Handtaget vickar..!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Handtaget vickar..!

Inläggav tommykn » 2007-03-03/18:08

Vänster handtag (tillsammans med enheten med knappar för lyse/blinkers) på min R1200GS "vickar" 3-4 mm runt styrstången. Jag blir inte klok på vad som (inte) håller fast handtaget runt styret.

Det verkar inte vara torxskruven i änden av styret, som med styrvikten skulle kunna pressa handtaget inåt. Inte heller när man plockar av täckkåpan till strömbrytarna syns någon fästanordning.

Det saknas möjligen en millimetertjock plastpigg som sticker ut från "plasthuset" med strömbrytarna mot fästet för backspegeln - men är det verkligen möjligt att en så klen plastbit är det enda som hindrar handtaget att snurra runt styrstången?

Vad är det jag inte ser, i skenet av den skumma garagebelysningen??? :confused:
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Nu har ju...

Inläggav Mimmi » 2007-03-03/19:30

... inte jag någon 1200, utan en 1150. Men eftersom inte BMW ändrar på saker och ting så väldigt snabbt, så misstänker jag att reglagen är desamma på de båda modellerna. Denna min misstanke grundar jag på att ett helt nytt utförande på reglagen introducerades på 1150.

Om det är som jag misstänker, så måste Du ta bort strömbrytarkapslingen samt baksidans inkapsling av plast. Den sitter med stjärnskruv. När Du avlägsnat denna inkapsling kommer Du att finna en helt vanlig klämanordning som håller metalldelen av reglaget fast på styret. Om den är skruvad med Inbus eller Torx, därom vet jag intet, enär 1150 har de båda skruvsystemen blandade, men efter vad jag erfarit så lär 1200 enbart ha Torx.
Om reglagen är lika så har inte styrändvikten något att göra med reglagets fstsättning på styret.

Jag hoppas att detta kan vara till någon ledning. Om jag har fel i min förmodan uppskattar jag att få reda på hur det förhåller sig.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav tommykn » 2007-03-03/20:04

Tack för tipset, ska kolla i dagarna med f.f.a. bättre belysning... :)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-03-03/22:51

På min 1150 Rockster så vickar själva handtget, jag antar att det är värmehandtaget som inte ligger emot riktigt mot styret!

Men det var kanske inte det du drabbats av?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

"Lealöst"

Inläggav Mimmi » 2007-03-03/23:07

Helmetrock;8006 skrev:På min 1150 Rockster så vickar själva handtget, jag antar att det är värmehandtaget som inte ligger emot riktigt mot styret!

Men det var kanske inte det du drabbats av?


Hej!

Jag var just nere i garaget och kände på vänstra handtaget på Gullan. Det sitter berghårt fast, och rör sig icke det minsta, hur hårt jag än vrider på detsamma. Tydligen är de lite olika på många punkter, våra "kära" svarvar.:p
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-03-04/09:24

Ja hihihi men det är ju charmen:)

CCP på vissa och inte på andra:)

Har du värmehandtag på Gullan?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-03-04/10:22

tommykn;7996 skrev:Vänster handtag (tillsammans med enheten med knappar för lyse/blinkers) på min R1200GS "vickar" 3-4 mm runt styrstången. Jag blir inte klok på vad som (inte) håller fast handtaget runt styret.

Handtaget sitter lite glappigt. Det är normalt.
Jag bytte helljusomkopplare för några år sedan och om jag minns rätt så sitter fästskruvar under plastkåpan. Skruva av kåpan och titta noga. Styrändpluggen har inget med detta att göra.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-04/12:02

Helmetrock;8016 skrev:Har du värmehandtag på Gullan?


Eftersom Mimmi av allt att döma är i mässan i Borås just nu (här i Ängelholm är mässan i eftermiddag, så jag 'skolkar' inte), och jag ju har kört Gullan några mil, så tar jag mig friheten att svara.

Jodå, Gullan har värmehandtag.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Sportster » 2007-03-04/14:26

OBS! Detta gäller R1150GS som ev jämförelse:
tommykn sa att HELA handtaget, dvs gummihandtag+"reglagedelen" vickar ca 3-4mm, om jag fattade rätt. Om inget inbördes glapp finns MELLAN gummihandtaget och reglagedelen så kan det vara själva rörhöljet som har lossat. Styrhöljet/röret på min är gummiisolerat mot den huvudsakliga styrstammen mha gummibussningar i rörskarven och skall kunna ge efter precis synbart som man försöker vicka på handtaget. Har denna bussning skadats lär det gå att vicka mera.
Om BARA gummihandtaget vickar så har troligen skruvarna som sitter innanför gummikragen (stjärnspår) lossat. Dessa håller fast handtagshylsan mot röret.
Om BARA reglagedelen är lös så är det säkerligen klämhylsan som lossat (bara den inte är spräckt?). Det är en 5mm insexskruv till klämman. Den kommer man åt genom att lossa plasthuset med elkontakterna. OBS! på 1150 får man inte glömma att det sitter en "dold" skruv innanför backspegelfästet!!

Å andra sidan kanske en 1200GS har helt annan konstruktion....
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Ett konstaterande och en fråga...

Inläggav Mimmi » 2007-03-04/16:43

Helmetrock;8016 skrev:Ja hihihi men det är ju charmen:)

CCP på vissa och inte på andra:)

Har du värmehandtag på Gullan?


Hej!

CCP; vad i hela friden betyder det:confused:
Värmehandtag finnes som redan sagts på Gullan. Är det inte standardutrustning på såpass moderna modeller som 1150:confused:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-03-04/18:40

Cat code plug? det var ju diskussioner om det och vi konstaterade ju att ingen av oss hade det och att ingen visste varför:)

Värmehandtag var väl inte standard när den kom? det blev väl det senare?
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav tommykn » 2007-03-04/19:22

Sportster;8053 skrev:OBS! Detta gäller R1150GS som ev jämförelse:
tommykn sa att HELA handtaget, dvs gummihandtag+"reglagedelen" vickar ca 3-4mm, om jag fattade rätt. Om inget inbördes glapp finns MELLAN gummihandtaget och reglagedelen så kan det vara själva rörhöljet som har lossat. Styrhöljet/röret på min är gummiisolerat mot den huvudsakliga styrstammen mha gummibussningar i rörskarven och skall kunna ge efter precis synbart som man försöker vicka på handtaget. Har denna bussning skadats lär det gå att vicka mera.
Om BARA gummihandtaget vickar så har troligen skruvarna som sitter innanför gummikragen (stjärnspår) lossat. Dessa håller fast handtagshylsan mot röret.
Om BARA reglagedelen är lös så är det säkerligen klämhylsan som lossat (bara den inte är spräckt?). Det är en 5mm insexskruv till klämman. Den kommer man åt genom att lossa plasthuset med elkontakterna. OBS! på 1150 får man inte glömma att det sitter en "dold" skruv innanför backspegelfästet!!

Å andra sidan kanske en 1200GS har helt annan konstruktion....


Tack för alla kloka förslag! Nu är diagnosen ställd, efter att ha letat fram/köpt passande Torx. Förmedlingscentralen i Tyringe hade udda Torxmejslar för en femma stycket, så nu är samlingen utökad med storlekarna 5, 6, 7, 8, och 9.

Det är de små självborrande skruvarna innanför gummikragen som har gett upp; de snurrar glatt i hålet utan att fästa. Reglagedelen klämmer f.ö. inte runt röret, utan sitter fäst i en förlängning på handtagshylsan. Därav vickade såväl handtag som reglagedel.

Nu återstår att se om det är skruvarna som har degenererat eller om de har kört upp hålen i styret alternativt både och...jag tror jag ringer verkstaden i morgon för goda råd - att köra 8-10 mil enkel resa för detta verkar vara overkill :mad:

Om inte någon har andra goda råd för uppkörda gängor, vill säga?
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Nähä nä´...

Inläggav Mimmi » 2007-03-04/19:27

Helmetrock;8082 skrev:Cat code plug? det var ju diskussioner om det och vi konstaterade ju att ingen av oss hade det och att ingen visste varför

Värmehandtag var väl inte standard när den kom? det blev väl det senare?


Hejsan!

CatCodePlug, ja var det! Jag börjar visst komma i min virriga period snart, det märks...;) :)
Men att varken Du eller jag har någon sådan är väl inte så konstigt... jag vet ingen av kvinna född som har en dylik mojäng monterad någonstans...:D

Och beträffande Heizgriffe så svarar jag bara; AHA!
Men det må jag säga, de är ruskigt effektiva! Händerna är det enda jag inte fryser om efter någon mil i +5°... att det dessutom på Gullan sitter ordentliga "värmestugor", som Bengt A kallar dem, gör inte tillvaron för de yttre övre extremiteterna sämre precis:) .
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Sportster » 2007-03-04/21:59

tommykn;8088 skrev:Det är de små självborrande skruvarna innanför gummikragen som har gett upp; de snurrar glatt i hålet utan att fästa. Reglagedelen klämmer f.ö. inte runt röret, utan sitter fäst i en förlängning på handtagshylsan. Därav vickade såväl handtag som reglagedel.


Där ser man, det är annan konstruktion på R1200:an!
Bra att du hittade orsaken till glappet.
Går det att skruva dit nya skruvar av en större storlek?
Inuti röret löper kabeln till värmehandtaget (på 1150 i alla fall), tänk på det
om du behöver borra eller gänga i röret!!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Sportster » 2007-03-04/22:35

tommykn;8088 skrev:Det är de små självborrande skruvarna innanför gummikragen som har gett upp; de snurrar glatt i hålet utan att fästa. Reglagedelen klämmer f.ö. inte runt röret, utan sitter fäst i en förlängning på handtagshylsan. Därav vickade såväl handtag som reglagedel.


Där ser man, det är annan konstruktion på R1200:an!
Bra att du hittade orsaken till glappet.
Går det att skruva dit nya skruvar av en större storlek?
Inuti röret löper kabeln till värmehandtaget (på 1150 i alla fall), tänk på det
om du behöver borra eller gänga i röret!!
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Helmetrock » 2007-03-07/18:47

Mimmi;8089 skrev:Hejsan!

CatCodePlug, ja var det! Jag börjar visst komma i min virriga period snart, det märks...;) :)
Men att varken Du eller jag har någon sådan är väl inte så konstigt... jag vet ingen av kvinna född som har en dylik mojäng monterad någonstans...:D


Jasså du är inte uppgraderad till Womantronic version 2.4 då? Hihihi:D
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-03-09/20:15

Se här tillexempel, min syster innan vi uppgraderade hennes programvara var hon ofta sur och bråkade, dessutom stavade hon ofta fel och fick dåliga betyg i skolan,

Men efter ett litet ingrepp hos den lokala BOSCH elverkstaden, är hennes liv numera mycket bättre!

Min syster och jag är bästa vänner egentligen:)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav tommykn » 2007-04-06/21:40

Då var det vickande handtaget fixat - Kristian Penttilä på Oves Motor skickade (tack!) två nya och möjligen något grövre skruvar på posten. Tillsammans med Biltemas skruvlås - Fattigmans Loctite - sitter det nu bergfast sedan några veckor tillbaka.

Eftersom min boxer givetvis går "silkesmjukt" och styret absolut inte vibrerar på en BMW - hm - så lär det väl inte lossna igen... :)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

"Vickan"

Inläggav 2660905 » 2007-04-07/07:27

Tja, jag har haft samma "vickning" i vänstra handtaget en längre tid på min R1150R... men nu har det fastnat av sig själv.

Samtidigt slutade handtagsvärmen att fungera på vänster sida så jag misstänker att det hela har något samband.. :D
2660905
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2007-03-28/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst