Bstteribyte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bstteribyte

Inläggav Markus Roskifte » 2022-07-13/16:47

Jag var tvungen byta batteri på min 2011 r1200r. En dryg vecka utan underhållsladdning så startade den inte. Jag köpte ett Deka för 1300svenska rubel på Batterilagret, helt ordinärt agm antar jag.
Som helt inkompetent mekaniker var jag lite rädd för att något skulle strula när jag inte har dator för att nollställa/återställa efter strömlöshet.

Den mycket hjälpsamma killen på Batterilagret tipsade om att parallellkoppla ett annat batteri under bytet så fattar inte hojen att något händer.

Det fungerade alldeles utmärkt med en liten 12v blyack.

Det som förundrade mig var att det ser ut att vara ursprungsbatteriet, samma batteri i 10 år och 10000mil verkar helt otroligt men då är det inte konstigt att det var slut, imponerande kvalitet dock.
Återfallsknutte som bytt från K75 till R1200R med 20 år paus.
Markus Roskifte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2021-09-27/07:30

Re: Bstteribyte

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-13/19:23

Välkommen i vårt lilla gäng. Originalbatteriet till min K 1200 RS, 2002, byttes efter 13 år och 12 800 mil. Det var inte helt slut då heller, men jag skulle åka till Korsika - och där hade det förmodligen inte varit bra att bli stående med ett slutkört batteri.

Både du och jag hade väl helt enkelt tur med originalbatterierna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst