Kopplingsråd R75

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kopplingsråd R75

Inläggav kalott » 2007-03-16/12:14

Hej,

Min R75 har börjat slira på kopplingen (4 o 5 ans vxl),
tar tacksamt emot råd om det är lämpligt att ge sig på ett kopplingsbyte själv för en normal händig latmask:confused: , eller är det ovillkorligen ett verkstadsjobb.
Byter man bara lamell eller är det mer som är bra att passa på att byta när man ändå är där?
Har en Haynes verkstadshandbok och som jag tror mig läsa på utrikiska är det en hel del som skall lossas innan lådan är lös, men ser inte att det verkar dösvårt, kanske någon som gjort det har en hum om tidsåtgång?

Med hopp om goda råd (inte nödvändigtvis dyra) Kalle
kalott
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2005-12-07/22:33

Koppling!

Inläggav henrikjohansson » 2007-03-16/17:34

Hejsan!

Vår R80 fick samma syndrom, slirade på 4an och 5an!

Vi tog isär den och lamellen var helt slut!!!Inget problem att få isär! Häller på med ihopsättning nu!!!:confused:
henrikjohansson
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2006-11-15/13:59

Inläggav T. S. » 2007-03-17/23:03

Hej!
Det är inga större problem att ta ur lådan. Låt motorn sitta kvar och ta bort bakhjulet och kardan i stället.
Lossa skruvarna som håller medbringaren till kardan mot växellådan först när bakhjulet sitter kvar så du kan låsa det.
Låsmuttrarna på kardan kräver en nedslipad hylsa det är lite trångt där ( i alla fall på R90).
Efter kardan och bakhjul är det bara att ta bort luftrenare och insugningsrör.
Ta det lite försiktigt med skruven till hastighetsmätarviren. Gängorna där är klena. Flytta gärna jordningen från batteriet någon annan stans.
Lådan sitter med fyra skruv sen är den bara att lyfta bort. Lite trångt men det går, det är lättare om man tar bort hävstången till kopplngen.
På undersidan sitter två kablar till frilägesindikatorn.
När du skruvar loss tryckplattan akta dej för soljädern det finns längre skruvar att köpa för montering och demontering, absolut nödvändigt vid montering.
Kopplingen sitter med en speciell gänga M8x1 om jag inte mins fel.
Sen är det bara att sätta ihop allt i omvänd ordning.
Räkna med en helg så har du tid till kaffepauser och filosofering.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst