GS vs RT ang. däckval

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

GS vs RT ang. däckval

Inläggav Mats Jönsson » 2022-05-01/17:32

OBSERVERA. Detta är ingen kritik åt varken det ena eller andra hållet utan bara min ”25-öring” i denna ”debatt”.

Bror Gårdelöf skrev:En mycket erfaren BMW-handlare konstaterade för många år sedan, att de flesta, som kör GS, skulle ha det bättre på en RT. Detta citerar jag inte för att kritisera ditt val av hoj, men en del i bakgrunden till hans påstående ligger i kundernas däcksval - sporttouringdäck.



När jag läste detta första gången tidigare i en annan tråd höll jag spontant med om det. Efter att nu haft en GS i 8 månader och kört under hela vintern vill jag ge min syn på vad som kan göra GS:en till ett bättre alternativ :) än RT:n även om man väljer att köra på sporttouringdäck på sin GS.

Att köra motorcykel handlar om så mycket mer än val av däck till den. Här är några saker där GS:en (i mina ögon) är ett ”bättre val” även med sporttouring-däck på fälgarna på GS:n.

Att köra på denna väg med en RT hade jag inte vågat mig på. När bilden togs visste jag inte om vi kom fram på denna väg eller om vi skulle vara tvungna att vända längre fram. Att göra det med en RT här hade varit en utmaning. Att köra med sporttouring-däck på denna väg vid detta tillfälle hade inte varit några problem då det var torrt i markerna.

20210925_153714.jpg




Ytterligare fördelar med en GS (som har aluminium-boxar) är att när motorcykeln står på centralstödet har man 3 bord där man kan ställa sin kopp och lägga eventuellt tilltugg på. Har man behov av att sitta kan man ta av sidoboxarna och använda de som pallar. Detta tillåter inte packväskorna på en RT. ;)

20211113_140329.jpg
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: GS vs RT ang. däckval

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-01/20:37

Du har naturligtvis helt rätt. Med det vägvalet skulle jag också föredra GS - och korvlådornas alternativa användning som pallar och bord är kalas. Tala om "dual purpose"!

Nämnde handlare fällde nog sitt omdöme utifrån iakttagelsen, att många av hans GS-kunder inte valde sådana vägar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mikael Hussner och 1 gäst