Hej!
På hemväg efter en härlig utflykt under eftermiddagen svänger jag av på en liten väg, innan svängen har jag växlat ner till tvåan. När jag dragit på igen och skall växla upp händer INGENTING!:eek: Jag svänger in till kanten och stannar. Växelpedalen hänger alldeles lös och slapp i bottenläge...
Det var nästan så tårarna kom, ett haveri nu, det vill varken jag eller min portmonnä! Men eftersom inga missljud hördes eller något konstigt kändes, så körde jag hem de resterande fem kilometerna. Men fy så ledsen och bedrövad jag var!:(
Jag hade bara parkerat och var på väg för att ta av mig mc-kläderna för att lättare kunna krypa ner för att undersöka det hela när Marie ropade:
Jag har hittat felet! Det kan vi laga på fem minuter!:) (hon har inga problem att komma ner till marken som jag har...)
Vari bestod då felet? Jo, det var den hävarm som är förbunden med växelpedalen och som sitter med splinesförband på växelaxeln som helt enkelt lossnat i splinesförbandet och ramlat av axeln!
Det var alltså inget allvarligt, och Ni kan tänka Er hur glad jag blev när jag såg vad det var som hänt.
Men; hur i allsin da´r kan något sådant inträffa? Den detaljen är ju inget som man demonterar vid en service, så att den kan blivit bortglömd vid det tillfället.
Är det kanske något som brukar hända på dessa modellerna, så att jag bör kontrollera den punkten lite då och då?
Men efter att allt skruvats fast i rätt läge så fungerar det perfekt igen. Jag känner nu att växelpedalen under min tid som ägare aldrig har suttit fast ordentligt. Slagen blev kortare och känslan ännu exaktare. Förut kunde jag förnimma ett litet glapp i mekanismen. Det är helt borta nu.
Så; Slutet gott, allting gott:) !