"Inkörning"

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

"Inkörning"

Inläggav 2660158 » 2007-02-28/22:35

Så snart vädret tillåter så ska jag hämta min nya GSA hos Bike i Trollhättan. Funderade en smula på det här med "inkörning", finns det eg nått som heter så nuförtiden? En del säger att man ska "köra in" bilar/hojjar stenhårt för att de sägs gå bättre då... Vissa säger tvärtom... Jag köpte min BMW 320i touring för lite drygt ett år sen, det första 300 milen var med grabbarna ner till alperna... Bilen gick i princip MAX hela den resan... Nu har den gått ca 4500 mil och går som en klocka. Vore intressant att få era idéer tankar etc om detta...
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Pelle » 2007-03-01/09:12

Hej.

Hämtade min nya GS hos BIKE i Trollhättan förra året och det blev ju i stort sett motorväg hela vägen hem till Stockholm = samma varvtal hela vägen.
Det står i min instruktionsbok att man verkligen ska variera varvtalet det första 100 milen och undvika motorväg. Nu är det ju så att det flesta nya maskiner mår bättre av varierat varvtal.
Jag tror inte att min hoj tog nån skada av motorvägen, men jag skulle nog ta en annan väg hem den här gången, dels för att köra E 20 är så himla tråkit.


Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inkörning - Run it Hard

Inläggav spico » 2007-03-01/10:20

Hej!

Grattis till din ny hoj!
Vi hade en diskussion länge sen vad är rätt metod att inköra hojar.
Detta har varit sammankopplad med problemet om för mycket olja förbrukning. Detta gällde särskild på boxrar som drog för mycket olja och inte alls en ovanligt problem. Enligt ett flertal medlemmar, dom som har använt
inkörnings metoden "Run it Hard" detta olje problem problem finns inte.
På nedanstående länken hittar Ni all förklaring och beskrivning i detaljer.
Lägg märket på att man måste värma upp hojen först sen ska man köra hård
och varva upp ordentligt. Det finns beskrivning även om användning av olja och oljabyte.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

mvh Peter
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10

Inkörning - Run it Hard

Inläggav spico » 2007-03-01/10:29

Jag glömde en viktig sak!
Läs inte alls instruktion bokens manual, eftersom den är helt felaktig
från början till sluttet! Även om den påstår att man ska följe den.
Använd metoden som man läser på:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

mvh Peter
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10

Full gas

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-03-01/14:37

Måste bara berätta om när vi var på studiebesök på BMW fabriken i Berlin dit vi var inbjudna genom BMW-Group Göteborg våren 2004.
Efter ha tittat på en massa olika ihopsättnings och motorliner så kom vi fram till sluttesten, där kom alla olika modeller i en strid ström för olika kvalitetstester och provkörning.
Cykeln tankades, spändes fast i en jigg anslöts till en mängd instrument och sen in i en box med avgasutsug. Det fanns många boxar och en arme´ av kontrollanter och testförare. Upp på hojen hoppar en kille i träskor!!! och drar i gång, när bränslet kommit fram och cykeln går rent så bryter helvetet ut; full gas på 1:an, 2:an och så vidare ända upp sedan bönngas en stund följt av racingnedväxlingar. Detta upprepas 2 till 3 gånger! Snacka om inkörning.
En rolig grej var att bakom mig stod en lite äldre gentleman ägandes en ca:10 år gammal R modell och nästan snyftande helt skakad: Har dom gjort så också med min hoj? När dom var klara så stod hojen och ångade och knäppte som efter en snabb och hård repa. Japp det har dom och jag har aldrig kört in en hoj, har väl köpt ett tjugotal nya hojar genom åren, olika fabrikat men dom men dom sista tio BMW, min nya R 1200 RT har kommit och skall hämtas i början av April.
Så av egen erfarenhet och dom råd jag har fått av proffsmekar så kör som du brukar köra direkt dvs dra på ordentligt, växla mycket men framförallt undvik segdragning på hög växel. Vill bara avsluta med att säga om ni har möjlighet att få komma in på en M-C fabrik oavsett märke, gör det det blir en upplevelse man aldig glömmer.
Torgeir Nilen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-03-01/15:04

TACK! För alla svar så här långt. Min teori blir bekräftad.... :-)
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-01/23:54

Gå inte på snacket om "run it hard". Skrivs av ej utbildat folk med noll koll. Bara tanken att någon som inte är ingenjörsutbildad skulle veta mer än BMW's motorkonstruktörer är absurd. :mad:

Följ instruktionsboken!

Jag kan i och för sig förklara den tekniska bakgrunden till det som står i instruktionsboken. Men det är meningslöst. Dom som inte vill förstå förstår ändå inte.

Kör normalt. Använd varierat varvtal. Växla mycket. Undvik segdragning och fullgas.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav .Z. » 2007-03-02/10:02

spico;7897 skrev:Jag glömde en viktig sak!
Läs inte alls instruktion bokens manual, eftersom den är helt felaktig
från början till sluttet! Även om den påstår att man ska följe den.
Använd metoden som man läser på:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

mvh Peter

Åh fan! Då kan jag nog förvänta mig ett motorras framöver, följde nämligen instruktionsboken samt Bike Trollhättans rekomendationer ganska så slaviskt :eek:

Allvarligt talat så tycker jag att det går troll i sånt här, tusen varianter & om man inte följer en viss metod så är det kört...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Run it Hard

Inläggav spico » 2007-03-02/17:41

Hej igen!

För att klargöra, det har aldrig varit en uppmaning att varva sönder motorn!
På den ovan angiven länken finns en väldigt bra beskrivning och förklaring vad innebär
Run it Hard och hur ska man göra.

I den gamla forum hade vi en tråd angående större problem med ett antal boxrar som slukade olja. Där framkommit ganska tydligt att problemen med oljeförbrukningen kunde man sammankoppla med inkörnings tekniken.
Till och med fanns en ägare som köpte sin hoj begagnad och slukade olja och motorn har varit trög. Den ägaren red ut inkörning sättet från den fösta ägare och kommit fram till att han följde instruktions boken och har varit väldigt â€
spico
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2005-05-20/10:10

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-03-02/20:22

Motoman´s metodbeskrivning är vedertagen bland många, den florerar på
diverse forum. Vad BMW gör på fabrik som beskrevs ovan är ju i korthet
precis det motoman förespråkar, så motoman inkörningen görs redan på
fabrik. BMW skulle aldrig be den nya ägaren köra skiten ur det nylevererade
fordonet de 20Km från leveransstället, det skulle vara en ansvarslös
instruktion. Jag tror helt enkelt på att köra det nya fordonet helt normalt och
undvika ytterligheter. "Motoman inkörningen" är gjord på fabrik (kolvringssättningen).
Sedan får kunden nöta in de övriga tighta komponenterna under en längre tid.
Det är ju inte enbart kolvringarna som skall köras in, vilket motomanmetoden
syftar på...

/Påstår jag
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Hur gör man som motornovis

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-03/09:35

Hej
Ska hämta min nya 12 GSA i Umeå inom kort. Måste nog ta närmsta vägen = motorvägen till Stockholm.

Det är inte så lätt att i denna tråd hitta rätt inkörningsteknik för en novis som jag men för min del lutar det år att försöka köra så normalt som möjligt.

Dessutom växla ofta och och köra med olika varvtal. Växla ner och kör om det som hindrar.

Har jag fel eller:confused:

God söndagsmorgon
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-03-03/09:46

Thomas Weglert;7982 skrev:Hej
Ska hämta min nya 12 GSA i Umeå inom kort. Måste nog ta närmsta vägen = motorvägen till Stockholm.

Det är inte så lätt att i denna tråd hitta rätt inkörningsteknik för en novis som jag men för min del lutar det år att försöka köra så normalt som möjligt.

Dessutom växla ofta och och köra med olika varvtal. Växla ner och kör om det som hindrar.

Har jag fel eller:confused:

God söndagsmorgon
Thomas Weglert


Grattis till din nya GSA!!! Gissa om jag också är sugen på att hämta min... måtte det bara bli vår.

Jag tycker faktiskt att det som står på denna länk är "tänkvärt" eller vad man ska säga... han har mycket intressant på sin sida iallafall...

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav skylt » 2007-03-03/11:00

Jag tror företagen i sina instruktionsböcker, BMW och alla andra märken väljer att rekommendera det politiskt korrekta sättet att köra in det nya fordonet av andra skäl än vad som är "bäst" för motorn. De flesta byter ju upp sig motormässigt och vad händer om de säger "kör sk*iten ur hojen de första 100 milen"?

Själv får jag dock erkänna att jag åtminstone försöker köra in min nya R12s lugnt men det fungerar inte så bra i praktiken - tyvärr!!

(har kört 70 mil hittills sedan oktober - med en hel del fullgas och vidhängande framhjulslyft)
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-03-03/13:30

När jag hämtade min -06 GSA försökte jag inte ens köra lungt med den.
Jag styrde kosan direkt ut mot landsbygden och krokiga vägar, så fort den
blev varm så körde jag mycket aggresivt med den. Max acc följt av hård
motorbroms. Efter att ha kört på det sättet ca 40 min om jag inte mins fel så
försökte jag köra den mer normalt sen, utan någon större framgång...

Tyvärr har jag den inte kvar, så jag kan personligen inte följa upp om den
motorn skulle ha mått dåligt av det i längden. Men jag vet en sak, den drog
ingen olja värd att nämnas under de första 130 milen till första service.
Inte heller något de nästkommande 110 milen innan den blev inlöst.
Vilket jag blev ganska förvånad över, vid inkörning brukar ju de flesta
motorer vilja förbruka mer olja än en inkörd...

Den nya -07 GSA´n körde jag på liknande sätt efter att jag hämtat den
i höstas, men kanske något lugnare. Har inte kört den tillräckligt länge
för att säga något om förbrukning.

Skillnad har det däremot varit på dem vad gäller motorvibrationer.
-06an vibrerade "elakt" vid 4100 - 4500 rpm. Detta gav sig efter första
service (Jag påpekade att de skulle vara noggranna vid trottelsynk.)
-07an var silkeslen från start och är det fortfarande:)
(jag kopplar inte vibbrationerna till inkörning, det var endast kuriosa info)

Grattis till Er som är i färd med att hämta nya GSA´s!
(försök att låta bli att vara nojjiga vid Era inkörningar;) )
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav tommykn » 2007-03-03/18:15

Har sparat en intressant artikel om inkörning från en amerikansk site BMW Sports Touring - se http://www.bmwrt.com/faq/breakin.htm - här är det variation som är nyckelordet.

Liksom tidigare länk sannolikt mer religion än vetenskap, men ändå tänkvärd och intressant.
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

äntligen!

Inläggav 2660158 » 2007-03-10/18:24

I torsdags hämtade jag min nya hojj.... jungfruturen stannade på 40,7 mil... 5-6-7 plusgrader på västkusten och vägarna torkade stundtals upp och värmen i däcken steg långsamt.... HELT UNDERBART! Blev nog mer av "run it hard"....

Nu har jag kört totalt 83 mil med min nya GSA och jag måste säga att mina förväntningar på denna underbara moppe har uppfyllts i kvadrat!!
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav AnWi » 2007-03-12/15:45

boxter;8381 skrev:I torsdags hämtade jag min nya hojj.... jungfruturen stannade på 40,7 mil... 5-6-7 plusgrader på västkusten och vägarna torkade stundtals upp och värmen i däcken steg långsamt.... HELT UNDERBART! Blev nog mer av "run it hard"....

Nu har jag kört totalt 83 mil med min nya GSA och jag måste säga att mina förväntningar på denna underbara moppe har uppfyllts i kvadrat!!


Gratulerar. Det måste kännas smått underbart.

Jag lider och väntar på att få min växellåda iordning. Delar är på väg, med min polare, från tyskland. Nu när våren närmar sig med stormsteg kliar det osvikligt i högerhanden. Idag tvingades jag desutom att åka bil fast solen skiner.:mad:
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-03-12/17:13

AnWi;8467 skrev:Gratulerar. Det måste kännas smått underbart.

Jag lider och väntar på att få min växellåda iordning. Delar är på väg, med min polare, från tyskland. Nu när våren närmar sig med stormsteg kliar det osvikligt i högerhanden. Idag tvingades jag desutom att åka bil fast solen skiner.:mad:


Måste kännas hårt att ta bilen... huga.... Vissa skulle nog kalla mig galen MEN jag hämtade moppen i torsdags.... nu har den gått snart 140 mil.... fy F-N va skojj det är!
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav modde » 2007-03-16/07:02

Min kommer få en lugn inkörning fram tills på eftermiddagen idag då har den gått ca 6-10mil sen efter det kommer den bli aktivt körd så fort arbetstemperaturen har uppnåts...

Alltså inget över 4000rpm innan motorn e ordentligt varm, samma princip som jag gör med mina R/C-bilar;)
modde
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2005-05-21/08:59


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst