BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-04-25/14:25

Jag vill minnas att herr Gross berättade varför för ett bra tag sedan, och anledningen skulle vara att grafitoljan tränger sig in och smörjer fint överallt, samt inte dra åt sig massa smuts som klibbar igen.
Förhoppningsvis minns jag rätt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-04-25/15:44

Måns Ulveståhl skrev:Jag vill minnas att herr Gross berättade varför för ett bra tag sedan, och anledningen skulle vara att grafitoljan tränger sig in och smörjer fint överallt, samt inte dra åt sig massa smuts som klibbar igen.
Förhoppningsvis minns jag rätt.


Jag har för mig att det var något i den stilen jag läste, men ville inte låtsas att jag visste så jag tog rådet, tack för förklaringen!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-04-25/23:13

På min har det fungerat, men fungerar det inte på din så är problemet större.
Lämna in hojen för nytt tanklock i så fall.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-05-01/17:26

Då är garantiservice inbokad första tiden Motorrad Center Stockholm´s nya verkstad i Södertälje, den 11 maj....ZZzz.. visst bra MEN långt bort. ;)

Så jag undrar helt ärligt vad ni tycker om att köra med locket öppet? jag måste ju ändå köra dit med det öppet när jag lämnar in hojen.
Jag tänkte å ena sidan är det dumt om jag kör omkull eller blir påkörd så kan det ju sluta tråkigt, men också är det risk att locket studsar och man skvätter ut bensin på kläder och hoj om det är igen/ned vinklat?

Ni behöver ju kanske inte börja bråka om det är dumt eller ok att göra :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-01/20:28

Jag vill minnas, att salig Bosse Rindar en gång i forntiden löste problemet med en gammaldags termoskork - alltså en konisk tingest av äkta kork, som han tryckte fast i hålet.
Huruvida metoden är rekommendabel, vet jag inte, men det borde vara bättre än att köra utan något alls.
Till det kommer problemet, att jag inte vet, om det går att hitta en gammaldags termoskork idag!
Frågan är, om du skulle kunna lösa det med korken från en flaska bubbel? Eller om en sådan kork är för liten?

Bubbel är gott (även alkoholfritt, om så önskas), och du har tid att prova - ifall du inte får något bättre förslag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Kenneth Lundgren » 2022-05-01/21:11

Jag minns att jag i all hast glömde locket vid en tankning för länge sedan. Jag kände efter några minuters körning att det började svida i grenen, såg att det skvalpade ut från tanken och for bakåt. Såg att byxorna var rätt blöta nu men jag var ändå tvungen att vända tillbaka. Lite halvt stående för att inte blöta ned ytterligare och försöka vädra torka skrevet, för nu sved det ordentligt. Om jag hade haft några veneriska sjukdomar så var det säkert borta nu. :D
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-05-04/15:30

Då blir det inget körande förrän tanklocksproblemet är fixat. :|
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-05-04/17:00

Hej

Jag fick problem med tanklocket på min nya maskin häromdagen, det är en 1250RT så det borde vara ganska snarlikt. Om det är ett liknande problem är en annan sak.
Runt tanklocket sitter en ring som hålls fast med 6 st torxskruvar. Dessa sitter om du sitter på sadeln kl 1, 3, 5, 7,9 och 11. De två som sitter kl 1 och 11, alltså längst ifrån dig som förare, kan lossas en aning med en torxmejsel. Om din konstruktion är likadan som min så är det inte en komplett ring som omsluter tanklocket utan det är ett stycke som går från kl 2 -> 10 och en kortare bit mellan dessa som gör cirkeln komplett. Lossar du med de två skruvar jag nämner så lättar trycket och du kan enklare öppna tanklocket.

På väg till verkstaden (garanti så man vill inte pilla i onödan) så hade jag med torxmejseln som reserv. För att inte behöva pilla varje gång som jag skulle tanka så lät jag bli att "dra åt sista tusendels mm" på skruvarna kl 11 och 1, jag drog till så att tanklocket satt på plats och var tätt men jag spände inte det sista. Vill man så kan gör det men då behöva ta fram torxhuvudnyckel vid tankning.

Väl på verkstaden var det några minuters jobb med lite smörjning, vet ej med vad, så var det klart.

Hoppas det funkar för dig också.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-05-04/19:59

Magnus Brobeck skrev:Hej

Jag fick problem med tanklocket på min nya maskin häromdagen, det är en 1250RT så det borde vara ganska snarlikt. Om det är ett liknande problem är en annan sak.
Runt tanklocket sitter en ring som hålls fast med 6 st torxskruvar. Dessa sitter om du sitter på sadeln kl 1, 3, 5, 7,9 och 11. De två som sitter kl 1 och 11, alltså längst ifrån dig som förare, kan lossas en aning med en torxmejsel. Om din konstruktion är likadan som min så är det inte en komplett ring som omsluter tanklocket utan det är ett stycke som går från kl 2 -> 10 och en kortare bit mellan dessa som gör cirkeln komplett. Lossar du med de två skruvar jag nämner så lättar trycket och du kan enklare öppna tanklocket.

På väg till verkstaden (garanti så man vill inte pilla i onödan) så hade jag med torxmejseln som reserv. För att inte behöva pilla varje gång som jag skulle tanka så lät jag bli att "dra åt sista tusendels mm" på skruvarna kl 11 och 1, jag drog till så att tanklocket satt på plats och var tätt men jag spände inte det sista. Vill man så kan gör det men då behöva ta fram torxhuvudnyckel vid tankning.

Väl på verkstaden var det några minuters jobb med lite smörjning, vet ej med vad, så var det klart.

Hoppas det funkar för dig också.

MVH Magnus


Vad tråkigt att du också fått problem Magnus! :cry: även om felet inte är direkt vanligt så uppfattar jag det som lite för ofta förekommande ändå...
Och jo jag trodde jag hade beskrivit att det var precis som du beskrev som jag fick upp locket.
Men sedan hoppades jag att det räckte med att smörja, vilket åtminstone jag inte lyckades med, så felet kvarstår och jag har en inbokad tid den 11 maj för att åtgärda det medans jag väntar med ett nytt lock, så det tråkiga är ATT det hände men också att jag beslutat att inte köra och missar en del av En svenska mc klassiker, och valet är mitt men det känns inte värt det att chansa.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-05-11/17:07

*Tanklocks uppdatering*

Idag hade jag bokad tid för garanti åtgärd av mitt strulande tanklock, detta var i Motorradcenter Stockholms nya (enbart) verkstad "söder om stan" närmare bestämt Södertälje, och det var inte helt knappt skyltat då dom bara haft öppet några dagar.
Jag körde från Strängnäs med halvfulltank och locket i nedre läget men inte låst och det funkade, inte en droppe skvalpade ur, men så blev det också E20, lite tråkigt men jag lyckades pricka en störtskur i mina icke vattentäta kläder :D

Jag satt i pratade i telefon men en kompis medans arbetet utfördes och vips var dom klara, allt gick bra och fick också veta att dom kollat däcktryck och fyllt på, kollat ljusinställningen (ställde upp ljusbilden något)samt dragit åt kopplingshandtaget som glappade aningen.
Och det kostade inte en krona, ja utom soppa fram och åter, men det är ju glädjepengar ;)

Jag får bättre och bättre känsla för denna firma....och jag sörjer lite att jag är otrogen mot Lundgrens Motor i Avesta men jag tänker också så att jag stödjer min lokala firma.

Får jag säga IGEN att hojen är helt fantastisk...DEN ÄR HELT FANTASTISK :D för mina behov och önskemål kan jag inte fantisera vilken annan modell som skulle passa mig bättre, men det sa jag om min GS också, och om min GT :?

Som jag alltid har sagt, "jag är inte sämre karl än att jag kan vända kappan efter vinden" 8-)

Skål nu blir det P-öl
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Föregående

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 1 gäst