Dubbla tändstift

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Dubbla tändstift

Inläggav Kiwi60 » 2007-03-14/15:26

Nyare boxermodeller har dubbla tändstift. Hur funkar det? Används de samtidigt eller vid olika varvtal? Har de olika hårdhet? Har det något med avgasvärden att göra?

Nyfiken.
/Kiwi
Kiwi60
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2007-01-07/15:45

Inläggav HMRHMR » 2007-03-14/17:49

Stiften har samma hårdhet från fabrik. Men det är inget som hindrar att man vid behov sätter olika stift.

Ja, det har med avgasvärden att göra. Det undre stiftet, kallat sekundärstiftet, andvänds bara vid mycket låga varv. Över 3000 rpm har det ingen funktion över huvud taget.

Skulle man, vilket har hänt mig, råka ut för ett havererat stift så är det bara att skifta de två stiften och köra vidare. ;)

Edit: Kommentaren ovan gäller R1200. Vad som gäller för R1150 vet jag inte.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Sportster » 2007-03-15/08:07

1150-motorerna fick fr o m -03 dubbelstift, och jag har uppfattningen att det undre stiftet har en mindre storlek än det mellan ventilerna.
Kanske 1200-motorn nu har fått samma (lika stora) stift, vilket ju vore en förenkling.
En anledning till att dubbelstift infördes på 1150:an var att kunna kurera den "surging" som plågat tidigare modeller, men det påverkar nog även avgasvärdena/miljön till det bättre.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst