Jag vill minnas att herr Gross berättade varför för ett bra tag sedan, och anledningen skulle vara att grafitoljan tränger sig in och smörjer fint överallt, samt inte dra åt sig massa smuts som klibbar igen.
Förhoppningsvis minns jag rätt.
Måns Ulveståhl skrev:Jag vill minnas att herr Gross berättade varför för ett bra tag sedan, och anledningen skulle vara att grafitoljan tränger sig in och smörjer fint överallt, samt inte dra åt sig massa smuts som klibbar igen.
Förhoppningsvis minns jag rätt.
Magnus Brobeck skrev:Hej
Jag fick problem med tanklocket på min nya maskin häromdagen, det är en 1250RT så det borde vara ganska snarlikt. Om det är ett liknande problem är en annan sak.
Runt tanklocket sitter en ring som hålls fast med 6 st torxskruvar. Dessa sitter om du sitter på sadeln kl 1, 3, 5, 7,9 och 11. De två som sitter kl 1 och 11, alltså längst ifrån dig som förare, kan lossas en aning med en torxmejsel. Om din konstruktion är likadan som min så är det inte en komplett ring som omsluter tanklocket utan det är ett stycke som går från kl 2 -> 10 och en kortare bit mellan dessa som gör cirkeln komplett. Lossar du med de två skruvar jag nämner så lättar trycket och du kan enklare öppna tanklocket.
På väg till verkstaden (garanti så man vill inte pilla i onödan) så hade jag med torxmejseln som reserv. För att inte behöva pilla varje gång som jag skulle tanka så lät jag bli att "dra åt sista tusendels mm" på skruvarna kl 11 och 1, jag drog till så att tanklocket satt på plats och var tätt men jag spände inte det sista. Vill man så kan gör det men då behöva ta fram torxhuvudnyckel vid tankning.
Väl på verkstaden var det några minuters jobb med lite smörjning, vet ej med vad, så var det klart.
Hoppas det funkar för dig också.
MVH Magnus
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst