BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-14/18:09

Idag kom jag hem med min nya Bmw R 1250 RS från 2020 och det känns så bra! :D

Resan fram och åter Strängnäs - Kumla -Strängnäs med släpvagn för att byta in min fd Bmw F 800 GT 2014 tog längre än beräknat så nu hemma 17:30 håller jag emot lusten att åka ut på en tur fastän det är svårt, det börjar skymma och bli kallt så det får bli i morgon :?

Min resa var för en 2011 Bmw R 1200 GS som jag sålde 2020 då jag kände en minskad lust att köra, så kom våren 2021 och plötsligt stod jag med ova 800 GT och mitt liv förändrades...eller åtminstone lite, lusten kom tillbaka och vore det inte för Corona så hade det blivit än mer åka.
i januari 2022 hittar jag ovan RS och tänker...hmm en GT i lite större kläder?

Så välkommen
Bild

Firman jag handlade av är ny för mig, Carlbarks Motor i Kumla och jag har fått jättetrevlig och framför allt seriös hjälp!

Har nu en fullutrustad RS jag hoppas och tror att jag kommer uppskatta denna ännu mer än min GT...vi får se.

Jag har kört kanske 100 meter och när jag drar igång den för första gången så mullrar den trevligt, om det har något med det Acrapovic system förre ägaren satt på vet jag ej men det är MYCKET snyggare!
Den känns rejält tyngre än min GT, inte något jag eftersökt och gärna vore utan men så är det.
Den har låg sadel som förre ägaren satt dit och jag når enkelt ned med fötterna i backen och med lite böjda knän så den känns säker, men när jag vänder på gatan i låg fart så känns tyngden på cykeln.

Jag sitter mer upprätt än vad jag föreställde mig och knävinkeln är absolut skarpare, men detta kräver en tur på många mil innan jag har en åsikt om, och en låg sadel är ju hårdare men vi får se hur den funkar, kanske blir en komfortsadel senare...
Gillar sittställningen då jag känner att jag greppar bra med knäna vid tanken och det känns igen som att jag sitter " I " cykeln snarare än "PÅ" som jag tyckte ibland på min GS.
Färgen är blank svart....suck.... :? inte det jag valt om jag fick välja men så är det

TFT skärmen tycker jag sitter lågt, eller så är jag kort men jag får snegla lite för att se nedersta delen, tror det är några millimeter styrhöjare på den också?

Framifrån med tror det heter daytime running lights eller dagljus ser den elak ut på et bra sätt :twisted:

Så det var denna dagen, nu skall jag försöka lista ut hur jag....

Får lös GPS från fästet
Kopplar ihop, Hjälm, GPS, Intercom, Telefon och cykel
lägga väskorna i förrådet och sätta på nya BMW Black line lilla mjukväska bak och se OM den är smidig för dagsturer
Läsa manual för alla inställningar osv......

:D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-14/18:51

Peter Nordlund skrev:... kanske blir en komfortsadel senare...
Gillar sittställningen ...

Grattis, Peter! Jag tror, att du är "in the beginning of a beautiful friendship" (aningen fritt efter Humphrey Bogart i Casablanca). På något sätt borde du väl kunna få tillfälle att prova hojen med normalhög originalsadel - eller har du redan provat en sådan?
Touringspecialisten säljer Wunderlichs sadlar - ett klart uppköp på RT. Min Wunderlichsadel är lite bredare än originalet, vilket gör hojen en aning "högre". Om du funderar på en Wunderlichsadel, är mitt enkla råd att du kontaktar Mats Espersson via telefon eller e-post, så får du veta mer direkt från källan.

Övriga "problem", som du listar ovan, är av synnerligen godartad karaktär. De kommer att vara lösta inom kort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav BmwMats » 2022-03-14/18:55

Grattis Peter, så roligt att du har fått hem din nya kamrat. :D

Lycka till, vi hörs och ses frampå, kör vackert och ha en riktigt trevlig kväll nu.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Roger Gross » 2022-03-14/19:12

Hej Peter,
Betr Wunderlich och deras komfortsadlar:
Carlbarks - där du köpt din RS - är en Wunderlich Premium Dealer. Med viss sannolikhet har Carlbarks provsadlar hemma i butiken.
Mvh,
Roger
PS Fundera över om du verkligen vill ha styrhöjare på din RS. Triangeln STYRE, SADEL och FOTPINNAR ger med styrhöjare inte den av konstruktören tänkt ergonomin. Men den individuella kroppslängden ska naturligtvis beaktas.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-15/08:09

Bror Gårdelöf skrev:
Peter Nordlund skrev:... kanske blir en komfortsadel senare...
Gillar sittställningen ...

Grattis, Peter! Jag tror, att du är "in the beginning of a beautiful friendship" (aningen fritt efter Humphrey Bogart i Casablanca). På något sätt borde du väl kunna få tillfälle att prova hojen med normalhög originalsadel - eller har du redan provat en sådan?
Touringspecialisten säljer Wunderlichs sadlar - ett klart uppköp på RT. Min Wunderlichsadel är lite bredare än originalet, vilket gör hojen en aning "högre". Om du funderar på en Wunderlichsadel, är mitt enkla råd att du kontaktar Mats Espersson via telefon eller e-post, så får du veta mer direkt från källan.

Övriga "problem", som du listar ovan, är av synnerligen godartad karaktär. De kommer att vara lösta inom kort.


Jo jag kan ju förtydliga att lära sig hur saker fungerar är ju också kul, så det är ännu inget problem :D

Och sadel faller ju in där också, jag behöver prova lite innan jag har en åsikt, tack för tipsen!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-15/08:10

BmwMats skrev:Grattis Peter, så roligt att du har fått hem din nya kamrat. :D

Lycka till, vi hörs och ses frampå, kör vackert och ha en riktigt trevlig kväll nu.

/BmwMats


Tack Mats! :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-15/08:15

Roger Gross skrev:Hej Peter,
Betr Wunderlich och deras komfortsadlar:
Carlbarks - där du köpt din RS - är en Wunderlich Premium Dealer. Med viss sannolikhet har Carlbarks provsadlar hemma i butiken.
Mvh,
Roger
PS Fundera över om du verkligen vill ha styrhöjare på din RS. Triangeln STYRE, SADEL och FOTPINNAR ger med styrhöjare inte den av konstruktören tänkt ergonomin. Men den individuella kroppslängden ska naturligtvis beaktas.


Jag frågade Jörgen i går om just vad som fanns hemma i butik från Wunderlich och svaret var att dom beställer i princip allt på kundens begäran, vilket jag också nästan väntade mig.
Men det visade sig att det Motorskydd jag beställ och Mudguard för bakhjulet inte ännu hade kommit, lite synd men corona har tydligen ställt till det ordentligt så jag kommer att ta en tur dit och hämta det NÄR det kommit.

Gällande styrhöjare så satt den redan på som du säkert förstod, där har jag ingen>liten åsikt, men du har säker rätt, får se och känna hur det funkar och bedöma om jag kan byt/testa utan själv.

Som sagt ännu är lyckan fullständig och jag behöver bara lite tid att "lista ut" alla saker men hojen, det är ju en enorm skillnad mot dom 2 senaste maskinerna.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-15/16:57

*Första riktiga turen* check :D

Vaknar till tunga moln och dimma med isfrost på hojen (som står ute) :cry:
Tar en promenad med god vän och hans hund.
Och se runt kl 14 kommer solen fram och det gör också mc utrustningen :)

Baxar ut klumpen till innergården från min uteplats och när jag slänger över höger benet så noterar jag vad låg den är och att mitt ben viftar högre än nödvändigt!
Sitter som jag kan tänka mi man gör i sadeln på en häst, förbaskat skönt och djupt!

Startar på ett kick denna makalösa manick!

Rullar uppför den för dagen nysopade garageuppfarten och stannar till för att rulla ut och fan vad kopplingen är lättjobbad!

Väl ute på E20 mot Eskilstuna (där det känns säkrast och tråkigast att börja) drar den iväg som ett skott, jisses vad den drar iväg, klart mest av alla hojar jag haft!

Några mil på motortrafikled, filbyten, acceleration och bromsar, vind, klämmer med knäna, provar stå upp osv...
Stannar till vid Kjula Flygfält och tittar och pillar på reglage, det känns bra men mycket att testa och lära sig.

på hemvägen blir det ändå den kurviga vägen som jag normalt åker sommartid till och från jobbet, här märks tydligt att där det är skugga och i dalar är det fuktigt och halt.
hinner testa farthållare, funkar riktigt bra och vilken grej att kunna släppa/vila högerhanden, oväntat trevligt.

Och så hemma efter 5-6 mil i 8 graders väder med sol.

bra handtagsvärmare, vindruta i lägsta läget och det känns ok, ingen åsikt om det kan bli bättre eller sämre, provar över pos i morgon.
Sittställning upplever jag som väldigt upprätt, knä och vinkel känns inte som mer eller mindre problem än på min GT eller GS för den delen.
Sadeln är låg och ganska fast men känns inte som ett problem, det känns riktigt trevligt att greppa hojen med knäna, känns verkligen bra.
Shift assist eller va det heter funkar ganska bra, jag gör som man råder oss att göra växlar bara vxl 3-6 upp och ner annars med koppling.

Så min sammanfattning efter minimalt med körning är att inte på en enda punkt blev jag besviken, det mesta gjorde mig upprymd eller mycket upprymd, den går som den gick på räls på vägen, maken till hoj att ligga stabilt har jag inte upplevt.
Acra systemet mullrar trevligt och när jag gasar på vid 1 tillfälle så slår jag av långt innan toppen nås....herre jisses vad den bara matar på med kraft :D :o
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav BmwMats » 2022-03-15/17:36

Roligt att du berömmer den med sådana superlativ ! :D
Jo dom tillverkar säkert finfina maskiner även nuförtiden, så man lär nog inte bli besviken.
Jag gläds åt att Du är nöjd, det är viktigt.

Glöm nu inte att sköta om Elmo & Elvis också, så dom inte glöms bort i hastigheten... :lol: ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-15/18:28

Varför är jag inte förvånad? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-16/20:49

Då har jag skummat manualen och vissa delar läst nogrannare och undrar detta.

Jag har fattat hur styrlåset funkar med keyless men då kommer frågan med larmet? jag hade larm på min gamla GS men inte på GT
Så skall/bör jag använda det eller drar det ur batteriet? (min hoj står ute när jag är hemma) kopplas stylåset i automatisk om styret är vridet åt vänster eller inte? jag gissar på INTE och då undrar jag skall jag prioritera styrlåset för larm och jag stannar på en publik plats och inte har uppsikt och då tänker jag på Svedeas försäkring som jag har med startspärr och styrlås, råd?

Hillstart? går den i automatisk i backe? den var i idag när jag skulle åka och då tryckte jag på fotbromsen och den släppte, är det så man gör att OM den är aktiverad måste man bromsa för att den skall släppa?

basic verktyg saknas under sadeln? skall det följa med? funderar på den där nyckeln för oljepåfyllningen bla



vad är detta? är det en original kontakt för laddning av batteri? tillval? eller något helt annat? behöver jag BMWs egen laddare för att funka med kontakten?


Bild
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav BmwMats » 2022-03-16/21:12

Peter, det enda jag kan svara på och vet är att batteriladdningskontakten är en Ctek, dvs INTE Bmw original.
Jag (och många andra) använder Ctek med gott resultat.

Använder mig utav en sådan här till både bilar och hojar:
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... mxs-5-0-eu

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Roger Gross » 2022-03-16/21:23

Kontakten är en CTEK-kontakt. OM det är kontakten med tre lysdioder som visar batteriets laddtillstånd så koppla bort den. Kontakten med lysdioder har visat sig att i många fall helt dra ur batteriet. Den "lurar" motorstyrdatorn att inte helt gå i viloläge - suger ur batteriet. CTEK:s kontakt UTAN dioder fungerar bra.

Larmet drar inte ur batteriet då det vid viss batterinivå stängs av för att inte omöjliggöra motorstart. (Läs instruktionsbok). Vid fulladdat batteri fungerar larmet ett antal dygn innan det stängs av för att rädda batteriet.

Hill Start Control kan ställas in för olika funktioner. (Läs instruktionsbok)

Sannolikt finns en skruvmejsel fastklämd i sadelbottnen. Om du drar ur klingan från skruvmejselskaftet ser du att skaftänden kan fungera som oljepluggsverktyg. Mejselkklingan kan stoppas i ett hål i skaftet och förstärka vridmomentet. Men den motorn drar inte olja så du behöver nog inte fundera vidare i frågan...
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
PS Instruktionsboken är lättare att läsa om man utgår från specifika frågeställningar i det alfabetiska registret.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Fredrik J » 2022-03-18/07:48

Roger Gross skrev: Men den motorn drar inte olja så du behöver nog inte fundera vidare i frågan...


Inte för att vara sån, men min 1250 drar visst olja, inga mängder men nån 1/2 l /1000 mil verkar den dra, än så länge. Oljenivåsensorn är dessutom rätt kinkig och varnar trots att det enligt siktglaset inte är nån fara ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Roger Gross » 2022-03-18/07:52

Hej Fredrik J,
Verkar som att du har anledning besöka din BMW-verkstad... :o
Mvh,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-03-18/11:24

Personligen så har jag aldrig behövt fylla på olja på min 1200 eller 1250 mellan servicetillfällena.
En tvätt då och då är allt som har behövts så det kan tolereras :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Roger Gross » 2022-03-18/11:39

Vad gäller oljenivån på en LC-boxer finns lite att säga:
OLJENIVÅN
Lägg oljenivån på kontrollfönstrets mittprick när det gäller LC-boxern och strax över mittpricken på ShiftCam - boxern. "Strax över" = 60% höjd i siktrutan.
Dessa nivåer är erfarenhetsvärden/rekommendationer för att kopplingen ska fungera optimalt. Vid en högre oljenivå står lamellerna i olja, frikopplar därmed sämre.
Å andra sidan lägg inte oljenivån klart lägre än vad som nämns ovan. I vissa körsituationer kan oljepumpen då suga luft vilket inte är optimalt...
KONTROLL OLJENIVÅ
OM man kollar oljenivån under olika förutsättningar kan man luras tro att motorn förbrukar olja och därmed överfylla.
Rätt kontrollmetod är
- Driftvarm motor
- Hojen på centralstödet på horisontellt underlag
- Vänta 5 minuter med avstängd motor
- Kolla oljenivån i siktfönstret
Ovanstående är information "från vanligtvis välunderrättat håll"...
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-18/12:02

BmwMats skrev:Peter, det enda jag kan svara på och vet är att batteriladdningskontakten är en Ctek, dvs INTE Bmw original.
Jag (och många andra) använder Ctek med gott resultat.

Använder mig utav en sådan här till både bilar och hojar:
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... mxs-5-0-eu

Mvh BmwMats


Jag har en sådan laddare som jag har använt, men vad jag minns hade den inte lysdioder på den kontakten, kan minnas fel men den är köpt för kanske 5 år sedan så denna kan ju vara nyare.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-18/12:12

Roger Gross skrev:Kontakten är en CTEK-kontakt. OM det är kontakten med tre lysdioder som visar batteriets laddtillstånd så koppla bort den. Kontakten med lysdioder har visat sig att i många fall helt dra ur batteriet. Den "lurar" motorstyrdatorn att inte helt gå i viloläge - suger ur batteriet. CTEK:s kontakt UTAN dioder fungerar bra.

Larmet drar inte ur batteriet då det vid viss batterinivå stängs av för att inte omöjliggöra motorstart. (Läs instruktionsbok). Vid fulladdat batteri fungerar larmet ett antal dygn innan det stängs av för att rädda batteriet.

Hill Start Control kan ställas in för olika funktioner. (Läs instruktionsbok)

Sannolikt finns en skruvmejsel fastklämd i sadelbottnen. Om du drar ur klingan från skruvmejselskaftet ser du att skaftänden kan fungera som oljepluggsverktyg. Mejselkklingan kan stoppas i ett hål i skaftet och förstärka vridmomentet. Men den motorn drar inte olja så du behöver nog inte fundera vidare i frågan...
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
PS Instruktionsboken är lättare att läsa om man utgår från specifika frågeställningar i det alfabetiska registret.


Tack för din input Roger!

Jag har nog en typ av kontakt liggande utan dioder tror jag, skall rota lite och se.

Jag tänkte svara dig att "näe du har fel jag har inga verktyg" för jag har kollat inna jag frågade både i manualen och under sadeln, men så tänkte jag att jag skall inte vara stöddig när du lät så säker....och du hade rätt! det vara bara det att jag "tog för givet" att det var under förarsadeln jag skulle titta....men dom satt under passagerarsadeln :oops:
Förb... :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Roger Gross » 2022-03-18/12:30

Hej Peter,
OM det är en kontakt utan lysdioder kan du utan problem använda den, då ihop med en CTEK - laddare.
CTEK är i framkant när det gäller batteriladdare - men finns andra som är likvärdiga. Dock måste du i så fall skaffa en batterikontaktkabel som passar den laddare du köper...
Hittade du skruvmejseln och såg hur den fungerar som verktyg till oljepåfyllningslocket!?
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Fredrik J » 2022-03-19/00:47

Roger Gross skrev:Hej Fredrik J,
Verkar som att du har anledning besöka din BMW-verkstad... :o
Mvh,
Roger Gross


Som tur är känner jag mig lugn på den fronten, pojkarna på Kenneths känner mig rätt väl, brukar bli ett par 1000 mila besök per år ;) Min 1250GSA hade 185 mil på mätaren när jag köpte den i juni förra året, snart dax för 2000 mila service. Får se vad dom säger...
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav BrooklynS » 2022-03-19/08:29

Grattis till en mycket fin hoj!

Vad gäller körställning så är det många gånger en vanesak. RS förutsätter lite mer aktiv körställning, men hemligheten är (eller var det för mig) att vika kroppen en aning mer vid höfterna/midjan. Dvs ryggen bekvämt mer framåtlutat men utan att hänga på handlederna. Armarna fortsatt avslappnade och böjda.

Ett bra sätt att hitta rätt körställning är att köra med en hand på styret. Dvs släpp vänsterhanden, och hitta sedan en avslappnad position med höger hand på gashandtaget och kör på. Kurvor, inbromsning, acceleration.

Det innebär också att du kommer att förankra dig bättre i hojen och bli mer medveten om bålstyrkans betydelse för balansen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-19/09:05

@BrooklynS
Tack! :)

Jo det där med hur man sitter positionerar sig tänker jag på en hel del och det går bättre och bättre, dock är jag nog dålig på att upprätthålla en stadig förankring, siter nog lite som en hösäck/bekvämt ofta, men det kanske är som uppmärksamhet den varierar på var man är, Stockholms innerstad och landsvägen i Sörmland är inte för mig lika fast än dom kanske borde, Vilda djur som hoppar fram eller 08:or ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav BmwMats » 2022-03-19/09:07

Peter Nordlund skrev:Stockholms innerstad och landsvägen i Sörmland är inte för mig lika fast än dom kanske borde, Vilda djur som hoppar fram eller 08:or ;)


Hahaha... :lol: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-19/16:50

Fråga: när jag hämtade hojen frågade jag om hur länge nyckeln med batteri håller för keaylessride och säljaren sa c.a 2 år och det låter ju bra.
Under första turen sa displayen att batteriet var dåligt och då det är en 2020 så stämmer ju det, tog fram ett batteri i lådan och satt i det och felmeddelandet försvann, kör sedan 3 dagar och idag dök meddelandet upp igen? är det sannolikt att batterierna är dåliga efter så kort tid?

Min nyckel ligger c.a 5-7 meter ifrån där hojen står parkerad utanför fönstret, kan inte lägga den värst mycket längre bort om den nu drar tjuvström? men jag trodde räckvidden var mer 1 meter? eller är det annat fel?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Olof Eriksson » 2022-03-19/17:10

Peter satte du i ett batteri av kvalité? Testa tex Varta, Duracell eller motsvarande. Köp dock två. Och lägg den andra under sadeln (torrt förståss).
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-19/17:25

Olof Eriksson skrev:Peter satte du i ett batteri av kvalité? Testa tex Varta, Duracell eller motsvarande. Köp dock två. Och lägg den andra under sadeln (torrt förståss).


Hm ja det kan man ju fråga sig, Kjell & Company CR2032 Lithium 3V inköpta i 5 pack för kanske 1 år sedan.

Kan säga att en gång i tiden så köpte jag AA och AAA batterier av Duracell men fick veta att det är mer eller mindre samma sak på andra märken, tror jämförelsen var med Ikea batterier man kan ha fel.
(Nu talar jag om batterier till tex fjärrkontroll, batterivarnare osv, inte bil och mc batterier)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Roger Gross » 2022-03-19/19:16

Om batterier förvaras i frysen åldras de mycket långsammare.
Sak samma med olika typer av limmer.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-20/10:09

@Roger
Det var som fan...hade jag ingen aning om :shock:

Batterier ska förvaras torrt och svalt, gärna i kylskåp eller frys. Men se till att de då ligger i ett vattentätt omslag så de inte skadas av kondens.


Ja jisses vad man lär sig.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Magnus Grahm » 2022-03-21/09:40

Hej å grattis!
Gällande styrhöjare så är det mycket enkelt att plocka bort dom för att prova utan! Lika enkelt att skruva dit dom igen om det inte kändes bra. Enda krånglet med dessa är om kopplingsslangen inte räcker för styrhöjare men den frågan är ju överspelad för dig?
/Magnus Grahm
RS -20
Magnus Grahm
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2020-08-31/19:49
Ort: Göteborg

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-03-22/11:12

Styrhöjare utan nödvändigheten att förlänga kopplingen finns på eftermarknaden.
Med mina fanns inget sådant problem.
Det gäller att välja rätt fabrikat.

Dessutom så erbjuder säkerligen 9 av 10 enbart en höjning på ca 20-30 mm medan tex mina även erbjöd en flytt närmare föraren, vilket är bra om man har kortare armar.
https://www.mv-motorrad.de/en/MV+Handel ... 0RS+LC.htm
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-27/12:13

Just det här med comfort på mc är lite svårt tycker jag som inte kört många cyklar alls, det är mest för "känns detta bra eller inte?" har svårt att minnas i detalj hur det var på en annan hoj.

Apropå det med hur cykeln är tillverkad för geometri osv förstår jag ju men sedan som Måns skiver så kanske en förändring inte gör så stor skillnad i "försämring" ? jag vet inte?
Men tillbaka till min hoj så på dom får mil jag hunnit med i kyla och grus så har jag långt ifrån någon fast bild, och det jag tänker på är 99% positivt, sadeln som är låg från fabrik och jag var orolig för att den skulle vara hård funkar hur bra som helst, känns helt annorlunda än min gamla GS, dock vet jag ju inte hur en nrmal eller en komfort dito känns och köpa för att testa känns lite meh...
Kanske posta på Facebook och se om någon i närområde har en och fråga om man får prova den några mil, vi får se.

Det enda jag känt på denna RS som är att jag kan ha tillstymmelse till att känna mig lite stel i höger armbåge, och om det beror på just korta armar kan det mycket väl vara och att jag skulle kunna få en lite bättre känsla med lite vinkel, vet ej och känns inte akut.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-27/12:19

Har kört till och från arbetet 2 dagar och på grund av vädret kört på E20 9 mil/dag och alltså i motorvägsfart och testat vindrutan.
Den var i sitt nedre läge vid köp och även om jag inte riktigt begriper hur man tolkar det fullt ut här på forumet av dom som är erfarna så när den är i låga läget så är det mer eller mindre en jämn ström av luft i hjälmhöjd, för jag handen framför mig för att känna var vinden träffar så är den ungefär lika överallt och läger jag mig ner mot tanken är skillnaden inte så stor.

Igår på hemvägen drog jag upp rutan i övre läget och är osäker på skillnaden när jag sitter som vanligt, tycker det är ganska mycket buller även med öronproppar, MEN när jag lägger mig ned mot tanken blir det nästan helt tyst, stor skillnad, om det är denna tystnad jag söker så begriper jag men det känns lite ouppnåeligt?

Jag vet att tex Roger talade om någon ruta han valt men så har han ju massor med mer erfarenhet och kunskap.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-27/13:08

Vad gäller komforten i allmänhet, anser jag, att om en längre färd inte är obekväm, har man hittat rätt. Det går förmodligen att hitta något ännu komfortablare, om man letar länge och intensivt. Men om man hittar det, uppstår genast frågan, om det går att hitta något ÄNNU bättre - och så vidare, och så vidare, livet ut.

Så - njut av, vad du har, Peter, och fundera i lugn och ro.

Bullerfriheten, när man ligger på tanken bakom kåpglaset, är självklar - men hur länge orkar man köra på det viset?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-03-27/14:18

Bror Gårdelöf skrev:Bullerfriheten, när man ligger på tanken bakom kåpglaset, är självklar - men hur länge orkar man köra på det viset?

Det var för att exemplifiera min upplevelse.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-03-27/16:55

OK - då är vi överens. ;)
Men hur tycker du det är att köra på motorväg med "ordinarie kroppsställning" och öronproppar?
Jämnt brus och bra/acceptabel ljudnivå eller obehagligt buller (och svårt att hålla huvudet stilla)?
Upplevelsen är förmodligen unik för varje förare, och jag kan ju bara stå för, hur jag upplevde R 1250 RS: Angenäm och med jämn brusnivå med kåpglaset i nedre läget. På det sättet kunde jag köra länge.
Hopplös turbulens och dito buller med kåpglaset i övre läget. Jag stannade efter bara några kilometer och flyttade tillbaka till nedre läget.

Ett enkelt exempel på den individuella upplevelsen: T o m förra säsongen hade Roger Gross och jag likadana hojar - R 1250 RT Sport 2019. Han hade monterat en MRA XCreen på det lägre originalkåpglaset, och som jag uppfattade honom, var han helt nöjd med resultatet.
Jag genomförde samma operation, och det blev mycket bättre än utan, men nöjd blev jag inte - utan köpte till slut ett Z-Technik V-Stream, som Roger tidigare haft och inte varit nöjd med. För min del blev resultatet bättre än med den tidigare kombinationen.

Roger är en decimeter längre än jag, vilket högst sannolikt kan (del)förklara våra olika upplevelser. Nu har han köpt en RT 2022, vars kåpglas är annorlunda designat än tidigare modellår. Det skall bli intressant att ta del av hans upplevelse.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Roger Gross » 2022-03-30/17:36

Hej,
Förlåt att mitt svar dröjt, men jag har varit några dagar i Spanien och kört enduro med ett Spanskt HUSQVARNA-team.

Vad gäller kåpglas, turbulens och vinddrag så är min syn följande: Att enbart sätta på ett större kåpglas ger ofelbart mera störande turbulens. Den senaste tekniken är att släppa LAGOM MYCKET luft bakom kåpglaset för att därigenom minimera turbulensbildningen. Det är här som t ex MRA X-CREEN kommer in i bilden. Rätt vinklad släpper den en lagom luftmängd in på hjälm och axlar. Den insäppta luftmängden håller undan den stora luftmängden och därmed den turbulenta vinden. På min 1250RS fungerar det perfekt. 1250RT har som nämnts högre upp i tråden, fått en förfinad design på kåpa och kåpglas just för att minska turbulensen. På min RT årsm -19 hade jag original Sportglas med en MRA X-CREEN monterad. Absolut ingen turbulens kring hjälmen med kåpglaset uppkört några centimeter. Men fortfarande blåsigt på armarna. På min nya RT -22 har jag skaffat ett Wunderlich kåpglas modell MARATHON, vilket är bredare, men tyvärr även högre. Eftersom jag absolut inte vill köra och titta IGENOM ett kåpglas har jag kapat Wunderlichglaset till samma höjd som Original Sportglas. Dessutom monterat en MRA X-CREEN vindriktare. Jag räknar med att detta är den optimala kombinationen för bästa komfort. (I originalhöjd ser ju ett BMW-kåpglas eller ett Wunderlich-kåpglas bedrövligt ut - rena storscooterdesignen... :o)
Bror nämner Z-TECHNIK:s kåpglas och de har mycket hög kvalitet i material och utförande. De tillverkar även Original BMW kåpglas. Wunderlich och PUIG (P tillverkar även W:s kåpglas) har inte lika hög materialkvalitet enligt min mening, men de har en bättre design för min smak. Tyska MRA har mycket hög kvalitet på sina artiklar - klart bättre än PUIG.
Allt enligt min högst subjektiva uppfattning,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-03-30/23:23

Ett annat likvärdigt alternativ är MRA Vario (justerbar).
Klarar Autobahn-hastigheter också....
Fungerar bättre än original - och mycket bättre än fyra-fem andra eftermarknadsfabrikat jag har provat - vad det gäller begränsning av turbulens/vindtjut runt öronen, men ser samtidigt till att kyla både knopp och kropp.
Liksom herr Gross vägrar jag använda en hög ruta (typ ladugårdsdörr) som förstör sikten, vilken även starkt begränsar önskad ventilation

mra.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Roger Gross » 2022-03-31/05:36

Hej herr Ulveståhl,
En MRA VARIO är bra men ytterligare justermöjligheter med en MRA X-CREEN som dessutom finns i två storlekar.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-03-31/23:31

Ett bra köp.
Årets sporttourer (igen).

bild5.jpg
bild5.jpg (7.66 KiB) Visad 7981 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-04-17/09:44

Efter några veckor med snö och grus har jag fått till 3 turer, visserligen bara till och från jobbet, men det duger bra!
Några tankar som dök upp, vad smidigt för mig med "hillstart" funktionen eller vad den heter, jag rullar ut hojen vid min uteplats och då står den i en svaglutning och när man sitter på den och skall greja med telefonen eller sätta på sig tex handskar så funkar det ju bra vilket överraskade mig då jag såg framför mig en helt annan användning som jag inte begrep poängen med.
Nåja ingen funktion jag skulle springa benen av mig för men trevlig.

Och nästa grej är att hojen är så bekväm, kul när man blir positivt överraskad! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-17/10:02

"Vad var det vi sa?" ;)
Njut!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-04-18/07:40

Peter Nordlund skrev:Några tankar som dök upp, vad smidigt för mig med "hillstart" funktionen ***
Nåja ingen funktion jag skulle springa benen av mig för men trevlig.


Det är för att slippa springa benen av sig om hojen skulle rulla iväg ... ;)

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-04-18/08:05

Magnus Brobeck skrev:
Peter Nordlund skrev:Några tankar som dök upp, vad smidigt för mig med "hillstart" funktionen ***
Nåja ingen funktion jag skulle springa benen av mig för men trevlig.


Det är för att slippa springa benen av sig om hojen skulle rulla iväg ... ;)

MVH Magnus

:D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-04-23/21:29

Igår kväll när jag kom hem ifrån jobbet så skulle jag tanka för tredje gången med denna cykel (keyless ride)
Och tanklocket öppnar inte...
Jag försöker stänga av och starta om cykeln utan resultat så jag tar mig hem med 2 mil till godo :?

Idag hittar jag en post här på forumet med samma problem som löstes med rengöring och isärskruvning och nu hittar jag denna film.

https://youtu.be/KZOspbVd19A

Har inte hunnit testa men detta känns ju inte bra initialt, undrar om det kan gå på någon garanti på en -20 hoj? tveksamt.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-24/07:31

Jag var med om något liknande på en lånehoj, R 1250 RS. Det kändes milt uttryckt fånigt att åka tillbaka till Beviks av den orsaken. I det fallet räckte det med att trycka till på locket, så gick det att öppna - och det kändes ännu fånigare att inte ha provat det själv.
Huruvida du kan lösa problemet på samma enkla sätt är mig obekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-04-24/10:04

Själv har jag inte haft det problemet.
En rengörning med tillhörande smörjning (grafitolja) lär göra susen.

Det är tyvärr ytterst viktigt att stänga locket på ett korrekt sätt (trycka ned och bakåt samtidigt) för att minimera problem.
En känslig 50 öres-låsdesign av BMW (oavsett hojmodell), vilken jag hoppas kommer att förbättras.
Just nu är låset av typ "rysk finmekanik med slägga".
Inte något som ska finnas på en high-tech premiumhoj under 2000-talet.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-04-24/10:28

Måns Ulveståhl skrev:Själv har jag inte haft det problemet.
En rengörning med tillhörande smörjning (grafitolja) lär göra susen.

Det är tyvärr ytterst viktigt att stänga locket på ett korrekt sätt (trycka ned och bakåt samtidigt) för att minimera problem.
En känslig 50 öres-låsdesign av BMW (oavsett hojmodell), vilken jag hoppas kommer att förbättras.
Just nu är låset av typ "rysk finmekanik med slägga".
Inte något som ska finnas på en high-tech premiumhoj under 2000-talet.

jag förstod nog inte vad du menade i hur man skall göra?

Jag tänker själv att man håller "flärpen" uppe när man trycker locket rakt ned och när det är i botten viker ner och stänger den?

Hittills har jag bara tryckt igen locket "som vanligt" aldrig tänkt på någon speciell handhavande
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-04-24/11:03

Tryck locket ned och bakåt samtidigt.
Trycker du bara ned så blir det svårstängt, men det finns lite "wiggle room" för att dra locket något bakåt.
Den simpla låsmekanismen verkar känslig så för att undvika skada brukar jag göra så, och numera har jag aldrig problem med att öppna eller stänga locket.
Lite grafitolja i hålet där det pyttelilla låsstiftet sitter smörjer upp bra också.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW R 1250 RS -20 - Mina erfarenheter och funderingar

Inläggav Peter Nordlund » 2022-04-25/11:59

@Måns eller den som kan svara

Jag har nu efter lite letande funnit Grafit låsolja, fanns ju på nätet men ville man köpa i butik tog det lite letande, så då undrar jag ju vad om nu något är speciellt med den framför "vanlig" låsolja?

Jag köpte Turtlewax Grafitlåsolja 50 ml.

Mest nyfiken så att jag kanske begriper bättre vad jag jagat ;)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst