Växellådsras!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Växellådsras!

Inläggav Mimmi » 2007-03-14/20:04

Hej!

På hemväg efter en härlig utflykt under eftermiddagen svänger jag av på en liten väg, innan svängen har jag växlat ner till tvåan. När jag dragit på igen och skall växla upp händer INGENTING!:eek: Jag svänger in till kanten och stannar. Växelpedalen hänger alldeles lös och slapp i bottenläge...
Det var nästan så tårarna kom, ett haveri nu, det vill varken jag eller min portmonnä! Men eftersom inga missljud hördes eller något konstigt kändes, så körde jag hem de resterande fem kilometerna. Men fy så ledsen och bedrövad jag var!:(

Jag hade bara parkerat och var på väg för att ta av mig mc-kläderna för att lättare kunna krypa ner för att undersöka det hela när Marie ropade:
Jag har hittat felet! Det kan vi laga på fem minuter!:) (hon har inga problem att komma ner till marken som jag har...)

Vari bestod då felet? Jo, det var den hävarm som är förbunden med växelpedalen och som sitter med splinesförband på växelaxeln som helt enkelt lossnat i splinesförbandet och ramlat av axeln!

Det var alltså inget allvarligt, och Ni kan tänka Er hur glad jag blev när jag såg vad det var som hänt.

Men; hur i allsin da´r kan något sådant inträffa? Den detaljen är ju inget som man demonterar vid en service, så att den kan blivit bortglömd vid det tillfället.
Är det kanske något som brukar hända på dessa modellerna, så att jag bör kontrollera den punkten lite då och då?

Men efter att allt skruvats fast i rätt läge så fungerar det perfekt igen. Jag känner nu att växelpedalen under min tid som ägare aldrig har suttit fast ordentligt. Slagen blev kortare och känslan ännu exaktare. Förut kunde jag förnimma ett litet glapp i mekanismen. Det är helt borta nu.

Så; Slutet gott, allting gott:) !
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Växellådsras på en R modell?!????

Inläggav gstomte » 2007-03-14/20:27

Hej och grattis.
Grattis både till att det gick bra och att det inte var något allvarligt fel med cykeln. Grattis också till ett bra val av cykel.
PS. Nu får du nog förnya lite på din hemsida så vi får se din nyaste
jo R dfräs. ;)
gstomte
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-07-14/01:00

Delvis åtgärdat!

Inläggav Mimmi » 2007-03-14/21:00

GS tomte;8600 skrev:Hej och grattis.
Grattis både till att det gick bra och att det inte var något allvarligt fel med cykeln. Grattis också till ett bra val av cykel.
PS. Nu får du nog förnya lite på din hemsida så vi får se din nyaste
jo R dfräs. ;)


Hej!

Tack för påminnelsen, hemsidan sköter jag mycket dåligt. Det är så svårt att hantera den, så jag måste nästan ha hjälp för att klara av det. Nu har jag varit inne på den och ändrat i texten i allafall. Innan det kommer in en bild på Gullan måste jag först ha en bra sådan att publicera...:)
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Färdig!

Inläggav Mimmi » 2007-03-15/22:34

GS tomte;8600 skrev:...Nu får du nog förnya lite på din hemsida så vi får se din nyaste
jo R dfräs. ;)


Hej!

Nu är det gjort!

Ps. Tack så mycket förresten, jo, nu är jag äntligen glad åt Gullan, samt att det var en bagatell med växellådan känns jätteskönt...:) Ss
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-03-15/23:19

Fasen vad du skräms, Mimmi!
Allvarliga fel är ju inget man önskar ens sina ovänner och definitivt inte dig!!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Ankan » 2007-03-15/23:33

Mimmi;8598 skrev:*SNIPP* Är det kanske något som brukar hända på dessa modellerna, så att jag bör kontrollera den punkten lite då och då?




Kanhända Loctite är lite drastiskt men men, du lär ju inte behöva göra ovanstående...någonsin :D
Ankan
 
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-15/23:42

Guzzi-Leif;8687 skrev:Fasen vad du skräms, Mimmi!
Allvarliga fel är ju inget man önskar ens sina ovänner och definitivt inte dig!!


Det är ingenting mot hur rädd JAG blev när Mimmi stannade vid vägkanten och sa att växellådan rasat!!!!
Jag som just börjat köra in mig på Kalle och börjat tro att han verkligen skulle få förbli min.....:eek:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Jag var...

Inläggav Mimmi » 2007-03-15/23:43

Ankan;8690 skrev:Kanhända Loctite är lite drastiskt men men, du lär ju inte behöva göra ovanstående...någonsin :D


... på väg att hämta Loctite gängsäkring i verkstaden när Marie hojtade att hon redan skruvat ihop det, jag får kontrollera efter ett tag om det lossnar. Då får det i så fall bli några droppar på skruven:) .
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inte meningen att skrämmas!

Inläggav Mimmi » 2007-03-15/23:47

Guzzi-Leif;8687 skrev:Fasen vad du skräms, Mimmi!
Allvarliga fel är ju inget man önskar ens sina ovänner och definitivt inte dig!!



Hej!
Ja, det kan jag förstå, men Du kan tänka Dig så jag kände mig och hur tankarna virvlade i mitt huvud när det enbart fanns en växel:eek: ...
Men Du är så snäll i Din omtanke om mig att jag nästan:o
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-15/23:59

Mimmi;8693 skrev:... på väg att hämta Loctite gängsäkring i verkstaden när Marie hojtade att hon redan skruvat ihop det, jag får kontrollera efter ett tag om det lossnar. Då får det i så fall bli några droppar på skruven:) .



SKRUVEN var inte alls lös (den satt tvärtom rent ut sagt som berget - och vi momentdrog den ju enl. verkstadshandboken vid återmonteringen). "Växelspaken" hade helt enkelt inte monterats korrekt på splinesaxeln. Det finns ju ett ursvarvat spår i splinesaxeln som skruven skall passa i, och som växelspaken inte kan dras förbi så länge skruven sitter på plats. Växelspaken KAN alltså inte ha varit ens till hälften påskjuten på splinesaxeln från början. Alltså slarv antingen redan i Berlin eller på någon serviceverkstad senare.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Skönt

Inläggav AnWi » 2007-03-19/08:38

att ditt "växellådsras" inte hamnade på samma nivå som mitt, Mimmi. Det är aldrig kul och måste kännas ännu värre på en nyinköpt hoj.
Nu är jag åkandes igen, sedan i lördags:D.
Helrenoverad växellåda (Arne förståss, hade en på vinden).
I samma sväng bytte "vi" startmotor (till Valeo) och lameller.
Lager till baksving mm blev utbytta i "bara farten" och maskinen går som en dröm. T.o.m den "borttappade" topboxen är på plats igen.

Nu flödar vårkänslor och längtan till alla härliga MC-turer.

Så roligt, Mimmi, att du livit sams med Gullan.


/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Hollstein » 2007-03-24/19:25

Vill bara slå ett slag för " den blå soppan" .
Locktite har en blå mutterlåsning men Biltemas lilla tub med blå mutterlåsning är lika bra, åker själv R1100S och använder en liten droppe på i princip alla skruvar, det räcker med jättelite. Denna blåa substans förhindrar effektivt att skruvar och muttrar lossnar utan att de för den skull fastnar för evigt, går bra att lossa igen alltså.
Min S tenderade att släppa småskruvar efter sig förut men detta fenomen är helt borta nu. M v h // Johan
Hollstein
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-05-02/12:15

Inläggav Lime » 2007-03-24/21:56

Blå? Blå används bara när något "kanske" måste sitta fast...

Ska en mutter sitta fast ska det var RÖD Locktite.

Viste ni förresten att den röda Locktite även används på ett annat sätt?? Istället för sutur...

F.ö. ÄR Biltemas blåa samma som Locktite's blåa...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst