Sportster;8053 skrev:OBS! Detta gäller R1150GS som ev jämförelse:
tommykn sa att HELA handtaget, dvs gummihandtag+"reglagedelen" vickar ca 3-4mm, om jag fattade rätt. Om inget inbördes glapp finns MELLAN gummihandtaget och reglagedelen så kan det vara själva rörhöljet som har lossat. Styrhöljet/röret på min är gummiisolerat mot den huvudsakliga styrstammen mha gummibussningar i rörskarven och skall kunna ge efter precis synbart som man försöker vicka på handtaget. Har denna bussning skadats lär det gå att vicka mera.
Om BARA gummihandtaget vickar så har troligen skruvarna som sitter innanför gummikragen (stjärnspår) lossat. Dessa håller fast handtagshylsan mot röret.
Om BARA reglagedelen är lös så är det säkerligen klämhylsan som lossat (bara den inte är spräckt?). Det är en 5mm insexskruv till klämman. Den kommer man åt genom att lossa plasthuset med elkontakterna. OBS! på 1150 får man inte glömma att det sitter en "dold" skruv innanför backspegelfästet!!
Å andra sidan kanske en 1200GS har helt annan konstruktion....
Tack för alla kloka förslag! Nu är diagnosen ställd, efter att ha letat fram/köpt passande Torx. Förmedlingscentralen i Tyringe hade udda Torxmejslar för en femma stycket, så nu är samlingen utökad med storlekarna 5, 6, 7, 8, och 9.
Det är de små självborrande skruvarna innanför gummikragen som har gett upp; de snurrar glatt i hålet utan att fästa. Reglagedelen klämmer f.ö. inte runt röret, utan sitter fäst i en förlängning på handtagshylsan. Därav vickade såväl handtag som reglagedel.
Nu återstår att se om det är skruvarna som har degenererat eller om de har kört upp hålen i styret alternativt både och...jag tror jag ringer verkstaden i morgon för goda råd - att köra 8-10 mil enkel resa för detta verkar vara overkill
Om inte någon har andra goda råd för uppkörda gängor, vill säga?