R1250 GSA Lågt chassie och sadel vs GS standard

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1250 GSA Lågt chassie och sadel vs GS standard

Inläggav jorglund » 2022-06-13/16:00

Hejsan !

Jag har sålt min 1200GS från -17 förra året som jag var väldigt nöjd med.

Nu funderar jag på att skaffa en ny hoj igen men tänkte mig en GSA istället.
Dilemmat är att när jag provsatt en GSA hos handlaren så inser jag att den är alldeles för hög för mig, vi provade låg sadel etc men den kändes för hög för mig. Min GS var hög men jag kunde nå ner någorlunda med fötterna så att det kändes bra. Åkte till BMW Motorrad i Gbg förra veckan och där hade dom en sänkt GSA med låg sadel. Denna kändes perfekt och höjden verkade motsvara min GS.

Nu har jag letat på nätet efter information om nackdelar med låg fjädring samt om den lägre sadeln kanske blir obekväm på en längre tur.

En annan fråga som dök upp är om man väljer sadelvärme i tillvalslistan, hur hög är den sadeln ?.
Finns visserligen OEM sadlar med värme från Wunderlich etc. men det blir en kännbar merkostnad för dessa.

De fakta jag kan få fram från BMW är följande:

GS:
Fjädringslängd F/B: 190/200 mm
Sadelhöjd std : 850 mm (Lägsta läget som jag körde med)
"Inner leg curve ? : 1870 / 1910 mm

GSA std chassie:
Fjädringslängd F/B: 210/220 mm
Sadelhöjd std : 890 mm (Lägsta läget)
Sadelhöjd lågt chassie och låg sadel: 840 mm (1 cm lägre än på GS)
"Inner leg curve ? : 1950 / 1990 mm

Min fundering här är att det låga chassiet borde vara ungefär samma som på GS std vilket gör att det borde inte påverka fjädringslängden jmf. med GS eller missar jag något här ?

Jag kör gärna långturer på knöliga asfaltvägar och landsväg men söker inte upp grusvägar om Ni förstår.
Det händer ibland att jag hamnar på sådana vägar också men då är jag väldigt försiktig...
En del tycker nog att jag borde titta på en RT/RS eller liknande men jag älskar sittställningen på GS och tycker att det är den optimala allround hojen :D

Att köpa en GS igen är ju alternativet men den blir snart lika dyr som en GSA när man bytt rutan, monterat bågar och dimljus etc. sedan så känns GSA mer väderskyddad med sin breda tank.

Själv är jag bara 175 cm möh. och har korta ben jmf med överkroppen :roll:

Någon med erfarenhet/kunskap och synpunkter här ?
..Jörgen
R1250 GS Trophy 2023
Tidigare BMW: R1200GS Rally 2017
Medlem nr. 2694372
Användarvisningsbild
jorglund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2017-08-14/19:45
Ort: Höviksnäs, Tjörn

Re: R1250 GSA Lågt chassie och sadel vs GS standard

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-13/18:06

jorglund skrev: En del tycker nog att jag borde titta på en RT/RS eller liknande men jag älskar sittställningen på GS och tycker att det är den optimala allround hojen :D

Sittställningen på en RT påminner inte så lite om den på GS, så just den aspekten är nog oviktig. (RS är lite mer framåtlutad.)
Jag är 176 cm lång och provsatt en låg GSA i butik för ett par år sedan. Inga som helst problem. Men jag har inte kört den - och är numera inbiten RT-åkare efter 15 000 mil på en K 1200 RS.
Min gissning är, att värme i sadeln inte påverkar sitthöjden - men på Forum finns nog andra, som inte gissar utan vet.

Självklart tips, eftersom du åker asfalt: Provkör en RT grundligt. Det ger dig bättre beslutsunderlag, än om du inte provkört. Kikar du på pris, vikt etc, så kom ihåg, att det mesta redan finns på RT, medan tillbehören behöver köpas till på en GS(A) - vilket förstås ökar både pris och vikt.

Lycka till, vad du än väljer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250 GSA Lågt chassie och sadel vs GS standard

Inläggav jorglund » 2022-06-13/19:09

Självklart tips, eftersom du åker asfalt: Provkör en RT grundligt. Det ger dig bättre beslutsunderlag, än om du inte provkört. Kikar du på pris, vikt etc, så kom ihåg, att det mesta redan finns på RT, medan tillbehören behöver köpas till på en GS(A) - vilket förstås ökar både pris och vikt.


Jag har bara provsuttit på en RT, men det kanske är värt att ta en rejäl provtur också. Problemet är väl att man snöat in sig på en viss modell och gillar den typen av hoj. Men det är ju helt klart att vikten och medföljande utrustning på RT passar väl bättre om man skall vara ärlig med de behov man har kanske egentligen ;)
Är öppen för att prova :)
..Jörgen
R1250 GS Trophy 2023
Tidigare BMW: R1200GS Rally 2017
Medlem nr. 2694372
Användarvisningsbild
jorglund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2017-08-14/19:45
Ort: Höviksnäs, Tjörn

Re: R1250 GSA Lågt chassie och sadel vs GS standard

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-15/12:34

Du vet det nog redan, men om inte: Femstegs sadelvärme är standard på RT - plus tvåstegs för passageraren.
Det finns tre olika originalsadlar att välja på till en ny hoj - utan extra kostnad: Låg, medium och hög. Varje sadel kan dessutom monteras i två olika nivåer.
För mig funkar normal sadel i det högre läget.

Lycka till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250 GSA Lågt chassie och sadel vs GS standard

Inläggav jorglund » 2022-06-17/18:35

Vilken djungel att söka information i ämnet om sadelhöjd för att jämföra med min enda referens som är min gamla GS.

Efter letande på nätet så verkar det som att en GSA som är sänkt har samma fjädringsväg som en GS std. (ej verifierat att detta stämmer)

När man bygger en GSA på BMW,s hemsida så kan man endast välja Lowering kit ihop med låg sadel.

Jag får helt enkelt åka till handlarn och prata med dom samt prova alternativen av sadlar på en sänkt GSA.

Tänkte att om man tar Lowering kit och en standard GS sadel så borde höjden bli som på en GS som jag var nöjd med..
Oroar mig så att benvinkeln inte blir för hopkrupen om man väljer låg sadel samt att den har mindre stoppning ?

..Jörgen
R1250 GS Trophy 2023
Tidigare BMW: R1200GS Rally 2017
Medlem nr. 2694372
Användarvisningsbild
jorglund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2017-08-14/19:45
Ort: Höviksnäs, Tjörn


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst