Bror Gårdelöf skrev:En mycket erfaren BMW-handlare konstaterade för många år sedan, att de flesta, som kör GS, skulle ha det bättre på en RT. Detta citerar jag inte för att kritisera ditt val av hoj, men en del i bakgrunden till hans påstående ligger i kundernas däcksval - sporttouringdäck.
När jag läste detta första gången tidigare i en annan tråd höll jag spontant med om det. Efter att nu haft en GS i 8 månader och kört under hela vintern vill jag ge min syn på vad som kan göra GS:en till ett bättre alternativ än RT:n även om man väljer att köra på sporttouringdäck på sin GS.
Att köra motorcykel handlar om så mycket mer än val av däck till den. Här är några saker där GS:en (i mina ögon) är ett ”bättre val” även med sporttouring-däck på fälgarna på GS:n.
Att köra på denna väg med en RT hade jag inte vågat mig på. När bilden togs visste jag inte om vi kom fram på denna väg eller om vi skulle vara tvungna att vända längre fram. Att göra det med en RT här hade varit en utmaning. Att köra med sporttouring-däck på denna väg vid detta tillfälle hade inte varit några problem då det var torrt i markerna.
Ytterligare fördelar med en GS (som har aluminium-boxar) är att när motorcykeln står på centralstödet har man 3 bord där man kan ställa sin kopp och lägga eventuellt tilltugg på. Har man behov av att sitta kan man ta av sidoboxarna och använda de som pallar. Detta tillåter inte packväskorna på en RT.