boxter;7684 skrev:Tips emottages tacksamt!
ansod;7686 skrev:...men jag har kört mina cyklar på kärra några gånger. Ställ mc:n på sidostödet. Fäst remmar i pakethållare och styre. Tryck ihop fjädringen och spänn banden.
ansod;7686 skrev:Se till så att du har fäst banden på ett sådant sätt att de både tar sidorörelser och rörelser i längsled. Att jag fäst i pkt-hållare och styre är för att trycka ihop fjädringen så att mc:n inte gungar.
ansod;7686 skrev:Att dra en rem över sadeln är inte heller någon dum idé.
ansod;7686 skrev:Kom ihåg att du bromsar betydligt kraftigare än du accelererar - förankra därefter.
Använd hellre en rem för mycket än en för lite!
Lycka till!
Lime;7776 skrev:Ett bra sätt att knäcka ett sidostöd. Eller göra hål i vagnen om du har otur... Frakta alltid "stödlöst". Hojen så upprätt som det bara är möjligt.
Ett säkert sätt att få riktigt mycket tryck i spännbanden... Fäst så mycket du kan i så fjädringsdöda saker som möjligt. T.ex. är det ypperligt att fästa en 1200GS i nedre gaffelkronan. Du har då nästan hela hojens fjädring OVANFÖR fästpunkten och den får jobba så som den är tänkt att arbeta.
Ett utmärkt sätt att göra sönder sadel, fjädring, ramlager och i vissa fall knäcka hela ramen eller skapa lite koola sprickor.
Nä, nu ska jag sluta vara elak. Det sista är helt korrekt. Bäst är därför att låta framdäcket stå mot något fast, t.ex. framkläppen. Om det saknas, bygg något.
Teorin är att låta hojens fjädring på jobba med det den är bäst på, fjädra hojen, i så stor utsträckning som möjligt. Att spänna ner fjädringen hjälper inte mycket, om du inte spänner den stum och då riskerar du att förstöra den istället. Om du spänner ner fjädringen moderat, så att hojen förvisso står men fjädringen kan jobba neråt lite, så blir det enorma påfrestningar när den returnerar. Om inte på spännbanden så på lager och annat.
Jag har sett en HD spännas på det sätt som ansod beskriver på en finlandsbåt. Det var inte mycket kvar av den hojen...
Torparen;7780 skrev:(varför skulle den inte tåla att stå i spänn??).
Torparen;7780 skrev:Bärgare, crossåkare och transportörer som fraktar hojar på kors och tvärs använder också denna metod, så nog fungerar den.
Autozug använder dock en annan metod med fyra spännband, och hojen på sidostödet. Först så sätter man banden på vänster sida utan att spänna, och sedan spänner man ner hojen med banden på högersidan, och avlastar sålunda sidostödet samtidigt som man spänner ner hojen mot "bildäck". Funkar bevisligen också bra.. Största anledning till denna metod torde vara avsaknad av framstam att sätta framhjulet mot.
//L-E Jönsson
Thomas Weglert;7783 skrev:Precis så har Bengt lärt mig. Måste således vara helt korrekt:)
God morgon
Thomas Weglert
ansod;7789 skrev:Tack, nu har jag lärt mig lite mer. De hojar jag transporterat mest är offroadhojar - alltså har jag ju inte gjort helt fel. Tydligen har den som lärde mig långt ifrån dina kunskaper. Obs. Läs inte detta som ett ironiskt inlägg - jag erkänner gärna att jag har fel då och då!
Lime;7787 skrev:Främst för att packboxarna i fjäderbenen inte är till för att vara statiskt ihoptryckta utan ta en aktiv belastning neråt och sedan jobba tillbaka.
HPNGS1000;7766 skrev:Dagens!
Enklast är att köra fram hojen mot flakets främre läm, ställ hojen på sidostödet, fäst ett spännband i vänster styrhalva någonstans, tighta till bandet (inte för mycket), gör samma sak på höger sida, väg upp hojen till höger genom att spänna bandet på höger styrhalva. På så vis spänner du ner framgaffeln.
Slå ett annat band eller rep runt bakhjulet och fäst i båda ändarna så att hjulet inte kan flytta sig i sidled!
Done!
Enklare än så blir det inte. Har kört på det viset hundratals mil utan problem.
Hans S;7813 skrev:Varför spänna över fjädrad vikt sadlar packväskor osv?
Enklast OM det går är ju att göra som Bengt Och Lime tipsar om.
Finns ingen anledning att fresta fjädring mm om det inte behövs.
Fyra remmar , växel ilagd framhjul i ett hörn eller längst fram i kärran gärna i ränna kan jag väl spä på med .:rolleyes:
Thomas Weglert;7783 skrev:
Teorin är att låta hojens fjädring på jobba med det den är bäst på, fjädra hojen, i så stor utsträckning som möjligt.
Boss;7837 skrev:Nu är det som så att som erfaren lastbilschaufför kör man aldrig med last som kan röra sig(mindre levande krafter). Detta är ett faktum som är man inte ändrat på i generationer. Jag skulle kunna utveckla detta närmare men jag har faktiskt inte tiiiiiiid.
Boss;7837 skrev:Nu är det som så att som erfaren lastbilschaufför kör man aldrig med last som kan röra sig(mindre levande krafter). Detta är ett faktum som är man inte ändrat på i generationer. Jag skulle kunna utveckla detta närmare men jag har faktiskt inte tiiiiiiid.
Marie;7871 skrev:Jo det förstår jag mycket väl, men vid biltransporter har jag för mig att man surrar hjulen, inte karossen...... Det är ju samma tanke som vid mc-surrning...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst