Visslande ljud

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Visslande ljud

Inläggav Robert Olausson » 2007-03-04/21:46

Hej!

Solsken och i stort sett torra vägar. Då är det svårt att motstå att ta en tur på den nyligen införskaffade R1150RT:n. 17 mil! Härligt!

Jag hörde dock ett visslande ljud troligtvis pga fartvinden. Försvann i farter runt 70-80 men visslar som en gammal Volvo 240 i högre farter. Någon som har egna erfarenheter av liknande ljud och kanske har en lösning.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-05/00:50

Boxerknutte;8096 skrev:Hej!

Solsken och i stort sett torra vägar. Då är det svårt att motstå att ta en tur på den nyligen införskaffade R1150RT:n. 17 mil! Härligt!

Jag hörde dock ett visslande ljud troligtvis pga fartvinden. Försvann i farter runt 70-80 men visslar som en gammal Volvo 240 i högre farter. Någon som har egna erfarenheter av liknande ljud och kanske har en lösning.

Robert


Vissa kombinationer av förarlängd/huvudets vinkel/kåpglas/hjälm/hastighet kan ju ge fantastiska ljudfenomen. I somras höll jag på att hoppa ur byxorna av skräck - lät plötsligt som en tågvissla...
Vad du ska göra får nog underkastas fortsatta empiriska prov för att utröna olika inflytelser. Kapa kåpglas är ju poppis i dessa kretsar men det kan räcka med ett nytt (tätare) visir eller det ändå planerade hjälmbytet.
Kolla med cykeln på centralstödet vid tillfälle så inte problemet emanerar från transmissionen. Prova olika hastigheter på samtliga växlar.
Good luck!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Danneman » 2007-03-05/12:22

Boxerknutte;8096 skrev:Hej!

Solsken och i stort sett torra vägar. Då är det svårt att motstå att ta en tur på den nyligen införskaffade R1150RT:n. 17 mil! Härligt!

Jag hörde dock ett visslande ljud troligtvis pga fartvinden. Försvann i farter runt 70-80 men visslar som en gammal Volvo 240 i högre farter. Någon som har egna erfarenheter av liknande ljud och kanske har en lösning.

Robert


Kan vara däcken som är problemet.
Jag hade liknande fenomen med Bridgestone BT-020 däck på min RT. Vid vissa hastigheter uppstod ett vinande akustiskt fenomen. Hände inte med Dunlopdäcken (original), och inte heller med de Metzeler Z6 jag har fn.
Är det vid bara höga hastigheter tror jag dock Guzzi-Leifs förklaring är den korrekta.

MVH
/Danne
1250GSA -21
KTM 1290SA -15
1200GSA -08
G650XC -08
R1200RT -06
BMW650F -98
Användarvisningsbild
Danneman
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 2005-08-15/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst