ta av hjulen för däckbyte....

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

ta av hjulen för däckbyte....

Inläggav niklashansson » 2007-03-16/08:26

Tjena! har en tysk manual till min R1150GS och min tyska är verkligen botten...
Men bilderna har jag i alla fall kollat på och det verkar som att det inte ska vara större problem att kasta av hjulen själv på maskinen?
Stämmer detta? Inget krångel med kalibrering av absgivare, kardanöverföring sen eller nått sånt meck?
Är det någon som vill hjälpa en novis med att skriva ner punkt för punkt hur jag ska gå till väga för att få av båda hjulen?

tack på förhand! //NIKLAS
niklashansson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2006-09-10/09:40

Inläggav DustRat » 2007-03-21/19:35

Hej
Jag försöker komma på hur jag alltid gjorde på min 1150GS. Det är inte svårt, bara du pallar upp den på centralen och stödjer upp hojen så att den inte vicka över. Kan vara känsligt att låta hojen vila en längre stund på en domkraft som man pumpar upp, de tenderar att läcka trycket och hojen kan rasa i golvet.


BAK:
- Skruva och vicka av bromsoket, lägg försiktigt åt sidan.
- Lossa/skruva ur skruvarna på fälgen.
- Vik/rulla ut fälgen

Montera med instruktionerna bakvänt, skruva fast fälgen med korsvis åtdragning. Passa på att kontrollera bromsbeläggen. Ta det varsamt så förstör du inget. Glöm inte att provbromsa.


FRAM: (lite klurigare)
- Skruva och vicka av bromsoken, lägg försiktigt åt sidan.
- Lossa de två fästskruvarna längst ner på vardera sidan gaffeln. (De som pekar rakt fram i färdriktningen)
- Lossa/skruva av bulten som sitter i hjulaxeln.
- Dra ur hjulaxeln. Det är nu du bör titta och notera hur de olika distanserna sitter monterade runt hjulaxeln. Det finns minst en distans på ena sidan och en givare som är kopplad till instrumenteringen. Givaren har ett spår som den sitter i mot gaffelbenet, detta är viktigt att komma ihåg vid monteringen.
- Rulla ut hjulet

Montera bakvänt, glöm inte distanserna och givarens som skall monteras korrekt mot gaffelbenet. Kan vara bra att ge axeln lite fett. Var försiktig med ABS-kransar och givare. Kontrollera bromsbeläggen. Glöm inte att provbromsa.


Jag tror detta var allt!
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

rep hjälp

Inläggav Tishultaren » 2007-03-24/09:17

Jag skaffade en mc lift från "karlssons"varuhus-attans bra hjälp när man ska av med hjul eller bara sitta o jobba med hojen-nu e det bara att lossa hjulet och låta den komma ner under bågen.
kompletterade dock med fastsnurrningsbyglar på lyften -så nu spänner man fast bågen och det hela hänger med upp och ner.att det sedan e hjul på grejerna e ju bra för att då kan man flytta runt bågen som man vill i garaget på ställningen:)
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst