycket längre slag och annan anatomi men även här är belastningen på fjädringen relativt liten. Istället så är hojen kryssfäst så att den står stilla i horizontal-led men inte i vertikalled.

Autozug har en sak mindre att ta hänsyn till. Ojämn väg. Tågräls är relativt slät och vagnarna i sig är hyffsat dämpade.

Men jag tänker inte tvinga på någon något speciellt sätt. Jag surrar alltid, och kommer alltid att surra, min hoj själv så som jag vill ha den surrad.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-27/10:47

Thomas Weglert;7783 skrev:Precis så har Bengt lärt mig. Måste således vara helt korrekt:)

God morgon
Thomas Weglert


Det är korrekt på en landsvägs/sporthoj med kort och rapp fjädringsväg. På en seriös grusbusare är kan det vara läge att dämpa rörelserna lite.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Tack Lime

Inläggav ansod » 2007-02-27/11:04

Tack, nu har jag lärt mig lite mer. De hojar jag transporterat mest är offroadhojar - alltså har jag ju inte gjort helt fel. Tydligen har den som lärde mig långt ifrån dina kunskaper. Obs. Läs inte detta som ett ironiskt inlägg - jag erkänner gärna att jag har fel då och då!
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-27/11:26

Om jag också skulle vara med och hacka en smula så skulle jag vilja sammanfatta i två viktiga saker.

1. Spänn aldrig en hoj mot ett stöd. Vare sig det är sidostöd eller ännu värre centralstöd. Däremot använde det gärna som hjälp vis anspänningen, som HPGNS skriver.

2. Försök så långt möjligt spänna ner den ofjädrade vikten. Inte den fjädrade. Ibland lättare sagt än gjort. Men det är alltid bra att ha en strävan. Däremot våra Telelever-BMW är helt underbara att spänna i det ofjädrade och man behöver inte vara orolig för packboxar och ventiler som Lime skriver.


Jag använder en "ränna" för framhjulet bestående av två st två-tum-fyra men det är ju lätt att göra om man har egen vagn och kör hoj väldigt mycket på släpet.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-27/11:43

ansod;7789 skrev:Tack, nu har jag lärt mig lite mer. De hojar jag transporterat mest är offroadhojar - alltså har jag ju inte gjort helt fel. Tydligen har den som lärde mig långt ifrån dina kunskaper. Obs. Läs inte detta som ett ironiskt inlägg - jag erkänner gärna att jag har fel då och då!


Det gör jag inte och jag vill inte kalla de kunskaper som du fått lära dig fel. Kanske bara lite gammalmodiga.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-02-27/14:16

Som "startare" av denna tråd vill jag bara säga att jag nu precis är hemkommen och har fraktat upp min och tjejens moppe för service respo inbyte. Allt gick bra tack vare alla bra tips!

TACK! Från en stolt R1200GSA -07-ägare - som bara väntar på att köra ut den ur hallen - om det bara kund sluta snöa!!!
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav GOJL » 2007-02-27/16:12

Lime;7787 skrev:Främst för att packboxarna i fjäderbenen inte är till för att vara statiskt ihoptryckta utan ta en aktiv belastning neråt och sedan jobba tillbaka.


Jepp!

Lyckades faktiskt få ena packpoxen att börja läcka, pga. för hårt nerdragen framgaffel under för lång tid på en Dakar.

Av erfarenhet blir man rik, men inte i börsen....;)
Användarvisningsbild
GOJL
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2006-06-15/01:00

Bäst om den får rulla för egen maskin.

Inläggav Boss » 2007-02-27/20:12

HPNGS1000;7766 skrev:Dagens!

Enklast är att köra fram hojen mot flakets främre läm, ställ hojen på sidostödet, fäst ett spännband i vänster styrhalva någonstans, tighta till bandet (inte för mycket), gör samma sak på höger sida, väg upp hojen till höger genom att spänna bandet på höger styrhalva. På så vis spänner du ner framgaffeln.

Slå ett annat band eller rep runt bakhjulet och fäst i båda ändarna så att hjulet inte kan flytta sig i sidled!

Done!

Enklare än så blir det inte. Har kört på det viset hundratals mil utan problem.


Ibland är det skönt att veta att man inte är ensam om att ha gjort "galet". Jag har precis som Du och Torparen anammat denna metod och kan bara konstatera att den fungerar lika bra på bmw som japanska motorcyklar. De förstsnämnda är ju lite speciella tillika dess anhängare.;)
Vill med dessa ord bara poängtera att det är skillnad på att spänna och tokspänna.
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Lime » 2007-02-27/20:45

Sedan är det också skillnad på att frakta den 1 mil till service och 26 mil till Gälleråsen eller liknande.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Spännande

Inläggav Hans Säfström » 2007-02-27/21:02

Varför spänna över fjädrad vikt sadlar packväskor osv?
Enklast OM det går är ju att göra som Bengt Och Lime tipsar om.
Finns ingen anledning att fresta fjädring mm om det inte behövs.
Fyra remmar , växel ilagd framhjul i ett hörn eller längst fram i kärran gärna i ränna kan jag väl spä på med .:rolleyes:
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-02-28/08:25

Hans S;7813 skrev:Varför spänna över fjädrad vikt sadlar packväskor osv?
Enklast OM det går är ju att göra som Bengt Och Lime tipsar om.
Finns ingen anledning att fresta fjädring mm om det inte behövs.
Fyra remmar , växel ilagd framhjul i ett hörn eller längst fram i kärran gärna i ränna kan jag väl spä på med .:rolleyes:


Just så enkelt är det och jag är tacksam för Bengts visdom. Innan jag körde iväg min hoj till Umeå i höstas hande jag tänkt alldeler i onödan i helt andra baner, typ tusen remmar kors och tvärs över hela hojen.

Det behövs tre punkter för att spänna fast en MC, en radiomast eller en segelbåtsmast. I de två sistnämnda fallen krånglar man aldrig till det. Varför då göra det med MC:N

Sargen fram är punkt nr 1. Två sidostöttor ett från varje gaffelben är två resp tre. Vill man sedan fixera bakhjulet mot sidoförflyttning så är väl det ok.

God morgon
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Hur gör proffsen?

Inläggav Boss » 2007-02-28/09:31

Thomas Weglert;7783 skrev:
Teorin är att låta hojens fjädring på jobba med det den är bäst på, fjädra hojen, i så stor utsträckning som möjligt.


Nu är det som så att som erfaren lastbilschaufför kör man aldrig med last som kan röra sig(mindre levande krafter). Detta är ett faktum som är man inte ändrat på i generationer. Jag skulle kunna utveckla detta närmare men jag har faktiskt inte tiiiiiiid.:D
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav 2660158 » 2007-02-28/09:49

Boss;7837 skrev:Nu är det som så att som erfaren lastbilschaufför kör man aldrig med last som kan röra sig(mindre levande krafter). Detta är ett faktum som är man inte ändrat på i generationer. Jag skulle kunna utveckla detta närmare men jag har faktiskt inte tiiiiiiid.:D


Underbart... ett gammalt klassiskt uttryck/citat från den underbara filmen Göta Kanal ;-)
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-28/21:30

Boss;7837 skrev:Nu är det som så att som erfaren lastbilschaufför kör man aldrig med last som kan röra sig(mindre levande krafter). Detta är ett faktum som är man inte ändrat på i generationer. Jag skulle kunna utveckla detta närmare men jag har faktiskt inte tiiiiiiid.:D


Jo det förstår jag mycket väl, men vid biltransporter har jag för mig att man surrar hjulen, inte karossen...... Det är ju samma tanke som vid mc-surrning...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Torparen » 2007-03-01/00:54

Marie;7871 skrev:Jo det förstår jag mycket väl, men vid biltransporter har jag för mig att man surrar hjulen, inte karossen...... Det är ju samma tanke som vid mc-surrning...


Jo, men de har en helt annan anatomi.. å så står de stilla i horisonten men rör sig i vertrikeln...:D

Skämt åsido, alla sätt är bra utom de dåliga.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Ripper » 2007-03-03/18:02

När jag körde min cross på flaket på pickup'en så hade jag en eminent plastpryl från UFO-plast som man satte in mellan framdäcket och nedre gaffelkronan, vilket gjorde att man med två shortstraps på styret ner till golvet fick crossen att stå helt still utan att varken fjädra eller trycka några packboxar.
I övrigt så håller jag med i teorin om att inte spänna med några stöd inblandade.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst