av DustRat » 2007-03-21/19:35
Hej
Jag försöker komma på hur jag alltid gjorde på min 1150GS. Det är inte svårt, bara du pallar upp den på centralen och stödjer upp hojen så att den inte vicka över. Kan vara känsligt att låta hojen vila en längre stund på en domkraft som man pumpar upp, de tenderar att läcka trycket och hojen kan rasa i golvet.
BAK:
- Skruva och vicka av bromsoket, lägg försiktigt åt sidan.
- Lossa/skruva ur skruvarna på fälgen.
- Vik/rulla ut fälgen
Montera med instruktionerna bakvänt, skruva fast fälgen med korsvis åtdragning. Passa på att kontrollera bromsbeläggen. Ta det varsamt så förstör du inget. Glöm inte att provbromsa.
FRAM: (lite klurigare)
- Skruva och vicka av bromsoken, lägg försiktigt åt sidan.
- Lossa de två fästskruvarna längst ner på vardera sidan gaffeln. (De som pekar rakt fram i färdriktningen)
- Lossa/skruva av bulten som sitter i hjulaxeln.
- Dra ur hjulaxeln. Det är nu du bör titta och notera hur de olika distanserna sitter monterade runt hjulaxeln. Det finns minst en distans på ena sidan och en givare som är kopplad till instrumenteringen. Givaren har ett spår som den sitter i mot gaffelbenet, detta är viktigt att komma ihåg vid monteringen.
- Rulla ut hjulet
Montera bakvänt, glöm inte distanserna och givarens som skall monteras korrekt mot gaffelbenet. Kan vara bra att ge axeln lite fett. Var försiktig med ABS-kransar och givare. Kontrollera bromsbeläggen. Glöm inte att provbromsa.
Jag tror detta var allt!
/Ali Arhan