Startar..

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Startar..

Inläggav Torparen » 2007-03-09/16:21

Efter att ha försökt snacka mig till en 350 mil lång provkörningsrunda i Provancé med någon av BMW:s senaste modeller - naturligtvis utan resultat, så gick jag ut i garaget och sneglade lite på "der Alte".
Den stod där, precis som jag lämnat den efter sista turen i höstas, lite dammig och skitig, och med några packremmar fortfarande hängandes över pakethållaren. Jag vred om nyckeln, gav full choke, tryckte på startknappen och lät startmotorn dra runt maskineriet.

Lite motsträvigt var det, men efter några försök så pluddrade den igång som vanligt, och efter ytterligare en stunds varmkörning började cylindrarna avge den där speciella varma lukten. Som ni vet så är dofter ett effektivt sätt att trigga minnen, och på en millisekund så flög tankarna iväg till sommarens Provancé.
Jag stallade in R80:n i garaget igen, och konstaterade att jag gjort min hittintills billigaste touringresa..

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Andvända gamla gummi?

Inläggav Boss » 2007-03-09/22:36

Ha ha, ja då är vi två om den saken. Jag blev lite mek sugen och bytte bensinslangarna idag. Lagom.:) Gjorde faktiskt en upptäckt också. När jag tog bort slangarna till luftfiltret så märkte jag att den ena förgasaren satt löst vid insuget. Gummislangen har med tiden dragit ihop sig med följd att klämmorna inte fyllt sin uppgift. Det kan vara inbillning men jag tycker den går jämnare nu, den har slutat att "missa" vid enstaka tillfällen på tomgång. Tog även bort slangen mellan slangarna, vad skall dom vara bra för? Där är ju två kranar, kör man tomt så slår man ju om båda. Jag tycker det blev renare och så lite lättare.;)
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Torparen » 2007-03-09/23:41

Var på väg att göra samma sak, alltså ta bort den överflödiga sammanlänkande soppaslangen, men hejdade mig då jag kom på att det är den enda utjämningen mellan bensintanks"halvorna" som går ner på varsin sida om ramen. Utan slangen så bör man alltså kunna köra soppatorsk på bara ena cylindern..
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Torsk ?

Inläggav Boss » 2007-03-10/18:38

Jahaa, det var som f-n det hade jag ingen aaaaaaaaning om.:eek:
Men man har ju reserven kvar att köra på om det nu skulle vara så olyckligt att det blir torrt. Och blev det så. Så slog jag i regel om båda kranarna även när den satt där, så det bör ju inte bli någon skillnad. Eller.....?
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-11/12:52

Boss;8382 skrev:Jahaa, det var som f-n det hade jag ingen aaaaaaaaning om.:eek:
Men man har ju reserven kvar att köra på om det nu skulle vara så olyckligt att det blir torrt. Och blev det så. Så slog jag i regel om båda kranarna även när den satt där, så det bör ju inte bli någon skillnad. Eller.....?


Faktiskt kan det (som Torparen tar upp) med din variant ta slut i ena tankhalvan före den andra och då... Fast då handlar det om den sista skvätten förstås.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst