Hur ska jag kolla oljan?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur ska jag kolla oljan?

Inläggav Pelle » 2007-03-01/16:56

Hej.

Apropå teknikfrågor...Hur tusan ska jag kolla oljan?? R 1200 GS -06.

Måste hojen stå absolut rakt för att se rätt nivå? Jag tycker att det är jättesvårt!
I somras när jag var på väg till Norge så stannade jag och tankade och tänkte att jag kollar väl oljan. Sagt och gjort ner på huk och till min förskräckelse så fanns det bara nån millimeter i fönstret!!:eek: :eek: Jag kollade att hojen stod rakt och fyllde på lite grand, man vill ju inte ha oljerök.
Kollade under veckans 300 mil och det var ingen fara.
När jag kom hem kikade jag även i garaget som är i plan och även då fanns det tillräckligt.
Nu började jag fundera om detta kunde stämma och körde ner till BMW Solna och de fyllde på nästan 0,4 liter:eek: , men det syns ju inte i fönstret!?
Fråga : Hur exakt måste hojen stå för att rätt nivå skall visas? Jag tycker inte att min hoj drar nån olja alls, i stort sett.
Jag tycker det är skitjobbigt att inte på ett lätt sätt kunna kontrollera nivån, hade varit bättre med oljesticka rakt ner i tråget.

Svar emottages mer än gärna

Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-01/17:06

Pelle;7911 skrev:Hej.

Apropå teknikfrågor...Hur tusan ska jag kolla oljan?? R 1200 GS -06.



Jag är inte säker på hur ditt oljefönster sitter men på generationerna innan 1200, altså R1150 och R1100 är det väldigt enkelt att kolla oljan men hojen måste måste stå lodrätt.

Ditt fönster kanske sitter lika och då är nedanst. tillämpbart också på din hoj.

Ställ hojen på sidostödet
Gå ner på knä på vänster sidan av hojen
För upp armen-handen till handtaget och tippa hojen långsamt åt höger sida (från sidostödet) till den står lodrätt.
Då ser man tydligt, medan man står på knä, hur oljenivån i glaset lägger sig "där den är"
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Hmmm...

Inläggav Mimmi » 2007-03-01/17:42

Pelle;7911 skrev:Hej.

Apropå teknikfrågor...Hur tusan ska jag kolla oljan?? R 1200 GS -06.

Jag tycker att det är jättesvårt!

Mvh Pelle


Bengt Allevad;7912 skrev:
Ställ hojen på sidostödet
Gå ner på knä på vänster sidan av hojen
För upp armen-handen till handtaget och tippa hojen långsamt åt höger sida (från sidostödet) till den står lodrätt.
Då ser man tydligt, medan man står på knä, hur oljenivån i glaset lägger sig "där den är"



Hej!

Jag kan bara hålla med Pelle, urtrist lösning!:mad:
Det är bara en av alla saker som gör att jag har så svårt att känna något för Gullan... mera än att det är en mc-typ som definitivt inte passar mig.

Bengt; hur gör jag som i princip inte kan gå ner på knä, än mindre ligga så samtidigt som jag tippar mc:n med en hand, utan att varken tippa den över ända eller fördärva mig? Dessutom skall jag ta mig upp också, och det är inte det lättaste.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Viktig väntetid

Inläggav Hans Säfström » 2007-03-01/17:45

I min instruktionsbok för R1100S står det att hojen skall parkeras plant
och sedan skall 10 minuter förflyta innan nivån kollas.
Det tar ju en stund för den att rinna ned.
Kollar man för tidigt blir det ju helt fel.
hasse

Mimmi skrev under tiden jag höll på och trakterade tangenterna
Dristar mig till att svara fast det var Bengt som blev tillfrågad.
Kommer man inte ned på knä så håll ned en liten spegel och lys med ficklampa, kan gå bra för att se nivån om där finns någon förståss.
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-01/17:52

Att kolla oljan på en R12GS är en hel vetenskap. :eek: Dvs man måste veta hur man gör...

Viktigast av allt är att göra likadant varje gång. Annars får man olika resultat varje gång. :(

Problem 1: Oljan pumpas runt i systemet. T ex finns en hel del olja i oljekylaren. Den måste rinna ner i sumpen innan oljan kollas. Vid kall motor och stängd oljetermostat kan det ta lång tid.

Problem 2: När man kör så piskas det in en hel del luft i oljan. Det gör att volymen ökar. Dvs den närmaste halvtimmen efter körning så minskar oljenivån i takt med att luften lämnar oljan.

Jag kollar alltid oljan innan dagens första start av motorn. Då vet jag att oljan har runnit ner i tråget och all luft är borta.

Ett alternativ är att alltid kolla oljan vid ordentligt varm motor och vänta exakt 10 min efter stopp innan oljan kollas.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav .Z. » 2007-03-01/17:52

Vadan detta tippande från sidostöd? Är det inte bara att ställa den på centralstödet på plant underlag?

För övrigt så har jag en oljenivåkontroll som så fort jag stannar till visar endera ok eller icke, är den något att lita på eller är det för sent om den larmar? (vilket den aldrig gjort)

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-01/19:02

.Z.;7919 skrev:Vadan detta tippande från sidostöd? Är det inte bara att ställa den på centralstödet på plant underlag?

För övrigt så har jag en oljenivåkontroll som så fort jag stannar till visar endera ok eller icke, är den något att lita på eller är det för sent om den larmar? (vilket den aldrig gjort)

//Larsa


Det är många av oss som inte har centralstöd.
Ibland inte standard, ibland borttaget p.g.a av onödig vikt, skrap, svårare att göra ren hojen undertill.
Jag är rädd att jag tillhör båda kategorierna.:D
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav chpalm » 2007-03-01/20:48

Jag tror på att köra varmt, vänta dom stipulerade tio minuterna och använda kamratstöd :-).

/C
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Inläggav Pelle » 2007-03-02/08:52

Hej

Tackar för tipsen:) Jag kommer nog att göra följande på centralstöd :

1. Kolla oljan innan första start (kall motor)

2. Varm motor vänta 10 min till oljan runnit ner

3. Jag kommer INTE att försöka balansera hojen med en arm på knä:eek: Har erfarenhet av att det går åt h-te!:eek:


Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inläggav Smartswede » 2007-03-02/09:54

Själv har jag en R1100S. Kollar oljan just upprätt och kall eller efter ha stått vanligvis över natten. Då med hjälp av någon frivillig provsittare av hojjen. T.ex. innan jag ger mig ut på en tur med någon bakpå. Det kan ta ett tag mellan denna typ av koll således.

Det jag ofta kollar ungefär var tredje tur innan jag kör iväg är att hela nivåfönstret är täckt av olja när den är parkerad på sidostödet på plant underlag. Är det inte det är det på tiden att fylla på. Osäker nu hur mycket olja det är vid just den nivån men har för mig att den vid plant underlag då befinner sig i på nedre halvan av nivåglaset. Borde nog kolla upp det lite mer noggrannt så att inte motorn går torr *funderar*
(OBS gäller som sagt min R1100S ... vet inte alls hur det är på en GS)

Edit: Nackdelen med kolla just när på sidostödet är att då syns bara om den gått under denna nivån. Så jag vet inte hur mycket mellan max och min som den befinner sig.

/Anders
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

oljelutning

Inläggav Hans Säfström » 2007-03-02/10:56

Smartswede;7946 skrev:Själv har jag en R1100S. Kollar oljan just upprätt och kall eller efter ha stått vanligvis över natten. Då med hjälp av någon frivillig provsittare av hojjen. T.ex. innan jag ger mig ut på en tur med någon bakpå. Det kan ta ett tag mellan denna typ av koll således.

Det jag ofta kollar ungefär var tredje tur innan jag kör iväg är att hela nivåfönstret är täckt av olja när den är parkerad på sidostödet på plant underlag. Är det inte det är det på tiden att fylla på. Osäker nu hur mycket olja det är vid just den nivån men har för mig att den vid plant underlag då befinner sig i på nedre halvan av nivåglaset. Borde nog kolla upp det lite mer noggrannt så att inte motorn går torr *funderar*
(OBS gäller som sagt min R1100S ... vet inte alls hur det är på en GS)

/Anders


Volymmässigt skiljer det 0,5 l mellan övre och nedre nivåstrecken på R1100S
Att kolla oljan när den står på sidostödet känns inte helr säkert men fungerar förstås om man har koll på skillnaderna vid lutning och rättuppstående som du skriver.
Vid knästående och lutning av hojen med en hand på handtag underlättas av att stötta mot en vägg på andra sidan.Då kan ju inte hojen ramla om den skulle tappas.
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav np1 » 2007-03-02/16:19

Hejsan,

När min står på centralstödet är nivåglaset fyllt.

Om du inte kan böja dig ner kan du väl stå en bit ifrån. Det fungerar om du har centralstöd naturligtvis. Eller att någon håller hojen medan du ställer det en bit ifrån. Eller att du har jättelånga armar...men det kanske inte är riktigt lätt att fixa.:)

Jag har för vana att titta innan jag åker. Då ska det vara fullt.
Innan hade jag en R1100 RS och den drog lite olja. Det är bara att fylla på när det kryper ner mot mitten av glaset.

Lycka till!
NP
np1
 
Inlägg: 17
Blev medlem: 2004-08-12/11:58

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-04/01:28

Visst är denna diskussion ofantligt (o)lustig?
Att man på en dyr kvalitetsprodukt som gjort sig känd för att, av och till, sörpla olja behöver dribbla så in i vassen för att avläsa korrekta värden!

Kan bara understryka det HMR skrev om olekylets och termostatens påverkan. Trots att jag inte uppfattar mig själv som vare sig okunnig eller slarvig, blev det en onödig påfyllning i somras beroende på ljummen motor och alltför korta cigaretter (vid genomvarm motor brukar det bli bra med den väntetid som genereras av händelsekedjan "tanka-betala bensinen-röka en cigarrett" innan man kollar nivån).
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav AnWi » 2007-03-04/10:30

Guzzi-Leif;8012 skrev:Visst är denna diskussion ofantligt (o)lustig?
Att man på en dyr kvalitetsprodukt som gjort sig känd för att, av och till, sörpla olja behöver dribbla så in i vassen för att avläsa korrekta värden!

Kan bara understryka det HMR skrev om olekylets och termostatens påverkan. Trots att jag inte uppfattar mig själv som vare sig okunnig eller slarvig, blev det en onödig påfyllning i somras beroende på ljummen motor och alltför korta cigaretter (vid genomvarm motor brukar det bli bra med den väntetid som genereras av händelsekedjan "tanka-betala bensinen-röka en cigarrett" innan man kollar nivån).


Lämnar du bågen för att gå och röka :-?
Det är ju rökförbud på bensinmackar.:eek:

/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav skylt » 2007-03-04/21:31

Då jag inte litar på någon annan än mig själv så investerade jag i ett depåstöd till hojen - enkomt för oljekontroll och tvätt...
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-05/00:44

AnWi;8024 skrev:Lämnar du bågen för att gå och röka :-?
Det är ju rökförbud på bensinmackar.:eek:

/AnWi


Nu är jag väl snudd på OT här även om just den korrekta väntetiden och min last hänger ihop.....
Jag lämnar Molnets Broder vid pumpen och går precis utanför rökförbudsskyltarna, ja. Oftast håller jag ögonen på honom så han inte hittar på något bus ;)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst